ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ΙΑΤΡΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Ιατρίδη Φωτεινή Γκουδίνα Αντιγόνη Ζυγογιώργος Δημήτρης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΓΙΑΤΡΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΚΑΛΕΣΜΑ ΓΙΑ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑ 1η ΙΑΤΡΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:ΠΑΡΕΛΘΟΝ,ΠΑΡΟΝ, ΜΕΛΛΟΝ:ΑΝΑΛΥΣΗ ΑΡΘΡΩΝ ΑΠΌ ΤΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΓΙΑΤΡΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΚΑΛΕΣΜΑ ΓΙΑ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Είναι γεγονός ότι τον τελευταίο αιώνα δεν έχουν αλλάξει πολλά πράγματα στον τομέα της ιατρικής εκπαίδευσης. Το ίδρυμα Carnegie για την προώθηση της διδασκαλίας διεξήγαγε δύο έρευνες με σκοπό να διερευνήσει το επίπεδο της ιατρικής εκπαίδευσης στις ιατρικές σχολές. Η 1η έρευνα πραγματοποιήθηκε το διάστημα 1909-1910 από τον Abraham Flexner (εξουσιοδοτημένος από το ίδρυμα Carnegie), ο οποίος επισκέφθηκε όλες τις ιατρικές σχολές στη Βόρεια Αμερική και τον Καναδά, μετά από απόφαση του Συμβουλίου Ιατρικής Εκπαίδευσης του Αμερικανικού Ιατρικού Συλλόγου. Την 2η έρευνα τη διεξήγαγε ,επίσης, ο Flexner σε ιατρικές σχολές της Ευρώπης, με εντολή του προέδρου του Ιδρύματος Carnegie.
Αποτέλεσμα και των δύο ερευνών ήταν η φτωχή ποιότητα εκπαίδευσης σε έναν μεγάλο αριθμό ιατρικών σχολών και, συγκεκριμένα, πως δεν υπήρχε στενή σύνδεση μεταξύ της προκλινικής επιστήμης και των ιατρικών κλινικών, η οποία ο Flexner πίστευε πως ήταν απαραίτητη στη σύγχρονη ιατρική εκπαίδευση. Το έτος 2010, το Ίδρυμα Carnegie δημοσίευσε μία αναφορά, η οποία βασιζόμενη στα πορίσματα των δύο ερευνών και σε σύγχρονες εκπαιδευτικές καινοτομίες, αναφέρει τέσσερις προτάσεις για μεταρρύθμιση της ιατρικής εκπαίδευσης:
Οι μεταρρυθμίσεις που προτάθηκαν είναι οι εξής: Τυποποίηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων με εξατομίκευση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ενσωμάτωση της επίσημης γνώσης στην κλινική εμπειρία. Ενσωμάτωση της έρευνας και της βελτίωσης στην ιατρική εκπαίδευση σε όλα τα επίπεδα. Εστίαση στην καλλιέργεια της συγκρότησης και την προοδευτική διαμόρφωση της επαγγελματικής ταυτότητας.
Τυποποίηση και εξατομίκευση Η ιατρική εκπαίδευση θα έπρεπε να τυποποιηθεί με βάση τα μαθησιακά αποτελέσματα και τις γενικές ικανότητες και όχι το μήκος και τη δομή των ιατρικών σπουδών. Μια πρόταση είναι η ανάπτυξη πλαισίων ικανοτήτων, στα οποία οι ικανότητες ορίζονται ως ευρείς τομείς της απόδοσης που αναμένεται από έναν γιατρό, όπως η ιατρική γνώση, η φροντίδα των ασθενών καθώς και οι διαπροσωπικές και επικοινωνιακές δεξιότητες. Με τον τρόπο αυτό μπορούν να δημιουργηθούν ορόσημα της απόδοσης για κάθε επίπεδο της εκπαίδευσης.
