ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΑΘΗΣΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΟΤΑΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΥ Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΗ ΒΑΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΜΑΘΑΙΝΕΙ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ.
Τρόποι προσδιορισμού αναγκών κατάρτισης Μια ομάδα πληθυσμού επιθυμεί τη βελτίωση μιας κατάστασης απευθύνεται στην αντίστοιχη υπηρεσία με σκοπό να καλυφθεί η ανάγκη Η ίδια η οργάνωση εντοπίζει μια κατάσταση όπου υπάρχουν ανάγκες επιμόρφωσης. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει το ίδιο το άτομο ή η ομάδα να δεχτεί την ύπαρξη της ανάγκης ώστε να πετύχει η επιμόρφωση Ο εντοπισμός της ανάγκης προέρχεται από την ίδια την πολιτική μιας οργάνωσης.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ -ΣΤΑΔΙΑ Μελέτη της υπάρχουσας κατάστασης, όπου γίνεται ανίχνευση, καταγραφή και η ανάλυση των αναγκών επιμόρφωσης της ομάδας στόχου Καθορισμός συγκεκριμένων σκοπών και στόχων του προγράμματος, καθορισμός της ποιότητάς του και οριοθέτηση της εμβέλειάς του. Επιλογή και ανάπτυξη των κατάλληλων στρατηγικών ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί Επιλογή των περιεχομένων, ορισμός των θεματικών ενοτήτων και δόμιση του προγράμματος Προσδιορισμός και επιλογή των εκπαιδευομένων Οργάνωση της μεθόδευσης και επιλογής μεθόδων και μέσων διδασκαλίας και άσκησης τα οποία εξαρτώνται από το σκοπό και τους στόχους της επιμόρφωσης, την υποδομή, τις γνώσεις των εκπαιδευομένων και το προφίλ των εκπαιδευτών Πρόβλεψη κριτηρίων και μεθόδων αξιολόγησης του επιμορφωτικού προγράμματος Επιλογή της υλικοτεχνικής υποδομής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΑΝΤΑ ΣΤΙΣ 3 ΚΥΡΙΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ (Mager, 2000) ΠΟΥ ΠΗΓΑΙΝΟΥΜΕ ; (ποιος είναι ο σκοπός της εκπαίδευσης) ΠΩΣ ΘΑ ΦΤΑΣΟΥΜΕ ΕΚΕΙ; (ποιες είναι οι εκπαιδευτικές στρατηγικές και τα εκπαιδευτικά μέσα που θα χρησιμοποιήσουμε;) ΠΩΣ ΘΑ ΞΕΡΟΥΜΕ ΟΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΦΤΑΣΕΙ; (πως θα αξιολογήσουμε και θα αναθεωρήσουμε τα εκπαιδευτικά υλικά που χρησιμοποιούμε;)
Αξιολόγηση Αξιολόγηση σεμιναρίου και εκπαιδευτή Επετεύχθησαν οι στόχοι του προγράμματος; Έμαθαν οι σπουδαστές σημαντικά πράγματα και ικανοποιήθηκαν οι επιμορφωτικές ανάγκες τους; Σχεδιάστηκε και εκτελέστηκε καλά το πρόγραμμα; Ενέταξε ο επιμορφωτής, όπου και όταν χρειαζόταν, μέρος πρακτικής άσκησης στο πρόγραμμα; Υπήρχε αρκετή επανατροφοδότηση; Αξιοποιήθηκε επαρκώς και επωφελώς ο χρόνος και τα διατεθέντα μέσα;
Βαθμολογική Κλίμακα 1-5 στοιχεία βαθμός παρατηρήσεις Διατύπωση στόχων Λογική σειρά βημάτων διδασκαλίας Ποικιλία μεθόδων και δραστηριοτήτων Χρήση μεθόδων και μέσων Εμπλοκή των σπουδαστών Διαρκής έλεγχος προόδου