ΜΑΛΑΣΙΩΤΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΕ02 ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ : Συνθήκη των Σεβρών – Συνθήκης της Λωζάννης : οι αλλαγές των ελληνικών συνόρων. ΜΑΛΑΣΙΩΤΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΕ02 ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ Το παρόν διδακτικό σενάριο δημιουργήθηκε στα πλαίσια της επιμόρφωσης Β ΄ Επιπέδου στις ΤΠΕ ( διδασκαλία φιλολογικών μαθημάτων με υπολογιστές) και υλοποιήθηκε στη Γ ΄ τάξη του Γυμνασίου Νέας Φώκαιας Χαλκιδικής κατά το σχολικό έτος 2010 – 2011.
ΤΑΞΗ : Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ : ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ: 34 : Η λήξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και οι μεταπολεμικές ρυθμίσεις. 39: Εξελίξεις σε Ελλάδα και Τουρκία μετά τον μικρασιατικό πόλεμο.
ΣΚΟΠΟΣ : Το συγκεκριμένο διδακτικό σενάριο επιδιώκει να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές ότι οι δύο αυτές συνθήκες αποτελούν σταθμούς στην ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας και να αντιληφθούν τις αλλαγές που συντελέστηκαν στο χάρτη της χώρας μας ύστερα από την υπογραφή των δύο συνθηκών.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ : να αφομοιώσουν την ύλη του βιβλίου και να την εμπλουτίσουν με νέα στοιχεία να εξοικειωθούν με τη διαδικασία της διερεύνησης του ιστορικού υλικού. να καλλιεργήσουν κριτική σκέψη αποφεύγοντας την απομνημόνευση γνώσεων. να καλλιεργήσουν αναλυτική και συνθετική ικανότητα. να συνειδητοποιήσουν τα εδαφικά οφέλη που αποκόμισε η Ελλάδα ύστερα από τη συνθήκη των Σεβρών. να γνωρίσουν τα σύνορα της Ελλάδας όπως αυτά διαμορφώθηκαν με τις 2 συνθήκες. να συνειδητοποιήσουν ότι η Συνθήκη της Λωζάννης διαμόρφωσε το χάρτη της Ελλάδας όπως περίπου είναι η σημερινή του μορφή.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ : - να μάθουν να δουλεύουν διερευνητικά και να ενσωματώνουν τις νέες Τεχνολογίες στις εργασίες τους, δουλεύοντας στο ηλεκτρονικό περιβάλλον του εκπαιδευτικού λογισμικού και αξιοποιώντας τον επεξεργαστή κειμένου (word ) για την παραγωγή γραπτού λόγου, χρησιμοποιώντας το σχολικό τους εγχειρίδιο. - να συνεργαστούν και να αλληλεπιδράσουν(ομαδοσυνεργατική μέθοδος) προκειμένου να πετύχουν τους επιδιωκόμενους στόχους.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Στόχοι σχετικοί με τις νέες τεχνολογίες : • να καλλιεργήσουν την ικανότητα να συλλέγουν και να αξιολογούν πληροφορίες από το διαδίκτυο • να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στη χρήση των ΤΠΕ στη μαθησιακή διαδικασία • να αναπτυχθεί η βιωματικότητα μέσω της αξιοποίησης των πλεονεκτημάτων των πολυμέσων • να καλλιεργηθεί παράλληλα με τον κλασικό και το νέο γραμματισμό και ο κριτικός γραμματισμός. • να μάθουν να χρησιμοποιούν το λογισμικό παρουσιάσεων power point
ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ/ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΛΟΓΙΣΜΙΚΑ: Λογισμικό Word Internet Explorer/Google Chrome/Mozilla Firefox Power point Centennia Historical Atlas Δικτυογραφία Ιστοσελίδα Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού : www.ime.gr
