Έρευνα για την Εξοικείωση των Βιβλιοθηκονόμων των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών με τα Metadata Δρ. Εμμανουήλ Γαρουφάλλου και Παναγιώτης Μπαλατσούκας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Advertisements

Ε ΘΝΙΚΟ & Κ ΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ Π ΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Α ΘΗΝΩΝ «Μονάδα Διασφάλισης Ποιότητας ΕΚΠΑ» Κωνσταντίνος Μπουρλετίδης Γενικός Συντονιστής ΜΟΔΙΠ ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ.
« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Σκοπός - Δράσεις του Έργου Α.Η ποσοτική και ποιοτική διερεύνηση της κατάστασης των γυναικών ερευνητριών που πασχολούνται στον Δημόσιο Τομέα Β.Η αποτύπωση.
1 Έργο: “Ηλεκτρονική πλατφόρμα (κέλυφος) ανάπτυξης δικτυακής πύλης για την παρουσίαση πολιτιστικού – τουριστικού περιεχομένου” (υποσύνολο 1 της πρόσκλησης.
Δρ. ΣΤΕΛΙΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Υποδομές Ανοικτής Πρόσβασης: Το μέλλον της επιστημονικής επικοινωνίας, ΕΚΤ, Αθήνα, Δεκεμβρίου 2008 Πρωτοβουλίες Ανοικτής Πρόσβασης στη Βιβλιοθήκη.
ΕΙΔΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ 14 Δεκεμβρίου 2010, Αθήνα 2η Σύνοδος Διευθυντών.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2011.
Οι Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες της Περιφέρειας: Φορείς γνώσης και πολιτιστικής ανάπτυξης Βιβλιοθήκη Τ.Ε.Ι. Καλαμάτας 18 Δεκεμβρίου 2008 ΑΒΕΚΤ 5.6 Νέα έκδοση.
ΓΡΑΦΕΙΟ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ TEI ΛΑΜΙΑΣ Ε. Υ. ΔΡ. Θ. ΓΚΑΝΕΤΣΟΣ Άξονας Προτεραιότητας 6 «Αναβάθμιση των συστημάτων αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης και επαγγελματικής.
ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ «ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ» ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΗΣ ΤΟΥ Τ.Ε.Ι. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.
Το έργο «Εθνικό Πληροφοριακό Σύστημα Έρευνας και Τεχνολογίας (ΕΠΣΕ+Τ) - Γ' ΦΑΣΗ "Αποθετήρια και Επιστημονικά Ηλεκτρονικά Περιοδικά Ανοικτής Πρόσβασης"»
«ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΔΗΜΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ: ΣΕΛΙΔΑ»
ΑμεΑ & Εκπαίδευση Βιβλιοθηκονόμων στην Ελλάδα
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
ΠΜΣ ΠΡΟΗΓΜΕΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Κατεύθυνση ΤΕΔΑ Τεχνολογίες Διαχείρισης Ασφάλειας Security Management Engineering Τμήμα Πληροφορικής ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Αναστασία Οικονόμου, Προϊσταμένη Τομέα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών σε θέματα.
Στόχοι, μεθοδολογία, διαδικασίες Μιχάλης Μεταξάς Innovatia ΕΠΕ, Σύμβουλος Διαχείρισης Έργου.
Εκπαίδευση για τα Ψηφιακά αποθετήρια οργανισμών μνήμης
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΑΝΑΤΑΞΗΣ ΤΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ ΔΡΑΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ● Η δράση της συμβουλευτικής περιλαμβάνει όλες εκείνες.
Εποπτεύων καθηγητής: Κος Σαράντος Καπιδάκης
“Προετοιμασία του Δασκάλου της Κοινωνίας της Πληροφορίας. Αρχική Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας” Πρόταση.
ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Εύη Μακρή - Μ π ότσαρη Πρόεδρος του τμήματος.
ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΈΝΑ ΦΑΣΜΑ ΤΗΣ ΔΙΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑΣ (A SPECTUM OF INTEROPERABILITY) Βαρειά Βασιλική (Β ) Βαρειά Βασιλική (Β )
Ο αυτοματισμός στις εργασίες διαχείρισης περιοδικών : έρευνα σε βιβλιοθήκες της Αθήνας Αναστασία Διαγγελάκη Χριστίνα Κανάκη (Ιωάννινα, Σεπτέμβριος 2008)
ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ»
1 Το έργο «Προηγμένες υπηρεσίες ηλεκτρονικής μάθησης στο ΤΕΙ Λάρισας» Ημερίδα παρουσίασης του έργου «Προηγμένες υπηρεσίες ηλεκτρονικής μάθησης στο ΤΕΙ.
Quatuor Squilla Θέμα: "Πώς επηρέασε η χρήση της κινητής τηλεφωνίας τις διαπροσωπικές σχέσεις και ποια νέα ήθη και γλώσσα εισήγαγε στη σύγχρονη καθημερινότητα;"
Καλησπέρα σας! Ως συνέχεια της ενότητας που αφορά στα συστήματα διασφάλισης της ποιότητας σε ΑΕΙ, θα σας παρουσιάσω την εμπειρία της ΒΚΠ του ΠαΜακ να κατανοήσει.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
13ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών – Κέρκυρα Οκτωβρίου 2004 Το σύστημα COINE για την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς και την υποστήριξη.
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας & Βιβλιοθηκονομίας Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας: Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
Η Πύλη για τις Λαϊκές Βιβλιοθήκες Αθήνα 21Μαρτίου 2005 Ημερίδα για τις Λαϊκές Βιβλιοθήκες Βιβλιοθήκες και Κοινωνία της Πληροφορίας Πλήθος πληροφοριών (επιλογή.
