Εισαγωγή των ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Αξιολόγηση σεναρίου Νότα Σεφερλή
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – • Λειτουργεί.
Επιμόρφωση Β΄ επιπέδου στην παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Νότα Σεφερλή
Η αξιοποίηση της ιδέας του σεναρίου στη διδασκαλία της ΑΕΓΓ στο Λύκειο
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ & ΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ (ΤΠΕ) ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Λάμπρος Πόλκας.
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
Ένταξη Νέων Τεχνολογιών στο Εκπαιδευτικό Σύστημα και Άτομα με Αναπηρία
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ  Αποτελεί ένα από τα τέσσερα τμήματα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής.  Υπήρξε το πολυπληθέστερο.
Το Έργο ‘’Προετοιμασία του Δασκάλου της Κοινωνίας της Πληροφορίας’’ ως αφετηρία για την ένταξη των ΤΠΕ στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα Δρ Α. Τζιμογιάννης.
ΓΡΑΦΕΙΟ «ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΥΠΕΠΘ
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δ΄ ΦΑΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
ΤΠΕ και Φιλολογικά μαθήματα ΤΠΕ και Γραμματισμός
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Ενότητα 1.2 Μοντέλα εισαγωγής ΤΠΕ στην εκπαίδευση ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β΄ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΣΤΙΣ Τ.Π.Ε. – ΠΕ03 Γιώργος Γεωργιόπουλος Μαθηματικός M.Sc., M.Ed.
Στοιχεία από τη μεταπτυχιακή εργασία της ΜΑΡΙΝΑΣ ΚΡΑΣΑΝΑΚΗ, 2007
Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ
Σενάριο.
 Π.Ε.ΚΑ.Π. Νικ. Καλογερόπουλος Αξιοποίηση των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην εκπαίδευση. Η εξέλιξη της τεχνολογίας.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Επιμόρφωση Β΄ επιπέδου στην παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Νότα Σεφερλή
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:RECENT DEVELOPMENTS IN FORMAL SETTINGS.(ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΑ ΕΠΙΣΗΜΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ. ) ΌΝΟΜΑ ΦΟΙΤΗΤΡ.:ΔΟΜΑΛΗ ΕΙΡΗΝΗ.
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
ΑΠΟ ΕΝΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΪΔΡΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
 Αντί για τον όρο Πληροφορική χρησιμοποιείται πλέον ο όρος Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών: ΤΠΕ (ICT: Information and Communications.
Telematics Επιμέλεια:Παγώνης Γεώργιος Writer: Patrick Dillon.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
1. Ποιοτική Αναβάθμιση της Εκπαίδευσης στην Κύπρο
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
Ενότητα 1.1 Ο ρόλος των ΤΠΕ στη δόμηση της κοινωνίας της Γνώσης. Η ένταξη των ΤΠΕ στα πλαίσια των στόχων της εκπαίδευσης για την περίοδο και.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Επιμόρφωση Εκπ/κών στη χρήση και την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική και διδακτική διαδικασία.
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
ΤΠΕ - ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ
Πρόγραμμα Ενδοσχολικής Επιμόρφωσης στις ΤΠΕ ΝΤ και Εκπαίδευση Μάινας Διονύσιος Επιμορφωτής ΠΕ2.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
7o Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου
Δικαιούχος φορέας Συμπράττοντες φορείς ● Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στις αρχές παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ, καθώς και στην απόκτηση.
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Τπε και γλώσσα.
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Επιμόρφωση εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και την εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη» Έλενα Βλαχογιάννη
2η επιμορφωτική συνάντηση 27 Φεβρουαρίου 2014
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή των ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα Ειδικό μέρος Ι. 1.

Σύνδεση του ολοκληρωμένου προτύπου με τη νέα πραγματικότητα Οι κλασικές διδακτικές φιλολογικών μαθημάτων έχουν κάνει σημαντική στροφή για να διαβάσουν τη νέα πραγματικότητα και να την ενσωματώσουν στις επιστημονικές τους προτάσεις. Σύγχρονος παιδαγωγικός στόχος : όχι η κατάκτηση της ύλης με στατικό τρόπο και άρα η χρησιμοποίηση ξεπερασμένων υπολογιστικών περιβαλλόντων, αλλά η δημιουργία ενεργών υποκειμένων, που: χρησιμοποιούν κάθε μέσο επικοινωνίας και όλους τους συμβολικούς – σημειωτικούς τρόπους (λέξεις, εικόνες, μουσική, κείμενα) και διαβάζουν κριτικά τη νέα επικοινωνιακή πραγματικότητα.

