LOGO Διαδικασία δόμησης σεναρίου με τη χρήση των ΤΠΕ, που προάγει την ενεργητική μάθηση Επιμορφωτής: Τσουλής Μιλτιάδης URL:

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Βασικές κατηγορίες εκπαιδευτικού λογισμικού
ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ «Εξερευνώντας τα τρίγωνα»
Εκπαιδευτικό λογισμικό Δέγγλερη Σοφία ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
Ο Σχολικός σας Σύμβουλος
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΣΧΕΔΙΟ-ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΞΑΝΘΗ 2013, 2ο ΣΕΚ ΞΑΝΘΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΙΔΗΣ Μαθηματικός.
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία Ο υπολογιστής ως γνωστικό εργαλείο Γνωστικά εργαλεία θεωρούνται οι εφαρμογές που έχουν δημιουργηθεί με σκοπό να.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΜΟΝΤΕΛΑ ΕΝΤΑΞΗΣ Η/Υ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ Β.Μητροπούλου Επικ. Καθηγήτρια Α.Π.Θ.
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Στοιχεία διδακτικής Φυσικών Επιστημών
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Εφαρμογή της καθοδηγούμενης διερευνητικής μεθόδου: πλεονεκτήματα, δυσκολίες και τρόποι αντιμετώπισης Σαλούστρου Πόπη ΓΕΛ Γαζίου.
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Σενάριο.
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
Διδακτικά σενάρια.
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Διδασκαλία των Θρησκευτικών με Νέες Τεχνολογίες
Τι είναι το Εκπαιδευτικό Σενάριο
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Εκπαιδευτικό λογισμικό Εκπαιδευτικό λογισμικό είναι το προϊόν της τεχνολογίας μέσω του οποίου πραγματοποιείται η διδασκαλία ενός ή περισσοτέρων γνωστικών.
Xρήση Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (692) Χρήση Ψηφιακών Εργαλείων στη Διδασκαλία των Μαθηματικών Εαρινό εξάμηνο 2008 Μαθηματικό Τμήμα ΕΚΠΑ.
Χρήση και αξιοποίηση ΤΠΕ στην διδακτική διαδικασία
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
Α Τα Χαρακτηριστικά των ΤΠΕ που Ευνοούν τη Μάθηση.
Εκπαιδευτικό Σενάριο : “ Μαθαίνω για το κακόβουλο λογισμικό και προστατεύομαι ” Ζαμπέτογλου Γεώργιος ΕκπαιδευτικόςΠληροφορικής ΠΕ.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού Άννα Σπύρτου Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
1ο βήμα : επιλογή ενός θέματος από το Α.Π της γνωστικής περιοχής. 2 ο βήμα: καταγραφή των μαθησιακών στόχων- επιδιώξεων. 3ο βήμα : σχεδιασμός δράσεων.
Εργασία στο Μάθημα: «Εκπαιδευτική τεχνολογία-Πολυμέσα» Διδάσκων : Άγγελος Γιαννούλας Ομάδα εργασίας Λινάρδος Γεώργιος Μπουντούρης Παναγιώτης Ντιγριντάκη.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
Διερευνητική ανακαλυπτική μάθηση
Ειρήνη Πετράκη Δασκάλα – Πυρήνας ΤΠΕ Μάρτιος, 2011
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:
Διδακτική των γνωστικών αντικειμένων
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Μεταγράφημα παρουσίασης:

LOGO Διαδικασία δόμησης σεναρίου με τη χρήση των ΤΠΕ, που προάγει την ενεργητική μάθηση Επιμορφωτής: Τσουλής Μιλτιάδης URL: -

Δημιουργώντας ένα σενάριο Σύνδεση του σεναρίου με τις ανάγκες των μαθητών 2 Ο διδακτικός μετασχηματισμός και η μέθοδος 3 Τα λογισμικά που θα χρησιμοποιηθούν 4 Ο τρόπος χρήσης τους 5 Το φύλλο δραστηριοτήτων 6 Εντοπισμός της προστιθέμενης αξίας χρήσης των ΤΠΕ 1

Διαπίστωση της προστιθέμενης αξίας χρήσης των ΤΠΕ  Θα πρέπει να δοθούν ικανοποιητικές απαντήσεις στα ερωτήματα:  Τι το διαφορετικό θα κερδίσει ο μαθητής αν το μάθημα γίνει με την υποστήριξη των ΤΠΕ;  Μήπως η διεξαγωγή ενός μαθήματος που να προάγει την ενεργητική μάθηση μπορεί γίνει καλύτερα βιωματικά, οπότε η χρήση των ΤΠΕ είναι πλεονασμός;  Μήπως αυτή η ενότητα διδάσκεται καλύτερα με τον παραδοσιακό τρόπο;

Σύνδεση του σεναρίου με τις ανάγκες των μαθητών Προβληματοποίηση του διδακτικού αντικειμένου ώστε η επίλυσή του να γίνεται αντιληπτή ως ανάγκη από τους μαθητές. Αυθεντική μάθηση Σύνδεση του διδακτικού αντικειμένου με τις καθημερινές εμπειρίες των μαθητών ώστε όλη η διαδικασία να γίνει ευχάριστα και με καθολική συμμετοχή. Το δεύτερο σκέλος έχει ιδιαίτερη σημασία δεδομένου ότι θα διασφαλίσει την μαθητική αποδοχή σε αυτού του είδους τη μάθηση και στο μέλλον !

