ΚΕΚ-ΙΝΕ/ΓΣΕΕ Χριστίνα Σπηλιώτη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Advertisements

ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
BOLOGNA CONFERENCE Νέες Πρωτοβουλίες της ΕΕ στον τομέα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρούλα ΚΥΡΙΛΛΟΥ-ΙΟΑΝΝΙΔΟΥ Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο 16 Οκτωβρίου 2013.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ
Ο Κλάδος Μαρμάρου σε Αναζήτηση Διεξόδων από την Κρίση Ανάγκες σε Εκπαίδευση – Κατάρτιση Ανθρώπινου Δυναμικού στον κλάδο Μαρμάρου ΟΣΜΕ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ.
 Από τις ανάγκες εκπαίδευσης της οικονομίας στις ανάγκες εκπαίδευσης του ατόμου : Το επαγγελματικό προφίλ ως στοιχείο σύζευξης της προσφοράς με τη ζήτηση.
Προς ένα Πλαίσιο Προσόντων στον κλάδο του Εμπορίου στην Ελλάδα 8/12/2010 Εύη Αποστολάκη Δ.Σ. Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου.
Πρακτική Άσκηση και Μαθητεία σε χώρες της Ε.Ε.
ΤΠΕ στην εκπαίδευση, εκπαιδευτική πολιτική και επιστημονική θεώρηση
LOGO Ο ρόλος του Ε.Ο.Π.Π. στην Πιστοποίηση των προσόντων της μη τυπικής εκπαίδευσης και στην Αντιστοίχιση αυτών στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων Κωνσταντίνος.
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π: Δράσεις και Πολιτικές - Εθνικό Κέντρο Europass
Κωνσταντίνος Καλτσάς Σχολικός Σύμβουλος Δ.Ε. – ΠΕ17.03 Ηλεκτρολόγων
Το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (NQF): Θεωρία και Πράξη - Η ανάπτυξη του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και η εφαρμογή του στους κλάδους του Εμπορίου και του Αγροτικού.
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Equal, Αθήνα 18/3/ Εσωτερική αξιολόγηση του έργου Equal της Α.Σ. «Τεχνομάθεια» Μάνος Βασίλης: καθηγητής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης,
Page  1 Προτεραιότητες της Κυπριακής Προεδρίας για την Ανώτερη Εκπαίδευση Διεύθυνση Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Χαλκιδική 8/9 Ιουλίου 2006 Κ. Κοκκινοπλίτης Συντονιστής Οργανωτικής Γραμματείας Σχεδιασμού & Κατάρτισης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού ΠΡΟΤΥΠΑ.
ΤΕΧΝΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΗΣ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΩΝ Υπουργείο Παιδείας,
Βασίλης Παπαχαρίσης ( /
ECVET workshop - 23/10/2012 ΕΘΝΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ (Ε.Ι.Ε.Α.Δ.) “ Ο ΟΑΕΔ ως φορέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.
Δημήτριος Σουλιώτης Διευθυντής ΙΕΚ Γλυφάδας
ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΚΥΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 9.2 Μέθοδοι και εργαλεία για την επικύρωση των δεξιοτήτων.
Νίκος Γεωργιάδης, PhD Αν. Πρόεδρος Δ.Σ. Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
39th IATTO Forum Θεσσαλονίκη, 27 Σεπτεμβρίου 2013
Ορθές Πρακτικές Διανομής Φαρμάκων
Ο ρόλος του Ε.Ο.Π.Π. στην Πιστοποίηση των προσόντων της μη τυπικής εκπαίδευσης και στην Αντιστοίχιση αυτών στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων Κωνσταντίνος Καλτσάς.
Δεκέμβριος 2006 Ειδική Υπηρεσία Στρατηγικής, Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων Μονάδα Οργάνωσης & Διαχείρισης ΚΠΣ Α.Ε. ΠΕΔΙΑ ΑΙΤΗΣΗΣ.
ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ EX ANTE ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΗΝ 4Η ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ Παρουσίαση: Μιράντα Θεοδωροπούλου Ε.Υ.Σ.ΕΚΤ - Στέλεχος.
Βασίλης Παπαχαρίσης ( /
ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΚΥΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 9.1 Εθνικές και Ευρωπαϊκές πολιτικές για την επικύρωση των εμπειριών τοποθέτησης.
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.1 Διεξαγωγή ανάλυσης αναγκών.
Δίκτυο προώθησης της δια βίου κατάρτισης και εξ αποστάσεως πιστοποίησης δεξιοτήτων στις Μ.Μ.Ε. Α.Σ. ΤΕΧΝΟΜΑΘΕΙΑ.
Leonardo Transfer of Innovation- Μεταφορά καινοτομίας (Οκτώβριος 2012 – Σεπτέμβριος 2014) Κώστας Οικονόμου Βασιλική Ζιάκα.
B a c kn e x t h o m e ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΞ’ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ Υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής προστασίας Κ.Π. «Equal”ΤεχνομάθειαΕυρωπαϊκή.
