ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ ΝΕΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτικοί σκοποί  Στο σύνταγμα κάθε χώρας καθορίζονται οι γενικοί σκοποί της εκπαίδευσης  Με βάση τον γενικό σκοπό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
Η Σύνδεση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στο σχολείο με το ΚΠΓ
Το Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών για τις Ξένες Γλώσσες
Η Διδασκαλία της Αγγλικής σε Μικρά Παιδιά Πράξη «ΝΕΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Η ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΣΕ ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ»
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.2 Ορισμός των στόχων στην πράξη.
Διδακτική Μαθημάτων Ειδικότητας – Σχέδιο Μαθήματος
Εκπαιδευτικά Σενάρια: Δομή και Αξιολόγηση
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Σχεδιάζοντας Αναλυτικά Προγράμματα με βάση το ΕΠΣ-ΞΓ
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Οδηγός του Εκπαιδευτικού των Ξένων Γλωσσών
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
Η Διδασκαλία της Αγγλικής σε Μικρά Παιδιά Πράξη «ΝΕΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Η ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΣΕ ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ»
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Σενάριο.
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Υποέργο 03: Επιμόρφωση Επιμορφωτών και Εκπαιδευτικών για την Εφαρμογή του Προγράμματος Εκμάθησης της Αγγλικής Η Διδασκαλία της Αγγλικής σε Μικρά Παιδιά.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
Η Διδασκαλία της Αγγλικής σε Μικρά Παιδιά Πράξη «ΝΕΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Η ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΣΕ ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ»
1o Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης Κοσμά Γεωργία
Το ΠΕΑΠ στα Νέα Σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα 11/10/2010 Μ. Μ. (MEd)
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Υποέργο 03: Επιμόρφωση Επιμορφωτών και Εκπαιδευτικών για την εφαρμογή του Προγράμματος Εκμάθησης της Αγγλικής Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών ΠΕΑΠ.
Κυριακή, 19 Απριλίου 2015Κυριακή, 19 Απριλίου 2015Κυριακή, 19 Απριλίου 2015Κυριακή, 19 Απριλίου Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας Υπουργείο Παιδείας,
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα: ένα σχέδιο διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ‘ Γυμνασίου Άννα Αγγελοπούλου.
Εκπαιδευτικό Σενάριο : “ Μαθαίνω για το κακόβουλο λογισμικό και προστατεύομαι ” Ζαμπέτογλου Γεώργιος ΕκπαιδευτικόςΠληροφορικής ΠΕ.
1 ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ Μαυρομμάτη Ευφημία Σχολική Σύμβουλος.
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 «Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για Κωφούς και Βαρήκοους Μαθητές»
ΚΑΤΑΝΟΩ ΤΙΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ SCRATCH Χρήστος Μανώλης, Πληροφορικός ΠΕ 19 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ / ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2015 Ομάδα ανάπτυξης 6 ο εσπερινό ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης.
Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ schools.gr/content/index.php?lesson_id=1 &ep=67 schools.gr/content/index.php?lesson_id=1.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
ΑΛΕΞΙΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ ΜΑΝΩΛΟΠΟΥΛΟΥ – ΣΕΡΓΗ
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Θέματα κοινωνικής γλωσσολογίας
Εξορθολογισμός διαχείριση διδακτέας ύλης
Δρ ΕΛΕνη ΜανωλοποΥλου – ΣΕργη Σχολ. ΣΥμβουλος ΠΕ6
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Δημιουργία σεναρίου.
Το ΠΕΑΠ στα Νέα Σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Ένας Χρόνος ΠΕΑΠ Επίκουρη Καθηγήτρια Ευδοκία Καραβά
Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Διδασκαλία με την μέθοδο project
1η περΙοδος επιμΟρφωσης Β1 επιπΕδου Τ.Π.Ε., ΜΑΪος – ΙοΥνιος 2017
2Ο ΓΕΛ ΙΛΙΟΥ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ ΝΕΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Ε. Καραβά, Αν. Καθηγήτρια Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας & Φιλολογίας του ΕΚΠΑ, Ε. Μίχου, Σχολ. Σύμβουλος Γαλλικής & Γ. Κερκινοπούλου, Σχολ. Σύμβουλος Γερμανικής Παρουσίαση: «Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών Ξένων Γλωσσών»

