Μετα-ανάλυση ερευνών για την κοινωνική ένταξη των Υπηκόων Τρίτων Χωρών στην ελληνική κοινωνία 27 ΙΟΥΝΙΟΥ 2013 Μανίνα Κακεπάκη, ερευνήτρια ΕΚΚΕ Η μετα-ανάλυση.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Advertisements

Σεμινάρια Επιθεωρητών Σεπτεμβρίου Σχολική χρονιά
Σκοπός - Δράσεις του Έργου Α.Η ποσοτική και ποιοτική διερεύνηση της κατάστασης των γυναικών ερευνητριών που πασχολούνται στον Δημόσιο Τομέα Β.Η αποτύπωση.
Δρ. ΣΤΕΛΙΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Μετανάστευση - Ένταξη των μεταναστών Βασίλειος Πανταζής Μετανάστευση, Διαδικασίες Ένταξης των Μεταναστών και των Παιδιών των Μεταναστών στην Ελληνική.
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ.
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
Ενημερωτική Εκδήλωση στο πλαίσιο υλοποίησης του Έργου: «Τοπικό Σχέδιο Δήμου Ηλιούπολης για την Κοινωνική Ένταξη Ευάλωτων Ομάδων» Ενημερωτική Ημερίδα Ωφελουμένων.
ΔΟΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΣΥΜΠΡΑΞΗΣ Κ.Ε.Κ. ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ Ε.Π.Ε. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ Κ.Ε.Κ. ΕΠΙΚΕΝΤΡΟΝ Α.Ε. ΚΕΝΤΡΟ ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΩΝ.
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.2 Ορισμός των στόχων στην πράξη.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Βασίλης Παπαχαρίσης ( /
ΤΟΜΕΑΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ- ΤΟΣ Εκ των κάτω (Bottom-up) προσέγγιση για τον Σχεδιασμό του νέου Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα,
Δεκέμβριος 2006 Ειδική Υπηρεσία Στρατηγικής, Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων Μονάδα Οργάνωσης & Διαχείρισης ΚΠΣ Α.Ε. ΠΕΔΙΑ ΑΙΤΗΣΗΣ.
Ετήσια Συνάντηση Ανασκόπησης της Υλοποίησης έτους 2013 Αθήνα, 28 Μαρτίου 2014 ΘΕΜΑ: Αξιολόγηση Ε.Π. «Διοικητική Μεταρρύθμιση »
ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΚΥΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 9.1 Εθνικές και Ευρωπαϊκές πολιτικές για την επικύρωση των εμπειριών τοποθέτησης.
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.1 Διεξαγωγή ανάλυσης αναγκών.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Διοίκηση της Μετανάστευσης και νομική ένταξη υπηκόων τρίτων χωρών στην Ελλάδα Στάθης Καμπουρίδης Στέλεχος Δ/νσης Αστικής Κατάστασης Αθηνών Α & Κοινωνικών.
Leonardo Transfer of Innovation- Μεταφορά καινοτομίας (Οκτώβριος 2012 – Σεπτέμβριος 2014) Κώστας Οικονόμου Βασιλική Ζιάκα.
Έρευνα Έρευνα :“Συστηματική, ελεγχόμενη, εμπειρική και κριτική διερεύνηση υποθετικών προτάσεων σχετικά με τις εικαζόμενες σχέσεις ανάμεσα σε φυσικά(;)
Ικανότητες Εκπαιδευτικών 6 Οκτωβρίου 2014 Caroline Kearney Ανώτερη Υπεύθυνη Έργου και Εκπαιδευτική Αναλύτρια.
Ο αυτοματισμός στις εργασίες διαχείρισης περιοδικών : έρευνα σε βιβλιοθήκες της Αθήνας Αναστασία Διαγγελάκη Χριστίνα Κανάκη (Ιωάννινα, Σεπτέμβριος 2008)
Χρησιμότητα & Τρόποι Αξιοποίησης από τους Διαπραγματευτές των μερών
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 2007 – 2013
ΤΡΟΠΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ «ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ.
« Καταπολέμηση των διακρίσεων και της ανεργίας με τοπικές δράσεις κοινωνικής ένταξης ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΗ » ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ.
Η δυναμική της ελληνικής γλώσσας εκτός Ελλάδας σε περίοδο κρίσης Στόγιος Νικόλαος.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - ΘΡΑΚΗΣ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ
«Τοπικό Σχέδιο Δήμου Ηλιούπολης για την Κοινωνική Ένταξη Ευάλωτων Ομάδων» Ενημερωτική Ημερίδα Ωφελουμένων Δευτέρα, 21 Ιανουαρίου 2013 Δημοτικό Θέατρο Ηλιούπολης.
ΔΙΑΚΗΡΥΞΕΙΣ , ΨΗΦΙΣΜΑΤΑ, ΠΡΟΤΥΠΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
Μοντέλα και μορφές αξιολόγησης
Ενημερωτική Ημερίδα Εκπαιδευτικών ΣΕΠ
Φάση 2: Αvάπτυξη εθνικών και ευρωπαϊκών σεναρίων Ορφανός Ευθύμιος.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Οκτώβριος, 2012 Ειδική Θεματική δραστηριότητα Β΄ Τάξης ΕΠΑΛ Τομέας Ηλεκτρολογικός.
ΜΑΘΗΜΑ 4ο (Κοινωνικές ομάδες)
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
Στρατηγικοί στόχοι του Δικτύου Μακροχρόνιας Φροντίδας. Tο κεντρικό ζητούμενο ενός συστήματος διοίκησης και διαχείρισης των υπηρεσιών Μακροχρόνιας Φροντίδας.
Τα Αποτελέσματα των Δράσεων της ΑΝ.Ε.ΒΟ. Α.Ε. Γεώργιος Γκάγκας Διαχειριστής της Πράξης.
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ “Επιστημονική εργασία” Εύρεση πηγών Άξονες δομής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση) Κανόνες γραφής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση)
KEN ΤΡΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΜΙΑ ΝΕΑ ΔΟΜΗ – « ΕΡΓΑΛΕΙΟ » ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΝΤΑΞΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ.
SOCIAL KEYS FOR SOCIAL ENTREPRENEURSHIP. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ H Κοινωνική Οικονομία είναι ένας πολύ σημαντικός οικονομικός τομέας στην Ευρώπη. Με βάση.
ΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΗΜΩΝ Βίκυ Φλέγγα Οικονομολόγος, Μsc περιφερειακή ανάπτυξη Στέλεχος διεύθυνσης οργάνωσης και πληροφορικής.
Ανάπτυξη – Βελτίωση του Ανθρώπινου Δυναμικού
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΛΙΑΔΟΥ – ΤΑΧΟΥ ΣΟΦΙΑ «Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ.
ΠΜΣ Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική Ευρωπαϊκές Πολιτικές Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Θεματική ενότητα 2 ου εξαμήνου / 3 τρίωρα σεμινάρια.
Αξιολογηση εκπαιδευτικου εργου
Σχολική επίδοση και μειονότητες
Ανασκόπηση βιβλιογραφίας
ΟΑΕΔ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ
ΟΛΥΜΠΙΑΣ project Ο βασικός στόχος είναι η κοινωνική ενσωμάτωση των ανθρώπων με αναπηρίες, κάτι που είναι απόλυτα σύμφωνο τόσο με τις αρχές και την φιλοσοφία.
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Εκπαιδευτική διοίκηση και καινοτομία
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
Κοινωνικά Δικαιώματα.
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΤΣΑΡΔΑΝΙΔΗΣ Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας – Εισαγωγή στη Μεθοδολογία Έρευνας Μάθημα 3.
Ευρωπαϊκός Πυλώνας Κοινωνικών Δικαιωμάτων:
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Στρατηγικοί στόχοι του Δικτύου Μακροχρόνιας Φροντίδας.
Προσβασιμότητα για ΑμεΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μετα-ανάλυση ερευνών για την κοινωνική ένταξη των Υπηκόων Τρίτων Χωρών στην ελληνική κοινωνία 27 ΙΟΥΝΙΟΥ 2013 Μανίνα Κακεπάκη, ερευνήτρια ΕΚΚΕ Η μετα-ανάλυση των ποιοτικών ερευνών: διαδικασία ‐ προκλήσεις‐ αποτελέσματα ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΕΝΤΑΞΗΣΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ INTRAWAY Ε.Π.Ε Η Δράση 2.1./11, Έργο 2.1.β./11 με τίτλο: «Μετα-ανάλυση των ερευνών που έχουν διεξαχθεί για τη μετανάστευση σε σημαντικά και σχετικά με την ένταξη πεδία (υγεία, κοινωνική ασφάλιση, εργασία, εκπαίδευση κ.λπ.)» συνολικού προϋπολογισμού € ,00 χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ένταξης (75% Κοινοτικοί Πόροι και 25% Εθνικοί Πόροι).