Σύνδεση του ολοκληρωμένου προτύπου με τη νέα πραγματικότητα Το ζήτημα δεν είναι μόνο ποια τεχνολογία θα χρησιμοποιηθεί – έντυπο, υπολογιστής, προβολέας, διαδραστικός, …. – αλλά Για ποιο λόγο Πώς Πότε

Το σχολείο σήμερα ως προς το ‘τι’, ‘πώς’ και ‘πότε’ Σύνδεση του ολοκληρωμένου προτύπου με τη νέα πραγματικότητα Το σχολείο σήμερα ως προς το ‘τι’, ‘πώς’ και ‘πότε’ είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιων προσαρμογών σε μια συγκεκριμένου τύπου κοινωνία, όπου: η αφομοίωση συγκεκριμένης ύλης η απόκτηση συγκεκριμένων γνώσεων η διδασκαλία στο πρότυπο του σχήματος «Ερώτηση- Απάντηση- Αξιολόγηση» ο περιορισμός της διδασκαλίας σε συγκεκριμένο χώρο και χρόνο εξυπηρετούσε κατά βάθος το είδος των πολιτών που οι δυτικές κοινωνίες είχαν ανάγκη μέχρι και 2-3 δεκαετίες μετά από το Β´ παγκόσμιο πόλεμο.

Γι’ αυτό και η κρίση του σημερινού σχολείου Σύνδεση του ολοκληρωμένου προτύπου με τη νέα πραγματικότητα Απόλυτη αναντιστοιχία ανάμεσα στο πρότυπο αυτό δημιουργίας πολιτών με το είδος των πολιτών που η σημερινή κοινωνία απαιτεί. Γι’ αυτό και η κρίση του σημερινού σχολείου Σήμερα απαιτείται σχολείο που δημιουργεί μαθητή – αυριανό πολίτη με χαρακτηριστικά : ικανότητα στη συνεχή μάθηση ικανότητα στη συλλογική εργασία καλλιέργεια της πρωτοβουλίας ανθρωπιστική παιδεία κλασικό γραμματισμό νέο γραμματισμό κριτικό γραμματισμό αισθητική καλλιέργεια Απαιτείται και η παλαιότερη τεχνολογία , αλλά και οι νέες τεχνολογίες

Η διεθνής εμπειρία (1) Από τη δεκ. ’70 ο Η/Υ ως δάσκαλος: παραδοσιακή διδασκαλία, φόβος αντικατάστασης του δασκάλου Δεκ. ’80 ο Η/Υ ως περιβάλλον εργασίας: αναζήτηση και πειραματισμός κατά το γράψιμο, συνεργασία δασκάλου – μαθητή, δημιουργία πραγματικών περιστάσεων επικοινωνίας, προώθηση κοινωνικής διάστασης επικοινωνίας – μάθησης Έτσι σήμερα προωθείται: όχι ο Η/Υ που διδάσκει, αλλά που λειτουργεί ως περιβάλλον εργασίας όχι ο μαθητής που μόνο μαθαίνει, αλλά που αναζητά, συγκρίνει, ανακαλύπτει, συνθέτει, παρουσιάζει

Η διεθνής εμπειρία (2) Κυρίαρχο το πραγματολογικό μοντέλο εισαγωγής των ΤΠΕ στις περισσότερες χώρες. Οι σύγχρονες οικονομικές και κοινωνικές αλλαγές δημιουργούν μια νέα πραγματικότητα, ένα νέο γραμματισμό, τον ψηφιακό , αναπόσπαστο κομμάτι του κοινωνικού γραμματισμού που το σύγχρονο σχολείο οφείλει να παρέχει. Η εισαγωγή των ΤΠΕ στην εκπαίδευση υποστηρίζει τη συνολική προσπάθεια αλλαγής του σχολείου.