Η εισαγωγή του ΕΠΣ-ΞΓ στην δημόσια εκπαίδευση Από την σχολική χρονιά υιοθετείται το «Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών για τις Ξένες Γλώσσες» (ΕΠΣ-ΞΓ), το οποίο είναι κοινό για όλες τις ξένες γλώσσες του σχολείου και ενιαίο για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Προς το παρόν, το ΕΠΣ-ΞΓ έχει εφαρμογή Αγγλική γλώσσα : Γ΄ Δημοτικού - Γ΄ Γυμνασίου και Γαλλική/Γερμανική/Ιταλική γλώσσα.: Ε΄ Δημοτικού - Γ΄ Γυμνασίου. Το ΕΠΣ-ΞΓ είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ με είσοδο από την διαδικτυακή πύλη του ΙΕΠ. Απευθείας σύνδεση:

Τι είναι το ΕΠΣ-ΞΓ Το ΕΠΣ-ΞΓ αποτελεί το αναγκαίο πλαίσιο αναφοράς για τη διδακτική των ξένων γλωσσών στο σχολείο. Έχει σχεδιαστεί για να αποτελεί εργαλείο του εκπαιδευτικού προκειμένου: ο εκπαιδευτικός να αναπτύσσει το δικό του αναλυτικό πρόγραμμα (syllabus) να οργανώνει το μάθημά του αξιοποιώντας ή δημιουργώντας εκπαιδευτικό υλικό συμπληρωματικό του σχολικού εγχειριδίου.

Τι είναι το ΕΠΣ-ΞΓ Είναι το πρώτο ΠΣ που δεν στηρίζεται αποκλειστικά στις απόψεις των ειδικών για το τί αποτελεί αντικείμενο γνώσης στην ξένη γλώσσα, αλλά ενσωματώνει εκτεταμένες αναλύσεις εμπειρικών δεδομένων έρευνας. Το ΕΠΣ-ΞΓ προδιαγράφει τους προσδοκώμενους στόχους και οργανώνει τη γλωσσική ύλη κατά επίπεδο γλωσσομάθειας, με βάση την εξάβαθμη κλίμακα του Συμβουλίου της Ευρώπης (ΣτΕ) η οποία προβλέπει τρία γενικά και έξι ειδικότερα επίπεδα γλωσσομάθειας:

Επίπεδα γλωσσομάθειας Α «Βασικός χρήστης» της γλώσσας Α1 Α2 Β «Ανεξάρτητος χρήστης» της γλώσσας Β1 Β2 Γ«Απολύτως ικανός χρήστης» της γλώσσας Γ1 Γ2

Χρόνοι επίτευξης επιπέδων ΕΠΙΠΕΔΟ:A1A2B1B2Γ1Γ1Γ2 Σύνολο διδακτικών ωρών Σύμφωνα με μελέτη του Κέντρου Έρευνας RCeL του ΕΚΠΑ, που στηρίζεται σε μελέτη του ΣτΕ, ο Μέσος Όρος (Μ.Ο.) ωρών καθοδηγούμενης μελέτης που απαιτούνται, για να φτάσει ο μαθητής του δημόσιου ελληνικού σχολείου σε ένα από τα έξι επίπεδα γλωσσομάθειας σε μια ξένη γλώσσα, είναι:

