Η διαδικασία της αξιολόγησης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Advertisements

Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Διαγνωστικοί αξιολογικοί και υποστηρικτικοί φορείς μαθητών με αναπηρία και ειδικές μαθησιακές ανάγκες είναι τα: ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης.
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Σχεδιασμός α ΕΠΕ μαθητή με δυσλεξία Αλεξανδρούπολη 7 Ιουλίου 2010.
Εξατομικευμένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα Στήριξης μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ.
πώς να βοηθήσω το παιδί μου με τη μελέτη στο σπίτι
Σχολική Ετοιμότητα Πρώιμη Διάγνωση Μαθησιακών Δυσκολιών
Η δομή του μαθήματος των μαθηματικών στο σύγχρονο ΤΕΙ Σάλτας Βασίλειος, Τσιάντος Βασίλειος Γενικό Τμήμα Θετικών Επιστημών ΤΕΙ Καβάλας.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΣΧΕΔΙΟ-ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Τι είναι το Σχέδιο Εργασίας (Project) και τι μέθοδος Project;
ΞΑΝΘΗ 2013, 2ο ΣΕΚ ΞΑΝΘΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΙΔΗΣ Μαθηματικός.
Αναστασία Γραμμένου, Msc, Υποψήφια Διδάκτωρ του Π.Τ.Δ.Ε. του Δ.Π.Θ.
Αξιολόγηση εκπαιδευτικού λογισμικού DT Trainer
Μαθησιακά αποτελέσματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Η περίπτωση του ΑΠΘ Κωνσταντίνος Αϊβαζίδης Υπεύθυνος Διασφάλισης Ποιότητας, Έργο ΜΟΔΙΠ ΑΠΘ.
Αφροδίτη Τέλη Δασκάλα Ειδικής Αγωγής Τμήμα ένταξης 1ο Πεύκων
ΤΙΤΛΟΣ: CAAS (Cognitive-Aptitude-Assessment-Software) ΕΠΙΠΕΔΟ: Παιδιά δημοτικού – γυμνασίου – λυκείου ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Educational Help. Inc ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: CD-ROM.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Η αξιολόγηση και η συμβολή της στη σύγχρονη διδασκαλία των μαθηματικών Δρ. Σάλτας Βασίλειος Επ. Συν. ΤΕΙ Καβάλας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
A΄ ΤΑΞΗ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΑΝΑ ΕΝΟΤΗΤΑ.
Διαφοροποιημένη Διδασκαλία
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗ – ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΘΗΤΗ
ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (Υπουργική Απόφαση: Φ.353.1/324/105657/Δ1) Εκπαιδευτικοί Παράλληλης Στήριξης 1.
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο ΚΕΦ. 1-ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΑΕΠΠ.
Ανδρέου Μπέττυ Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
ΕΚΔΟΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ»
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ1 ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΟ.
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
Η δημιουργία εικονογραφημένων παιδικών βιβλίων από τα ίδια τα παιδιά στο Τμήμα Ένταξης ΜΑΡΙΝΑ ΛΟΥΑΡΗ Υ π. Διδάκτωρ ΠΤΔΕ Πανε π ιστήμιο Θεσσαλίας ΜΑΡΙΤΑ.
Διδασκαλία των Θρησκευτικών με Νέες Τεχνολογίες
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Εργαλείο ανίχνευσης και διερεύνησης των αναγνωστικών δυσκολιών στο Νηπιαγωγείο και στην Α΄ & Β΄ Δημοτικού Γεσθημανή Κούφτα 12/4/2017.
Άτυπη παιδαγωγιΚΗ αξιολογηση
Curriculum-Based Measurement (CBM) Μάμμου Χριστίνα Υφαντής Χρήστος Εισηγητές: Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής.
Πρόνοιες του Νόμου 1. Ο ορισμός της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση» είναι η παροχή της αναγκαίας βοήθειας στο παιδί με ειδικές.
Προγραμματισμός και οργάνωση διδακτέας ύλης, εκπόνηση σχεδίου μαθήματος 1.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΕΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ «Εκπαιδευτική Τεχνολογία-Πολυμέσα»
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Διδακτική της Πληροφορικής
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Τρόποι διαφοροποίησης της διδασκαλίας σε τάξεις πολλών ταχυτήτων
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ Σχολ. Έτος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
ΔΑΣΚΑΛΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ: ΑΝΕΤΑ ΦΙΛΙΠΠΙΔΟΥ
Ανίχνευση Μαθησιακών Δυσκολιών από Εκπαιδευτικούς στο Σχολείο
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η διαδικασία της αξιολόγησης Μαθησιακές δυσκολίες Μέθοδοι και τεχνικές εκπαιδευτικής αξιολόγησης Η διαδικασία της αξιολόγησης Η ανεπίσημη-άτυπη και η επίσημη-τυπική εκπαιδευτική αξιολόγηση αξιολόγηση Μέθοδοι και τεχνικές Η αξιολόγηση από άτυπης αξιολόγησης το ΚΕΔΔΥ από τον εκπαιδευτικό (Μέτρηση με βάση το Α.Π. ο φάκελος εργασιών κ.τ.λ.)

