Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας Παιδαγωγικό τμήμα δημοτικής εκπαίδευσης Όνομα: Σκανίκα Μαρία (Α.Ε.Μ:3208) Μάθημα: Εκπαιδευτική πολιτικη Διδάσκουσα: Ηλιάδου-Τάχου.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδάσκων : Κουντούρης Νικόλας. Δρ. Πολιτειολόγος
Advertisements

« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – • Λειτουργεί.
Διαχείριση κινδύνων εργασιακού άγχους στο KEK INA IDEC Α.Ε. Πειραιάς, Ελλάδα gr.
Κοινωνική αλληλέγγυα οικονομία Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Κοινωνικές Επιχειρήσεις: Η πρόκληση της εποχής μας Αthens Information Technology Απόστολος.
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ-ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑ : ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ.
Page  1 Προτεραιότητες της Κυπριακής Προεδρίας για την Ανώτερη Εκπαίδευση Διεύθυνση Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΤΟΔΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΩΝ ΟΤΑ Θάνος Κριεμάδης, Ph.D., M.B.A., M.A. Αν. Καθηγητής.
Η Οπτική του Φύλου στις Τοπικές Πολιτικές
1 Η εκπαίδευση ως στρατηγικός παράγοντας ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού Γεώργιος Δρακόπουλος Γενικός Διευθυντής ΣΕΤΕ Ημερίδα ΟΤΕΚ,
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – Οι προοπτικές.
Βασίλης Παπαχαρίσης ( /
ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΚΥΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 9.1 Εθνικές και Ευρωπαϊκές πολιτικές για την επικύρωση των εμπειριών τοποθέτησης.
Αξιολόγηση του Πανεπιστημίου Μακεδονίας από την CRE Χρονικό πλαίσιο αξιολόγησης Αυτοαξιολόγηση: Αξιολόγηση από CRE: Δημοσίευση εκθέσεων:
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες στο ΕΚΕΦΕ “Δημόκριτος”
Έρευνα στην Εκπαίδευση και την Παιδεία. Οι εμπειρίες του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας. Καθηγητής Κωνσταντίνος Αποστολόπουλος, Μέλος ΕΣET Αντιπρόεδρος.
Γυναίκες και επιστήμη: μια πρώτη διερεύνηση Dr Λάουρα Mαράτου-Αλιπράντη Κύρια Ερευνήτρια, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, EΚΚΕ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
ΤΡΟΠΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 3.1 Η Ευρωπαϊκή Διάσταση.
Κωνσταντίνος Φρουζής, Πρόεδρος ΣΦΕΕ Το Όραμα της Φαρμακοβιομηχανίας για την Ανάπτυξη για την Ανάπτυξη
European Foundation for Quality Management «ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ»
ΑΝΑΠΤΥΞΗ AΓΡΟΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ Εισαγωγή στο θέμα,για το Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/05.
Ενίσχυση της έρευνας στο “ΕΠ. Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση ” Νίκος Μαρούλης, Logotech AE Καρδίτσα 18 Σεπτεμβρίου 2008.
1 Σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη Διαμόρφωση μίας Ευρωπαϊκής Χάρτας για τους Ερευνητές & ενός Κώδικα Δεοντολογίας για την πρόσληψη ερευνητών στο.
Κυριακή Μπαλτά Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Βιβλιοθήκη Σχεδιασμός και δημιουργία επικοινωνιακού σχεδίου δράσης της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδος ΔΑΣΤΑ Δημήτριος Π. Παναγιωτόπουλος Αν Καθηγητής, Πανεπιστημίου Αθηνών Αντιπρόεδρος Πανεπιστημίου Στερεάς Ελλάδος.
Ευαγγελία Σουμέλη Ανώτερη Ερευνήτρια ΓΕΦΥΡΩΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ: ΚΥΠΡΟΣ, ΕΛΛΑΔΑ, ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ.
ΑΠΟ ΕΝΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΪΔΡΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΤΟΧΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
«Αν δεν φυτέψουμε το δέντρο γνώσης όταν είμαστε νέοι, δεν θα μας δώσει τον ίσκιο του όταν θα έχουμε γεράσει.»