Τα βήματα o Βιβλιογραφική επισκόπηση και συγκριτική μελέτη των μοντέλων μετά-σύνθεσης o Βιβλιογραφική επισκόπηση και καταγραφή των ερευνών/μελετών o Καθορισμός κριτηρίων και κατάρτιση τελικής λίστας o Πιλοτική εφαρμογή του μοντέλου μετά-σύνθεσης o Μετά-σύνθεση ποιοτικών ερευνών στα πεδία ένταξης και εξαγωγή πορισμάτων

Χάραξη στρατηγικής για τον εντοπισμό των ερευνών Εφαρμογή κριτηρίων αποδοχής/αποκλεισμού των ερευνών Έλεγχος καταλληλότητας των ερευνώνΣύνθεση των ερευνητικών δεδομένων

1. Στρατηγική εντοπισμού των μελετών : 1.1 Διαμόρφωση του ερευνητικού ερωτήματος 1.2 Διενέργεια βιβλιογραφικής έρευνας 1.3 Αναζήτηση σε συγκεκριμένες βάσεις δεδομένων 1.4 Ελεύθερη αναζήτηση στο διαδίκτυο 1.5. Αναζήτηση σε εντοπισμένα επιστημονικά περιοδικά/συλλογικούς τόμους 1.6. Λίστα με τα τελικά ευρήματα

Διάγραμμα 1: Τα στάδια αναζήτησης και επιλογής των ερευνών Διατύπωση ερευνητικού ερωτήματος Αναζήτηση σε ΒΔ & ελεύθερη αναζήτηση σε βιβλιοθήκες και στο διαδίκτυο Αρχικός κατάλογος με τις έρευνες/μελέτες που εντοπίστηκαν (Ν = 1153) Εντοπισμός των ποιοτικών ερευνών (Ν = 366) Έλεγχος βάσει των κριτηρίων αποδοχής ή απόρριψης και διαγραφή διπλοεγγραφών Τελικός κατάλογος με έρευνες/μελέτες που υποβλήθηκαν σε έλεγχο καταλληλότητας (Ν=116) Επιλογή ερευνών για πιλοτική εφαρμογή του μοντέλου μετά- σύνθεσης Έλεγχος καταλληλότητας των ερευνών/μελετών και διαμόρφωση οριστικής λίστας καταλόγου (35-40% του τελικού καταλόγου)

2. Εφαρμογή κριτηρίων αποδοχής/αποκλεισμών των μελετών που προέκυψαν από τη λίστα: ΠαράμετροςΚριτήριο αποδοχήςΚριτήριο απόρριψης ΓεωγραφικήΜελέτη για την ΕλλάδαΜελέτη για άλλες χώρες ΧρονικήΜελέτη μετά το 1990Μελέτη πριν το 1990 ΓλωσσικήΜελέτη στα ελληνικάΜελέτη σε άλλη γλώσσα Πληθυσμός έρευναςΜεταναστευτικός ή γηγενείς που εμπλέκονται άμεσα με τον μεταναστευτικό πληθυσμό (εργοδότες, εκπαιδευτικοί, φορείς ΤΑ κ.α.) Άλλες ομάδες πληθυσμού Τύπος έρευναςΠρωτογενής έρευναΔευτερογενής έρευνα (βιβλιογραφική επισκόπηση, κείμενο πολιτικής, κείμενο γνώμης κλπ) Μεθοδολογία της έρευναςΜελέτη που κάνει χρήση ποιοτικών μεθόδων συλλογής και ανάλυσης των δεδομένων Μελέτη που δεν κάνει χρήση ποιοτικών μεθόδων συλλογής και ανάλυσης των δεδομένων

