Αναμόρφωση του γαλλικού πανεπιστήμιου και αλλαγές στα προγράμματα σπουδών: από τις δραστηριότητες αναπλαισίωσης στις μεταβολές της γνώσης Σοφία Σταύρου.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Advertisements

 Από τις ανάγκες εκπαίδευσης της οικονομίας στις ανάγκες εκπαίδευσης του ατόμου : Το επαγγελματικό προφίλ ως στοιχείο σύζευξης της προσφοράς με τη ζήτηση.
Υ Π Ο Υ Ρ Γ Ε Ι Ο Ε Ρ Γ Α Σ Ι Α Σ Κ Α Ι Κ Ο Ι Ν Ω Ν Ι Κ Η Σ Α Σ Φ Α Λ Ι Σ Η Σ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΠΟΡΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ.
Επιτροπή Στρατηγικού Σχεδιασμού Π.Θ Γέμτος Θεοφάνης Καθηγητής, Τμήμα Γεωπονίας Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικού Περιβάλλοντος.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – • Λειτουργεί.
ΕΘΝΙΚΟ & ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
Page  1 Προτεραιότητες της Κυπριακής Προεδρίας για την Ανώτερη Εκπαίδευση Διεύθυνση Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΤΟΔΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΩΝ ΟΤΑ Θάνος Κριεμάδης, Ph.D., M.B.A., M.A. Αν. Καθηγητής.
ΤΜΗΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – Οι προοπτικές.
Διασύνδεση των σχολικών μονάδων με τις τοπικές κοινωνίες.
Βασίλης Παπαχαρίσης ( /
ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΚΥΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 9.1 Εθνικές και Ευρωπαϊκές πολιτικές για την επικύρωση των εμπειριών τοποθέτησης.
Αξιολόγηση του Πανεπιστημίου Μακεδονίας από την CRE Χρονικό πλαίσιο αξιολόγησης Αυτοαξιολόγηση: Αξιολόγηση από CRE: Δημοσίευση εκθέσεων:
ΕΠΟΠΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
5ο επιστημονικΟ πεδΙο Γιανναράκης Μιχάλης Βαΐτσης Φίλιππος.
24/01/2012 Studying at the School of English Οι σπουδές στο Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Α.Π.Θ.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ
B a c kn e x t h o m e ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΞ’ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ Υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής προστασίας Κ.Π. «Equal”ΤεχνομάθειαΕυρωπαϊκή.
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ  Αποτελεί ένα από τα τέσσερα τμήματα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής.  Υπήρξε το πολυπληθέστερο.
Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες στο ΕΚΕΦΕ “Δημόκριτος”
Ικανότητες Εκπαιδευτικών 6 Οκτωβρίου 2014 Caroline Kearney Ανώτερη Υπεύθυνη Έργου και Εκπαιδευτική Αναλύτρια.
Γυναίκες και επιστήμη: μια πρώτη διερεύνηση Dr Λάουρα Mαράτου-Αλιπράντη Κύρια Ερευνήτρια, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, EΚΚΕ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Χρησιμότητα & Τρόποι Αξιοποίησης από τους Διαπραγματευτές των μερών
Σπουδάζοντας Χημεία στο Α.Π.Θ. Ευαγγελία Α. Βαρέλλα
ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ»
ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ - ΣΤΗΡΙΞΗ ΑΝΕΡΓΩΝ στο Ν. ΑΧΑΪΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ Παρουσίαση της Πράξης Ενημέρωση των δυνητικών ωφελούμενων και της τοπικής κοινωνίας.
ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΣΧΟΛΗ ΝΟΜΙΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ.
Ενίσχυση της έρευνας στο “ΕΠ. Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση ” Νίκος Μαρούλης, Logotech AE Καρδίτσα 18 Σεπτεμβρίου 2008.
Τίτλος Σχεδίου: Partnership for experimenting with ECVET in a practical context (2009 – 2011) Δράση: Εταιρικές Σχέσεις – LDV Ε. Λαμπριτζή
ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - ΘΡΑΚΗΣ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Οδοντιατρική.
Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών
ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ»
Το Πρόγραμμα Leonardo da Vinci για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση Δρ. Ειρήνη Ντρούτσα Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών Εθνική Μονάδα LLP Aθήνα, Ιούνιος.
Τμημα οικονομικων επιστημων απθ 2013
Μαρία Χρ.Γουσίδου-Κουτίτα Αναπλ.Καθηγήτρια Τμήμα Μαθηματικών ΑΠΘ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ Πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Τμημα οικονομικων επιστημων απθ 2013
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Οδοντιατρική.
Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης Υποδομές και Ανθρώπινο Δυναμικό.
Τμήμα επιστημών προσχολικής αγωγής & εκπαίδευσης Μια πρώτη ματιά...
ΑΝΩΤΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ Συνολικού προϋπολογισμού €
Παρουσίαση Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών
Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
STUDYING AT THE SCHOOL OF ENGLISH Οι σπουδές στο Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Α. Π. Θ. 8/03/2013.
ΤΟ ΠΕΔΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ. ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ 1996 : Ευρωπαϊκό έτος εκπαίδευσης και «Δια Βίου Κατάρτισης» 2000 : Λισσαβόνα Η Ε.Ε.
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ: ΣΠΟΥΔΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
1 2 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 1. ΟΡΑΜΑ2. ΣΚΟΠΟΙ3. ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ ΣΚΟΠΩΝ4. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΣΗ6. ΜΕΛΗ7.
Γιώρμαρη Φραγκουλοπούλου Συντονίστρια Τομέα Εκπαίδευσης Ενηλίκων Επαγγελματική Κατάρτιση Ανώτατη Εκπαίδευση Σχολική Εκπαίδευση Εκπαίδευση Ενηλίκων ERASMUS.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
ΠΡΌΓΡΑΜΜΑ LEONARDO DA VINCI “ Μεταφορά Καινοτομίας - ΤΟΙ ” Ελίνα Δαγρέ, ΤΟΙ Project Manager Αθήνα, 12 Δεκεμβρίου 2012 Βόλος, 14 Δεκεμβρίου 2012 ΕΛΛΗΝΙΚΗ.
Επαγγελματικά Περιγράμματα
Γιώρμαρη Φραγκουλοπούλου Τομέας Εκπαίδευσης Ενηλίκων
Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα(ΑΕΙ)
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης:
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Τμήμα Ψυχολογίας
Κατερίνα Αλεξομανωλάκη,
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αναμόρφωση του γαλλικού πανεπιστήμιου και αλλαγές στα προγράμματα σπουδών: από τις δραστηριότητες αναπλαισίωσης στις μεταβολές της γνώσης Σοφία Σταύρου Διδάκτορας Κοινωνιολογίας LAMES – Aix-Marseille Université