Τα αναμενόμενα επίπεδα γλωσσομάθειας βάσει των προβλεπόμενων ωρών διδασκαλίας Α΄ ξένη γλώσσαΒ΄ ξένη γλώσσα Δημοτικό Γ΄ τάξη A1- Δ΄ τάξη A1 Ε΄ τάξη A1+ Ε΄ τάξη A1- Στ΄ τάξη A2- Στ΄ τάξη A1- Γυμνάσιο Α’ τάξη Επίπεδο Α2-/B1- Α’ τάξη Επίπεδο Α1-/A1 Β’ τάξη Επίπεδο Β1-/Β1 Β’ τάξη Επίπεδο Α1-/A1 Γ’ τάξη Επίπεδο Β1+/Β2- Γ’ τάξη Επίπεδο A1/Α1+

Η φύση του ΕΠΣ-ΞΓ Το ΕΠΣ-ΞΓ προδιαγράφει ΤΙ αναμένεται να μπορεί να κάνει ο μαθητής και περιγράφει με λεπτομέρεια ΠΟΙΑ ‘γνώση’ πρέπει να κατακτήσει ο μαθητής κατά στάδια εκπαίδευσης, αλλά όχι ΠΩΣ (με ποιές μεθόδους/τεχνικές) θα την κατακτήσει. Στη περίπτωση του ΕΠΣ-ΞΓ τα προσδωκόμενα αποτελέσματα μάθησης εκφράζονται μέσα απο σαφείς περιγραφικούς δείκτες γλωσσομάθειας κατανεμημένους σε επίπεδα που ορίζουν το τι πρέπει να μπορεί να κάνει ο μαθητής - στην κατανόηση και παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου και - στη διαμεσολάβηση ανά επίπεδο γλωσσομάθειας.

ΕΠΣ-ΞΓ και οι περιγραφητές Οι περιγραφητές επικοινωνιακής επάρκειας του ΕΠΣ-ΞΓ προέκυψαν από ερευνητικά δεδομένα που στηρίζονται στη χρήση των ξένων γλωσσών από Έλληνες μαθητές της ξένης γλώσσας. Στη συνέχεια συστοιχίστηκαν με τους δείκτες του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς για τις Γλώσσες (ΣτΕ, 2001). Οι περιγραφητές του ΕΠΣ-ΞΓ υποστηρίζονται, συγκεκριμένα, από δεδομένα γλωσσικής χρήσης που έχουν παραχθεί από υποψηφίους στις εξετάσεις για το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (ΚΠΓ), με το οποίο το ΕΠΣ-ΞΓ συνάδει. Οι δείκτες επικοινωνιακής επάρκειας του ΕΠΣ-ΞΓ σε κάθε επίπεδο είναι σε απόλυτο συσχετισμό με τις ενότητες του ΚΠΓ.

Γιατί υιοθετούνται τα επίπεδα γλωσσομάθειας και οι περιγραφητές του ΚΕΠΑ Γιατί οι μαθητές όλης της χώρας στην ίδια τάξη δεν είναι μια συμπαγής ομάδα με τα ίδια χαρακτηριστικά - μπορεί να μάθουν διαφορετικά πράγματα και με διαφορετικούς ρυθμούς, αξιοποιώντας διαφορετικά μέσα και πόρους. Η παροχή αντικειμενικών κριτηρίων για την περιγραφή της γλωσσομάθειας των μαθητών στην εξάβαθμη κλίμακα γλωσσομάθειας του ΣτΕ αποσκοπεί στην αμοιβαία αναγνώριση των δεξιοτήτων, με σκοπό να προωθηθεί η κινητικότητα για σπουδές και εργασία.

Βασικές αρχές του ΕΠΣ-ΞΓ Έμφαση στη χρήση της ξένης γλώσσας, δηλ. στη λειτουργία της στα ποικίλα επικοινωνιακά περιβάλλοντα όπου χρησιμοποιείται. Η εκμάθηση της χρήσης της ξένης γλώσσας ως πρωταρχικής σημασίας παράγοντας για την ανάπτυξη του γλωσσικού και κοινωνικού γραμματισμού του μαθητή. Η εκμάθηση της χρήσης της ξένης γλώσσας ως παράγοντας για την καλλιέργεια διαπολιτισμικής επίγνωσης του μαθητή.