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΑΞΗΣ /ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ Οργάνωση τάξης: Οι μαθητές αναλαμβάνουν να συγκεντρώσουν και να επεξεργαστούν κατά ομάδες ιστορικό υλικό Χρονική διάρκεια: 3 διδακτικές ώρες ( 1 στην τάξη και 2 στο εργαστήριο πληροφορικής)
ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: 1Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: 1Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ Στο ξεκίνημα της δραστηριότητας, προσδιορίζεται το προς εξέταση ζήτημα, αναγράφοντάς το στον πίνακα: "Σύγκριση των ελληνικών συνόρων από τη Συνθήκη των Σεβρών ως τη Συνθήκη της Λοζάνης". Καθορίζονται οι άξονες πάνω στους οποίους θα κινηθεί η τάξη για τη διερεύνηση του θέματος: Υλοποίηση Μεγάλη Ιδέας Η Μεγάλη Ελλάδα των 2 ηπείρων και των 5 θαλασσών Μικρασιατικός πόλεμος Μικρασιατική καταστροφή Το τέλος της Μεγάλης Ιδέας
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ Αναγκαία κρίνεται η ανακεφαλαίωση των σχετικών ενοτήτων και η ανάκληση της προηγούμενης γνώσης των μαθητών σχετικά με το τέλος του Α ΄ Παγκοσμίου πολέμου και των εδαφικών κερδών της Ελλάδας εφόσον ήταν στο πλευρό της Αντάντ. Επίσης γίνεται αναφορά στα βασικά σημεία του Μικρασιατικού Πολέμου, την καταστροφή της Σμύρνης και τον ξεριζωμό των Ελλήνων της, φτάνοντας ως τη Συνθήκη της Λωζάννης που σφράγισε το τέλος του πολέμου μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας.
2Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ: Στη συνέχεια οι μαθητές χωρίζονται σε 4 ομάδες των 5 ατόμων προκειμένου να εργαστούν στο εργαστήριο πληροφορικής για 2 διδακτικές ώρες. Η σύνθεση των ομάδων είναι ανομοιογενής. Λαμβάνονται υπόψη, όπου είναι δυνατό, οι μαθητικές προτιμήσεις και οι μαθησιακές ικανότητες των μαθητών. Δίνονται 2 Φύλλα Εργασίας. Η 1η κ 2η ομάδα δουλεύουν με το Φύλλο Εργασίας Ι. Η 3η κ 4η ομάδα δουλεύουν με το Φύλλο Εργασίας ΙΙ.
2Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ Εκπρόσωπος κάθε ομάδας λειτουργεί ως σύνδεσμος μεταξύ των ομάδων. Συλλέγει το υλικό, συζητά τα πορίσματα της ομάδας του με τους συντονιστές και τα μέλη των άλλων ομάδων και στη συνέχεια σε συνεργασία με τους άλλους συντονιστές δημιουργούν ένα power point (παρουσίαση) σχετικά με τις δύο συνθήκες, πότε και πού υπογράφηκαν, ύστερα από ποιο πόλεμο, τα εδαφικά κέρδη ή τις απώλειες της Ελλάδας σε κάθε μια απ ΄ αυτές και μία τελική αποτίμηση και των δύο.
1ο φύλλο εργασίας: ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Ι Ονοματεπώνυμα Μαθητών: ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Ι Ονοματεπώνυμα Μαθητών: Αξιοποιώντας το διαδραστικό χάρτη Centennia Historical Atlas να ορίσετε τα ελληνικά σύνορα όπως αυτά διαμορφώθηκαν με τη Συνθήκη των Σεβρών και να τα καταγράψετε με τη βοήθεια του επεξεργαστή κειμένου παρακάτω. Να πληκτρολογήσετε τον παρακάτω σύνδεσμο: http://www.hellenichistory.gr και να ακολουθήσετε τη διαδρομή «Επέκταση του ελληνικού κράτους-Εξωτερική Πολιτική-Θεσμοί- Συνθήκη των Σεβρών» Στη συνέχεια και με τη χρήση επεξεργαστή κειμένου , να απαντήσετε στην ερώτηση : Ποια ήταν τα κέρδη της Ελλάδας από τη Συνθήκη των Σεβρών;