Ο διδακτικός μετασχηματισμός (1) Ο διδακτικός μετασχηματισμός (1) Τροποποίηση του διδακτικού αντικειμένου σε απλούστερα νοητικά σχήματα προκειμένου να καταστεί εύπεπτη η πρόσληψή του από τους μαθητές Γιώργος Άννα Νίκος Κική Νανά Μαθητικές εμπειρίες Νέο διδακτικό αντικείμενο Ελλοχεύει ο κίνδυνος ευτελισμού του νέου διδακτικού αντικειμένου και σε αυτό τον τομέα θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί ! Μαθητικές εμπειρίες: - - Ενδιαφέροντα - Προϋπάρχουσες γνώσεις - Εναλλακτικές ιδέεςΕναλλακτικές ιδέες

Η μέθοδος Η υιοθέτηση ενός εποικοδομιστικού διδακτικού μοντέλου διερευνητικής ή ανακαλυπτικής προσέγγισης της γνώσης προϋποθέτει την επαρκή γνώση των προϋπαρχόντων γνωστικών σχημάτων των μαθητών (συμπεριλαμβανομένων και των εναλλακτικών τους απόψεων-ιδεών).   Προτείνεται η χρήση διερευνητικού ερωτηματολογίου για την ανίχνευση Η υιοθέτηση ενός παραδοσιακού μοντέλου διδασκαλίας με τη χρήση του Η/Υ αν και βοηθάει τον εκπαιδευτικό στη διδασκαλία εξοικονομώντας χρόνο και ενέργεια, εντούτοις, δε μεταβάλλει το ρόλο των μαθητών και δεν δημιουργεί καταστάσεις αυθεντικής μάθησης. Ο Η/Υ δεν χρησιμοποιείται ως γνωστικό εργαλείο αλλά ως ένα σύγχρονο εποπτικό μέσο.

Συνεργατική επίλυση προβλήματος Εντοπισμός προβλήματος Ανάλυση προβλήματος Διατύπωση στρατηγικών επίλυσης Σχέδιο δράσης-επίλυση Αξιολόγηση-αναστοχασμός Επιλογή εφικτών λύσεων

Εποικοδομιστικό μοντέλο Προσανατολισμός Ανάδειξη ιδεών Αναδόμηση ιδεών Εφαρμογή ιδεών Ανασκόπηση Σκοπός, κίνητρα για μια δραστηριότητα Συζήτηση, ερωτηματολόγιο Πείραμα, συγκέντρωση δεδομένων, συμπεράσματα Παρουσίαση νέας γνώσης Ανάπτυξη επιστημονικής άποψης Αξιοποίηση νέας γνώσης σε νέες, άγνωστες καταστάσεις Τι γνώριζα, τι γνωρίζω, τι άλλαξε;

Οι ρόλοι των συμμετεχόντων Ο μαθητής βρίσκεται στο κέντρο της διαδικασίας της μάθησης ως μικρός εξερευνητής. Ο εκπαιδευτικός στέκεται δίπλα στο μαθητή ως συνοδοιπόρος του στο μονοπάτι της γνώσης φροντίζοντας παράλληλα: -Να συνδέει τη νέα γνώση με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του μαθητή -Να επιβλέπει την εξέλιξη της δραστηριότητας παρέχοντας πρόσθετες πληροφορίες όταν κι εκεί που χρειάζονται πληροφορίες όταν κι εκεί που χρειάζονται - Ενισχύει την προσπάθεια των μαθητών κατά την εκτέλεση των δραστηριοτήτων τους. δραστηριοτήτων τους.

Επισημάνσεις Τονίζεται Οι μαθητές θα πρέπει από πριν να ξέρουν να δουλεύουν σε ομάδες ! Οι μαθητές θα πρέπει να γνωρίζουν από πριν τους κανόνες χρήσης του εργαστηρίου Οι μαθητές θα πρέπει να γνωρίζουν από πριν και το τι πρόκειται να κάνουν Είναι αναγκαία σε κάθε περίπτωση η ύπαρξη ενός καλά σχεδιασμένου φύλλου δραστ/των

Τα λογισμικά που θα χρησιμοποιηθούν Πριν την οριστική επιλογή των λογισμικών που θα χρησιμοποιήσει, θα πρέπει ο εκπαιδευτικός να αναρωτηθεί: - Τι θέλω να διδάξω; - Με ποια μέθοδο επιθυμώ να το διδάξω; - Τι είδος λογισμικού θα πρέπει να χρησιμοποιήσω; - Γνωρίζω με επάρκεια τη χρήση του λογισμικού που επέλεξα; επέλεξα; - Οι μαθητές μου είναι εξοικειωμένοι με τη χρήση αυτού του λογισμικού; λογισμικού; - Είναι εγκατεστημένο στο σχολικό εργαστήριο αυτό το λογισμικό; λογισμικό; -Το σχολικό εργαστήριο έχει τις προϋποθέσεις που προαπαιτούνται για τη διδασκαλία αυτή (π.χ. σύνδεση στο προαπαιτούνται για τη διδασκαλία αυτή (π.χ. σύνδεση στο διαδίκτυο κ.λ.π;) διαδίκτυο κ.λ.π;)

