ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.2 Ορισμός των στόχων στην πράξη.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Advertisements

Δ ΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ Α ΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Ε ΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ Υ Λ ΟΓΙΣΜΙΚΟ Υ Αναστασία Γεωργιάδου.
ΤΡΟΠΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΤΡΟΠΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΜΙΑΣ ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 3.3 Χαρακτηριστικά των δικτύων για τα προγράμματα κινητικότητας: IVT, PLM, VETPRO.
ΤΡΟΠΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΜΙΑΣ ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 3.5 Οι προπαρασκευαστικές επισκέψεις.
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Κοινωνικές Δεξιότητες
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 13.2 Αρχές και οικονομικοί κανόνες για την κινητικότητα.
Βασίλης Παπαχαρίσης ( /
ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΚΥΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 9.2 Μέθοδοι και εργαλεία για την επικύρωση των δεξιοτήτων.
ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 5.2 Πραγματοποίηση της επιλογής: διαδικασίες και κριτήρια.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΚΥΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 9.1 Εθνικές και Ευρωπαϊκές πολιτικές για την επικύρωση των εμπειριών τοποθέτησης.
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.1 Διεξαγωγή ανάλυσης αναγκών.
Γενική Διεύθυνση Απασχόλησης, Κοινωνικών Υποθέσεων και Ίσων Ευκαιριών
ΕΧ ΑΝΤΕ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ Ε.Υ.Σ.Σ.Α.Α.Π. Βόλος
Περιφερειακή Πολιτική EΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Έγγραφα εργασίας Εκ των προτέρων Αξιολόγηση - Δείκτες Α. Σίμου Μονάδα Αξιολόγησης Γενική Διεύθυνση.
Συμμετοχή στο πρόγραμμα : «Η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη ως πλαίσιο Εκπαίδευσης Νεοδιορισθέντων Εκπαιδευτικών: Ποιοτικοί Εκπαιδευτικοί για Ποιοτική.
Leonardo Transfer of Innovation- Μεταφορά καινοτομίας (Οκτώβριος 2012 – Σεπτέμβριος 2014) Κώστας Οικονόμου Βασιλική Ζιάκα.
. Εννοιολογικοί χάρτες.
ΤΡΟΠΟΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 8.1 Επαγγελματικοί ρόλοι και προφίλ για την παρακολούθηση και την εποπτεία.
ΤΡΟΠΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΜΙΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 3.2 Εθνικά, διακρατικά και τοπικά δίκτυα.
ΤΡΟΠΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 3.1 Η Ευρωπαϊκή Διάσταση.
Χρησιμότητα & Τρόποι Αξιοποίησης από τους Διαπραγματευτές των μερών
Καλησπέρα σας! Ως συνέχεια της ενότητας που αφορά στα συστήματα διασφάλισης της ποιότητας σε ΑΕΙ, θα σας παρουσιάσω την εμπειρία της ΒΚΠ του ΠαΜακ να κατανοήσει.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
ΤΡΟΠΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Ενίσχυση της έρευνας στο “ΕΠ. Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση ” Νίκος Μαρούλης, Logotech AE Καρδίτσα 18 Σεπτεμβρίου 2008.
ΤΡΟΠΟΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ
ΤΡΟΠΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 7.2 Τα βασικά στοιχεία των περιεχομένων της κατάρτισης.
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.3 Εσωτερικά επαγγελματικά προφίλ και δεξιότητες.
ΤΡΟΠΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 3.4 Τρόπος δημιουργίας και επισημοποίησης του διακρατικού δικτύου συνεργασίας.
ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 6.2 Προπαρασκευαστικές δραστηριότητες μετά την αναχώρηση.
ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 6.1 Προπαρασκευαστικές δραστηριότητες πριν από την τοποθέτηση.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
ΤΡΟΠΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 7.1 Πρότυπα για τον καθορισμό του περιεχομένου της κατάρτισης.
Ευαγγελία Σουμέλη Ανώτερη Ερευνήτρια ΓΕΦΥΡΩΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ: ΚΥΠΡΟΣ, ΕΛΛΑΔΑ, ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Στόχοι και επιδιώξεις της εκπαίδευσης ενηλίκων(L6)
ΤΡΟΠΟΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΩΝ ΤΕΛΙΚΩΝ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 5.1 Προετοιμασία για την επιλογή: ανακοίνωση, πληροφόρηση και ευαισθητοποίηση.
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 4.1 Στόχοι και κανάλια επικοινωνίας.
Ενότητα 1.1 Ο ρόλος των ΤΠΕ στη δόμηση της κοινωνίας της Γνώσης. Η ένταξη των ΤΠΕ στα πλαίσια των στόχων της εκπαίδευσης για την περίοδο και.
Τμήματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Axαΐας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καινοτόμο Σεμινάριο Περιβαλλοντικής.
Διδακτική προσέγγιση βασισμένη σε δραστηριότητες αξιοποιώντας το διαδίκτυο.
Η Διδασκαλία της Πετοσφαίρισης
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Τεχνοκρατικό vs ανθρωπιστικό
1 η Συνεδρίαση Επιτροπής Παρακολούθησης ΕΠ Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Τα Βασικά Στοιχεία του ΕΠ.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ Α.Τ.Ε.Ι. ΠΑΤΡΑΣ ΣΤΟ INSTALL INSTALL Innovative strategy for raising awareness of lifelong learning in Greece.
Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ schools.gr/content/index.php?lesson_id=1 &ep=67 schools.gr/content/index.php?lesson_id=1.
Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Επιχειρησιακού Προγράμματος Δυτικής Μακεδονίας Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας Regional Operational.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Δρ. Μάριος Παντελή (EdD)
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Γιώρμαρη Φραγκουλοπούλου Τομέας Εκπαίδευσης Ενηλίκων
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Ακαδημία Ταχυδρομικών Υπηρεσιών
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Κινητικότητα Προσωπικού (ΚΑ1)
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Προετοιμασία για την ανάληψη προγράμματος
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Η ανοιχτή μέθοδος συντονισμού (ΑΜΣ)
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.2 Ορισμός των στόχων στην πράξη