εκπαιδευτικής αξιολόγησης Η διαδικασία της εκπαιδευτικής αξιολόγησης Η εκπαιδευτική αξιολόγηση αποτελεί μία συστηματική διαδικασία συλλογής πληροφοριών σχετικά με τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών με και χωρίς δυσκολίες μάθησης.

Η σκοποθεσία της εκπαιδευτικής αξιολόγησης Η σκοποθεσία της εκπαιδευτικής αξιολόγησης Τα αποτελέσματα μίας αξιολόγησης εξυπηρετούν κατά περίσταση τους παρακάτω 4 σκοπούς: 1) Την ανίχνευση των μαθητών εκείνων που χρειάζονται περαιτέρω εξειδικευμένη αξιολόγηση και /ή διδακτική στήριξη και την παραπομπή τους στην αρμόδια υπηρεσία προκειμένου να διερευνηθεί βαθύτερα η φύση των δυσκολιών τους από τη διεπιστημονική ομάδα 2) Τον προσδιορισμό του εκπαιδευτικού πλαισίου φοίτησης του μαθητή σύμφωνα με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του (π.χ. τμήμα ένταξης) 3) Την αξιολόγηση του μαθητή, το βαθμό δηλ. στον οποίο έχει καταφέρει να κατακτήσει τις προβλεπόμενες γνώσεις και δεξιότητες 4) Τον προγραμματισμό και την αξιολόγηση της διδασκαλίας ανά γνωστικό αντικείμενο.

Στρατηγική της εκπαιδευτικής αξιολόγησης 1. Προσδιορίστε τη γνωστική περιοχή και την ιεραρχία δεξιοτήτων ή το περιεχόμενο που θα διδαχθεί 2. Αποφασίστε ποια συμπεριφορά, δεξιότητα ή γνώση θα αξιολογηθεί 3. Επιλέξτε ένα όργανο αξιολόγησης 4. Χορηγείστε τη δοκιμασία 5. Καταγράψτε την επίδοση του μαθητή 6. Προσδιορίστε επακριβώς τους βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους διδακτικούς στόχους  

Μέθοδοι και τεχνικές άτυπης αξιολόγησης-Μερικά παραδείγματα Η αξιολόγηση της φωνολογικής επίγνωσης Η αξιολόγηση της αναγνωστικής ευχέρειας Η αξιολόγηση της ορθογραφικής ικανότητας Η αξιολόγηση στα Μαθηματικά

Η αξιολόγηση της φωνολογικής επίγνωσης Η αξιολόγηση της φωνολογικής επίγνωσης

Παραδείγματα αξιολόγησης φωνολογικής επίγνωσης

Η αξιολόγηση της αναγνωστικής ευχέρειας Η Μέτρηση με βάση το Αναλυτικό Πρόγραμμα Ιστορικό Ο Βασίλης είναι οχτώ ετών, μαθητής της Β΄ τάξης και αντιμετωπίζει αναγνωστικές δυσκολίες. Η εκπαιδευτικός της τάξης τοποθετεί το μαθητή από πλευράς αναγνωστικής ικανότητας στο επίπεδο της Α΄ τάξης (β΄ εξάμηνο). Όπως δηλώνει διαισθάνεται ότι ο Βασίλης μπορεί να αποκτήσει αναγνωστική ευχέρεια, καθώς τα κίνητρα και η συγκέντρωση της προσοχής του βρίσκονται σε ικανοποιητικά επίπεδα.

Διαδικαστικά βήματα Βήμα 1ο: Αξιολόγηση του αναγνωστικού επιπέδου (παρούσας επίδοσης) Δύο παραλλαγές: α) Τρία ισοδύναμα κείμενα της Β΄ δημοτικού β) Τρία κείμενα (Α΄ τάξη/τέλος, αρχή και μέση Β΄ τάξης ) Στην παρούσα μελέτη επιλέχτηκε η πρώτη προσέγγιση.