3. Έλεγχος καταλληλότητας των υπό εξέταση μελετών Κριτήρια Καταλληλότητας: 1.Η υπό εξέταση μελέτη κάνει αναφορά στο θεωρητικό πλαίσιο και/ή περιλαμβάνει επαρκή βιβλιογραφική επισκόπηση 2.Στην υπό εξέταση μελέτη διατυπώνεται με σαφήνεια ο στόχος και το ερευνητικό ερώτημα 3.Στην υπό εξέταση μελέτη διατυπώνονται με σαφήνεια οι συνθήκες υπό τις οποίες σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε η έρευνα 4.Στην υπό εξέταση μελέτη περιγράφεται με σαφήνεια ο τρόπος δειγματοληψίας 5.Στην υπό εξέταση μελέτη περιγράφεται με σαφήνεια η μεθοδολογία συλλογής και ανάλυσης των δεδομένων 6.Στην υπό εξέταση μελέτη περιλαμβάνονται επαρκή πρωτογενή δεδομένα (με τη μορφή αποσπασμάτων από συνεντεύξεις κ.ο.κ) προκειμένου ο/η αναγνώστρης/στρια να πιστοποιήσει ότι τα συμπεράσματα βασίζονται στην ανάλυση των δεδομένων αυτών. 7.Η υπό εξέταση μελέτη συνεισφέρει στον σχεδιασμό πολιτικών Εύρος τιμών: 1 έως 5, όπου: 5= Κατάλληλη για μετά-ανάλυση 1= Ακατάλληλη για μετά-ανάλυση Τελικό «σκορ» : 7 έως 35. Κατώφλι αποδοχής: 20.

4. Πιλοτική εφαρμογή της μετά σύνθεσης Η πιλοτική εφαρμογή του προαναφερόμενου μοντέλου μετα-σύνθεσης είχε ως σκοπό: • Να αποδώσει μια κατανοητή εικόνα του ίδιου του μοντέλου • Να καταλήξει σε μια κοινή αποτύπωση των δεδομένων • Να καταλήξει σε μια σειρά από αποφάσεις για το πώς θα γίνει η διαχείριση των δεδομένων • Να δοκιμαστεί σε διαφορετικές περιπτώσεις ερευνών, ώστε να τεθεί υπό έλεγχο η ελαστικότητα του ίδιου του μοντέλου

Πιλοτική εφαρμογή – Επιλεχθείσες έρευνες Κέντρο γυναικείων μελετών & ερευνών ΔΙΟΤΙΜΑ,. Ποιοτικοί δείκτες ένταξης των μεταναστριών. Βιογραφικές συνεντεύξεις και ομάδες εστιασμένης συζήτησης με μετανάστριες. Έκθεση Αποτελεσμάτων, Δράση 2.1/09: Εκπόνηση μελέτης με θέμα «Γυναικεία μετανάστευση στην Ελλάδα» χ.χ. Πρόκειται για μια καθαρά ποιοτική μελέτη πάνω στο αντικείμενο της έμφυλης μετανάστευσης και των συνθηκών ένταξης. Οι εκτεταμένη παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας αλλά και ο αυτούσιος ποιοτικός χαρακτήρας της μεθοδολογίας της, αποτέλεσαν τα κριτήρια επιλογής για την χρησιμοποίησή της στο στάδιο της πιλοτικής μελέτης Χτούρης Σ. κ.α. (επιμ.). Κοινωνικές ομάδες με ξενοφοβικές τάσεις. Πρακτικά Ημερίδας, Ευρωπαϊκό ταμείο ένταξης υπηκόων τρίτων χωρών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου Πρόκειται για μια μεικτή έρευνα, με ταυτόχρονη δηλαδή εφαρμογή ποσοτικών (εμπειρική έρευνα με κλειστό ερωτηματολόγιο) και ποιοτικών μεθόδων (ομάδες εστίασης). Ο λόγος που χρησιμοποιήθηκε εδώ η μεικτή μέθοδος είναι για την επίτευξη μεγαλύτερης αξιοπιστίας των ερευνητικών πορισμάτων, μέσα από την σύγκλιση των δεδομένων της κάθε μεθόδου (τριγωνοποίηση). Ο ιδιαίτερος χαρακτήρας της μεικτής μεθόδου, με όλες τις δυσκολίες που αυτός συνεπάγεται, αποτέλεσε το βασικό κριτήριο επιλογής της συγκεκριμένης έρευνας για την πιλοτική φάση.