Βασικές αρχές του ΕΠΣ-ΞΓ Έμφαση στην ανάπτυξη επικοινωνιακών στρατηγικών, καθώς και της ικανότητας διαμεσολάβησης (εναλλαγής γλωσσικών κωδίκων). Σύνδεση της εκμάθησης της ξένης γλώσσας με την ανάπτυξη πολυγραμματισμών, που σχετίζονται με μελέτη της χρήσης της γλώσσας στο γραπτό και προφορικό λόγο – στο πλαίσιο πολυτροπικών κειμένων.

Οι Δείκτες επικοινωνιακής επάρκειας Την καρδιά του ΕΠΣ-ΞΓ αποτελούν σαφείς, περιληπτικές και αναλυτικές περιγραφές του τί θα πρέπει να είναι σε θέση να κάνει ο μαθητής κατά επίπεδο γλωσσομάθειας προκειμένου να θεωρηθεί επαρκής χρήστης της ξένης γλώσσας (για το επίπεδο αυτό). Οι περιγραφές αυτές αφορούν τις επικοινωνιακές δραστηριότητες: 1. Κατανόησης γραπτού λόγου 2. Παραγωγής γραπτού λόγου και γραπτής διάδρασης 3. Γραπτής διαμεσολάβησης 4. Κατανόησης προφορικού λόγου 5. Παραγωγής προφορικού λόγου και προφορικής διάδρασης 6. Προφορικής διαμεσολάβησης

Παράδειγμα: Περιληπτικοί Δείκτες για το Επίπεδο Α1 (στοιχειώδης γνώση) Οι μαθητές θα πρέπει να είναι σε θέση:  Να κατανοούν και να παράγουν απλής δομής προτάσεις για να καλύψουν ανάγκες της καθημερινής ζωής, με λέξεις ευρείας χρήσης και τυποποιημένες εκφράσεις της καθημερινότητας.  Να χαιρετούν, να συστήνονται, να δίνουν ή να ζητούν πληροφορίες για τον εαυτό τους, να ευχαριστούν, να κατονομάζουν αντικείμενα, να περιγράφουν έναν χώρο ή ένα άτομο με πολύ απλές δομές.  Να κάνουν διάλογο με ομιλητές που γνωρίζουν καλά τη γλώσσα-στόχο προκειμένου να καλύψουν βασικές ανάγκες επικοινωνίας, με την προϋπόθεση ότι ο συνομιλητής τους μιλάει αργά και είναι πρόθυμος να βοηθήσει την επικοινωνία.  Να αποδίδουν στην Ελληνική ένα απλό μήνυμα που είναι γραμμένο στην ξένη γλώσσα.

Παράδειγμα: Αναλυτικοί Δείκτες για το Επίπεδο Α1 (στοιχειώδης γνώση) Κατανόηση γραπτού λόγου: Οι μαθητές θα πρέπει να είναι σε θέση:  Να κατανοούν το νόημα ενός σύντομου, πολύ απλά δομημένου πληροφοριακού ή περιγραφικού κειμένου αυθεντικού λόγου (ανακοίνωσης, πινακίδας, καταλόγου, αφίσας, σημειώματος, ηλεκτρονικής επιστολής) που αναφέρεται σε τυπικές καταστάσεις ή ανάγκες της καθημερινής ζωής.  Να εντοπίζουν συγκεκριμένες πληροφορίες σε λίστες ή σύντομα κείμενα με περιορισμένο λεξιλόγιο, απλές γραμματικές δομές και περιορισμένα προτασιακά σχήματα.  Να αναγνωρίζουν αριθμούς, οικεία ονόματα (χωρών, πόλεων, γνωστών προσώπων, κ.λπ.), απλούς προσδιορισμούς χρόνου (επιρρήματα όπως «χθες», «σήμερα», «αύριο», ημερομηνίες, ώρες, κ.λπ.), τόπου (τοποθεσίες, διευθύνσεις) και ποσότητας (αριθμούς, τιμές).  Να αναγνωρίζουν το περιβάλλον χρήσης τυποποιημένων εκφράσεων (λ.χ. ότι την πινακίδα «Μην πατάτε το γρασίδι» τη βρίσκουμε σε κάποιο πάρκο).  Να έχουν επίγνωση απλών γλωσσικών στοιχείων που χρησιμοποιούνται για τη σύνδεση των προτάσεων (παρατακτικών συνδέσμων, επιρρημάτων).

