ΦΡΟΝΣΙǻǹΝΤΓǼΙǹ ΦΡΟΝΣΙǻǹΝΤΓǼΙǹ ΦΡΟΝΣΙǻǹΝΤΓǼΙǹ ΜǹΚΡΟΧΡΟΝΙǹΝ ξυλαμ ξυλαμ ξυλαμ - - - - - - - - - - - - εαδ εαδ εαδ αθγλυπδθβμ αθγλυπδθβμ İζİυγİλέαμ, İζİυγİλέαμ, αθγλυπδθβμ İζİυγİλέαμ, αθγλυπδθβμ αιδκπλΫπİδαμ αιδκπλΫπİδαμ αθγλυπδθβμ Η κδεκθκηδεά κδεκθκηδεά IJα IJα IJα ΣυθįΫİIJαδ αιδκπλΫπİδαμ Η ΣυθįΫİIJαδ κδεκθκηδεά Η ΣυθįΫİIJαδ αθγλυπδθβμ ΩμΝεκδθπθδεσΝįδεαέπηαΝİεφλΪαİIJαδΝευλέπμΝηİΝIJκΝ ΩμΝεκδθπθδεσΝįδεαέπηαΝİεφλΪαİIJαδΝευλέπμΝηİΝIJκΝ ΩμΝεκδθπθδεσΝįδεαέπηαΝİεφλΪαİIJαδΝευλέπμΝηİΝIJκΝ ίαıδεσIJİλα ίαıδεσIJİλα ίαıδεσIJİλα Ϋθθκδα Ϋθθκδα Ϋθθκδα PhDc PhDc PhDc ΦΡΟΝΣΙǻǹΝΤΓǼΙǹ ΦΡΟΝΣΙǻǹΝΤΓǼΙǹ ΦΡΟΝΣΙǻǹΝΤΓǼΙǹ ΜǹΚΡΟΧΡΟΝΙǹΝ ΜǹΚΡΟΧΡΟΝΙǹΝ ΜǹΚΡΟΧΡΟΝΙǹΝ φτıβμ, φτıβμ, φτıβμ, «Υΰİέα» «Υΰİέα» «Υΰİέα» ηİ ηİ ηİ αιέαμ αιέαμ αιέαμ įδεαέπηαΝıIJβΝ įδεαέπηαΝıIJβΝ įδεαέπηαΝıIJβΝ πλσκįκ πλσκįκ πλσκįκ ΠαθİπδıIJάηδκΝΠİζκπκθθάıκυ ΠαθİπδıIJάηδκΝΠİζκπκθθάıκυ ΠαθİπδıIJάηδκΝΠİζκπκθθάıκυ ΛǹΣΟΤΝǻΗΜΗΣΡǹ ΛǹΣΟΤΝǻΗΜΗΣΡǹ ΛǹΣΟΤΝǻΗΜΗΣΡǹ IJβθ IJβθ IJβθ įδεαδυηαIJα įδεαδυηαIJα įδεαδυηαIJα εαδ εαδ εαδ Ϋθθκδα Ϋθθκδα Ϋθθκδα IJαυIJέαİIJαδ IJαυIJέαİIJαδ IJαυIJέαİIJαδ ηδαμ ηδαμ ηδαμ : : : ΦλκθIJέįαΝΥΰİέαμ ΦλκθIJέįαΝΥΰİέαμ ΦλκθIJέįαΝΥΰİέαμ εαδ ηİ απσ εκδθπθδεά . . . πκζέIJβ IJβθ απκIJİζİέ Ϋθα πκζέIJβ εΪγİ απσ Ϋθα απκIJİζİέ εαδ εΪγİ απσ εΪγİ . . πκζέIJβ ηİ εκδθπθδεά απκIJİζİέ Ϋθα . IJβθ ηİ εκδθπθδεά εαδ IJβθ Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας Η Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού (ορίζεται εφεξής) ΔΑΔ είναι μια διοικητική λειτουργία η οποία μελετά, εφαρμόζει και εποπτεύει μια σειρά δραστηριοτήτων οι οποίες έχουν να κάνουν με τη διαχείριση και την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού στις υπηρεσίες υγείας. Η σημασία της έγκειται στην αξιοποίηση των δυνατοτήτων κάθε εργαζομένου ως του πιο σημαντικού πλεονεκτήματος στον ανταγωνισμό (ιδιωτικός τομέας) και στην αποτελεσματικότητα (δημόσιος τομέας) ǼθθκδκζκγδεΫμΝΠλκıİγγέıİδμΝ ǼθθκδκζκγδεΫμΝΠλκıİγγέıİδμΝ ǼθθκδκζκγδεΫμΝΠλκıİγγέıİδμΝ