Ο ρόλος των προσόντων στη διακυβέρνηση:. α) της σχέσης εκπαίδευσης και
Το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF): Προκλήσεις και προοπτικές
ΕΘΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΡΟΠΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 3.1 Η Ευρωπαϊκή Διάσταση.
Χρησιμότητα & Τρόποι Αξιοποίησης από τους Διαπραγματευτές των μερών
ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ»
Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων: Υλοποίηση και ο Ρόλος του Ε.Ο.Π.Π.
Βασίλης Παπαχαρίσης ( /
Προς ένα Πλαίσιο Προσόντων στον κλάδο του Εμπορίου στην Ελλάδα 26/11/2010 Βάλια Αρανίτου, Πανεπιστήμιο Κρήτης, ΙΝ. ΕΜ.Υ Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού.
Πιστοποίηση Επαγγελματικών Προσόντων
Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων ως γέφυρα μεταξύ εκπαίδευσης και απασχόλησης
ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ - ΣΤΗΡΙΞΗ ΑΝΕΡΓΩΝ στο Ν. ΑΧΑΪΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ Παρουσίαση της Πράξης Ενημέρωση των δυνητικών ωφελούμενων και της τοπικής κοινωνίας.
Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου 2011 ΠΑΤΡΑ
Ενίσχυση της έρευνας στο “ΕΠ. Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση ” Νίκος Μαρούλης, Logotech AE Καρδίτσα 18 Σεπτεμβρίου 2008.
ΤΡΟΠΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 7.2 Τα βασικά στοιχεία των περιεχομένων της κατάρτισης.
Τίτλος Σχεδίου: Partnership for experimenting with ECVET in a practical context (2009 – 2011) Δράση: Εταιρικές Σχέσεις – LDV Ε. Λαμπριτζή
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Διημερίδα για την Κοινωνική Διάσταση της Κοινωνίας της Πληροφορίας Αθήνα, Δεκεμβρίου 2004 Μελέτη Αξιολόγησης «Η διάσταση της ισότητας των φύλων.
1 ΕΤΗΣΙΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗΣ 2008 Αθήνα, 18 Μαρτίου 2009 ΘΕΜΑ: ΘΕΜΑ: Πρόοδος του Ε.Π. «Διοικητική Μεταρρύθμιση »
ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ»
Μανώλης Μαυρικάκης (Γιαμπάμπας) Φορείς Εκπαίδευσης Πιστοποίηση Αξιολόγηση Κοινωνία της Γνώσης Δια βίου Μάθηση Αγορά Εργασίας EQF Επαγγελματικό.
Φάση 2: Αvάπτυξη εθνικών και ευρωπαϊκών σεναρίων Ορφανός Ευθύμιος.
Το μέλλον της ΤΕΕ ενόψει της Συνόδου της Λισσαβόνας Στ. Παλαιοκρασάς, Αντιπρόεδρος της Δ. Ε. Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.
ΤΟ ΠΕΔΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ. ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ 1996 : Ευρωπαϊκό έτος εκπαίδευσης και «Δια Βίου Κατάρτισης» 2000 : Λισσαβόνα Η Ε.Ε.
Πολιτικές εκπαίδευσης και κατάρτισης για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και της απασχόλησης Επιχειρηματικότητα και Απασχόληση 1 Δεκεμβρίου 2014 Βλάσης.
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ « Πιστοποίηση και αναβάθμιση των εκπαιδευτών ενηλίκων» « Πιστοποίηση και αναβάθμιση των εκπαιδευτών ενηλίκων» Nίκος Φωτόπουλος.
SOCIAL KEYS FOR SOCIAL ENTREPRENEURSHIP. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ H Κοινωνική Οικονομία είναι ένας πολύ σημαντικός οικονομικός τομέας στην Ευρώπη. Με βάση.
Η συμβολή και η σημασία των δράσεων του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. στην προώθηση της Διά Βίου Μάθησης Ημερίδα Ενημέρωσης στη Θεσσαλονίκη Ιωάννα Δέδε Διεύθυνση.
ΠΡΌΓΡΑΜΜΑ LEONARDO DA VINCI “ Μεταφορά Καινοτομίας - ΤΟΙ ” Ελίνα Δαγρέ, ΤΟΙ Project Manager Αθήνα, 12 Δεκεμβρίου 2012 Βόλος, 14 Δεκεμβρίου 2012 ΕΛΛΗΝΙΚΗ.
Επαγγελματικά Περιγράμματα
ΣΗΜΕΙΑ - ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ERASMUS+
Τετάρτη, 12 Δεκεμβρίου 2012, Αθήνα, ΑΜΑLIA ATHENS HOTEL
Ευρωπαϊκό και Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων
Στο Σχολείο μας, παράλληλα με τις εκπαιδευτικές διαδικασίες, λειτουργούν οι ακόλουθες Ομάδες: - Μουσική Ομάδα, - Θεατρική Ομάδα, - Κινηματογραφική.
Ευρωπαϊκό και Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων
Η Ευρωπαϊκή στρατηγική για την εκπαίδευση
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΕΚ-ΙΝΕ/ΓΣΕΕ Χριστίνα Σπηλιώτη Ο ρόλος των Επαγγελματικών Περιγραμμάτων σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα πιστοποίησης Επαγγελματικών Προσόντων ΚΕΚ-ΙΝΕ/ΓΣΕΕ Χριστίνα Σπηλιώτη