Γλωσσικά μέσα και επίπεδα γλωσσομάθειας Γλωσσικά μέσα (Λειτουργικά και Δομικά στοιχεία) Στο ΕΠΣ-ΞΓ υπάρχει επίσης καταγραφή της προβλεπόμενης γλωσσικής ύλης κατά επίπεδα γλωσσομάθειας Τα στοιχεία της ύλης που καταγράφονται είναι τεσσάρων κατηγοριών: 1. επικοινωνιακοί στόχοι που μαθαίνει να επιδιώκει με τη γλώσσα ο μαθητής (π.χ. να χαιρετά, να συστήνεται) 2. γραμματικά μέσα που μαθαίνει χρησιμοποιεί για να επικοινωνήσει (π.χ. το ρήμα είμαι, προσωπικές αντωνυμίες) 3. θεματικά οργανωμένο λεξιλόγιο που μαθαίνει χρησιμοποιεί για να επικοινωνήσει (π.χ. ονόματα, αριθμοί) 4. τύποι κειμένων με τους οποίους υλοποιείται η επικοινωνία (π.χ. γράμμα σε φίλο, )

Γλωσσικά μέσα και επίπεδα γλωσσομάθειας Η καταγραφή των γλωσσικών μέσων βοηθά α)να δημιουργήσει ο εκπαιδευτικός τις δικές του συνδέσεις μεταξύ των στοιχείων (επικοινωνιακοί στόχοι, γραμματικά μέσα, θεματικά οργανωμένο λεξιλόγιο και τύπους κειμένων) β) να οργανώσει τη δική του μαθησιακή ενότητα (ή να εμπλουτίσει την ενότητα του διδακτικού εγχειριδίου) λαμβάνοντας υπόψη τα χαρακτηριστικά της τάξης του.

Γλωσσικά Μέσα

Ο Οδηγός του Εκπαιδευτικού των Ξένων Γλωσσών Ο Οδηγός (που μπορεί κάθε ενδιαφερόμενος να κατεβάσει από την ιστοσελίδα ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ στον ιστότοπο του ΙΕΠ) δίνει αφετηρίες και προτάσεις για εναλλακτικές δυνατότητες οργάνωσης και υλοποιήσης της μαθησιακής διαδικασίας. Είναι ένα εργαλείο που θα βοηθήσει τον εκπαιδευτικό να κατανοήσει το ΕΠΣ-ΞΓ και πως να το εφαρμόσει κατάλληλα διαφοροποιώντας το ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες.  Εξηγεί το γιατί και το πώς να χρησιμοποιήσει ο εκπαιδευτικός το ΕΠΣ-ΞΓ και προτείνει διδακτικές τεχνικές και δραστηριότητες καθώς και εναλλακτικούς τρόπους οργάνωσης του μαθήματος και της μαθησιακής πράξης που μπορεί να βοηθήσουν τον εκπαιδευτικό να πετύχει τους στόχους του.  Προτείνει ένα νέο μοντέλο εκπαίδευσης και προσέγγιση στη μάθηση, αλλά δεν καθορίζει μία μέθοδο διδασκαλίας.  Προτρέπει σε πολλαπλούς τρόπους αξιολόγησης της αποκτηθείσας γνώσης.