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας Το περιεχόμενο της ΔΑΔ: Εσωτερικό περιβάλλον √ Η ανάλυση της θέσης εργασίας √ Ο ετήσιος προγραμματισμός σε προσωπικό √ Η προσέλκυση και η επιλογή προσωπικού √ Η εκπαίδευση και ανάπτυξή του προσωπικού √ Η αξιολόγηση και οι αμοιβές του προσωπικού
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας Το περιεχόμενο της ΔΑΔ: Εξωτερικό περιβάλλον √ Στον ιδιωτικό τομέα ο ιδιοκτήτης, μέτοχος, επενδυτής √ Στο δημόσιο τομέα η πολιτική ηγεσία, και οι χρηματοδότες √ Οι στρατηγικοί εταίροι (χρήστες των υπηρεσιών, συνδικάτα, προμηθευτές) √ Το κοινωνικό σύνολο √ Η νομοθεσία
Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων Διοίκησης Προσωπικού -- Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων Διοίκηση Προσωπικού Φιλοσοφία Ανώτατης Ηγεσίας Προγράμματα Ολικής Ποιότητας Εργασιακές σχέσεις Βελτίωση Ομαδικής Συνεργασίας & Διάθεσης για Απόδοση Σχεδιασμός & Ανάλυση Θέσεων Εργασίας Ανάπτυξη Ηγεσίας Προγραμματισμός Α.Δ. Οργανωσιακή Μάθηση και διαχείριση Γνώσης Υγιεινή & Ασφάλεια Αμοιβές &Παροχές Οργανωσιακή Κουλτούρα & Κλίμα Προσέλκυση & Επιλογή Οργανωσιακή & Διοικητική Ανάπτυξη Οργανωσιακή & Διοικητική Ανάπτυξη Εσωτερική Επικοινωνία Εκπαίδευση & ανάπτυξη
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας Τόσο στην Ελλάδα αλλά όσο και Διεθνώς τα προβλήματα κυρίως εστιάζονται: ● Στην εκπαίδευση των ισόποση κατανομή φοιτητών Προβλήματα ισόποσης κατανομής και στελέχωσης στις υπηρεσίες υγείας το Υπουργείο Παιδείας και οι Σχολές – Πανεπιστημιακά Ιδρύματα θα πρέπει να ένα εναρμονιστούν με τις ανάγκες του Συστήματος Υγείας. ● Προβλήματα απασχόλησης και στελέχωσης
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας Νορβηγία 50 επαγγελματίες υγείας ανά 1000 κατοίκους Ελλάδα 20 επαγγελματίες υγείας ανά 1000 κατοίκους.