Κυριακή Μπαλτά Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Βιβλιοθήκη Σχεδιασμός και δημιουργία επικοινωνιακού σχεδίου δράσης της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ» ΘΕΜΑ «ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ» ΚΑΝΤΑΡΕΛΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΕΡΕΥΝΑΣ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΕ.
HEAL-Legal Υπηρεσία Νομικής Συμβουλευτικής σε Θέματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας που αφορούν στα Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ιδρύματα Άννα Φράγκου Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
Η ένταξη των ψηφιακών βιβλιοθηκών στον χώρο της εκπαίδευσης Επιμέλεια-Παρουσίαση Μαρία-Ειρήνη Καραχάλιου Β Ανδρομάχη Νοτοπούλου Β
17ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Ιωάννινα, Σεπτεμβρίου 2008 Σύγχρονες υπηρεσίες ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών: έχουμε πετύχει τους στόχους.
1 ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ Αναζητώντας πρότυπα αλληλεπίδρασης χρηστών για ψηφιακές βιβλιοθήκες Εργασία στο Μάθημα: Ψηφιακές.
ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» Ινστιτούτο Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών Κοινωνία της Πληροφορίας & Τεχνητή Νοημοσύνη Δρ. Κωνσταντίνος Δ. Σπυρόπουλος Δντής Έρευνας.
Οργάνωση πληροφοριών Ευρετηρίαση Γ Εξάμηνο Τετάρτη 12-3μμ, αίθουσα Β13 Καθηγητής: Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση, δρ.
…………………………………………………………. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ Το κλειδί για τη δια βίου μάθηση 14 – 16 Ιουνίου 2006 Goethe-Institut Athen Μαθαίνοντας δια βίου Βιβλιοθήκες.
17ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Η ΑΠΟΨΗ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ.
ΑΘΗΝΑ 5 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2006 ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΚΠΣ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας «Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις Νέες Τεχνολογίες της Πληροφορίας» «Ψηφιακός.
Τίτλος: "Μια έρευνα σχετικά με την αποτελεσματικότητα των ηλεκτρονικών υπηρεσιών πληροφορίας στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση: Μελέτη περίπτωσης" Ιουλία.
«…Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε…: Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών σεμιναρίων της Βιβλιοθήκης και Κέντρου Πληροφόρησης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου» 17 ο Πανελλήνιο.
Ενημερωτική Ημερίδα Εκπαιδευτικών ΣΕΠ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΣΕ.
Ενότητα 1.1 Ο ρόλος των ΤΠΕ στη δόμηση της κοινωνίας της Γνώσης. Η ένταξη των ΤΠΕ στα πλαίσια των στόχων της εκπαίδευσης για την περίοδο και.
Μελέτη για την Επίδραση των Προγραμμάτων Ψηφιοποίησης στη Διαχείριση και στη Σταθερότητα των Συλλογών με Ιστορικές Φωτογραφίες. Φοιτήτρια: Παγώνη Αποστολία.
ΑΝΩΤΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ Συνολικού προϋπολογισμού €
Ενίσχυση και εμπλουτισμός Βιβλιοθηκών Εκσυγχρονισμός του Συστήματος Βιβλιοθηκών Γ’ Κ.Π.Σ. Κωνσταντίνος Μανωλίκας.
Οργάνωση πληροφοριών Ταξινόμηση (Θ) Ενότητα 1: Εισαγωγή (α μέρος) Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης Το περιεχόμενο.
Ιδρυματικό Αποθετήριο Τμήμα Εκδόσεων & Βιβλιοθήκης Τ.Ε.Ι. Κεντρικής Μακεδονίας 2015.
«Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και την Τοπική Ανάπτυξη», Ηράκλειο, 5-6 Μαϊου, kedke.ntua.gr 1.
Έρευνα για την ανάπτυξη ψηφιακών βιβλιοθηκών από τις ελληνικές ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες Δρ. Εμμανουήλ Γαρουφάλλου και Παναγιώτης Μπαλατσούκας
Η επεξεργασία του υλικού στην υβριδική υπηρεσία πληροφόρησης: παράλληλη χρήση των εργαλείων Κόκκινος Διονύσης, Ε.Μ.Π. - Κεντρική Βιβλιοθήκη Τσώλη Θεοδώρα,
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
© 2015 Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου Δημόσιο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Η ουσία πίσω από τις λέξεις
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Ψηφιακές Υπηρεσίες Βιβλιοθήκης ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 2: Εφαρμογές πολυμέσων
Η Ηλεκτρονική Μας Εφημερίδα
Ερευνητική Εργασία στην Θεματική Ενότητα Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες με θέμα “Χάσμα Γενεών και Τεχνολογία”
1η περΙοδος επιμΟρφωσης Β1 επιπΕδου Τ.Π.Ε., ΜΑΪος – ΙοΥνιος 2017
ΤΑ ΘΕΤΙΚΑ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Έρευνα για την Εξοικείωση των Βιβλιοθηκονόμων των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών με τα Metadata Δρ. Εμμανουήλ Γαρουφάλλου και Παναγιώτης Μπαλατσούκας  Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης, ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