Σκοπός: Να διερευνήσουμε το περιβάλλον εφαρμογής του ECVET, ώστε: Α. Να αναδειχθεί ο ρόλος των Επαγγελματικών Περιγραμμάτων ως τη βασική παράμετρο-κρίκο σε ένα ολοκληρωμένο εθνικό σύστημα πιστοποίησης προσόντων, με στόχο: τη δημιουργία πιστοποιημένων πλαισίων (Curricula) και προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης στη Επαγγελματική εκπαίδευση που βασίζονται στα Ε.Π., και την πιστοποίηση προσόντων τα οποία απορρέουν από οποιαδήποτε μαθησιακή διαδρομή κι αν προέρχονται (τυπική, άτυπη, μη τυπική) όπως έχει τεθεί στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Λισσαβόνας για την προώθηση της Δια Βίου μάθησης με σκοπό να γίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση η πλέον ανταγωνιστική και δυναμική οικονομία. καθώς και την συμβολή τους στην δημιουργία των Κλαδικών και Εθνικών Πλαισίων Προσόντων καθώς και της ευθυγράμμισης τους με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (SQF, NQF, EQF)

Σκοπός: Β. Να διευκρινιστεί η συνάφεια του μεθολογικού εργαλείου του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Πιστωτικών Μονάδων –ECVET με τη μεθοδολογία: τόσο των Επαγγελματικών Περιγραμμάτων, όσο και των Πλαισίων Προγραμμάτων -Curricula και κατ’ επέκταση των Προγραμμάτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και κατάρτισης, Mε στόχους: ενίσχυση και διευκόλυνση της κινητικότητας εργαζομένων και καταρτιζόμενων, τόνωση της απασχολησιμότητας και της κοινωνικής συνοχής, διευκολύνοντας τη μετάβαση σε μια ευρωπαϊκή κοινωνία της γνώσης.

Α. Επαγγελματικά Περιγράμματα Α.1 Ευρωπαϊκή εμπειρία Η βασική λογική που διατρέχει τα συστήματα επαγγελματικών περιγραμμάτων, όπως διαμορφώνονται στα κράτη – μέλη της Ε.Ε., Cedefop 2009 “The dynamics of qualifications: defining and renewing occupational and educational standards-32 countries” είναι ότι: αποτελούν μέρος μιας διαδικασίας που γεφυρώνει τον κόσμο της εκπαίδευσης και κατάρτισης με τον κόσμο της εργασίας, η ανάπτυξη πλαισίων προγραμμάτων (curricula) και η πιστοποίηση των προσόντων αποτελούν κύριες λειτουργίες που εξυπηρετούν τα επαγγελματικά περιγράμματα σ’ αυτό το πλαίσιο, η επιλογή, ανάπτυξη και επικαιροποίηση τους συντελούνται στο πλαίσιο μόνιμων μηχανισμών στους οποίους οι κοινωνικοί εταίροι έχουν κεντρικό ρόλο και βασίζονται στην τριμερή «αρχή της συναίνεσης» μεταξύ κράτους-εργαζομένων-εργοδοτών, η σπονδυλωτή διάρθρωση των ενοτήτων μαθησιακών αποτελεσμάτων διευκολύνει την εφαρμογή του Συστήματος απόδοσηs πιστωτικών μονάδων με στόχο την ενίσχυση της κινητικότητας αλλά και της ευελιξίας ανάμεσα στα διαφορετικά Συστήματα Επαγγελματικής και Κατάρτισης. η άμεση, ωστόσο μη-ευθύγραμμη συσχέτιση του/των επαγγελματικών περιγράμματος/ατων με το επαγγελματικό «προσόν», όπου το επαγγελματικό προσόν αναφέρεται στο επίσημο αποτέλεσμα διαδικασίας αξιολόγησης και πιστοποίησης, το οποίο προκύπτει όταν ο αρμόδιος οργανισμός διαπιστώνει ότι ένα άτομο έχει επιτύχει μαθησιακά αποτελέσματα που ανταποκρίνονται σε συγκεκριμένες προδιαγραφές.

Α.2. Ελλάδα Νομοθετικό πλαίσιο Ε.Π. Νόμος 3191/ 2003 για τη δημιουργία Εθνικού Συστήματος Σύνδεσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης και Απασχόλησης (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.Α), έθεσε το γενικό πλαίσιο για την πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων ανεξαρτήτως διαδρομής και τρόπου που αποκτήθηκαν. Νόμος 3369/6.7.2005 «Συστηματοποίηση της Διά Βίου Μάθησης». Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργείων Οικονομία και Απασχόλησης, 113708/30.12.2005 «Σύστημα Πιστοποίησης Προγραμμάτων Γνώσεων, Δεξιοτήτων και Ικανοτήτων», Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργείων Οικονομίας, Παιδείας και Απασχόλησης 110998/08.05.2006 «Πιστοποίηση Επαγγελματικών Περιγραμμάτων». Στις δύο Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, εξειδικεύονται οι διατάξεις των παραπάνω νόμων και προσδιορίζονται οι προδιαγραφές για την ανάπτυξη και πιστοποίηση των επαγγελματικών περιγραμμάτων καθώς και η σύνδεσή τους με τα προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης εφόσον προαπαιτούμενο για την πιστοποίηση των προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης είναι η άμεση σύνδεση του περιεχομένου τους με τα αντίστοιχα πιστοποιημένα επαγγελματικά περιγράμματα. Νόμος 3879/21.10.2010, «Ανάπτυξη της Διά Βίου Μάθησης και Λοιπές διατάξεις».

Α.3 Υλοποίηση πιστοποιημένων Επαγγελματικών Περιγραμμάτων 2008-2010 202 Πιστοποιημένα Επαγγελματικά Περιγράμματα: Για πρώτη φορά στη χώρα μας, στα πλαίσια διεθνούς διαγωνισμού που προκήρυξε σε δύο φάσεις το ΕΚΕΠΙΣ για την ανάπτυξη επαγγελματικών περιγραμμάτων, κατά την περίοδο 2008 έως 2010, αναπτύχθηκαν με κοινή μεθοδολογία από την ένωση νομικών προσώπων που αποτελείται από τους κοινωνικούς εταίρους και πιστοποιήθηκαν από το ΕΚΕΠΙΣ, 202 επαγγελματικά περιγράμματα. Στατιστική κατανομή 202 Ε.Π. : 126 αφορούν τεχνίτες και επαγγέλματα μεταποίησης 23 αναφέρονται σε τουριστικά επαγγέλματα 12 αναφέρονται σε αγροτικά επαγγέλματα 12 αναφέρονται στην Πράσινη οικονομία 29 διάφορα άλλα επαγγέλματα Το σύνολο των Ε.Π. αφορά αποκλειστικά τη δευτεροβάθμια και μετα-δευτεροβάθμια εκπαίδευση (έως και επίπεδο 4 ISCED) Τα 202 Ε.Π. αντιστοιχούν σε 161 τετραψήφιους κωδικούς ΣΤΕΠ’98 και απομένουν 164 κωδικοί ΣΤΕΠ για το σύνολο της οικονομίας καθώς και 36 Ε.Π. για σύγχρονα επαγγέλματα (πράσινης οικονομίας, ενέργεια, υγεία κλπ.) = Ανάγκη για συνολικά 200 νέα Επαγγελματικά Περιγράμματα στην ελληνική αγορά (Πηγή: στοιχεία ΕΟΠΠΕΠ)