Τρόπος ανάπτυξης της ιδέας του προγράμματος Η Επιτροπή της ΕΕ και οι Εθνικές Υπηρεσίες ενθαρρύνουν τον σχεδιασμό των προγραμμάτων που:  έχουν εντοπίσει πρόβλημα στην επάρκεια και στις δεξιότητες  περιλαμβάνουν σαφή και πειστικά κίνητρα

Τρόπος ανάπτυξης της ιδέας του προγράμματος Η βιβλιογραφία της κοινότητας έχει παγιώσει, κατά τη διάρκεια όλων αυτών των ετών, μια συγκεκριμένη μεθοδολογική προσέγγιση. Θα πρέπει κανείς να το λαμβάνει αυτό υπόψη κατά τον σχεδιασμό και τη διαχείριση των έργων.  Διαχείριση έργου Είναι ένα σύστημα διαχείρισης που έχει ως άξονα την εξεύρεση λύσεων.  Διαχείριση Κύκλου Ζωής ενός Προγράμματος Το πρόγραμμα (PCM) αποτελείται από ένα σύνολο εργαλείων και πλαισίων αναφοράς τα οποία επιτρέπουν την ανάδειξη των τρεχουσών αναγκών (τα προβλήματα) και τους τελικούς αποδέκτες των προνομίων που παρέχουν τα δημόσια χρηματοδοτούμενα προγράμματα.

