1 ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ Σ.Ε.Ε. στο πλαίσιο του προγράμματος «Πληροφόρηση φοιτητριών και νέων επιστημονισσών για το επάγγελμα του ερευνητή» ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «Η Μάθηση σε Πρόγραμμα Διά Βίου Μάθησης» ΤΖΟΑΝΝΑ Ι. Κατσικοπούλου εκπαιδευτικός - εκπαιδεύτρια ενηλίκων Θεσσαλονίκη, 21/11/2008
2 ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ Σκοπός Η διάδοση του αποτελέσματος της μάθησης από συμμετοχή σε πρόγραμμα διά βίου μάθησης GRUNDTVIG Στόχοι Ενημέρωση για υποτροφίες GIII Ενημέρωση για ικανότητες και δεξιότητες που -αρχίζουν να- θεωρούνται απαραίτητες σε κάθε χώρο εργασίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση
3 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ GRUNDTVIG Αντικειμενικός σκοπός: «η προώθηση της ευρωπαϊκής συνεργασίας, της ποιότητας, της καινοτομίας και της ευρωπαϊκής διάστασης σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης ενηλίκων» Από τους βασικούς άξονες του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» (ΥΠΕΠΘ, ): η «ενίσχυση της διά βίου εκπαίδευσης ενηλίκων» και η «ενίσχυση του ανθρώπινου κεφαλαίου για την προαγωγή της έρευνας και της καινοτομίας» Χρήσιμες ιστοσελίδες ΙΚΥ: Ευρωπαϊκή Επιτροπή - Πρόγραμμα Διά Βίου Μάθησης:
4 ΜΟΡΦΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «για ενδοϋπηρεσιακή κατάρτιση»… «για προσωπικό που υπηρετεί στην εκπαίδευση ενηλίκων» Επιμορφωτικό σεμινάριο Επίσκεψη εργασίας (Job-shadowing) σε οργανισμό εκπαίδευσης ενηλίκων Ευρωπαϊκό συνέδριο ή ημερίδα όπως πραγματοποιείται «σε μια χώρα διαφορετική από εκείνη στην οποία εργάζεται»
5 ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΙΤΗΣΕΩΝ: (Α) ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ /01/2008 (για δραστηριότητα κατάρτισης που ξεκινά μεταξύ 1ης Απριλίου 2008 και 30ης Ιουνίου 2008) 31/03/2008 (για δραστηριότητα κατάρτισης που ξεκινά μεταξύ 1ης Ιουλίου 2008 και 30ης Σεπτεμβρίου 2008) 30/06/2008 (για δραστηριότητα κατάρτισης που ξεκινά μεταξύ 1ης Οκτωβρίου 2008 και 31ης Δεκεμβρίου 2008) 30/09/2008 (για δραστηριότητα κατάρτισης που ξεκινά μεταξύ 1ης Ιανουαρίου 2009 και 31ης Μαρτίου 2009)
6 (Β) ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΑ ΒΗΜΑΤΑ Καταγραφή των μαθησιακών αναγκών και προσδοκιών σας από την όποια συμμετοχή σε πρόγραμμα GRUNDTVIG Αναζήτηση προγράμματος, κατά προτίμηση, στην ευρωπαϊκή βάση δεδομένων για δραστηριότητες ενδοϋπηρεσιακής κατάρτισης Επικοινωνία με το φορέα υλοποίησης του προγράμματος / της δραστηριότητας επιλογής Συμπλήρωση σχετικής αίτησης συμμετοχής και υποβολή αυτής «στην Εθνική Μονάδα της χώρας όπου κατοικείτε» (σύμφωνα με τα προβλεπόμενα)
7 ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ Ενεργός ο ρόλος των συμμετεχόντων στη μεθόδευση της εκπαιδευτικής διαδικασίας Διατύπωση και υλοποίηση ειδικών στόχων: οι στόχοι ταυτίζονται με τα αποτελέσματα της μάθησης και τις προσδοκίες από τη συμμετοχή στο όποιο πρόγραμμα Τεχνικές: η διαπραγμάτευση, η συμμετοχικότητα, η συναίνεση Εργαλείο: οι προσωπικές και επαγγελματικές εμπειρίες, η γνώση -μητρικών και ξένων- γλωσσών, οι ατομικές ικανότητες και δεξιότητες, οι ταξιδιωτικές εμπειρίες Έμφαση στην ποιοτική διδασκαλία, δηλαδή στη μάθηση μέσω συγκεκριμένων παραδειγμάτων
8 από το αποτέλεσμα της ανταλλαγής εμπειριών Ενδεικτικές διαπιστώσεις: Ο ομαδικός νους μπορεί να είναι πολύ πιο παραγωγικός από τον ατομικό Η επικοινωνία δε στοχεύει μόνο στη μετάδοση πληροφοριών από το ένα άτομο στο άλλο, αλλά κυρίως στη «δημιουργία εμπειριών» Τα αποτελέσματα της μάθησης μπορεί να είναι καλύτερα για τις ομάδες παρά για τα άτομα που μαθαίνουν μόνα τους
9 ΝΕΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΦΙΛ (;) Αποτελεσματική μεταβίβαση της γνώσης και των ατομικών δεξιοτήτων σε τρίτους Χρήση της ομαδικής ανάπτυξης ως μέσο διαμόρφωσης σταθερότητας και συνοχής στο χώρο εργασίας Κατανόηση της σημασίας της δημιουργίας κινήτρων μάθησης, στον εαυτό μας και σε τρίτους Διασφάλιση της διάχυσης των αποτελεσμάτων της μάθησης Δημιουργία και διατήρηση δικτύου σχέσεων συνεργασίας
10 άσκηση αυτογνωσίας Ποιες–ποιοι είμαστε Αποστολή Αξίες, αρχές, πεποιθήσεις, στάσεις, κατευθυντήριες γραμμές, κλπ. Μακροπρόθεσμοι στόχοι Βραχυπρόθεσμοι στόχοι 5. Λειτουργίες (μέθοδοι, πρακτικές, τεχνικές, κλπ.)
11 ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ ?