1 On-line Υπηρεσίες στους Δήμους μέσω της ενορχήστρωσης» διαδικασιών, εργαζομένων και εφαρμογών πληροφορικής Πέτρος Καβάσαλης INFOSYSTEMS 2009 Θεσσαλονίκη,
e-government Να ξανασκεφτούμε... Τεχνολογία για Αποτελεσματικότητα Προσανατολισμός προς τον-την Πολίτη και την Επιχείρηση Νέες Υπηρεσίες που να βρουν Χρήστες (Χρηστικότητα + Αποδοχή) Petros KAVASSALIS 2 Τα θέματα της συζήτησης Obama Administration Transparency Participation Collaboration Θέλουμε Online Yπηρεσίες! Συνεισφέρουν στην έξοδο από την κρίση Σημαντικές οικονομίες στην οργάνωση του κράτους + στους Φορολογούμενους + στις Επιχειρήσεις EU Αλλαγές / Δημόσιος Τομέας Στις διαδικασίες Εκπαίδευση των υπαλλήλων στην καινοτομία Συνεργασία μεταξύ Φορέων
Χρειάζεται καλύτερη στόχευση: ένα πλαίσιο δεσμεύσεων Ο Ψηφιακός Δήμος Χρειαζόμαστε αποτελέσματα στις επενδύσεις σε e- government: συγκεκριμένα «προιόντα» + δείκτες χρήσης Χρειάζονται Online Υπηρεσίες προς τους-τις πολίτες και τις επιχειρήσεις … που να χρησιμοποιούνται σαν «προιόντα»... … πού να δημιουργούν ροές (εγγράφων) / αλυσίδες διοίκησης o o π.χ. Το Πιστοποιητικό Γέννησης δεν το παίρνει ο-η πολίτης, αποστέλλεται κατ’ ευθείαν σε αυτόν που το ζητά o o Πώς; o o Η εμπειρία του LGAF (Local Access Government Framework) e-government 2.0 Petros KAVASSALIS 3
Online Υπηρεσίες: 3 είδη Petros KAVASSALIS 4 •Οργάνωση Περιεχομένου •Σήμανση Περιεχομένου Portals •Data go Online! •«Εξαγωγή» OnlineΥπηρεσιών από Βάσεις Δεδομένων (Εθνικό Δημοτολόγιο) Data •Νέες υπηρεσίες, προσανατολοσμένες σε ένα σενάριο χρήσης •Π.χ. Πληρωμή Δημοτικών Φόρων, Τελών (end-to-end) •... Με πολλά επαναχρησιμοποιήσιμα μέρη •Επαναχρησιμοποιούν υφιστάμενα συστήματα κά... •Προσθέτουν «κόλλα» (δια)λειτουργικότητας CompositeApps
: Ένα παράδειγμα Petros KAVASSALIS 5 Ψηφιακός Δήμος ΓΓΠΣΟικ. Διαχ.Τράπεζες Οικ. Διαχ. Doc. Mgt System
Petros KAVASSALIS 6 Ενορχήστρωση
Η παραγωγική ενοποίηση Εφαρμογών Βάσεων Δεδομένων Των Τμημάτων ενός Οργανισμού / Προσώπων που χρησιμοποιούν τα παραπάνω για να εκτελέσουν ένα έργο σε ένα ενιαίο σύνολο που παράγει μία ή περισσότερες τελικές Online Υπηρεσίες μέσω Μια Online Υπηρεσία με αυτό τον τρόπο, είναι το output μιας μηχανής που λέγεται «επιχειρησιακή διαδικασία» Απεικονίζει τη σειρά που εκτελούνται οι δραστηριότητες που συνθέτουν μια διαδικασία Αυτοματοποιεί τις «σχέσεις» ανάμεσα σε όσους (και σε όσες... εφαρμογές, βάσεις κλπ.) συμμετέχουν σε αυτή Τι είναι «ενορχήστρωση»? 7
Petros KAVASSALIS 8 Επικοινωνία με Βάση Δεδομένων Οικον. Διαχείριση Δραστηριότητες ενός Υπαλλήλου Δραστηριότητες ενός άλλου Υπαλλήλου Υφιστάμενες Εφαρμογές (στους Δήμους)