Σε μία δοκιμασία αναγνωστικής ικανότητας κατά τη βαθμολόγηση εκλαμβάνονται ως λάθη τα εξής: Κάθε δισταγμός πέρα των 3 δευτερολέπτων μεταξύ των λέξεων Κάθε παραφθορά λέξεων (π.χ. ο μαθητής διαβάζει πέρα αντί πέτρα) Κάθε παράλειψη λέξεων Κάθε υπερπήδηση σειράς (ο εκπαιδευτικός επαναφέρει το μαθητή στη σωστή σειρά και καταγράφει ένα λάθος). Αντίθετα, οι παρακάτω επισημάνσεις δεν εκλαμβάνονται ως λάθη κατά τη βαθμολόγηση: Λέξεις που ο μαθητής επανορθώνει μόνος του εντός 3 δευτερολέπτων Λέξεις που παρεμβάλλονται (ο μαθητής αντί του «Είδα ένα σκύλο» διαβάζει «Είδα ένα μεγάλο σκύλο»)

Βήμα 2ο: Σύγκριση της επίδοσης του μαθητή Προσδιορισμός του στόχου της παρέμβασης Τεχνικές προσδιορισμού στόχου παρέμβασης Η χρήση εθνικών ή τοπικών ελάχιστων ορίων (δεν υφίσταται στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα) Η τεχνική της αξιολόγησης συνομηλίκων Επιλέγονται 3 μαθητές της τάξης φοίτησης για αξιολόγηση Οι μαθητές διαβάζουν τρία ισοδύναμα κείμενα της τάξης στην οποία φοιτούν Εξάγονται οι μέσοι όροι των επιδόσεων των 3 μαθητών και ο μέσος όρος αυτών (Μ.Ο. μαθητή: 33 λέξεις/λεπτό, Μ.Ο. μαθητών: 67 λέξεις/λεπτό: Στόχος παρέμβασης) Καθορίζεται ο ρυθμός προόδου, ο ρυθμός προσέγγισης του διδακτικού στόχου (από το μακροπρόθεσμο στόχο αφαιρείται η επίδοση του μαθητή 67-33= 34 λέξεις/λεπτό) Το πρόγραμμα θα διαρκέσει 30 εβδομάδες (34:30=1,1 λέξεις/λεπτό κάθε εβδομάδα παρέμβασης).

Επόμενα βήματα… Βήμα 3ο: Σχεδιασμός της παρέμβασης Βήμα 4ο: Αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της παρέμβασης και προσδιορισμός των αναγκαίων τροποποιήσεων Βήμα 5ο: Συνέχιση της αξιολόγησης και επανεκτίμηση της αποτελεσματικότητας της παρέμβασης

Η αξιολόγηση της ορθογραφικής ικανότητας Η αξιολόγηση της ορθογραφικής ικανότητας Οι Λίστες Λέξεων Ορθογραφημένης Γραφής ανά Τάξη (Spelling Graded Word Lists) Πρόκειται για έναν αδρό τρόπο εκτίμησης της ορθογραφικής ικανότητας. Τα βήματα υλοποίησης της τεχνικής έχουν ως εξής: Συγκεντρώνονται οι λέξεις που περιλαμβάνονται στο βασικό λεξιλόγιο των βιβλίων του μαθήματος της Γλώσσας Για κάθε τάξη επιλέγονται από το βασικό λεξιλόγιο 20 λέξεις με τυχαίο τρόπο (μία λέξη ανά 10 ή 20 λέξεις) που αποτελούν τη λίστα λέξεων της συγκεκριμένης τάξης.

Η αξιολόγηση με τις Λίστες Λέξεων Ορθογραφημένης Γραφής ανά Τάξη Οι λίστες λέξεων, μία για κάθε τάξη από την Α΄ έως την ΣΤ΄ υπαγορεύονται στους μαθητές με στόχο την αδρή εκτίμηση της ορθογραφικής ικανότητάς τους (Jones, 2001). Για παράδειγμα σε έναν μαθητή της Β΄τάξης θα υπαγορευτούν οι λίστες λέξεων της Α΄ και Β΄ τάξης Η αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή γίνεται με δυο τρόπους: 1. Είτε συγκρίνοντας την επίδοση του μαθητή με εκείνη των συνομηλίκων του 2. Είτε με αναφορά στα κριτήρια που έχουν εισηγηθεί οι Mann, Suiter, and McClung (1992) για τον προσδιορισμό του επιπέδου της ορθογραφικής ικανότητας ενός μαθητή: Επίπεδο ανεξαρτησίας: Ο μαθητής αποδίδει ορθά το 90-100% των λέξεων Επίπεδο διδασκαλίας: Ο μαθητής αποδίδει ορθά το 75-89% των λέξεων Επίπεδο απογοήτευσης: Ο μαθητής αποδίδει ορθά λιγότερες από το 75% των λέξεων

Μέθοδοι και Τεχνικές Άτυπης Αξιολόγησης στα Μαθηματικά

Η μέτρηση με βάση το Α.Π. (Ελέγχεται η ταχύτητα και η ακρίβεια εκτέλεσης των πράξεων με δοκιμασίες ενός λεπτού) Ο εκπαιδευτικός ετοιμάζει ένα φύλλο εργασίας που περιλαμβάνει προσθέσεις διψήφιων με κρατούμενο (π.χ. 7 4άδες) και οι μαθητές καλούνται να λύσουν μέσα σε ένα λεπτό όσες περισσότερες μπορούν. Κατά την αξιολόγηση υπολογίζεται όχι το σύνολο των ορθών αθροισμάτων, αλλά το σύνολο των ορθών αριθμών που περιλαμβάνονται στα αθροίσματα ανεξάρτητα εάν τα δεύτερα είναι ή δεν είναι ορθά. Παράδειγμα 37 + 19 36 Ο μαθητής πιστώνεται με 1 βαθμό για αυτήν την πράξη.