Κεντρικά ζητήματα (central topics) Έννοιες πορίσματαΚωδικοί 1.ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ – ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ α) Τριτογενής τομέας υπηρεσιών Οικιακές υπηρεσίες - Εσωτερική οικιακή εργασία: Οικονομική εργασιακή σχέση επικαλύπτεται από δήθεν οικογενειακές λογικές, Memo: Συναισθηματικός εκβιασμός των μεταναστριών. Αυτή η λογική συναντάται και στις οικογενειακές ελληνικές επιχειρήσεις. Η οικογενειακή δομή υπερέχει των ατομικών αναγκών/δικαιωμάτων - Επικαλύπτει την καταστρατήγηση των εργασιακών δικαιωμάτων των μεταναστριών Memo: Καταστρατηγούνται τα δικαιώματά τους χωρίς πολλές φορές να το αντιληφθούν Σημαντικό σημείο αλλαγής είναι το πέρασμα από την εργασία από εσωτερική σε εξωτερική Memo: Πορεία σχετικής αυτονόμησης της μετανάστριας. Εσωτερική οικιακή εργασία καταπατά και προσωπικές ελευθερίες όπως η αυτοδιαχείριση του ελεύθερου χρόνου. Ταυτίζεται η προσωπική με την επαγγελματική ζωή. Συναντάται σήμερα και στα χωριά για την φροντίδα ηλικιωμένων Α. Τομέας οικιακών υπηρεσιών σημείο εκκίνησης και επανεκκίνησης στην αγορά εργασίας. Β. Εσωτερική οικιακή εργασία αποτελεί χώρο μακρόχρονης εργασιακής παραμονής, περιχαράκωσης και περιθωριοποίησης.

Στο πεδίο της ΑΓΟΡΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ η ποιοτική αφήγηση υποδεικνύει τα εξής: • Οι μεταναστευτικές ροές της χώρας κατευθύνονται κυρίως στις δομές της άτυπης αγοράς εργασίας με ένταση στα πεδία της οικιακής εργασίας την πρωτογενή αγροτική παραγωγή και τον κατασκευαστικό κλάδο. Σε μικρότερο βαθμό διαπιστώνεται η τυπική ή άτυπη ένταξη μεταναστών στον τριτογενή τομέα, τις υπηρεσίες (όπως ενδεικτικά ο τουρισμός) και την άσκηση μικρών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. • Η μεταναστευτική εμπειρία έχει οδηγήσει στην ανάδειξη συγκεκριμένων στρατηγικών επιβίωσης οι οποίες εξαρτώνται, από την ασκούμενη μεταναστευτική πολιτική, από τις πρακτικές στρατολόγησης εργαζομένων μεταναστών, τις αντιλήψεις και τα στερεότυπα των Ελλήνων επιχειρηματιών και εργοδοτών αλλά και από τους λόγους, τις αιτίες και αυτήν την ίδια την «κουλτούρα» της μετανάστευσης. Η δε παρούσα κρίση επηρέασε και επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό τόσο τις στρατηγικές επιβίωσης ντόπιων και μεταναστών όσο και τη χάραξη και την άσκηση της μεταναστευτικής πολιτικής στη χώρα. Εν μέσω κρίσης στρατηγικές επιβίωσης από προηγούμενες κρίσεις στη ζωή των μεταναστών αναδύονται και αναπροσδιορίζουν την καθημερινότητά τους ενώ οι μνημονιακές πολιτικές αναστέλλουν την ενασχόληση με σημαντικές πτυχές του μεταναστευτικού ζητήματος. • Η κατά κύριο λόγο ένταξη των μεταναστών στην άτυπη αγορά εργασίας μέσα από ένα πλέγμα παραβάσεων και παραβιάσεων έχει συνέπειες εκτός από τον «άτυπο» χαρακτήρα της συμμετοχής τους στον εγχώριο καταμερισμό της εργασίας, και στην συγκρότηση της αυτό-εικόνας και αυτό-εκτίμησής τους καθώς και τις ιδέες και αντιλήψεις, στερεότυπα και στάσεις «ντόπιων» και «ξένων» απέναντι στο μεταναστευτικό ζήτημα.