Εφαρμόζοντας το ΕΠΣ-ΞΓ στο σχολείο Λόγω της φύσης του ΕΠΣ-ΞΓ είναι απαραίτητο η κάθε σχολική μονάδα να καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια έτσι ώστε η ξένη γλώσσα να διδάσκεται σε ομάδες μαθητών που είναι στο ίδιο ή περίπου ίδιο επίπεδο γλωσσομάθειας. Δηλαδή, με κατάλληλο προγραμματισμό ας επιχειρηθεί σε όποια σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είναι δυνατόν να λειτουργήσουν τμήματα στα οποία να κατατάσσονται οι μαθητές σύμφωνα με το πραγματικό επίπεδο γλωσσομάθειάς τους.

Η διαγνωστική εξέταση Ειδικά για τα Αγγλικά, θα πρέπει να οργανωθεί η λειτουργία των τμημάτων μιας τάξης έπειτα από διαγνωστική εξέταση ώστε αφενός οι μαθητές να τοποθετηθούν κατά το δυνατόν σε τμήματα σύμφωνα με το επίπεδο της γλωσσομάθειάς τους και αφετέρου ο εκπαιδευτικός να προγραμματίσει το περιεχόμενο διδασκαλίας του μαθήματος σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο ΕΠΣ-ΞΓ. (βλ. πεδίο «Αξιολόγηση Γλωσσομάθειας» στην ιστοσελίδα ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ στον ιστότοπο του ΙΕΠ).

Εφαρμόζοντας το ΕΠΣ-ΞΓ στο σχολείο (α) Στις σχολικές μονάδες όπου λειτουργούν δύο τμήματα στην Α΄ τάξη, οι μαθητές δύναται να κατανεμηθούν σε δύο τμήματα, με διαφορετικά επίπεδα αγγλομάθειας. Ενδεικτικά : 1ο τμήμα: μαθητές που έχουν επίπεδο γλωσσομάθειας από Α1+ έως επίπεδο Α2- 2ο τμήμα: μαθητές που έχουν επίπεδο γλωσσομάθειας από επίπεδο Α2 έως επίπεδο Α2+

Εφαρμόζοντας το ΕΠΣ-ΞΓ Ειδικά όταν είναι ανέφικτος ο καταμερισμός των μαθητών ανα επίπεδο, ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να χρησιμοποιεί προσεγγίσεις διαφοροποιημένης διδασκαλίας και συγκεκριμένα το μάθημά τους να λαμβάνει υπόψη το επίπεδο γλωσσομάθειας των διαφόρων μαθητών στην τάξη και τα ατομικά τους χαρακτηριστικά.

Εφαρμόζοντας το ΕΠΣ-ΞΓ στο σχολείο Το διδακτικό/σχολικό εγχειρίδιο θα πρέπει να αποτελεί απλό βοήθημα – δηλαδή να μην καθορίζει τη διδακτική διαδικασία – και να αξιοποιούνται τα ηλεκτρονικά βοηθήματα που παρέχονται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές μέσω του Ψηφιακού Σχολείου και άλλων ψηφιακών πηγών εγκεκριμένων από το Υπουργείο Παιδείας.

Εφαρμόζοντας το ΕΠΣ-ΞΓ στο σχολείο Ο εκπαιδευτικός να καταβάλλει προσπάθεια να αξιοποιηθούν τα διαθέσιμα υλικά εκμάθησης της ξένης γλώσσας, οι τεχνολογίες της πληροφορίας και επικοινωνίας κ.λπ. και να εφαρμοστούν σύγχρονες πρακτικές διδασκαλίας και μάθησης. Έτσι, πρέπει να καταβληθεί στη σχολική μονάδα ΚΑΘΕ ΔΥΝΑΤΗ προσπάθεια να έχουν πρόσβαση μαθητές και εκπαιδευτικοί σε υπολογιστές με πρόσβαση στο διαδίκτυο για το μάθημα της ξένης γλώσσας καθώς και βιντεοπροβολέας, διαδραστικός πίνακας με πρόσβαση στο διαδίκτυο, κτλ.