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Παρουσίαση Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Οικονομικών Επιστημών Κατεύθυνση: Θεωρία και Πολιτική Ανάπτυξης και Διεθνούς Οικονομικής Μάθημα: Κοινωνικοοικονομική.
Διοίκηση Ανθρώπινων πόρων Ενότητα 5: Προσέλκυση Εργαζομένων Αθανάσιος Κουστέλιος Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Επιχειρησιακό ΠρόγραμμαΕπιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Α΄ ΦΑΣΗ: Στρατηγικός Σχεδιασμός.
Διοίκηση Ανθρώπινων πόρων
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
Πολιτικές εκπαίδευσης και κατάρτισης για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και της απασχόλησης Επιχειρηματικότητα και Απασχόληση 1 Δεκεμβρίου 2014 Βλάσης.
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
Διοίκηση Ανθρώπινων πόρων
ΠανεπιστΗμιο ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (ΦΛΩΡΙΝΑ) ΠαιδαγωγικΟ ΤμΗμα ΔημοτικΗΣ ΕκπαΙδευσηΣ ΕργασΙα: «Η εκπαιδευτικΗ πολιτικΗ στην ΤριτοβΑθμια εκπ/ση» Βιβλιογραφία:
ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 37. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΓΥΜΝΟΠΟΥΛΟΥ 3122 ΣΤ’ ΕΞΑΜΗΝΟ 2014 ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗ Δ. (2004). ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ.
Ποιότητα και αποτελεσματικότητα στην Εκπαίδευση: Παράγοντες που την επηρεάζουν Συνέδριο του Εκπαιδευτικού Ομίλου Κύπρου Σάββατο 24 Οκτωβρίου, 2015.
Κωστοπούλου Όλγα ΑΕΜ 3157 Εξάμηνο Στ’. Πρωτοβουλίες και δράσεις κατά την περίοδο Από τις αρχές της δεκαετίας του 1990,η έννοια της ποιότητας.
Πανεπιστήμιο δυτικής Μακεδονίας Παιδαγωγικό τμήμα δημοτικής εκπαίδευσης Μάθημα: Εκπαιδευτική πολιτική Διδάσκουσα : Σοφία Ηλιάδου-Τάχου Φοιτήτρια : Ντέλη.
1 2 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 1. ΟΡΑΜΑ2. ΣΚΟΠΟΙ3. ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ ΣΚΟΠΩΝ4. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΣΗ6. ΜΕΛΗ7.
ΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΗΜΩΝ Βίκυ Φλέγγα Οικονομολόγος, Μsc περιφερειακή ανάπτυξη Στέλεχος διεύθυνσης οργάνωσης και πληροφορικής.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Εργασία στο μάθημα : «Εκπαιδευτική Πολιτική» Θέμα: «Τα νέα προγράμματα δράσης στην εκπαίδευση και την κατάρτιση ( )» Διδάσκουσα: κ. Σοφία Ηλιάδου-Τάχου.
► Karew Ure. The Psychology of Manufacturer (1835) ► Kίνημα βελτίωσης των συνθηκών ζωής στα εργοστάσια (στελέχη πρόνοιας) (welfare officers). Kύριος σκοπός.
ΕΥΗ ΖΑΜΠΕΤΑ.  Α. ΟΙ ΔΥΟ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ  Β. Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΎ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ  Γ. Ο ΒΑΘΜΟΣ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑΣ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΛΙΑΔΟΥ – ΤΑΧΟΥ ΣΟΦΙΑ «Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ.
 1. Διαμόρφωση Εκπαιδευτικής Πολιτικής  2. Θέση Εκπαιδευτικής Μονάδας στον τομέα διαμόρφωσης Ε. Π.
ΠΡΌΓΡΑΜΜΑ LEONARDO DA VINCI “ Μεταφορά Καινοτομίας - ΤΟΙ ” Ελίνα Δαγρέ, ΤΟΙ Project Manager Αθήνα, 12 Δεκεμβρίου 2012 Βόλος, 14 Δεκεμβρίου 2012 ΕΛΛΗΝΙΚΗ.
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Φορεις και μορφες αξιολογησης: 2Ο Μαθημα
Ευρωπαϊκό και Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων
Γενικό Λύκειο και ΕΠΑΛ.
Διοίκηση Ποιότητας Ενότητα 3: Το κόστος της ποιότητας - Βραβεία ποιότητας Διδάσκων: Τσέλιος Δημήτριος, Καθηγητής Εφαρμογών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Ευρωπαϊκό και Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων
Η ανοιχτή μέθοδος συντονισμού (ΑΜΣ)
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
Η Ευρωπαϊκή στρατηγική για την εκπαίδευση
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας Παιδαγωγικό τμήμα δημοτικής εκπαίδευσης Όνομα: Σκανίκα Μαρία (Α.Ε.Μ:3208) Μάθημα: Εκπαιδευτική πολιτικη Διδάσκουσα: Ηλιάδου-Τάχου Σ. Εαρινό εξάμηνο Φλώρινα, 2014