Εδώ και καιρό η συζήτηση και η πράξη έχουν συμπεριλάβει τη μέριμνα για τη Διαλειτουργικότητα μεταξύ Συστημάτων Η λογική της Διαχείρισης Επιχειρησιακών Διαδικασιών (BPM) με σκοπό την παραγωγή Διαμορφώνει το πλαίσιο για την παραγωγική αξιοποίηση της Διαλειτουργικότητας Μπορεί να αποδώσει καρπούς γιατί είναι «mix-and-match» προσέγγιση Περισσότερη διαλειτουργικότητα: o o Περισσότερες δυνατότητες για Το θέμα δεν είναι να επανασχεδιάσει κανείς τις Διαδικασίες τηςΤΑ (...μπορεί να / θα χρειαστεί και αυτό, αλλά αυτό δεν είναι το κυρίως ζητούμενο) Αλλά να «συλλάβει» τη λειτουργικότητα των υφισταμένων διαδικασιών, εφαρμογών κλπ., να προσθέσει «κόλλα» o o και να την «εξάγει» σε ένα καινούργιο «επίπεδο αφαίρεσης» που παρέχει «customer-centric» υπηρεσίες Τι συμβαίνει ακριβώς; Βρήκαμε τι να κάνουμε με τη Διαλειτουργικότητα... 9
LGAF: Διαλειτουργικότητα + Πώς λειτουργεί; Petros KAVASSALIS Το Σύστημα έχει εγκατασταθεί σε ένα κεντρικό σημείο Software-as-a-Service Συνδέεται με έναν Δήμο μέσω ενός «ελάχιστου» Κόμβου (ένα PC που εγκαθίσταται στο Δήμο) «Τοπικό» Enterprise Service Bus (Local ESB) & Common OTA API Ο «LGAF Κόμβος» δημιουργεί μια «Κοινή Επιχειρησιακή Διεπαφή» (Common OTA API) που διασυνδέει την Πλατφόρμα LGAF με τις υφιστάμενες Εφαρμογές Πληροφορικής στους Δήμους OTA Legacy Applications / Systems (π.χ. Πρωτόκολλο, Οικονομική Διαχείριση κλπ.) Με αυτό τον τρόπο η λειτουργικότητα τους μεταφέρεται στην Πλατφόρμα LGAF που παράγει «νέες» τελικές Υπηρεσίες Διαχείρισης Περιεχομένου και Online Υπηρεσίες για τους Πολίτες και τις Επιχειρήσεις Αξιοποιώντας δηλαδή τη λειτουργικότητα των υφισταμένων (και μελλοντικών) Εφαρμογών που διαθέτει ο Δήμος, αλλά και «τρίτων» συστημάτων (έξω από το Δήμο, π.χ. Βάσεις Δεδομένων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων) Προσθέτοντας «κόλλα» διαλειτουργικότητας και αρχιτεκτονική ενοποίηση!
LGAF: Ένα νέο περιβάλλον συναλλαγών και εργασίας Petros KAVASSALIS 11 Ένα περιβάλλον που ο πολίτης και η τοπική επιχείρηση συναλλάσσονται ηλεκτρονικά με το Δήμο Ένα περιβάλλον που οι εργαζόμενοι διεκπεραιώνουν ηλεκτρονικά τις εργασίες που προκύπτουν από την υποβολή on-line αιτήσεων και συναλλαγών (εκτελώντας tasks που τους «αναθέτει» η εφαρμογή τους) 1. Η ανάθεση εργασίας (task assignment) απευθύνεται σε συγκεκριμένο πρόσωπο ή σε διοικητικό «ρόλο» (π.χ. υπάλληλος του Τμήματος Καθαριότητας ενός Δήμου) 2. Όλο το προσωπικό που ανήκει στο «ρόλο» ενημερώνεται, ενώ ο πρώτος που θα αναλάβει να διεκπεραιώσει την εργασία, αυτομάτως αποκλείει τα υπόλοιπα μέλη του ρόλου να κάνουν το ίδιο για να αποφευχθεί η πολλαπλή εκτέλεση της εργασίας 3. Η εκτέλεση της εργασίας που ανατέθηκε πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο.
LGAF = (μπορεί να γίνει) Μηχανισμός εισαγωγής «οργανωσιακής αλλαγής» στους ΟΤΑ LGAF = (μπορεί να γίνει) Μηχανισμός παραγωγής στοχευμένων εφαρμογών-υπηρεσιών, υψηλής αποδοτικότητας (σε συνεργασία με τους μελλοντικούς χρήστες τους) LGAF: Εργαλείο καινοτομίας Petros KAVASSALIS 12
Η Πλατφόρμα LGAF υλοποιήθηκε: Με τη χρήση Ανοιχτού Λογισμικού «Open Source» Τα Μοντέλα Επιχειρησιακών Διαδικασιών (OTA Process Models) και τα Πρότυπα Διαχείρισης Περιεχομένου, καθώς και τα αντίστοιχα Σχεδιαστικά Πρότυπα (OTA Content Management Standards and Models + Executable Templates), που συνοδεύουν την Πλατφόρμα LGAF, διατίθενται Με Άδεια Χρήσης Περιεχομένου «Creative Commons» LGAF = Petros KAVASSALIS 13