Εφαρμόζοντας το ΕΠΣ-ΞΓ στο σχολείο Σε όλη τη διάρκεια της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (και πρωτοβάθμιας όταν αυτό είναι εφικτό) να υπάρξει η δυνατότητα προετοιμασίας των μαθητών μέσα στο σχολείο εντός και εκτός του κανονικού σχολικού ωραρίου (π.χ. στο ολοήμερο σχολείο, στη διάρκεια προγραμμάτων ενισχυτικής διδασκαλίας, κτλ.) προκειμένου να λάβουν μέρος στις εξετάσεις του ΚΠΓ για την πιστοποίηση της γλωσσομάθειάς τους.

Το πρόγραμμα σπουδών και το αναλυτικό πρόγραμμα Το ΕΠΣ-ΞΓ είναι ένα πρόγραμμα σπουδών που προσδιορίζει  ΤΙ θα πρέπει να μάθει ή  ΤΙ θα πρέπει να μπορεί να κάνει ο μαθητής ως αποτέλεσμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και όχι το ΠΩΣ ακριβώς θα το πετύχει – δηλαδή, με ποια διδακτική προσέγγιση, ποιες μεθόδους και τεχνικές διδασκαλίας θα χρησιμοποιήσει. Ενα Π.Σ. διαγράφει το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθεί ο εκπαιδευτικός, μας προσφέρει ένα γενικό «μπούσουλα» για το που θέλουμε να φτάσουμε και τι θέλουμε να πετύχουμε μέσα απο την διαδικασία μάθησης ενος γνωστικού αντικειμένου και συνδέεται άμεσα με το γενικότερο σχολικό πρόγραμμα.

Το πρόγραμμα σπουδών και το αναλυτικό πρόγραμμα Ένα αναλυτικό πρόγραμμα (syllabus) καθορίζει πότε ακριβώς θα διδαχτεί ποια ύλη. Παρουσιάζει δηλαδή ένα καταμερισμό της ύλης ανάλογα με το χρόνο που έχουμε στη διαθεση μας. Στο Αναλυτικό Πρόγραμμα του μαθήματος προσδιορίζεται με λεπτομέρεια : - το περιεχόμενο του γνωστικού αντικειμένου, - η σειρά της εκπαιδευτκής διαδικασίας με βάση τον χρόνο υλοποίησης, - ενδεικτικές δραστηριότητες, και - τρόπους αξιολόγησης της αποκτηθείσας γνώσης. Δηλαδή στο Αναλυτικό Πρόγραμμα περιγράφεται το ΠΩΣ της επίσημης μάθησης (πως θα επιτευχθούν οι στόχοι του μαθήματος που ορίζονται απο το ΠΣ, - με ποιά σειρά, - με ποιά μέσα, - κάτω απο ποιές συνθήκες).

Η ανάγκη σχεδιασμού αναλυτικών προγραμμάτων και σχεδίων μαθήματος με βάση το ΕΠΣ-ΞΓ Για να χρησιμοποιήσει το ΕΠΣ-ΞΓ ως εργαλείο οργάνωσης της πρακτικής του, ο εκπαιδευτικός, καλείται: (α) να σχεδιάσει διαφορετικό αναλυτικό πρόγραμμα για την κάθε τάξη, βάσει των χαρακτηριστικών των μαθητών, με αναφορά βεβαίως στο ΕΠΣ-ΞΓ, (β) να εκπονήσει τα εκπαιδευτικά σενάρια που ταιριάζουν σε κάθε περίπτωση, παραδείγματα των οποίων έχουν εκπονηθεί για αρκετά μαθήματα συμπεριλαμβανομένων των ξένων γλωσσών και βρίσκονται στην πλατφόρμα ΑΙΣΩΠΟΣ (