« Αναπλαισίωση » (Bernstein, 2000) :  ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΒΑΣΗ (recontextualisation field) δρώντες/κοινωνικές ομάδες που συμμετέχουν στην παραγωγή των προγραμμάτων σπουδών  ΠΡΑΞΕΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ (elaborating and practising the principles of recontextualisation) η αναπλαισίωση ως δράση  ΕΠΙΣΤΗΜΙΚΗ/ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΒΑΣΗ (relations between/within knowledge) εσωτερική δόμηση των προγραμμάτων και του γνωστικού περιεχομένου τους

ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΠΕΔΙΟΥ: (Α) Πεδίο αναπλαισίωσης (α) Κείμενα πολιτικής της ανώτατης εκπαίδευσης, εθνικής και ευρωπαϊκής πολιτικής (β) 50 ημι-κατευθυνόμενες συνεντεύξεις με:  Ακαδημαϊκούς (υπεύθυνους προγραμμάτων, ακαδημαϊκό προσωπικό τμημάτων)  Αξιολογητές των προγραμμάτων «εξωτερικούς»: αξιολογητές του Εθνικού Οργανισμού Αξιολόγησης της Έρευνας και Ανώτατης Εκπαίδευσης (AERES) «εσωτερικούς»: μέλη των διοικητικών ομάδων των πανεπιστημίων (γ) 253 εκθέσεις αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών

ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΠΕΔΙΟΥ: (Β) Προγράμματα 14 επαγγελματικά προγράμματα κοινωνικών επιστημών, μεταπτυχιακού επιπέδου, από 6 πανεπιστήμια:  7 προγράμματα τμημάτων κοινωνιολογίας π.χ. Μελέτη και αξιολόγηση στον τομέα της υγείας και της κοινωνικής πρόνοιας  7 προγράμματα διεπιστημονικών τμημάτων κοινωνικών επιστημών π.χ. Πολεοδομία και αστική πολιτική Πολιτιστική μηχανική για τον μουσειολογικό τομέα