Εισαγωγή Το πρόβλημα της συνεχούς ροής πληροφοριών στο Διαδίκτυο Νέοι τρόποι οργάνωσης των Ηλεκτρονικών Πληροφοριών  Παλιό Κρασί σε Νέο Μπουκάλι! Εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών των βιβλιοθηκών χάρη στις οικονομικές ενισχύσεις των Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης (ΚΠΣ)

Metadata Παλιό Κρασί σε Νέο Μπουκάλι! Τα metadata είναι ένας τρόπος ελέγχου των πηγών που υφίστανται σε δίκτυο, που επιτυγχάνεται μέσα από τη «βιβλιογραφική» τους ανάλυση. Η εφαρμογή των metadata στοχεύει στη διαμόρφωση κατάλληλων συνθηκών αναζήτησης, εντοπισμού, αξιολόγησης και ανάκτησης των πηγών αυτών. Τα metadata έρχονται να ενισχύσουν και να στηρίξουν τη διαδικασία της διαχείρισης της ηλεκτρονικής πληροφορίας διαμορφώνοντας κατάλληλες συνθήκες χρήσης της στο Διαδίκτυο. Η χρήση τους ενισχύει τον ρόλο των βιβλιοθηκονόμων ως διαχειριστών της πληροφορίας. Οι βιβλιοθηκονόμοι καλούνται να αποκτήσουν ένα τεχνολογικό προσανατολισμό.

Σκοπός της έρευνας Βασικός σκοπός της έρευνας ήταν να εξετάσει τις γνώσεις, την εκπαίδευση και τις απόψεις των βιβλιοθηκονόμων των ελληνικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών πάνω στα metadata.

Στόχοι της έρευνας Να ερευνήσει: Το επίπεδο εκπαίδευσης των βιβλιοθηκονόμων πάνω στα metadata. Τη σχέση των βιβλιοθηκονόμων με τα metadata. Το πώς συσχετίζουν οι βιβλιοθηκονόμοι το AACR2/MARC πρότυπο με την περιγραφή των ηλεκτρονικών πηγών του Διαδικτύου και τα metadata. Το επίπεδο εξοικείωσης των βιβλιοθηκονόμων με τεχνολογίες που σχετίζονται με τα metadata και την ευρύτερη τεχνολογία των ψηφιακών βιβλιοθηκών. Τις απόψεις των βιβλιοθηκονόμων σχετικά με την περιγραφή των ηλεκτρονικών πηγών και τα metadata.