2ο Φύλλο Εργασίας: ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΙΙ Ονοματεπώνυμα Μαθητών: ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΙΙ Ονοματεπώνυμα Μαθητών: Αξιοποιώντας το διαδραστικό χάρτη Centennia Historical Atlas να ορίσετε τα ελληνικά σύνορα όπως αυτά διαμορφώθηκαν με τη Συνθήκη της Λωζάννης και να τα καταγράψετε με τη βοήθεια του επεξεργαστή κειμένου παρακάτω : Να πληκτρολογήσετε τον παρακάτω σύνδεσμο: http://www.hellenichistory.gr και να ακολουθήσετε τη διαδρομή «Η Ελλάδα του μεσοπολέμου-Εξωτερική Πολιτική-Γεγονότα - Συνθήκη της Λωζάννης» και να καταγράψετε τις βασικότερες ρήτρες της . Στη συνέχεια να απαντήσετε με τη βοήθεια του επεξεργαστή κειμένου στο παρακάτω ερώτημα: Σε σχέση με τη Συνθήκη των Σεβρών ποιες απώλειες παρουσίασαν τα σύνορα της Ελλάδας μετά την υπογραφή της Συνθήκη της Λωζάννης ;
3Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ: Στο τέλος, σε 1 διδακτική ώρα, γίνεται στο εργαστήριο πληροφορικής η παρουσίαση του power point από τους υπεύθυνους των ομάδων και ακολουθεί συζήτηση, στην οποία οι μαθητές εκφράζουν τις απόψεις και εντυπώσεις τους από το συγκεκριμένο τρόπο εργασίας (διαδικασίες που τους διευκόλυναν στην απόκτηση της ιστορικής γνώσης, ρόλοι, δυσκολίες που αντιμετώπισαν κλπ.). Επίσης γίνεται ανάγνωση των ατομικών εργασιών που τους είχαν δοθεί ως εργασία για το σπίτι.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Οι μαθητές αξιολογούνται τόσο σε γνωστικό επίπεδο όσο και σε σχέση με τη δράση τους στα πλαίσια της ομάδας τους, δηλαδή αν και κατά πόσο δραστηριοποιήθηκαν αλλά και συνεργάστηκαν αρμονικά και με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. Δίνεται στους μαθητές ως ατομικές εργασίες για το σπίτι και εφόσον έχουν καταγράψει τα πορίσματα όλων των προηγούμενων διδακτικών ωρών, οι εξής ερωτήσεις στις οποίες καλούνται να απαντήσουν στο προσωπικό τους τετράδιο. 1η Άσκηση : Σ ΄ ένα σύντομο κείμενο να δικαιολογήσετε τη θέση : Η Συνθήκη των Σεβρών ήταν η μεγαλύτερη διπλωματική επιτυχία της Ελλάδας κατά τον 20ο αιώνα. 2η Άσκηση : Να εξηγήσετε γιατί η Συνθήκη της Λωζάννης λειτούργησε ως η ταφόπλακα της Μεγάλης Ιδέας.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ : ΙΕΕ Ιστορία της Ελλάδας Γ. Κορδάτος Ιστορία της Ελλάδας Γ. Κορδάτος Επισκόπηση Νεοελληνικής Ιστορίας Ν. Σβορώνος Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία, Γ΄ Γυμνασίου , Ευαγγελία Λούβρη, Δημήτριος Χρ. Ξιφαράς.
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ Κατά την παρουσίαση του παρόντος σεναρίου στην τάξη προέκυψαν οι παρακάτω δυσκολίες : Δυσκολία προσαρμογής των μαθητών στο νέο τρόπο διδασκαλίας και κυρίως στην ομαδοσυνεργατική διδασκαλία ( επιθυμία τους να ενταχθούν σε ομάδες σύμφωνα με τις φιλίες και τα κοινά τους ενδιαφέροντα και άρνησή τους να συνεργαστούν με όλα τα μέλη των ομάδων) , Μη δραστηριοποίηση «αδύναμων» μαθητών και περιθωριοποίησή τους στα πλαίσια των ομάδων, Χρονικοί περιορισμοί λόγω του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών ,
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ Έλλειψη τεχνικών υποδομών ( παλιοί και απαρχαιωμένοι υπολογιστές, αδυναμία σύνδεσης στο διαδίκτυο, μη διαθέσιμο εργαστήριο πληροφορικής) , Μη εξοικείωση ενός ποσοστού μαθητών με τη χρήση των υπολογιστών, πράγμα που απαιτεί από τον διδάσκοντα και εκμάθηση βασικών δεξιοτήτων ( word, power point , excel ) στους μαθητές, έχοντας ως αποτέλεσμα πολλές φορές να λειτουργεί ο εκάστοτε διδάσκων ως καθηγητής Πληροφορικής.
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ : ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