Μέσω αυτών των οροσήμων και των επαγγελματικών δραστηριοτήτων που ανατίθενται στους εκπαιδευόμενους θα μπορεί να καθορισθεί αν οι τελευταίοι έχουν συμπληρώσει όλες τις ικανότητες που χρειάζονται για να επιτελέσουν τις δραστηριότητες που θα τους ανατεθούν. Ο εξατομικισμός της εκπαιδευτικής διαδικασίας θα περιλαμβάνει έναν πυρήνα ουσιαστικής εκπαίδευσης που θα έχει σκοπό την επίτευξη θεμελιωδών ικανοτήτων και μια ποικιλία επιλογών για να ψάξουν σε βάθος οι φοιτητές σε θέματα που τους ενδιαφέρουν και να αποκτήσουν συμπληρωματικές ικανότητες.
Ολοκλήρωση Η ολοκλήρωση αναφέρεται στη σύνδεση της επίσημα δομημένης γνώσης των βασικών, κλινικών και κοινωνικών επιστημών με την κλινική εμπειρία με έναν πιο ισορροπημένο τρόπο από τον σημερινό. Οι φοιτητές και ειδικευόμενοι, όπως και οι γιατροί, θα πρέπει να συνδέουν την αναγνώριση προτύπων που βασίζονται στις υποθέσεις που έχουν παρακολουθήσει μαζί με αναλυτικό συλλογισμό βασισμένο στην επίσημη γνώση. Η μάθηση είναι δυνατότερη όταν ένα περιστατικό συνδέεται με μια θεμελιώδη ιδέα και μαθαίνεται στο πλαίσιο της μετέπειτα χρήσης στη φροντίδα των ασθενών.
Συνήθειες της έρευνας Για να επιτευχθεί η τελειότητα οι επίδοξοι φοιτητές θα πρέπει να προάγουν την έρευνα, την ανακάλυψη και την καινοτομία. Η μηχανή που οδηγεί τη μάθηση είναι η περιέργεια. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα θα πρέπει να εξάπτουν την περιέργεια παρά να παραθέτουν ξερές γνώσεις. Για να διεξαχθεί καλύτερα η έρευνα θα πρέπει να διεξάγεται σε μικρές ομάδες και να εξασκείται σε καθημερινή βάση. Οι μαθητευόμενοι θα πρέπει να εισάγουν την έρευνα στη διδασκαλία τους. Για παράδειγμα, μπορούν να ασχοληθούν με τη δημόσια υγεία, την παγκόσμια υγεία, την κυτταρική έρευνα, να μεταφράζουν ξένα άρθρα κ.α.
Διαμόρφωση ταυτότητας επαγγελματία Θεωρείται πολύ σημαντικό οι αξίες, η διάθεση και οι φιλοδοξίες να γίνουν συνήθεια για έναν εκκολαπτόμενο επαγγελματία γιατρό. Η κοινότητα πρακτικής θα πρέπει να εμφυσήσει αρχές και αξίες στους φοιτητές. Είναι σημαντικό να τίθεται στο επίκεντρο η επαγγελματική συμπεριφορά και η στάση των διδασκόντων να είναι υποδειγματική. Επίσης, θα πρέπει να διεξάγονται μαθήματα ηθικής και επαγγελματισμού. Είναι επιτακτικό να υπάρχει ένα κλίμα σεβασμού και να μάθουν οι φοιτητές να δείχνουν ενδιαφέρον και συμπόνια για τους εκάστοτε ασθενείς.
Στόχος του άρθρου Ο αρθογράφος θέλει να μας ενημερώσει για τις αρχές που θα πρέπει να διέπουν την ιατρική εκπαίδευση προτείνοντας τις 4 βασικές μεταρρυθμίσεις για τις ιατρικές σχολές που αναλύθηκαν προηγουμένως. Προσπαθεί να αφυπνίσει την ιατρική κοινότητα, συμπεριλαμβανομένων των φοιτητών, με σκοπό την αναβάθμιση του επιπέδου σπουδών και κατά συνέπεια την παραγωγή πτυχιούχων με υψηλότερη κατάρτιση.
Βιβλιογραφία Άρθρο: Educating physicians for the future: Carnegie’ s calls for reform Συγγραφέας: David Ibry University of California- San Francisco School of Medicine, USA