Τρόπος ανάπτυξης της ιδέας του προγράμματος Τα έντυπα αιτήσεων για τους υποψηφίους είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να διευκολύνουν τη παρουσίαση ενός λογικού πλάνου για το πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει: τους στόχους, τις μεθόδους, τους αποδέκτες, τον χρόνο, τα αποτελέσματα και την παρακολούθηση. Οι στόχοι θα πρέπει να διατυπώνονται λεπτομερώς Πρόκειται για στόχους διαφορετικών τύπων και μεταξύ τους υπάρχει μια ιεραρχία προτεραιοτήτων:

Τρόπος ανάπτυξης της ιδέας του προγράμματος Γενικοί στόχοι του προγράμματος περιλαμβάνει μακροπρόθεσμους στόχους που αφορούν οφέλη: ικανούς να επηρεάζουν θετικά το πλαίσιο στο οποίο εστιάζεται το πρόγραμμα, αλλά και την αντίστοιχη γεωγραφική περιφέρεια, τα δίκτυα συνεργασιών και τους συμμετέχοντες στην κινητικότητα Ειδικοί στόχοι του προγράμματος περιλαμβάνει στόχους που επιτρέπουν την επίτευξη των προνομίων που θα αποκομίσουν οι συμμετέχοντες στο τέλος της διαδικασίας.

Τρόπος ανάπτυξης της ιδέας του προγράμματος Ζητείται από τους σχεδιαστές των προγραμμάτων να καθορίζουν στόχους που είναι:  συναφείς και ευθυγραμμισμένοι με τους στόχους και τους σκοπούς του Προγράμματος Δια Βίου Μάθησης  συναφείς και εύλογοι σε σχέση με τις εντοπισμένες ανάγκες και σχετικοί με την επιλεγμένη ομάδα στην οποία απευθύνεται το πρόγραμμα  επαρκείς και κατάλληλοι για το προβλεπόμενο χρονικό πλαίσιο της δραστηριότητας, ειδικά όσον αφορά την περίοδο κινητικότητας  ικανοί να παρέχουν επιπρόσθετη αξία σε όσα υπάρχουν ήδη  ικανοί να προωθούν καινοτομικές πρακτικές στα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης

Τρόπος ανάπτυξης της ιδέας του προγράμματος Θα πρέπει να γίνεται μεγαλύτερη διάκριση μεταξύ των στόχων, όταν αναφερόμαστε στην ομάδα για την οποία προορίζεται το πρόγραμμα:  ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ: αναφέρονται στην ικανότητα κοινωνικής προσαρμογής και στη δημιουργία θετικών σχέσεων με τους συναδέλφους.  ΓΝΩΣΙΑΚΟΙ: συνδέονται απευθείας με την ανάπτυξη και την ενοποίηση της επάρκειας που προέρχεται από την εκπαίδευση και την κατάρτιση (η οποία αποκτάται στο σχολείο, στα ινστιτούτα κατάρτισης, στα πανεπιστήμια).  ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΙ: σχετίζονται άμεσα με την επίτευξη ειδικών τύπων τεχνικής και επαγγελματικής επάρκειας.

Τρόπος ανάπτυξης της ιδέας του προγράμματος Στόχοι «που αφορούν συνεργασίες και άτομα που διαδραματίζουν ρόλους» Δημιουργία ενός συνεργατικού δικτύου προθέσεων για μακροπρόθεσμη επένδυση Μπορεί να δώσει την ευκαιρία ανταλλαγής εμπειριών πάνω στα διάφορα είδη οργάνωσης της εργασίας σε συνδυασμό με τη δυνατότητα από κοινού ανάπτυξης προγραμμάτων, όπως ένα κοινό πλέγμα αξιολόγησης συγκεκριμένων εκπαιδευτικών εμπειριών.

Τρόπος ανάπτυξης της ιδέας του προγράμματος Διαχείριση του Κύκλου Ζωής ενός Προγράμματος (PCM) παρέχει πολύτιμους δείκτες για τη διαδικασία καθορισμού στόχων σύμφωνα με μια ιεραρχία αιτίων και αποτελεσμάτων. Αυτό επιτρέπει την κατάστρωση ενός ακριβούς πλάνου για την επίτευξη των καθορισμένων στόχων.