Ο τρόπος χρήσης των λογισμικών 1. Πώς θα χρησιμοποιηθεί το κάθε λογισμικό; 2. Πώς η χρήση του λογισμικού θα ενεργοποιήσει με τον καλύτερο τρόπο τη μαθητική συνεργασία; 3. Πώς μέσω της χρήσης του λογισμικού θα επιτύχουμε την ενεργοποίηση κατά το δυνατό υψηλότερων νοητικών διαδικασιών από την πλευρά των μαθητών; 4. Πώς η χρήση του λογισμικού μπορεί να παρέχει ασφάλεια στους μαθητές χωρίς καμιά δυσάρεστη «έκπληξη» 5. Πώς οι μαθητές θα μπορέσουν να δουλέψουν απρόσκοπτα με το λογισμικό χωρίς διακοπές που μπορεί να διασπάσουν την προσοχή τους. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι καταλυτικός σε ότι αφορά τον τρόπο χρήσης ενός λογισμικού. Το σενάριο που θα εμπνευστεί και θα εμπλέξει τη χρήση του λογισμικού στη μαθησιακή διαδικασία μπορεί να αξιοποιήσει ή να ευτελίσει την αξία ενός λογισμικού. !

Αναλυτική και σωστή διατύπωση του κάθε βήματος που θα πρέπει να κάνουν οι μαθητές Η διατύπωση θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη της το βαθμό εξοικείωσης των μαθητών με το λογισμικό Πέρα από μετρήσεις, παρατηρήσεις και συμπεράσματα θα πρέπει να προάγει μεταγνωστικές στρατηγικές Φύλλο δραστηριοτήτων Το φύλλο δραστηριοτήτων

Diagram Εφαρμογή Νέα γνώση Αναδόμηση δοκιμασία ιδεών Aρχικές ιδέες Μεταγνώση

LOGO Επιμορφωτής: Τσουλής Μιλτιάδης URL: -

Εναλλακτικές ιδέες μαθητών Παραδείγματα: - Θεωρούν συχνά συνώνυμες τις έννοιες της θερμότητας και της θερμοκρασίας - Όταν διπλασιάζονται οι διαστάσεις ενός της θερμότητας και της θερμοκρασίας - Όταν διπλασιάζονται οι διαστάσεις ενός σώματος, διπλασιάζεται κι αυτό σώματος, διπλασιάζεται κι αυτό - Τα βαρύτερα σώματα πέφτουν πιο από τα ελαφρύτερα. από τα ελαφρύτερα.Παραδείγματα: - Θεωρούν συχνά συνώνυμες τις έννοιες της θερμότητας και της θερμοκρασίας - Όταν διπλασιάζονται οι διαστάσεις ενός της θερμότητας και της θερμοκρασίας - Όταν διπλασιάζονται οι διαστάσεις ενός σώματος, διπλασιάζεται κι αυτό σώματος, διπλασιάζεται κι αυτό - Τα βαρύτερα σώματα πέφτουν πιο από τα ελαφρύτερα. από τα ελαφρύτερα. Πρόκειται για εμπειρικές απόψεις των μαθητών που τις θεωρούν αληθείς μα που στην πραγματικότητα απέχουν κατά πολύ από την επιστημονική αλήθεια. Οι εναλλακτικές ιδέες, επειδή είναι βαθιά ριζωμένες στις εμπειρίες των μαθητών, είναι δύσκολο να αλλάξουν με τη διδασκαλία και για το λόγο αυτό προτείνεται ως μέθοδος αλλαγής η γνωστική σύγκρουση μέσω της οποίας επέρχεται η λεγόμενη «εννοιολογική αλλαγή». γνωστική σύγκρουση

Γνωστική σύγκρουση Παράδειγμα: Μέσω του πειραματισμού διαπιστώνει ότι ενώ οι διαστάσεις ενός χαρτιού διπλασιάστηκαν, η επιφάνειά του έγινε τέσσερις φορές μεγαλύτερη Παράδειγμα: Μέσω του πειραματισμού διαπιστώνει ότι ενώ οι διαστάσεις ενός χαρτιού διπλασιάστηκαν, η επιφάνειά του έγινε τέσσερις φορές μεγαλύτερη Πρόκειται για το αποτέλεσμα μιας οργανωμένης διδακτικής στρατηγικής όπου ο μαθητής παρατηρώντας και αναλύοντας τα δεδομένα που έχει στη διάθεσή του διαπιστώνει αντιφάσεις μεταξύ αυτού που πίστευε κι αυτού που ο ίδιος ανακάλυψε. Η γνωστική σύγκρουση χρησιμοποιείται ακόμη για την καλλιέργεια της διερευνητικής στάσης των μαθητών απέναντι στη νέα γνώση. Επιστροφή >> Επιστροφή >>