Συνήθεις δυσκολίες κατά την αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδασκαλία (1) Σε διεθνές επίπεδο: πολλές απόπειρες εισαγωγής καινοτομιών επενδύσεις τεράστιων κονδυλίων και στην προετοιμασία εκπαιδευτικών δυσανάλογα αποτελέσματα (Βλ. Larry Cuban, Oversold and Underused: Computers in Classroom, 2001) Η ελληνική εμπειρία: Η εισαγωγή των ΤΠΕ καθορίζεται από το ευρύτερο κοινωνικό, εκπαιδευτικό και πολιτισμικό πλαίσιο Ποιο είναι αυτό το πλαίσιο ;

Η ελληνική εμπειρία. Συνήθεις δυσκολίες κατά την αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδασκαλία (2) Το πλαίσιο αυτό καθορίζεται από τη διδακτική ιδεολογία των διδασκόντων τα φιλολογικά μαθήματα , αλλά και γονέων, μαθητών, της ελληνικής κοινωνίας ευρύτερα που διαμορφώνεται από : το πρότυπο διδασκαλίας των νεκρών γλωσσών το συγκεκριμένο πρότυπο – περιεχόμενο, δομή, γλωσσοδιδακτική λογική- του ενός ισχύοντος σχολικού εγχειριδίου

Η ελληνική εμπειρία. Συνήθεις δυσκολίες κατά την αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδασκαλία (3) Επιπλέον το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι συγκεντρωτικό Περιορισμένες δυνατότητες πρωτοβουλιών σε εκπαιδευτικούς Οι αλλαγές αφορούν κυρίων το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με αποτέλεσμα όλη η δευτεροβάθμια εκπαίδευση να επηρεάζεται από το περιεχόμενο των εξετάσεων εισαγωγής. Έτσι το πλαίσιο αυτό παίζει καθοριστικό ρόλο και σε όποια απόπειρα εισαγωγής των ΤΠΕ στην εκπαίδευση.

Τι συμβαίνει σήμερα στα ελληνικά σχολεία με τις ΤΠΕ; Η ελληνική εμπειρία. Συνήθεις δυσκολίες κατά την αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδασκαλία (4) Τι συμβαίνει σήμερα στα ελληνικά σχολεία με τις ΤΠΕ; Η/Υ υπάρχουν από το 1986 Η σημαντική προσπάθεια εισαγωγής ξεκινά από το 1996 με το πρόγραμμα «Οδύσσεια» Σήμερα: τα περισσότερα σχολεία διαθέτουν ένα εργαστήριο με 11- 12 σταθμούς εργασίας σε τοπικό δίκτυο και πρόσβαση στο διαδίκτυο εκπαιδευτικό λογισμικό επιμόρφωση εκπαιδευτικών στις ΤΠΕ σε Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης (Κ.Σ.Ε.) και επιμορφωτών σε Πανεπιστημιακά Κέντρα Επιμόρφωσης (ΠΑ.Κ.Ε.)

Η ελληνική εμπειρία. Συνήθεις δυσκολίες κατά την αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδασκαλία (5) Η έρευνα του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας σε φιλολόγους που επιμορφώθηκαν με το πρόγραμμα «Οδύσσεια» και τα αποτελέσματά της Ιδιαίτερο ενδιαφέρον κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης (2000 – 2003) Περιορισμένη αξιοποίηση των ΤΠΕ κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης και μετά από αυτή έως και ανύπαρκτη Σε περιπτώσεις αξιοποίησής τους έγινε στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, αλλά με τρόπο στατικό, σύμφωνα με παραδοσιακά πρότυπα Η αιτία: κατά την επιμόρφωση παρέμειναν ανέγγιχτα τα διδακτικά πρότυπα των εκπαιδευτικών – θέμα που αφορά ευρύτερα συντονισμένη παρέμβαση στο εκπαιδευτικό σύστημα και στη σχολική μονάδα ιδιαίτερα.

Ζητήματα που ανέδειξε η έρευνα του Κ.Ε.Γ. (α) Παράγοντες που εμποδίζουν την ευρύτερη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην αξιοποίηση των ΤΠΕ έλλειψη σταθερότητας του εκπαιδευτικού προσωπικού στην περιφέρεια ο δισταγμός των μεγαλύτερων σε ηλικία να εμπλακούν στην περιπέτεια της παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ η σύνδεση του Λυκείου με τις εξετάσεις η εθελοντική βάση και χωρίς παροχή ιδιαίτερων κινήτρων τα πολλά νέα δεδομένα που έχουν σε κάθε διδασκαλία να αντιμετωπίσουν οι εκπαιδευτικοί (δεν είναι γι’ αυτούς διάφανη τεχνολογία) ή το ότι δεν είναι εξοικειωμένοι με την ομαδοσυνεργατική μάθηση των μαθητών τα προβλήματα στις υποδομές