Ειδικότητες – Στατιστικά Γενικό Σύνολο ιατρών 67.474 ΕΙ∆ΙΚΟΤΗΤΑ ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ ΠΟΣΟΣΤΟ Χωρίς ειδικότητα 27.280 40,43% Παθολόγοι 4.308 6,38% Μικροβιολόγοι 3.801 5,63% Παιδίατροι 3.209 4,76% Καρδιολόγοι 2.732 4,05% Γυναικολόγοι 2.706 4,01% Νευρολόγοι 2.422 3,59% Ακτινολόγοι 2.227 3,30% Χειρουργοί 2.152 3,19% Ορθοπεδικοί 2.013 2,98% Οφθαλµίατροι 1.864 2,76% Γενικής Ιατρικής 1.813 2,69% Αναισθησιολόγοι 1.748 2,59% Φυµατιολόγοι 1.268 1,88% Ωτορινολαρυγγολόγοι 1.150 1,70% ∆ερµατολόγοι 1.017 1,51% Ουρολόγοι 901 1,34% Κυτταρολόγοι - Παθολογοανατόµοι 803 1,19% Λοιπές ειδικότητες 790 1,17% Γαστρεντερολόγοι 640 0,95% Νευροχειρουργοί –Πλαστικοί Χειρουργοί 628 0,93% Ενδοκρινολόγοι 506 0,75% Νεφρολόγοι 423 0,63% Χειρουργοί θώρακα 322 0,48% Ρευµατολόγοι 282 0,42% Πυρηνικής Ιατρικής 239 0,35% Χειρουργοί παίδων 172 0,25% Ιατροδικαστές 58 0,09% Πηγή: wwworientum.gr
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας Τόσο στην Ελλάδα αλλά όσο και Διεθνώς τα προβλήματα κυρίως εστιάζονται: ● Σχεδιασμός και προγραμματισμός Ανθρώπινου Δυναμικού άνιση κατανομή του προσωπικού σε Αττική και Θεσσαλονίκη βρίσκεται το 70% του πληθυσμού και το 50% των ιατρών ● Κανόνες από την πρόληψη ως την αξιολόγηση προσέλκυση επιλογή προσωπικού, καθηκοντολόγια και ανάλυση της θέσης εργασίας, συστήματα αξιολόγησης και απόδοσης καθοριστικός ο ρόλος της ηγεσίας (managers σε όλα τα επίπεδα).
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας Εκπαίδευση και Ανάπτυξη Πολλοί οργανισμοί επενδύουν σε αυτή την κατεύθυνση με σκοπό • Την αύξηση της ατομικής και οργανωσιακής κουλτούρας • Την αύξηση της παραγωγικότητας σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο • Την ανύψωση του ηθικού και της αυτοαποτελεσματικότητας
Περιεχόμενο της ΔΑΠ
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας • Την αύξηση της ασφάλειας και την μείωση των εργατικών ατυχημάτων λόγω της έγκυρης ενημέρωσης • Την ενίσχυση της οργανωσιακής σταθερότητας • Την αύξηση της αφοσίωσης και της υποκίνησης των εργαζομένων
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας Αξιολόγηση του προσωπικού Μέθοδος αξιολόγησης 360ο είναι ιδιαίτερα αντικειμενική και αποτελεσματική μέθοδος καθώς Συμμετέχουν στην διαδικασία αξιολόγησης ενός εργαζομένου άνθρωποι από διαφορετικές θέσεις Ο καθορισμός προτύπων μέσω συζήτησης και συμφωνίας ανάμεσα στα διοικητικά στελέχη και τους εργαζόμενους αποτελεί τον άξονα στον οποίο στηρίζεται μια σύγχρονη μορφή διοίκησης.