Ορισμός Ως «Επαγγελματικό Περίγραμμα», ορίζεται το σύνολο των Βασικών και Επιμέρους Επαγγελματικών Λειτουργιών ή Δραστηριοτήτων, που συνθέτουν το αντικείμενο εργασίας ενός επαγγέλματος ή/και μιας ειδικότητας, καθώς και οι αντίστοιχες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που απαιτούνται για την ανταπόκριση στις λειτουργίες αυτές. Κύρια επιδίωξη των επαγγελματικών περιγραμμάτων είναι «η συστηματοποιημένη ανάλυση και καταγραφή του περιεχομένου των επαγγελμάτων καθώς και των τρόπων απόκτησης των απαιτούμενων για την άσκηση του επαγγέλματος προσόντων» (ΚΥΑ 110998/08.05.2006).

Με την πιστοποίηση των επαγγελματικών περιγραμμάτων επιτυγχάνεται: Η ενίσχυση της αξιοπιστίας της επαγγελματικής κατάρτισης και η στενότερη σύνδεση της με τις ανάγκες του κόσμου της εργασίας. Η θεσμοθέτηση μεθόδων, προδιαγραφών και κριτηρίων ανάπτυξης, αξιολόγησης και πιστοποίησης επαγγελματικών περιγραμμάτων. Η άμεση σύνδεση του περιεχομένου των πλαισίων προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με τα αντίστοιχα επαγγελματικά περιγράμματα. Η βελτίωση των επαγγελματικών προσόντων του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας καθώς και η διευκόλυνση της ένταξης των ανέργων και των ευάλωτων κοινωνικά ομάδων στην απασχόληση. Η ενίσχυση του ρόλου των κοινωνικών εταίρων στο σύστημα της δια βίου επαγγελματικής κατάρτισης. Η διασφάλιση της ποιότητας και αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων που υλοποιούνται στο πλαίσιο της Δια Βίου επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Α.4 Δομή περιεχομένου Επαγγελματικού Περιγράμματος Ενότητα Α: Τίτλος και ορισμός του επαγγέλματος /ειδικότητας Ενότητα Β: Ανάλυση του επαγγέλματος/ειδικότητας- «προδιαγραφές» Ενότητα Γ: Απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες για την άσκηση του επαγγέλματος/ειδικότητας Ενότητα Δ: Προτεινόμενες διαδρομές για την απόκτηση των απαιτούμενων προσόντων Ενότητα Ε: Ενδεικτικοί τρόποι αξιολόγησης των απαιτούμενων Γνώσεων, Δεξιοτήτων και Ικανοτήτων

Α.5 Επίπεδα ανάλυσης Η ανάλυση κάθε Επαγγελματικού Περιγράμματος έγινε σε 4 επίπεδα: Κύριες Επαγγελματικές Λειτουργίες (ΚΕΛ), Επιμέρους Επαγγελματικές Λειτουργίες ή Δραστηριότητες (ΕΕΛ), Επαγγελματικές Εργασίες (Ε.Ε), τουλάχιστον τρεις ανά ΕΕΛ. Γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες. Οι Κύριες Επαγγελματικές Λειτουργίες αντιπροσωπεύουν τις γενικές περιοχές ευθύνης ενός επαγγέλματος, ώστε να επιτυγχάνεται ο κεντρικός σκοπός του επαγγέλματος. Οι Επιμέρους Λειτουργίες αποτελούν μια σαφή αλυσίδα δραστηριοτήτων, οι οποίες διαμορφώνουν τα λογικά και απαραίτητα βήματα που απαιτούνται ώστε ο εργαζόμενος να ολοκληρώσει μια κύρια επαγγελματική λειτουργία. Η Επαγγελματική Εργασία είναι η μικρότερη αυτοτελής διάσταση στην οποία υποδιαιρείται κάθε επιμέρους επαγγελματική λειτουργία και συνδυασμένη με άλλες περιγράφει όλα τα καθήκοντα που στοιχειοθετούν κάθε επαγγελματική δραστηριότητα. Η κάθε εργασία αποτελείται από ένα τουλάχιστον αυτοτελές σύνολο γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων. (Οδηγός Ανάπτυξης Περιγραμμάτων, Αθήνα 2007).

Α. 6 Άμεση Διασύνδεση των Ε Α.6 Άμεση Διασύνδεση των Ε.Π με τα βασικά ευρωπαϊκά εργαλεία της Δια Βίου Μάθησης Κάθε επαγγελματικό περίγραμμα έχει αντιστοίχιση με τους ευρωπαϊκούς κωδικούς κατάταξης επαγγελματικών προσόντων κατά: εκπαιδευτικών επιπέδων κατά ISCED, επίπεδο άσκησης επαγγέλματος κατά Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Επαγγελματικών Προσόντων - EQF, ενώ η μεθοδολογία ανάπτυξής τους έχει στηριχτεί στις θεμελιώδεις αρχές του Ευρωπαϊκού Συστήματος Μεταφοράς Πιστωτικών Μονάδων-ECVET. EQF και ECVET αποτελούν τα εργαλεία διαφάνειας των επαγγελματικών προσόντων. Το EQF είναι βάση σύγκρισης των επαγγελματικών γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων που αποκτώνται σε διαφορετικά συστήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Συμπληρωματικά το ECVET είναι ένα σύστημα μεταφοράς των πιστωτικών μονάδων όπου αποτυπώνονται και αναγνωρίζονται τα αποτελέσματα της μάθησης σε διαφορετικά μαθησιακά περιβάλλοντα και κυρίως συστήματα αρχικής και συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης.

Β. Το τοπίο του ολοκληρωμένου κύκλου πιστοποίησης προσόντων Β. Το τοπίο του ολοκληρωμένου κύκλου πιστοποίησης προσόντων Μαθησιακά Αποτελέσματα Ευρωπαϊκά εργαλεία και μηχανισμοί EQF ECVET Νομοθεσία ΔΒΜ Ανάγκες Αγοράς εργασίας Επαγγελματικά Περιγράμματα Πιστοποίηση προσόντων ΕΠΠ-NQF Curricula Προγ/ματα Επαγγελματικά Προσόντα Εκπαιδευτικά Πρότυπα Επαγγελματικά Πρότυπα

Β.1 Ολοκληρωμένος κύκλος πιστοποίησης προσόντων Για το σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου κύκλου πιστοποίησης προσόντων αφορά στη δημιουργία: Επαγγελματικών Περιγραμμάτων Πλαισίων Προγραμμάτων Προσόντων Με στόχους: Στο πλαίσιο της σύνδεσης ανάμεσα στα Επαγγελματικά Περιγράμματα και την πιστοποίηση των προσόντων, ο στόχος της ανάπυξης των Ε.Π. είναι να ικανοποιηθούν οι ανάγκες του ανθρώπινου κεφαλαίου στην Ελλάδα για αναγνώριση, επικύρωση και πιστοποίηση των επαγγελματικών τους προσόντων Στα Ε.Π. περιγράφονται με ολοκληρωμένη μέθοδο τα πρότυπα που συνθέτουν ένα Επαγγελματικό Προσόν και τις απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες. Σε κάθε Ε.Π συνδέεται το Curriculum, το οποίο επίσης πιστοποιείται, διασφαλίζοντας την ποιότητα και ευελιξία στα προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Το Επαγγελματικό Περίγραμμα διασφαλίζει την πιστοποίηση των προσόντων ανεξάρτητα από τον τρόπο απόκτησής τους εφόσον βασίζονται στα πρότυπα που περιγράφει.