Θέμα: Παρουσίαση ενός θέματος μέσα από την οπτική ενός συγκεκριμένου βιβλίου Τίτλος κεφαλαίου: Διεθνής εκπαιδευτικός Λόγος και Τριτοβάθμια εκπαίδευση Τίτλος βιβλίου: Παγκοσμιοποίηση και εκπαιδευτική πολιτική Συγγραφέας: Ζμας Α. Βιβλιογραφία: Βλ. Ζμας Α. ( 2007). Παγκοσμιοποίηση και εκπαιδευτική πολιτική. Αθήνα : Μεταίχμιο.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ-ΙΣΧΥΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ Οι υπερεθνικοί οργανισμοί έχουν εντατικοποιήσει τη διακρατική συνεργασία σε ζητήματα παιδείας, εδραιώνοντας μια σειρά εκπαιδευτικών δικτύων. Οι ευρωπαϊκές χώρες προσπάθησαν να εδραιώσουν το «Campus Ευρώπη», σύμφωνα με του οποίου η θεμελίωση, βασίζεται σε ενέργειες των ίδιων των κρατών τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Ένωση εποπτεύει τη συγκεκριμένη διαδικασία προσφέροντας οργανωτική τάξη. Ωστόσο τα ευρωπαϊκά συστήματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης παρουσιάζουν «τάσεις αμερικανοποίησης» και απομάκρυνση από τα παραδοσιακά ιδεώδη και ταυτόχρονα ο ακαδημαϊκός χώρος έχει την υποχρέωση να διασφαλίσει την ηθική κουλτούρα κάθε έθνους. 3

Ο ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Σύγκριση των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων με των αντίστοιχων των ΗΠΑ Τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, συγκρίνοντας τα, υστερούν :  στη διεξαγωγή βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας.  στο ποσοστό των πτυχιούχων.  στην προσέλκυση ξένων σπουδαστών.  στη χρηματοδότηση προγραμμάτων.  στην ποιότητα των σπουδών.  στη μετακίνηση του φοιτητικού πληθυσμού παρουσιάζοντας ασυμμετρία σε παγκόσμιο επίπεδο.  Συνεπώς γίνεται λόγος για ένα διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας των πανεπιστημίων χωρίς χώρους, βιβλία και δασκάλους καθώς την ίδια στιγμή ο σχεδόν μισός φοιτητικός πληθυσμός διεκπεραιώνει τα σπουδαστικά του καθήκοντα online. 4