Ειδικότερα: Η φύση της οικιακής εργασίας  Aφορά γυναίκες  Χαρακτηρίζεται από κατακερματισμένο ωράριο, πολλαπλούς εργοδότες, παροδικότητα και αοριστία ως προς τα χρονικά όρια της εργασιακής σχέσης αλλά και ως περιεχόμενο, την παροχή της εργασίας  Διαπιστώνεται αδυναμία απεγκλωβισμού από τη μετακίνηση σε άλλο εργασιακό χώρο, η οποία συνδέεται με ουσιαστική αδυναμία εργασιακής κινητικότητας και αυτό-αποκλεισμού από δυνητικές εργασιακές θέσεις της ελληνικής αγοράς εργασίας ανάλογες με τα επαγγελματικά προσόντα των μεταναστών και την εμπρόθετη δράση τους. Επίσης συνδέεται με συναισθήματα αυτο-απομόνωσης, αποτυχίας, μειονεξίας και κατωτερότητας  Βασική προϋπόθεση για την εξασφάλιση καλύτερων εργασιακών όρων τόσο από την πλευρά των εργοδοτών όσο και από την πλευρά των μεταναστών είναι η απόκτηση νομιμοποιητικών εγγράφων. Δηλαδή η νομική ένταξη συνιστά sine qua non όρο για την ομαλή ένταξη των μεταναστών στην αγορά εργασίας και απομάκρυνσή τους από την άτυπη και εκμεταλλευτική εργασία.  Η εθνικότητα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στις εργασιακές στρατηγικές που υιοθετούνται από τους μεταναστευτικούς πληθυσμούς.  Σημαντικό ρόλο επίσης διαδραματίζει η οικογενειακή κατάσταση του μεταναστευτικού πληθυσμού

Στο πεδίο της ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ η ποιοτική αφήγηση υποδεικνύει τα εξής: • Η θεσμική ανεπάρκεια της επίσημης προσχολικής φροντίδας δρα ανασταλτικά ως προς την ένταξη κυρίως των μεταναστριών που φέρουν το βάρος της φροντίδας των παιδιών. • Εγκλωβίζει τις μετανάστριες στη διακριτική ευχέρεια των εργοδοτών και της ύπαρξης ή μη άτυπων δικτύων φύλαξης και φροντίδας.

Αναφορικά με τις πρακτικές που αναπτύσσονται εντός του σχολικού περιβάλλοντος προκύπτει ότι:  Αναπτύσσονται στρατηγικές αφομοίωσης εντός του σχολικού περιβάλλοντος, οι οποίες υιοθετούν τη μίμηση των κυρίαρχων αξιακών προτύπων και συμπεριφορών καθώς ως ενσωμάτωση προσλαμβάνεται κυρίως, η αφομοίωση των παιδιών στο κυρίαρχο μοντέλο κοινωνικοποίησης  Η γλώσσα αποτελεί πεδίο διαπραγμάτευσης και σύγκρουσης αλλά και αποκλεισμού  Ορισμένες φορές υιοθετούνται μεροληπτικές πρακτικές από μέρους της γηγενούς σχολικής κοινότητας ως αποτέλεσμα της έλλειψης οργάνωσης του κράτους  Ενεργοποιούνται στρατηγικές άτυπης εκπαίδευσης (γονεϊκή παρέμβαση) προκειμένου να καλυφθούν τα κενά μιας μη οργανωμένης και στοχευμένης εκπαιδευτικής πολιτικής