Β.2 Η σημασία των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων Τα ευρωπαϊκά εργαλεία EQF και ECVET απαιτούν παρόμοια στροφή προς τα μαθησιακά αποτελέσματα Τα μαθησιακά αποτελέσματα είναι μηχανισμός κλειδί για το σχεδιασμό των προτύπων προσόντων και την διάδοση των πολιτικών ασφάλειας ποιότητας και πιστοποίησης. Εάν τα προσόντα πρέπει να πιστοποιηθούν βασισμένα σε ενότητες μαθησιακών αποτελεσμάτων τότε είναι φανερό πόσο σημαντικό είναι να καθοδηγήσει ο σχεδιασμός των πλαισίων προγραμμάτων και τα προγράμματα τους εκπαιδευόμενους στην απόκτηση των αναμενόμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων. Το curriculum είναι η νέα ευρωπαϊκή γέφυρα για την ενίσχυση προσεγγίσεων που επικεντρώνονται στον εκπαιδευόμενο- (learner-centered).

Μαθησιακά αποτελέσματα: Αναφέρονται σε όσα ο εκπαιδευόμενος: γνωρίζει, κατανοεί και μπορεί να κάνει, μετά την ολοκλήρωση της μαθησιακής διαδικασίας και τα οποία προσδιορίζονται με τη μορφή γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων. Επίπεδο προσδιορισμού: Τα μαθησιακά αποτελέσματα μπορούν να προσδιοριστούν σε διαφορετικά επίπεδα: Συστημικό όπως στα πλαίσια προσόντων Προσόντων, όπως στα πρότυπα προσόντων Curriculum και προγράμματα μάθησης

4.2 Πλαίσιο Προγράμματος –Curriculum –Προγράμματα μάθησης Το Πλαίσιο Προγράμματος είναι ένα εργαλείο σχεδιασμού μαθησιακών δραστηριοτήτων με διττή ουσία. Από τη μια είναι ένα έγγραφο που θέτει το πλαίσιο απόκτησης μαθησιακών εμπειριών και πάνω στο οποίο βασίζεται η ανάπτυξη μαθησιακών προγραμμάτων. Ταυτόχρονα, είναι ένα «συμβόλαιο» μεταξύ κοινωνίας, κράτους και επαγγελματιών της εκπαίδευσης (Braslavsky, 2010). «το Πλαίσιο Προγράμματος(1) αποτελεί ένα έγγραφο ή σύνολο εγγράφων κανονιστικού χαρακτήρα, το οποίο περιλαμβάνει πέρα από την επαγγελματική και την τεχνική διάσταση, μια πολιτική / θεσμική διάσταση. Ανάλογα με το εθνικό πλαίσιο, τον τύπο εκπαίδευσης / κατάρτισης και τον φορέα παροχής, τα curricula είναι δυνατό ... να προσδιορίζουν τα μαθησιακά αποτελέσματα, το αντικείμενο, το περιεχόμενο, το πλαίσιο και τη διάρκεια της μάθησης, καθώς και τις μεθόδους εκπαίδευσης και αξιολόγησης, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό. 1)CEDEFOP (2010), Research paper no 6, Learning Outcomes Approaches in VET Curricula, a comparative analysis of nine European countries, Luxembourg, Publications Office of the Euroepean Union

Το Πλαίσιο προγράμματος περιλαμβάνει δύο κύριες συνιστώσες, εκ των οποίων η πρώτη αφορά στην ανάλυση του Προσόντος σε Ενότητες των μαθησιακών αποτελεσμάτων (units), σύμφωνα με τη Σύσταση του ΕΚ και του Συμβουλίου της 18η; Ιουνίου 2009, οι οποίες αντιστοιχούν στο δεύτερο επίπεδο ανάλυσης ενός Επαγγελματικού Περιγράμματος, τις Επιμέρους Επαγγελματικές Λειτουργίες. Και δεύτερη συνιστώσα αποτελεί το καθ’ αυτό πλαίσιο προγράμματος το οποίο καλύπτει το σύνολο του προσόντος με το οποίο σχετίζεται το επαγγελματικό περίγραμμα. Για κάθε Ενότητα Μαθησιακών Αποτελεσμάτων και για το σύνολο του Προσόντος υπολογίζονται και αποδίδονται πιστωτικές μονάδες, βάση της μεθοδολογίας ECVET.