Σημεία-κλειδιά για τη γαλλική πολιτική «επαγγελματικοποίησης» των σπουδών: (Α) Νομοθετικά κείμενα για την ανώτατη εκπαίδευση:  1984, Νόμος Savary: - νέες αποστολές για τα πανεπιστήμια: «περιφερειακή και εθνική οικονομική ανάπτυξη/ πολιτική απασχόλησης» - «συνεχής αναθεώρηση των προγραμμάτων σύμφωνα με την εξέλιξη των αναγκών της αγοράς εργασίας»  2002, Μεταρρύθμιση LMD: - «ανανέωση/επινόηση νέων προγραμμάτων» - «ανάπτυξη της επαγγελματικοποίησης των σπουδών»  2007, Νόμος LRU: - 3 η επίσημη αποστολή: « επαγγελματική καθοδήγηση και ένταξη των φοιτητών » (Β) : Εθνικές εκθέσεις πραγματογνωμόνων (ειδικές επιτροπές και εκπρόσωποι εργοδοτών) (Γ) : Εγκύκλιοι της Γενικής Διεύθυνσης Ανώτατης Εκπαίδευσης

Σημεία-κλειδιά για την οργανωτική μεταρρύθμιση των γαλλικών πανεπιστημίων:  1989, Circulaire n°89-079: - καθιέρωση της πολιτικής συμβασιοποίησης κράτους- πανεπιστημίων  2001, Νόμος LOLF: - γενική μεταρρύθμιση της δημόσιας πολιτικής: χρηματοδότηση με βάση στόχων/δεικτών αποδοσης  2007, Νόμος LRU: - «νέα διακυβέρνηση των πανεπιστημίων» (α) «εξωτερική αξιολόγηση»: ίδρυση της AERES (β) «νέες υπευθυνότητες των πανεπιστημίων»: καθιέρωση συστήματος αυτοαξιολόγησης

Διαδικασία παραγωγής των προγραμμάτων

Κριτήρια αξιολόγησης της σύνδεσης προγράμματος-αγοράς εργασίας (Σχάρα αξιολόγησης, AERES):  Επαγγελματικοί στόχοι: - θέσεις εργασίας στις οποίες αποσκοπεί το πρόγραμμα/ ζήτηση στην αγορά εργασίας - επαγγελματικές ικανότητες που θα αποκτηθούν από τους φοιτητές - εγγραφή του προγράμματος σπουδών στο Εθνικό Ευρετήριο Επαγγελματικών Πιστοποιήσεων  Συνεργασία του προγράμματος με επιχειρήσεις και άλλους κοινωνικο-οικονομικούς φορείς : - συμμετοχή στο σχεδιασμό του προγράμματος και στη διδασκαλία - ανάπτυξη πολιτικής για πρακτική άσκηση των φοιτητών (συμβάσεις)  Απασχολησιμότητα των φοιτητών: - παραγωγή στατιστικών δεδομένων απασχολησιμότητας 2 χρόνια μετά την απόκτηση πτυχίου - αυτοαξιολόγηση/προβλέψεις για τα επόμενα χρόνια  Περιεχόμενο: - μαθήματα επαγγελματικού προσανατολισμού που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα - μεθόδοι απόκτησης επαγγελματικών και εγκάρσιων ικανοτήτων - διάσταση συνεχιζόμενης και εναλλασσόμενης κατάρτισης

Η αξιολόγηση ως μέσο άσκησης θεσμικού ελέγχου:  Κείμενα-Εργαλεία αξιολόγησης - τυποποίηση κανονιστικών προδιαγραφών - γραπτά κείμενα πρακτικής χρήσης - διακίνηση μεταξύ θεσμικών επιπέδων (εθνικό/πανεπιστημιακές αρχές/τμήματα)  Εργαλειακή χρήση των κειμένων - ρυθμιστική λειτουργία της «εξωτερικής αξιολόγησης» - διορθωτική λειτουργία της «εσωτερικής αξιολόγησης» Διαδικασία παραγωγής προγράμμάτων Ιεραρχικές σχέσεις Παιδαγωγικές σχέσεις

Κύριες στατιστικές αλλαγές στα προγράμματα σπουδών (MEN-DEPP, 2012):  Ραγδαία αύξηση των προγραμμάτων επαγγελματικού τύπου εις βάρος των προγραμμάτων γενικού τύπου (3:1 στο μεταπτυχιακό επίπεδο, 2011)  Αύξηση των προγραμμάτων με διεπιστημονικά αντικείμενα εις βάρος των παραδοσιακών ακαδημαϊκών κλάδων