Ζητήματα που ανέδειξε η έρευνα του Κ.Ε.Γ. (β) Κυριαρχία της αντίληψης: η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και των άλλων μαθημάτων συνδέεται με τη διεκπεραίωση κάποιας συγκεκριμένης ύλης, ενός συγκεκριμένου διδακτικού εγχειριδίου. δυσκολία στην εισαγωγή πρακτικών νέου γραμματισμού ( μελέτη ιστοσελίδας, έννοια πολυτροπικότητας) Η χρήση του διαδικτύου ως βιβλίου Κάθε διδακτική πρόταση συνδέεται με συγκεκριμένο κεφάλαιο, γίνεται προσπάθεια διατήρησης του διδακτικού χρόνου ο εκπαιδευτικός εντοπίζει κάποιες διευθύνσεις στο διαδίκτυο, αναζητά κάποιες συγκεκριμένες σελίδες πληροφορίας, που θα είχαν αντίστοιχου όγκου και λογικής πληροφορίες με αυτές του βιβλίου, διαμορφώνει κάποιες ερωτήσεις κατανόησης, αντίστοιχης λογικής με αυτές που έχουν τα σχολικά βιβλία, δίνει και ένα Φύλλο Εργασίας, με συγκεκριμένη πορεία εργασίας, καλεί τους μαθητές να απαντήσουν. Αντικατάσταση της αυθεντίας του βιβλίου από την αυθεντία των διδακτικών προτάσεων των επιμορφωτών

Συμπεράσματα (α) Περιορισμένα αποτελέσματα της επιμόρφωσης ως προς την εισαγωγή των ΤΠΕ στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία. Τελικά, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και η εισαγωγή των ΤΠΕ στην εκπαίδευση δεν μπορεί να είναι απομακρυσμένες δραστηριότητες. Η εισαγωγή των ΤΠΕ θα πρέπει να αντιμετωπισθεί σε πλαίσιο συνολικής εκπαιδευτικής πολιτικής, όπου τα επιμέρους στοιχεία θα συλλειτουργούν προς έναν τελικό στόχο. Αντίθετα, σήμερα πολλά στοιχεία του εκπαιδευτικού συστήματος λειτουργούν προς την ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση και περιορίζουν σημαντικά ή και εξουδετερώνουν τις όποιες πρωτοβουλίες αναλαμβάνονται.

Συμπεράσματα (β) Άρα το ζήτημα δεν είναι τόσο: η ύπαρξη υποδομών η ανάπτυξη λογισμικού και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, αλλά η χάραξη μιας συνολικής εκπαιδευτικής πολιτικής.

Συμπεράσματα (γ) Σημαντικός ο ρόλος παραγόντων όπως: Κυρίαρχη η εργαλειακή λογική στην αξιοποίηση των ΤΠΕ – πολιτική ανάπτυξης και διάδοσης εκπαιδευτικού λογισμικού, ύπαρξη κατάλληλου εξοπλισμού, αγορά νέων τεχνολογικών προϊόντων. Σημαντικός ο ρόλος παραγόντων όπως: η δομή και λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος η φιλοσοφία των Προγραμμάτων Σπουδών (ΠΣ) και ο τρόπος διάχυσής της στα διδακτικά εγχειρίδια το διοικητικό πλαίσιο της εκπαίδευσης

Συμπεράσματα για τους εκπαιδευτικούς Η όποια αλλαγή ή καινοτομία επιχειρείται πρέπει να λαμβάνει υπόψη: την προϋπάρχουσα κατάρτιση των διδασκόντων τις στάσεις και πεποιθήσεις τους την εμπεδωμένη καθημερινή διδακτική τους πρακτική Στις προηγούμενες προσπάθειες εισαγωγής των ΤΠΕ οι παραπάνω αρχές αγνοήθηκαν – και σήμερα επιβεβαιώνεται ότι: «οι εκπαιδευτικοί δεν κάνουν με τις ΤΠΕ τίποτα πέρα από αυτό που γνώριζαν να κάνουν καλά και πριν από αυτές». Εάν μιλήσουμε π.χ. μόνο για λογισμικό: οι εκπαιδευτικοί είτε θα το προσαρμόσουν στα υπάρχοντα δεδομένα είτε θα το εγκαταλείψουν στις σχολικές αποθήκες. Αλλά αυτό που ενδιαφέρει είναι οι σημαντικές αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα και η διαμόρφωση νέων Προγραμμάτων Σπουδών.