Η μειονεκτική θέση των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων οφείλεται συμφώνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή: σε παρωχημένες μεθόδους διδασκαλίας στην απομόνωση των ιδρυμάτων από τις ανάγκες του τοπικού και ευρύτερου κοινωνικού περίγυρου στον ανελαστικό τρόπο διοίκησης τους στην ανεπαρκή χρηματοδότηση η οποία συνδυάζεται με την υπέρμετρη εξάρτηση τους από τον κρατικό υπολογισμό 5

Αντιμετώπιση της μειονεκτικής θέσης Η αντιμετώπιση της υπάρχουσας κρίσης θα επέλθει : με τους ευέλικτους τρόπους εγγραφής των σπουδαστών, αμβλύνοντας τις κοινωνικές ανισότητες με τη δημιουργία κέντρων αριστείας, δηλαδή, με την ίδρυση μεταπτυχιακών/διδακτορικών σχολών και δικτύων παγκοσμίου επιπέδου με τη συνεργασία ανάμεσα στα ακαδημαϊκά ιδρύματα η οποία θα πραγματοποιηθεί:  με το ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς και συσσώρευσης διδακτικών μονάδων  με την υιοθέτηση κοινών προτύπων και κατευθυντήριων γραμμών  με τη προώθηση εσωτερικών μηχανισμών ελέγχου της ποιότητας  με την ευχέρεια των πανεπιστήμιων να επιλέγουν τα ίδια τον εξωτερικό οργανισμό αξιολόγησης τους. 6

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ Η αξιολόγηση των πανεπιστημίων οδηγεί στη δημοσίευση ιεραρχικών πινάκων, δημιουργώντας κλίμα ανταγωνισμού. Τα κριτήρια μεταξύ των πανεπιστημίων δεν είναι τα ίδια. Έτσι υπονομεύεται η ιδιάζουσα αποστολή ενός πανεπιστημίου του οποίου οι στόχοι διαφέρουν παντελώς από τους αντίστοιχους των υπόλοιπων ιδρυμάτων. 7

Τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια σε σχέση με την κοινωνία και την οικονομία Ανάμεσα στα πανεπιστήμια και στις επιχειρήσεις έχουν αναπτυχθεί εταιρικές σχέσεις αποσκοπώντας στη χρηματοδοτική ενίσχυση των πανεπιστήμιων και στην ενδυνάμωση της ανταγωνιστικότητας σε σύγκριση με αντίστοιχα πανεπιστήμια. Ωστόσο η βιομηχανία δυσκολεύεται να αξιοποιήσει στο έπακρο την έρευνα που παράγεται στο πανεπιστημιακό χώρο. Βέβαια υπάρχει και η αντίπερα όχθη, ότι ο ακαδημαϊκός χώρος θα μετατραπεί σε λειτουργική προέκταση των επιχειρήσεων καθώς αυτές θα επιβάλλουν μονομερώς τα ερευνητικά τους ενδιαφέροντα. Η επιβολή διδάκτρων συνδέεται με την αρχή της ωφέλειας (benefit principle) που πρεσβεύει ότι η βελτίωση της κοινωνικοοικονομικής θέσης μέσα από τις σπουδές είναι κάτι που πρέπει να πληρώνεται. 8

ΘΕΣΜΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΜΠΟΛΟΝΙΑ ΣΤΟ «CAMPUS ΕΥΡΩΠΗ» Προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να αναδειχθεί σε οργανωτικό μοχλό των θεσμικών μεταρρυθμίσεων που προωθούνται με τη Διαδικασία της Μπολόνια. ↓ Οι προοπτικές αυτές διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Στην Ελλάδα προκλήθηκαν αντιδράσεις εξαιτίας κυρίως του φόβου για σταδιακή κατάργηση της δημόσιας παιδείας. Ωστόσο, η εισαγωγή εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων με βάση τη Διαδικασία της Μπολόνια επέφερε έντονες πιέσεις σε παγιωμένα ιδεώδη ακαδημαϊκής λειτουργίας. 9

ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ Οι κοινοτικές χρηματοδοτήσεις συντήρησαν το κοινωνικό αίτημα για μαζικοποιημένο πανεπιστήμιο, χωρίς να υπάρχει σύνδεση των πανεπιστημίων με τους παραγωγικούς φορείς της ελληνικής επικράτειας (φαινόμενο υπερεκπαίδευσης). Παιδαγωγικοποίηση: το πανεπιστήμιο θεωρείται ως υπεύθυνο για την καταπολέμηση των προβλημάτων της ανεργίας και της ετεροαπασχόλησης. Η εξάλειψη, όμως, απαιτεί τη συλλογική εγρήγορση κοινωνικοπολιτικών, οικονομικών και εκπαιδευτικών φορέων και την εγκατάλειψη της ισχύουσας τακτικής να επιρρίπτει ο καθένας την κύρια ευθύνη για την υπάρχουσα κατάσταση στους υπόλοιπους. ↓ Η συνέχιση αυτής της τακτικής θα οδηγήσει στην ύφεση του προβλήματος. 10

Ο βαθμός εξειδίκευσης των πτυχίων bachelor και η αποδοχή τους από την αγορά εργασίας παραμένει ένα ακόμα ανοιχτό ερώτημα τη στιγμή που οι επιχειρηματικοί κύκλοι αναζητούν πτυχιούχους-επαγγελματίες, έτοιμους για να εισέλθουν στον τομέα παραγωγής. Αλλά: μέλη της ακαδημαϊκής ενότητας είναι επιφυλακτικοί γνωρίζοντας την αβεβαιότητα και τη συνεχή μεταβλητότητα που υπάρχει στην αγορά εργασίας. Όμως: τα πανεπιστημιακά τμήματα που στοχεύουν στη διερεύνηση των μελλοντικών εργασιακών ευκαιριών των απόφοιτων τους, δίνουν έμφαση στην καλλιέργεια γενικού τύπου δεξιοτήτων (συνεργατικότητα, αναλυτική σκέψη, πρωτοβουλία, αυτοαξιολόγηση). Επομένως ενισχύεται η τάση αποσύνδεσης του πτυχίου από την προοπτική εξάσκησης μιας συγκεκριμένης και μόνο ειδικότητας σε ένα στενά προκαθορισμένο επαγγελματικό τομέα και αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας σειράς ιδρυμάτων καθαρά πρακτικού προσανατολισμού. 11

Ο πραγματικός σχεδασμός προγραμμάτων σπουδών προωθεί πάνω απ’ όλα τον χρηστικό και αγοραίο χαρακτήρα της γνώσης χωρίς οι φοιτητές να προσεγγίζουν με τρόπο σφαιρικό και κριτικό τον επιστημονικό τους κλάδο. ↓ Αποτέλεσμα είναι η αποδυνάμωση των κινήτρων των σπουδαστών και η επιλογή σπουδών με κριτήριο την ανεύρεση εργασίας. Η Ευρωπαϊκή Ένωση ταυτίζει την κοινωνία με το σύστημα της αγοράς στου οποίου τις επιταγές καλείται να ενδώσει το πανεπιστήμιο. Ωστόσο μια ιδεατή κατάσταση θα ήταν το πανεπιστήμιο να αναδειχθεί σε έσχατο χώρο κριτικής σκέψης που αντικρούει κάθε δογματική θεώρηση του υπάρχοντος οικονομικού και κοινωνικοπολιτικού συγκείμενου. 12

Σύγκριση παραδοσιακού και φιλελεύθερου πανεπιστημίου Παραδοσιακό πανεπιστήμιο:  Είναι μικρό, κολεγιακό, δημοκρατικό, επιτελώντας κοινωνικό έργο.  Έχει επιστημονική ελευθερία.  Οι φοιτητές προέρχονται από ανώτερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα.  Οι φοιτητές έχουν εξασφαλίσει άμεση επαγγελματική αποκατάσταση. Φιλελεύθερο πανεπιστήμιο:  Είναι προσβάσιμο, πολυπληθέστερο, απρόσωπο, ιεραρχικό, γραφειοκρατικό.  Η πανεπιστημιακή γνώση υπόκειται κριτική.  Ο χρόνος που αφιερώνεται στους φοιτητές έχει μειωθεί.  Το επαγγελματικό μέλλον είναι αβέβαιο. 13