Τρόπος ανάπτυξης της ιδέας του προγράμματος Προσέγγιση Λογικού Πλαισίου είναι ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για τον σχεδιασμό και τη διαχείριση ενός προγράμματος και στην πραγματικότητα επιτρέπει:  την ανάλυση της πραγματικής κατάστασης ενός δεδομένου πλαισίου με σκοπό τον προσδιορισμό των επιθυμητών μελλοντικών συνθηκών και των αντίστοιχων στρατηγικών για την επίτευξή τους  τον σχεδιασμό ενός συνόλου μηχανισμών και λειτουργικών φάσεων για την ανάπτυξη της ιδέας του προγράμματος.

Τρόπος ανάπτυξης της ιδέας του προγράμματος Διαδικασίες Κινητικότητας Προσέγγιση Λογικού Πλαισίου Μπορεί να εγγυηθεί ότι οι ιδέες των προγραμμάτων θα είναι σχετικές και θα αντιστοιχούν στα ζητούμενα. Στην πραγματικότητα:  παρέχεται σε όσους διαδραματίζουν ρόλους αλλά και στους δημιουργούς του προγράμματος η δυνατότητα να εντοπίζουν τα προβλήματα απευθείας από τον τομέα εφαρμογής  να καθορίζουν τους επιθυμητούς στόχους και τους αντίστοιχους δείκτες μέτρησης

Τρόπος ανάπτυξης της ιδέας του προγράμματος Έχοντας απομονώσει το πρώτο πρόβλημα, είναι δυνατός ο εντοπισμός του κύριου αιτίου μέσα σε ένα ορατό και εμφανές πλαίσιο. Από αυτό το σημείο και πέρα, όλα τα προβλήματα που σχετίζονται με το πρώτο μπορούν να εντοπιστούν και το ίδιο ισχύει και για τις αιτίες τους. Με τη βοήθεια βελών, δίδεται έμφαση στη σχέση αιτίου / αποτελέσματος.

Τρόπος ανάπτυξης της ιδέας του προγράμματος Μετά από έναν αρχικό προσδιορισμό των αρνητικών πλευρών η PCM μετατρέπει τη δενδροειδή δομή προβλημάτων σε δενδροειδή δομή στόχων – με άλλα λόγια, οπτικοποιούνται οι καλύτερες και θετικότερες πλευρές της επιθυμητής κατάστασης. Τα προβλήματα μεταμορφώνονται σε στόχους. Κάθε πρόβλημα, το οποίο συνδέεται με κάποιο άλλο πρόβλημα μέσω μιας σχέσης αιτίου/αποτελέσματος στην δενδροειδή δομή προβλημάτων, θα έχει έναν αντίστοιχο στόχο ο οποίος συνδέεται με κάποιον άλλο στόχο μέσω μιας σχέσης μέσων/σκοπών στην δενδροειδή δομή στόχων.

Τρόπος ανάπτυξης της ιδέας του προγράμματος Η PCM προτείνει την ανάπτυξη ενός σαφούς και αξιόπιστου συστήματος παρακολούθησης και αξιολόγησης για κάθε πρόγραμμα Αυτό θα περιλαμβάνει ένα σύνολο δεικτών που δεν επιδέχονται παρανόηση, που μπορούν να ελέγχονται εύκολα και θα καθορίζουν ρεαλιστικά μετρήσιμους στόχους. Τα παρακάτω στοιχεία συνιστούν οποιονδήποτε δείκτη:  μια μεταβλητή  μια ομάδα στην οποία απευθύνεται το πρόγραμμα  μια περίοδος παρατηρήσεων  μια τιμή αναφοράς

Τρόπος ανάπτυξης της ιδέας του προγράμματος Περιεχόμενα  Μεθοδολογία σχεδιασμού και διαχείρισης προγραμμάτων  Διαδικασία καθορισμού των στόχων ενός προγράμματος  Τύποι στόχων σε ένα Πρόγραμμα Δια Βίου Εκμάθησης (LLP)  Στοιχεία Διαχείρισης του Κύκλου Ζωής ενός προγράμματος  Το Λογικό Πλαίσιο και δείκτες