Τέλος, στο πεδίο των συμβόλων:  το σχολείο εμφανίζεται ως ανοίκειο περιβάλλον για τους γονείς μετανάστες, αποτρέποντας την ενεργό συμμετοχή και παρέμβασή τους  παράλληλα λειτουργεί και ως περιβάλλον απλής συνύπαρξης μεταξύ ελλήνων και αλλοδαπών μαθητών, αλλά και διαπραγμάτευσης της νέας ταυτότητας των παιδιών δεύτερης γενιάς μεταναστών  ο χώρος του σχολείου συστήνει έναν τρόπο εξέλιξης του εαυτού ο οποίος δεν συνδέεται άμεσα με το μέλλον του ατόμου στην χώρα υποδοχής

Στα πεδία της ΥΓΕΙΑΣ- ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ η ποιοτική αφήγηση υποδεικνύει τα εξής: Δομές:  Καταγράφονται δυσκολίες πρόσβασης στο πεδίο της υγείας/πρόνοιας οι οποίες οφείλονται στην αποσπασματική λειτουργία του συστήματος υγείας  Κατά συνέπεια δημιουργείται έλλειψη πληροφόρησης για τα παρεχόμενα δικαιώματα/αγαθά του συστήματος Υγείας/Πρόνοιας  Η πρόσβαση στην κοινωνική ασφάλιση προσλαμβάνεται εργαλειακά ως μέσο νομιμοποίησης και όχι ως κεκτημένο εργασιακό δικαίωμα  ως εκ τούτου δεν καταγράφεται ουσιαστική εμπιστοσύνη στη λειτουργία των επίσημων οργανισμών και φορέων δυσχεραίνοντας μια πιθανή μελλοντική ένταξη σε ένα επίσημο φορέα ασφάλισης

Πρακτικές: • Ενεργοποίηση άτυπων "σεναρίων" ασφάλισης και μη θεσμικών μορφών προστασίας της υγείας (διαχείριση άτυπων διακρίσεων στα νοσοκομειακά ιδρύματα, προσφυγή σε φιλανθρωπικές οργανώσεις) ως απάντηση σε μεροληπτικές συμπεριφορές, άτυπες ομαδοποιήσεις και αξιολογικές κρίσεις από πλευράς των υπαλλήλων που εργάζονται στους αντίστοιχους φορείς υγείας και πρόνοιας. • Η άλλη πλευρά του νομίσματος είναι η ανάπτυξη "αμυντικών μηχανισμών" από μέρους των εργαζομένων στις δομές πρόνοιας (παράδειγμα ΙΚΑ) ως αποτέλεσμα των ολοένα αυξανόμενων αναγκών της μεταναστευτικής κοινότητας.

Αναφορικά με την έμφυλη διάσταση:  Λόγω της αυξημένης παρουσίας των γυναικών μεταναστριών στην άτυπη αγορά εργασίας, το δικαίωμα στην κοινωνική ασφάλιση εκχωρείται στους συζύγους, ενώ παράλληλα καταγράφεται άγνοια πολλών γυναικών όσων αφορά τα δικαιώματά τους. Σύμβολα:  Στο συμβολικό επίπεδο το σύστημα υγείας εγγράφεται ως αναξιόπιστο.  Στερεοτυπικές αντιλήψεις αναφορικά με τα δικαιώματα και την συμπεριφορά των μεταναστευτικών ομάδων, από την πλευρά των γηγενών  Κοινωνική ασφάλιση ταυτίζεται με το ατομικό δικαίωμα νόμιμης παρουσίας στη χώρα

There are never enough bricks and there are too few good synthesizers who wish to search out the bricks and thus put the wall together. These worthy people are usually too busy working on their own data! (C. Wright Mills, 1959: p.9)