Μεθοδολογία [1] Χρησιμοποιήθηκε: Η βιβλιογραφική ανασκόπηση, H επικοινωνία με βιβλιοθηκονόμους μέσω και σύντομων τηλεφωνικών συνεντεύξεων H σύνταξη-διανομή ερωτηματολογίων. ________________________________________ Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 126 βιβλιοθηκονόμων που προέκυψε από πληθυσμό 32 κεντρικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών.

Μεθοδολογία [2] Το ερωτηματολόγιο περιείχε 22 ερωτήσεις διαρθρωμένες σε διαφορετικά επίπεδα ανάπτυξης Ακολουθήθηκαν όλα τα στάδια σχεδιασμού, ελέγχου και εφαρμογής της καταλληλότητας και αποτελεσματικότητάς του. ________________________________________ Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στις ελληνικές βιβλιοθήκες την περίοδο Νοεμβρίου - Δεκεμβρίου 2002.

Ανάλυση αποτελεσμάτων της έρευνας Γενικά στοιχεία των συμμετεχόντων στην έρευνα: Ανταποκρίθηκαν 49 βιβλιοθηκονόμοι (38.9%). Ηλικιακές Κατηγορίες συμμετεχόντων:  Το 55.1% ήταν μεταξύ 30 έως 39 ετών,  Το 30.6% ήταν μεταξύ 22 έως 29 ετών. Το 89.8% ήταν γυναίκες, ενώ το 10.2% ήταν άντρες. Κατά τον σχεδιασμό της έρευνας κρίθηκε κατάλληλη μια αναλογική αντιπροσώπευση των αντρών στην έρευνα. Ως προς τη θέση που κατέχουν στις βιβλιοθήκες: Το 38.8% των βιβλιοθηκονόμων εργάζονται ως καταλογογράφοι στα τμήματα επεξεργασίας υλικού, Το 57.1% κατέχουν θέσεις σε άλλα τμήματα. Η αντιπροσώπευση καταλογογράφων στο δείγμα της έρευνας θεωρήθηκε σημαντική.

Εκπαίδευση των βιβλιοθηκονόμων στα metadata % Έχουν ακούσει για metadata χωρίς εκπαίδευση 40,8 Δεν έχουν ακούσει ποτέ για metadata32,7 Έχουν εκπαιδευτεί στα metadata22,4 Έχουν ασχοληθεί σε προσωπικό επίπεδο με τα metadata 4,1 Σύνολο100

Είδος εκπαίδευσης στα metadata 10.2% - Συμμετοχή σε Σεμινάρια 10.2% - Συμμετοχή σε Συνέδρια 8.2% - Εκπαίδευση σε επίπεδο Σπουδών 2% - Συμμετοχή σε Ημερίδες __________________________________________ 40.8% - Δεν έχουν λάβει καμία εκπαίδευση 32.7% - Δεν έχουν ακούσει ποτέ για τα Metadata

Θεματικές ενότητες που καλύπτει η εκπαίδευση 14.3% έχει ενημερωθεί σχετικά με τα χαρακτηριστικά και τα προβλήματα περιγραφής των ηλεκτρονικών πηγών. 14.3% έχει επιμορφωθεί σε θέματα ψηφιακών βιβλιοθηκών. 12.2% αναφέρει πως η εκπαίδευσή του έχει καλύψει το θέμα των metadata προτύπων. _____________________________ 6.1% διαχείριση metadata εγγραφών. 6.1% μελέτες περίπτωσης στη χρήση των metadata. 4.1% μετα-γλώσσες σύνταξης/κωδικοποίησης metadata εγγραφών. 2% τοπικές πολιτικές χρήσης των metadata. 2% χρήση των metadata για την διατήρηση ψηφιακών πηγών.

Ανεπαρκής η εκπαίδευση των βιβλιοθηκονόμων στα metadata Ελλιπής συχνότητα  Έλλειψη εντατικοποίησης και συχνότητας των σεμιναρίων  Τα σεμινάρια είναι μεν ενημερωτικά, ανεπαρκή δε να συμβάλλουν στη διεύρυνση και αφομοίωση της παρεχόμενης γνώσης. Μεθοδολογικοί λόγοι  Οι λόγοι αυτοί σχετίζονται κυρίως με το περιεχόμενο της εκπαίδευσης, το οποίο φυσικά αντανακλά και τους στόχους της.