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας Άλλη μέθοδος είναι η μέθοδος της κλιμακωτής κατάταξης οι αξιολογητές σημειώνουν τις κρίσεις τους σε συγκεκριμένη κλίμακα Μέθοδος της απλής κατάταξης στην οποία ο αξιολογητής τοποθετεί σε ιεραρχική κατάταξη τους εργαζομένους Μέθοδος κρίσιμων περιστατικών Κομβικό ρόλο στην αξιολόγηση παίζει η υποκειμενική κρίση του εκάστοτε αξιολογητή
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας Η λέξη «ηγεσία» προέρχεται από το αρχαίο ρήμα ηγούμαι όπως ορίζεται η καθοδήγηση ανθρώπων από την ηγέτη προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση Χαρακτηριστικές Ικανότητες ενός ηγέτη είναι: Α) Το όραμα Β) Η ενδυνάμωση του προσωπικού Γ) Η διαίσθηση Δ) Οι αξίες και η ενσωμάτωσή τους στο πλαίσιο της ομάδας
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας Διαχείριση Ηγεσία Σχεδίαση – κατάρτιση προϋπολογισμού Κατευθυντήριες γραμμές (μέλλον, όραμα, στρατηγική, στόχοι, αλλαγές) Οργάνωση και στελέχωση Προσανατολισμός ανθρώπων στο όραμα Έλεγχος και επίλυση προβλημάτων Κινητοποίηση και έμπνευση (ανθρώπων) Προβλέψεις Αλλαγές
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας Η αρχή της διευθύνσεως και ηγεσίας σύμφωνα με την οποία ένας ηγέτης πρέπει να σκέφτεται συστηματικά, μακροπρόθεσμα, να οργανώνει και να διευθύνει την ομάδα του Η αρχή της διοίκησης σύμφωνα με την οποία ένας ηγέτης πρέπει να βλέπει τις δυνατότητες της ομάδας του και να αφήνει περιθώριο στην ομάδα να αναπτύξει πρωτοβουλίες
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας Η αρχή της υποκινήσεως ή της παρακινήσεως σύμφωνα με την οποία ο ηγέτης εμπνέει και υποκινεί το προσωπικό του στο να αποδόση καλύτερα
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας Συμπτώματα εργασιακού άγχους 1) Σωματικά (πονοκέφαλοι, εφίδρωση, στομαχικές διαταραχές) 2) Ψυχολογικά (αρνητική διάθεση, χαμηλή αυτοπεποίθηση, ευερεθιστικότητα) 3) Συμπεριφορικά ( χαμηλή εργασιακή απόδοση, αναβλητικότητα, αυξημένη κατανάλωση ουσιών)
Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας Κυριότεροι παράγοντες Περιβαλλοντικοί παράγοντες, ρευστή πολιτικοοικονομική κατάσταση Οργανωσιακοί παράγοντες όπως είναι η ασάφεια ρόλου, φόρτος εργασίας Παράγοντες οι οποίοι σχετίζονται με τα προσωπικά χαρακτηριστικά του ατόμου όπως είναι η αυτοεκτίμηση, ο νευρωτισμός κτλ
Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας Μελέτη Περίπτωσης Ως διευθυντής του τμήματος προσωπικού περιγράψτε μια σύντομη διαδικασία προγραμματισμού, ανάπτυξης, διαχείρισης, αξιολόγησης και εκπαίδευσης του προσωπικού σε μια μονάδα υγείας. Καλή συνέχεια
Ως Διευθυντής του Γραφείου Προσωπικού σε μια μονάδα υγείας: Βήμα 1 Απογραφή του υπάρχοντος προσωπικού « ηλικιακό καθεστώς συνταξιοδοτήσεις, μορφωτικό επίπεδο, βασικός τίτλος σπουδών, μεταπτυχιακός τίτλος διδακτορικό » Βήμα 2 Καταγραφή των οργανικών θέσεων υπάρχουν κενές οργανικές θέσεις
Βήμα 3 Οριοθέτηση καταμερισμού εργασίας (Job Description, καθηκοντολόγιο) στο πλαίσιο ιεραρχικής δομής, το σαφές καθηκοντολόγιο αναδεικνύει τα κενά ή την υπερκάλυψη σε ανθρώπινο δυναμικό γεγονός που διευκολύνει την ορθολογική κατανομή του ανθρώπινου δυναμικού. Βήμα 4 Εκπαίδευση Επαγγελματική Κατάρτιση πιστοποίηση των επαγγελματιών υγείας σύμφωνα με διεθνώς αναγνωρισμένα Ευρωπαϊκά Πρότυπα η συνεχιζόμενη εκπαίδευση εξασφαλίζει την εναρμόνιση τους με Ευρωπαϊκά Δεδομένα
Βήμα 5 Καθορισμός ρεαλιστικών στόχων καθορισμός στον τρόπο και το χρόνο με ανάλογους δείκτες παραγωγικότητας απόδοσης και αποτελεσματικότητας – ποιότητας. Βήμα 6 Περίληψη της εργασίας, καθήκοντα, πρότυπα απόδοσης, συνθήκες εργασίας, Βήμα 7 Τέλος Ανακατανομή του Ανθρώπινου Δυναμικού Ορθολογική Στελέχωση των θέσεων εργασίας.