«ΤΙ ΜΕΛΕΙ ΓΕΝΕΣΘΑΙ;» Κύριο μέλημα της ευρωπαϊκής πολιτικής σχετικά με τα ζητήματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι η ισορροπία ανάμεσα στις απαιτήσεις του οικονομικού συστήματος. ↓ Αυτό οδηγεί στη συγκρότηση ενιαίου campus Το ενιαίο campus αποσκοπεί στη διεθνοποίηση των ευρωπαϊκών σπουδών. Η γνώση να είναι καθολική και το επιστημονικό προσωπικό να αναπτύσσει συνεργασίες εκτός εθνικών συνόρων. 14

Η τάση αμερικανοποίησης των ανώτατων ευρωπαϊκών ιδρυμάτων είχε ως αποτέλεσμα η γνώση να βρίσκεται στο επίκεντρο αντί της γνώσης, η επαγγελματική κατάρτιση αντί της μόρφωσης, το κέρδος και η αποτελεσματικότητα αντί της επιστήμης ως αυτοσκοπό. Από την μία το πανεπιστήμιο έχει επωμιστεί σημαντικό ρόλο στο πλαίσιο των νέων οικονομικών εξελίξεων χωρίς να αποτελέσει μοναδικό στόχο. Από την άλλη η αποστολή του πανεπιστημίου είναι η καλλιέργεια ελεύθερων προσωπικοτήτων και η ανάδειξη της πνευματικής ελίτ της κοινωνίας. ↓ Συνεπώς κρίνεται απαραίτητη η ισορροπία. 15

Η ισορροπία θα επέλθει με τους εξής τρόπους: 1.με την αυτοδυναμία των πανεπιστημίων αναφορικά με τον καθορισμό των προγραμμάτων σπουδών, τους κανόνες απασχόλησης του ακαδημαϊκού προσωπικού και τη διαχείριση των εγκαταστάσεων. 2.με τη διαμόρφωση ενός θεσμικού πλαισίου που θα επιτρέπει στα πανεπιστήμια να αξιοποιούν οικονομικά τα ερευνητικά τους επιτεύγματα. 3.με την περιφερειακή ενσωμάτωση των πανεπιστημίων (άμεση σύνδεση πανεπιστημίου με τις ανάγκες της γεωγραφικής περιοχής). 16

4. με την αυτοτέλεια των πανεπιστημίων, τη ταυτόχρονη διαφοροποίηση και την ανάδειξη του ξεχωριστού προφίλ του καθενός σε σύγκριση με τα υπόλοιπα. ↓ Το προφίλ του κάθε πανεπιστημίου πρέπει να είναι αναγνωρίσιμο από την ευρύτερη κοινή γνώμη (οριζόντια και κάθετη κατάταξη). Όμως τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της Ελλάδας αδυνατούν να διαμορφώσουν το ιδιαίτερο προφίλ τους εξαιτίας της διοικητικής τους εξάρτησης από τον κεντρικό κρατικό μηχανισμό. 17

ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ Συμπερασματικά, η τριτοβάθμια εκπαίδευση αποτελεί μέρος της ανταγωνιστικής κοινωνίας, στην οποία ο νικητής κερδίζει τα πάντα. Υπό αυτές τις συνθήκες η ακαδημαϊκή κοινότητα καλείται να ξανακερδίσει τη δημόσια πίστη και εμπιστοσύνη που διαβρώθηκαν με το πέρασμα του χρόνου αναφορικά με το ήθος, τη διαφάνεια και την αντικειμενικότητα τους. 18

Ευχαριστώ για την προσοχή σας 19