Σχέσεις των βιβλιοθηκονόμων με τα metadata πρότυπα Metadata πρότυπα % Dublin Core59.2 TEI Header12.2 EAD12.2 MARC 4.1 CHIME (2%), IAA Templates (2%), ISBD(ER) (2%) Δε γνωρίζω 4.1 Δεν έχω ακούσει ποτέ για metadata32.7

Χρήση των metadata προτύπων 59.2% δεν έχει χρησιμοποιήσει κάποιο metadata πρότυπο, 8.2% έχει χρησιμοποιήσει κάποιο πρότυπο. Ειδικότερα, όσον αφορά στο 8.2% των βιβλιοθηκονόμων που έχουν χρησιμοποιήσει κάποιο metadata πρότυπο:  Το Dublin Core έχει χρησιμοποιηθεί από το 4.1% των βιβλιοθηκονόμων  To MARC έχει χρησιμοποιηθεί από το 4.1%. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2003, από ένα συνολικό πληθυσμό 25 ελληνικών κεντρικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών:  Μόλις οι οκτώ βιβλιοθήκες (32%) χρησιμοποιούν τα metadata για την οργάνωση των ψηφιακών τους συλλογών,  Μία βιβλιοθήκη (4%) χρησιμοποιεί τα metadata σε περιβάλλον πυλών και  Οκτώ βιβλιοθήκες (32%) τα χρησιμοποιούν για την περιγραφή πηγών Διαδικτύου μέσα από τον OPAC τους.

AACR2/MARC και Περιγραφή Πηγών Διαδικτύου [1] Το 46,9% πιστεύει πως το AACR/MARC μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην περιγραφή των ηλεκτρονικών πηγών του Διαδικτύου, Το 16,3% δεν πιστεύει πως το AACR/MARC μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην περιγραφή των πηγών αυτών, ενώ τέλος Το 4,1% υποστηρίζει πως δε γνωρίζει αν το πρότυπο αυτό μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες αυτής της περιγραφής.

AACR2/MARC και περιγραφή πηγών Διαδικτύου [2] Επιμέρους διαπιστώσεις: Το AACR/MARC δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην περιγραφή των ηλεκτρονικών πηγών (16.3%).  Αυτή η στάση δεν οφείλεται στο ότι οι βιβλιοθηκονόμοι δεν έχουν αντιληφθεί τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί στο πρότυπο, αλλά στην άποψη ότι είναι ένα πρότυπο το οποίο αναπτύχθηκε με χαρακτηριστικά των αναλογικών πηγών πληροφόρησης. 46,9% των βιβλιοθηκονόμων εμπιστεύεται το AACR/MARC για την περιγραφή ηλεκτρονικών πηγών, μόλις το 4,1% αναφέρει το MARC ως το πρότυπο το οποίο γνωρίζει.  Αν και αντιφατικά, τα αποτελέσματα που προκύπτουν από τη σύγκριση αυτή διαμορφώνουν μια θολή εικόνα ως προς τις γνώσεις που κατέχουν οι βιβλιοθηκονόμοι σχετικά με τα metadata, την εκπαίδευσή τους πάνω σε αυτά και ειδικότερα την εννοιολογική σχέση ή διαιρετότητα όπως αυτή έχει διαμορφωθεί στη συνείδηση των βιβλιοθηκονόμων μεταξύ του όρου metadata και των παραδοσιακών προτύπων περιγραφής.

Εξοικείωση των βιβλιοθηκονόμων με την τεχνολογία Η ψηφιοποίηση και η συντήρηση ψηφιακού υλικού, οι γλώσσες σύνταξης, η ανάπτυξη βάσεων δεδομένων, οι τεχνικές ανάκτησης πληροφοριών αλλά και η εξοικείωση των βιβλιοθηκονόμων με τις ηλεκτρονικές πηγές, εξετάστηκαν ως χρήσιμες μεταβλητές για τον προσδιορισμό της εξοικείωσης των βιβλιοθηκονόμων με τον ευρύτερο χώρο της ανάπτυξης πληροφοριακών συστημάτων και τα metadata. Από τις τεχνολογίες οι οποίες εξετάστηκαν στην έρευνα: H συντήρηση ψηφιακού υλικού, η ψηφιοποίηση υλικού, η ανάπτυξη και ο σχεδιασμός βάσεων δεδομένων και οι μεταγλώσσες σύνταξης (π.χ. HTML, XML) αποτελούν την αχίλλειο πτέρνα των βιβλιοθηκονόμων. Διαφορετική είναι η εικόνα των βιβλιοθηκονόμων ως προς τις τεχνικές ανάκτησης ψηφιακών πηγών και την εξοικείωσή τους με τις ηλεκτρονικές πηγές. Η πλειοψηφία αξιολογεί το επίπεδο εξοικείωσής της από πολύ έως και πάρα πολύ επαρκές.