Τύπος «περιφέρειας της γνώσης» Τίτλος προγράμματος Προγράμματα κοινωνιολογίας Επαγγέλματα της αξιολόγησης και της διαβούλευσης Μελέτη και αξιολόγηση στον τομέα της υγείας και της κοινωνικής πρόνοιας Κοινωνιολογία εφαρμοσμένη στην τοπική ανάπτυξη Τοπική αυτοδιοίκηση: μελέτη και διαχείριση έργου Ανάλυση και σχεδιασμός κοινωνικής παρέμβασης Κοινωνιολογική εμπειρογνωσία της δημόσιας δράσης στον ευρω- μεσογειακό χώρο Φύλο και κοινωνική πολιτική Διεπιστημονικά προγράμματα Αειφόρος πολεοδομία και χωροταξικός σχεδιασμός Εργολογία: διεπιστημονική ανάλυση των εργασιακών καταστάσεων Διεθνής συνεργασία στην εκπαίδευση και κατάρτιση Πολεοδομία και αστική πολιτική Σχεδιασμός και διαχείριση πολιτιστικού έργου Πολιτιστική μηχανική στον τομέα της μουσειολογίας¨ Μηχανική ανθρώπινου δυναμικού Δείγμα προγραμμάτων

Η «περιφερειοποίηση της γνώσης» ως μετατόπιση συνόρων:  καθορισμός νέας «περιφέρειας»  από το κριτήριο των επιστημονικών πεδίων στο κριτήριο των επαγγελματικών δραστηριοτήτων  καθορισμός νέων γνωστικών και κοινωνικών σχέσεων  γνώσεις από διάφορα επιστημονικά πεδία  γνώσεις διαφόρων τύπων (επιστημονικές, εμπειριακές γνώσεις, δεξιότητες,...)  διδακτικό προσωπικό/φοιτητές από διάφορα επιστημονικά πεδία και από τον κοινωνικο-οικονομικό χώρο

(A) Κατηγοριοποίηση γνωστικού περιεχομένου Θεωρητικού τύπου ενότητες Πρακτικού τύπου ενότητες Τεχνικού τύπου ενότητες Στόχος: Απόκτηση θεωρητικών γνώσεων, από ένα ή περισσότερα επιστημονικά πεδία, εξειδικευμένες στο αντικείμενο του προγράμματος Π.χ. « Κοινωνιολογική ματιά στα επαγγέλματα της υγείας », «Πολιτιστική πολιτική»,... Στόχος: Να γίνουν οι φοιτητές ικανοί για την άσκηση μιας επαγγελματικής πρακτικής Π.χ. «Μελέτη-Σχολή στην εφαρμοσμένη κοινωνιολογία», «Εργαστήριο πολεοδομικού σχεδίου»,... Στόχος: Απόκτηση μεθοδολογικών και τεχνικών γνώσεων, εξειδικευμένες ή γενικές, που αφορούν στην επαγγελματική ένταξη Π.χ. «Μεθοδολογική ενίσχυση», « Επικοινωνία και αξιοποίηση»,...

(B) Ιεράρχηση ενοτήτων (σύμφωνα με το χρόνο διδασκαλίας και τις διδακτικές μονάδες) Πρακτικού τύπου Θεωρητικού τύπου Τεχνικού τύπου

(Γ) Εσωτερικές σχέσεις ταξινόμησης και περιχάραξης της γνώσης

Ενότητες πρακτικού τύπου  Αναπαραγωγή-μίμηση επαγγελματικών πρακτικών (πρωτόκολλο εργασίας)  Ισχυρή ρύθμιση  της εξέλιξης της δραστηριότητας  των στόχων εργασίας  της οργανωτικής δομής

Ενότητες θεωρητικού τύπου  Θεματοποίηση των επιστημονικών γνώσεων  επιλογή σύμφωνα με τη «χρησιμότητα» της γνώσης  αυτονόμηση της γνώσης σε σχέση με τον αρχικό επιστημονκό λόγο  Γνώσεις «πληροφοριακού τύπου»

Ενότητες τεχνικού τύπου  Μεθοδολογικές γνώσεις ως «εργαλεία» πρακτικής  «περι-ακαδημαϊκές γνώσεις» (επαγγελματική κοινωνικοποίηση, ένταξη στην αγορά εργασίας,…)

Αρχή αναπλαισίωσης της γνώσης: «προβολή» των προγραμμάτων, των γνώσεων και των ατόμων στην αγορά εργασίας Παραγωγή εξειδικευμένων παιδαγωγικών κειμένων που διαφοροποιούνται σύμφωνα με την τμηματοποίηση της αγοράς

Κοινωνικά και γνωστικά διακυβεύματα  δημοκρατική κινητικότητα των ατόμων (επαγγελματική και κοινωνική)  αναθεώρηση της δράσης στις επαγγελματικές πρακτικές  για τις κοινωνικές επιστήμες: επίτευξη του χειραφετικού στόχου της γνώσης  για τον ορισμό της «αναγκαιότητας του πανεπιστημιακού θεσμού»