1 + 1 = 12 Νέα Εκπαιδευτικά Λογισμικά για Κωφούς μαθητές Βασίλης Κουρμπέτης Τμήμα Ειδικής Εκπαίδευσης Παιδαγωγικό Ινστιτούτο kourbeti@pi-schools.gr
Καθολικός Σχεδιασμός Universal Design, Ron Mace 1998 Η δημιουργία δομών είναι αποτέλεσμα ιδεών, σχεδιασμού και κατασκευής οι οποίες εξυπηρετούν τον ευρύτερο δυνατό αριθμό χρηστών, συμπεριλαμβανομένων των αναπήρων, χωρίς καμία άλλη τροποποίηση ή εξειδικευμένο σχεδιασμό Η αναγνώριση και απαλοιφή εμποδίων στο αναλυτικό πρόγραμμα, το εκπαιδευτικό υλικό και τις διδακτικές μεθόδους
Η Εξασφάλιση Ίσων Ευκαιριών για Όλους τους Μαθητές Οι ανισότητες στην εκπαίδευση Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας Η συνεχής αύξηση της γνώσης και της πληροφορίας Η συνεχής αναθεώρηση της γνώσης
Πρόγραμμα Σπουδών Γενικής και Ειδικής Αγωγής Πρόγραμμα Σπουδών Γενικής και Ειδικής Αγωγής Μέχρι το 2001 χαρακτηρίζονται από έλλειψη προσβασιμότητας Το νέο και ισχύον ΔΕΠΠΣ: Ο σχεδιασμός για την εκπαίδευση οφείλει να είναι ενιαίος Αναλυτικά Προγράμματα Ειδικής Αγωγής (http://www.pi-schools.gr/special_education/index.php
http://www.pi-schools.gr/special_education_new/index_gr.htm
Αξιοποίηση Νέων Τεχνολογιών στην Ειδική Αγωγή Πολυμεσικά Λεξικά Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας Από την Δραχμή στο Ευρώ Λογισμικό ανίχνευσης μαθητών με πιθανές μαθησιακές δυσκολίες Η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην παραγωγή υλικού για τους αμβλύωπες μαθητές
Τα Λογισμικά Γενικής Αγωγής Ανυπέρβλητο εμπόδιο για πολλούς μαθητές Μαθητές με κινητικές αναπηρίες Τυφλοί και αμβλύωπες μαθητές Μαθητές με δυσκολίες μάθησης Κωφοί μαθητές
Τα 45 Νέα Λογισμικά Ιστορικό Αποτελέσματα Ευθύνη Προοπτική Από 45 τα 12
Γλώσσα
Φυσικά Ε΄- ΣΤ΄Δημοτικού Μαθηματικά Δημοτικού Φυσικά Ε΄- ΣΤ΄Δημοτικού Μαθηματικά Δημοτικού
Ιστορία Γ΄-ΣΤ΄ Δημοτικού - Γεωγραφία Ε-ΣΤ Δημοτικού Ιστορία Γ΄-ΣΤ΄ Δημοτικού - Γεωγραφία Ε-ΣΤ Δημοτικού
Αρχαία Α΄-Γ΄ Γυμνασίου Χημεία Γυμνασίου
Λάθος ή Σωστό; Νεοελληνική Γλώσσα Α-Γ Γυμνασίου ΩMEGA TECHNOLOGY Γεωγραφία Α-Β Γυμνασίου ΙΝΤΡΑΚΟΜ Μελέτη Περιβάλλοντος Α-Δ Δημοτικού ΚΟΡΥΜΒΟΣ
Περιεχόμενα Οπτικών Δίσκων Οδηγίες εγκατάστασης - απεγκατάστασης και χρήσης (έντυπη μορφή ή ηλεκτρονική μορφή σε αρχεία pdf) Διαδικασία αυτόματης εκκίνησης (AUTORUN) Διαδικασία εγκατάστασης-απεγκατάστασης ή εκτέλεσης της εφαρμογής Βοηθητικά προγράμματα (π.χ. acrobat reader, flash player, κ.ά) Αρχεία βοήθειας (σε μορφή pdf)
Κριτήρια Αξιολόγησης Λογισμικών ΑμεΑ Υποχρεωτικά Κριτήρια Ποιότητα εκπαιδευτικού περιεχομένου 25% Πληρότητα εκπαιδευτικού περιεχομένου 10% Αλληλεπίδραση 25% Συνοδευτικό Έντυπο Υλικό 14% Υποστηρικτικά Εργαλεία 14% Τεχνικά Χαρακτηριστικά 12%
Κριτήρια Προσβασιμότητας να τυπωθούν σε γραφή Μπράιγ να μεγεθυνθούν σε οποιαδήποτε γραμματοσειρά να μετατραπούν σε ηχητικό κείμενο από ένα κοινό εκφωνητή κειμένου να τροποποιηθούν σχετικά εύκολα από το δάσκαλο της τάξης να γίνει το περιεχόμενο τους κατανοητό από μαθητές με νοητική καθυστέρηση
Κριτήρια Προσβασιμότητας Να πλοηγηθούν με μια μόνο κίνηση Να εξερευνηθούν με την ΕΝΓ
Επικουρική Λειτουργία Τα εκπαιδευτικά λογισμικά αποσκοπούν: στην εξάσκηση στην εμπέδωση των γνωστικών αντικειμένων και των εννοιών που έχουν διδαχτεί στην τάξη στη πρόσβαση των μαθητών στις εκπαιδευτικές πηγές.
Ο μαθητής Αυτενεργεί Κατακτά τη γνώση με το δικό του ρυθμό Ελέγχει τον εαυτό του Συνεργάζεται Ψυχαγωγείται
Ο εκπαιδευτικός Μπορεί να : Χρησιμοποιήσει εναλλακτικούς τρόπους μάθησης αναπτύξει σχέδια μαθημάτων δημιουργήσει κριτήρια αξιολόγησης παρακολουθεί την επίδοσή των μαθητών
Προοπτικές και Δεσμεύσεις Ειδικό λογισμικό Η προμήθεια αλλά και η ανάπτυξη ειδικού προσβάσιμου λογισμικού είναι επιτακτική συνεχής πρόκληση Παγκόσμιος Ιστός Ηχητική περιγραφή και υποτιτλισμός των ηχητικών πληροφοριών Η απλότητα δεν μειώνει την αισθητική W3C
Δεσμεύσεις Η δημιουργία προσβάσιμου εκπαιδευτικού υλικού δεν είναι μια αδύνατη ή πολύ δύσκολη πρακτική. Απαιτεί όμως έναν ενιαίο σχεδιασμό, πολιτική βούληση, συνεχή επιμόρφωση και αποφασιστικότητα. Δηλαδή, τη συνεχή και αποτελεσματική συνεργασία όλων μας !
Σας Ευχαριστούμε kourbeti@pi-schools.gr