Βιβλιοθηκονόμοι και περιγραφή πηγών Διαδικτύου Η πλειοψηφία (81,6%) πιστεύει πως οι βιβλιοθηκονόμοι μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις περιγραφής των ηλεκτρονικών πηγών του Διαδικτύου.  Ωστόσο, πολλοί θέτουν ως βασική προϋπόθεση την κατάλληλη εκπαίδευση των βιβλιοθηκονόμων σε θέματα τεχνολογίας. 14,3% δηλώνουν πως οι βιβλιοθηκονόμοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στην περιγραφή των ηλεκτρονικών πηγών του Διαδικτύου.  Ο τεχνολογικός παράγοντας και η απουσία εξοικείωσης των βιβλιοθηκονόμων με αυτόν, αιτία της αδυναμίας περιγραφής ηλεκτρονικών πηγών.

Καταλληλότεροι για την περιγραφή πηγών Διαδικτύου % Βιβλιοθηκονόμοι και Πληροφορικοί55,1 Βιβλιοθηκονόμοι34,7 Πληροφορικοί 8,2 Υποσύνολο98 Missing 2 Σύνολο100

Επίλογος Η εξοικείωση των βιβλιοθηκονόμων με το Διαδίκτυο και τα metadata θα συντελέσει αποφασιστικά στην διαμόρφωση του επιχειρησιακού τους ρόλου στο «σύμπαν των ψηφιακών πληροφοριών» του Διαδικτύου που πρέπει να οργανωθεί. Οι βιβλιοθηκονόμοι, που κατέχουν τις παραδοσιακές μεθοδολογίες ανάκτησης πληροφοριών, θα πρέπει να κατακτήσουν και την τεχνολογία των πληροφοριών (τα metadata αποτελούν προϊόν αυτής της τεχνολογίας) για να εδραιώσουν το οργανωτικό προφίλ τους στη νέα Ηλεκτρονική Εποχή, στην Κοινωνία της Πληροφορίας. Τα metadata, σε επίπεδο γνώσεων και εξοικείωσης, πρέπει να ωριμάσουν στις συνειδήσεις των βιβλιοθηκονόμων, προκειμένου να μπορέσουν οι ίδιοι να αναλάβουν ενεργητικούς ρόλους στις προσπάθειες ανάπτυξης και διαχείρισης των ψηφιακών συλλογών των ελληνικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών.

Προτάσεις Συνεχιζόμενη και δια βίου εκπαίδευση – κατάρτιση των βιβλιοθηκονόμων στα metadata.  Μια τέτοια μορφή «επίσημης» εκπαίδευσης είναι δυνατόν να έχει ως φορείς υλοποίησης:  Tα Tμήματα Βιβλιοθηκονομίας, παρέχοντας προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης στους βιβλιοθηκονόμους.  Άλλες βιβλιοθήκες ή φορείς π.χ. Οριζόντια Δράση Βιβλιοθηκών για πραγματοποίηση Σεμιναρίων, Ημερίδων, κ.λπ. Δημιουργία κεντρικού φορέα / ομάδας εργασίας με αποκλειστικό σκοπό την ανάπτυξη των metadata στις ελληνικές βιβλιοθήκες. Ρόλοι της ομάδας εργασίας:  Διατήρηση και διάθεση της γνώσης γύρω από τα metadata,  Ανάπτυξη ομάδων συζήτησης,  Διοργάνωση σεμιναρίων,  Έρευνα και ανάπτυξη της γνώσης για τα metadata,  Παροχή υποστήριξης στους βιβλιοθηκονόμους κατά την εφαρμογή των metadata από τις βιβλιοθήκες τους.

Έρευνα για την Εξοικείωση των Βιβλιοθηκονόμων των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών με τα Metadata Δρ. Εμμανουήλ Γαρουφάλλου και Παναγιώτης Μπαλατσούκας  Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης, ΤΕΙ Θεσσαλονίκης