Αναλυτικότερα το πλαίσιο προγράμματος αποτελείται από τα εξής: Προσδιορισμό των ενοτήτων/ψηφίδων του προσόντος στο οποίο οδηγεί ή με το οποίο συσχετίζεται το επαγγελματικό περίγραμμα Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα της ψηφίδας Γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες τηςψηφίδας Διαδικασίες και κριτήρια αξιολόγησης των μαθησιακών αποτελεσμάτων των ψηφίδων Σχετική βαρύτητα των ψηφίδων Πιστωτικές μονάδες του προσόντος και των ψηφίδων

Προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης Σε αντίθεση με την ευρύτητα του Πλαισίου Προγράμματος, τα «μαθησιακά προγράμματα» είναι σχεδιασμοί μαθησιακών εμπειριών σε συγκεκριμένα πλαίσια. Αναπτύσσεται στη βάση του curriculum και λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες των εκπαιδευόμενων». Το εύρος και η κατανομή των ωρών του προγράμματος είναι σε άμεση συνάρτηση με την βαρύτητα των ενοτήτων και τις πιστωτικές μονάδες που αποδίδονται σε αυτές. Σύμφωνα και με τη Σύσταση της 18ης Ιουνίου 2009, η σχετική βαρύτητα και οι πιστωτικές μονάδες των Ενοτήτων Μαθησιακών Αποτελεσμάτων, και των Σπονδύλων που προκύπτουν από αυτές, σε σχέση με το συνολικό προσόν προσδιορίζονται σύμφωνα με τα παρακάτω κριτήρια: σχετική σημασία της Ενότητας Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για συμμετοχή στην αγορά εργασίας, για επαγγελματική εξέλιξη ή για κοινωνική ένταξη, πολυπλοκότητα, εμβέλεια και έκταση των Επιμέρους Ενοτήτων Μαθησιακών Αποτελεσμάτων απαιτούμενη προσπάθεια από τον εκπαιδευόμενο για να οικειοποιηθεί τις γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες της Ενότητας Μαθησιακών Αποτελεσμάτων.

4. 3 Κοινά σημεία μεθοδολογίας ECVET, Ε. Π 4.3 Κοινά σημεία μεθοδολογίας ECVET, Ε.Π.- Curriculum-Προγράμματα-προσόντα Μαθησιακά αποτελέσματα. Η Αποτύπωση των επαγγελματικών προσόντων, υπό τη μορφή μαθησιακών αποτελεσμάτων, εκφρασμένα πιο συγκεκριμένα σε γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες. Ενότητες/ μαθησιακών αποτελεσμάτων. Τη δομική και συνεκτική παρουσίαση των γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων σε ενότητες/ψηφίδες μάθησης, με σπονδυλωτή διάρθρωση, οι οποίες μπορούν να αξιολογηθούν και να πιστοποιηθούν. Αναγνώριση εναλλακτικών διαδρομών μάθησης. Την αναγνώριση της επαγγελματικής εμπειρίας και των δεξιοτήτων, εφόσον δίνεται η δυνατότητα αντιστοίχισης, αναγνώρισης και πιστοποίησης γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων ανεξαρτήτως του τρόπου που αποκτήθηκαν (τυπική, άτυπη και μη τυπική μάθηση). Τις ενδεικτικές μεθόδους αξιολόγησης των μαθησιακών αποτελεσμάτων, οι οποίες ορίζονται σε κάθε επαγγελματικό περίγραμμα, και για κάθε ενότητα/ψηφίδα μαθησιακών αποτελεσμάτων. Κοινή βάση αναφοράς. Αποτελεί η ψηφίδα των μαθησιακών αποτελεσμάτων (αυτοτελές σύνολο γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων) στο ECVET που αντιστοιχεί στη ανάλυση των Επαγγελματικών Εργασιών του Επαγγελματικού Περιγράμματος σε αυτοτελή σύνολα γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων, κριτηρίων επαγγελματικής ανταπόκρισης και εύρος, των οποίων ο δημιουργικός ανασχηματισμός με κριτήρια την συνάφεια και τη δομική συνοχή δημιουργούν τις Ενότητες Μαθησιακών Αποτελεσμάτων που συγκροτούν το πλαίσιο προγράμματος και τους σπονδύλους των προγραμμάτων.

Ευχαριστώ