2. H γνωστική ή ποιοτική ανάλυση των λαθών με τη βοήθεια της κλινικής συνέντευξης Η διενέργεια της ποιοτικής ανάλυσης των λαθών ενός μαθητή περιλαμβάνει τα εξής στάδια: 1. Συγκέντρωση επαρκούς δείγματος εργασιών του μαθητή ή χορήγηση δοκιμασίας από την περιοχή στην οποία εμφανίζονται τα λάθη 2. Επισήμανση των λαθών, διατύπωση υποθέσεων για τους μηχανισμούς παραγωγής τους και έλεγχος των υποθέσεων μέσω συνέντευξης με το μαθητή (π.χ. στην κατανόηση επισημαίνονται λάθη που σχετίζονται με (α) την κύρια ιδέα, (β) περιγραφικές λεπτομέρειες, (γ) ακολουθίες γεγονότων, (δ) αιτιώδεις σχέσεις και (ε) εξαγωγή συμπερασμάτων) 3. Λειτουργική περιγραφή και κατηγοριοποίηση των λαθών με βάση τη μορφή και τη συχνότητά τους 4. Καταγραφή των τελικών συμπερασμάτων της ανάλυσης και διατύπωση προτάσεων για την υποστήριξη του μαθητή. (Αγαλιώτης, 2006)

Παράδειγμα Είναι πανεύκολο! Ο Γιάννης, μαθητής της Β΄ τάξης δημοτικού, αντιμετωπίζει ήπιες μαθησιακές δυσκολίες. Η εκπαιδευτικός της τάξης του ανέφερε στον εκπαιδευτικό του τμήματος ένταξης κάποιες δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο μαθητής στον αλγόριθμο της πρόσθεσης με διψήφιους αριθμούς και κρατούμενο, που διδάχτηκε πρόσφατα στην τάξη του. Ο εκπαιδευτικός του τμήματος ένταξης προετοίμασε και έδωσε στο μαθητή μία δοκιμασία με αντίστοιχες προσθέσεις, απόσπασμα της οποίας με τις απαντήσεις του μαθητή ακολουθεί: 9 4 16 38 + 7 +7 + 8 +18 16 11 114 416

Ελλείμματα στη διαδικαστική γνώση Η συμβολή της κλινικής συνέντευξης (Piaget) Υπόθεση δασκάλου: Ο μαθητής δεν έχει καταλάβει τι σημαίνει κρατούμενο στην πρόσθεση και γιατί θα πρέπει να το μεταφέρουμε στη στήλη των δεκάδων. Ερώτηση συνέντευξης : «Πώς βρήκες το αποτέλεσμα;» Μαθητής: «Είναι πανεύκολο! Προσθέτεις τους πάνω αριθμούς με αυτούς που είναι από κάτω. Έξι και οκτώ μας κάνει δεκατέσσερα. Μετά κατεβάζεις και το ένα κάτω».

(π.χ. την εκτέλεση ενός αλγόριθμου) 3. Η τεχνική της ανάλυση έργου για την αξιολόγηση της διαδικαστικής γνώσης (π.χ. την εκτέλεση ενός αλγόριθμου) Η ανάλυση σε βήματα του αλγόριθμου της πρόσθεσης

Προτεινόμενη βιβλιογραφία Πόρποδας, Κ. (2002). Η Ανάγνωση. Πάτρα: Έκδοση του Συγγραφέα. Παντελιάδου, Σ. (2000). Μαθησιακές δυσκολίες και εκπαιδευτική πράξη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Αγαλιώτης, Ι. (2000). Μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά: Αιτιολογία, αξιολόγηση, αντιμετώπιση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Σπαντιδάκης, Ι. (2004). Προβλήματα παραγωγής γραπτού λόγου παιδιών σχολικής ηλικίας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Επίπεδα αναγνωστικής ευχέρειας κατά τάξη Σε κείμενα Α΄ - Γ΄ τάξης Ευχέρεια Ακρίβεια Επίπεδο απογοήτευσης Κάτω των 35 λέξεων/λεπτό Λιγότερο από 85% Επίπεδο διδασκαλίας 35 – 60 λέξεις/λεπτό 85% - 95% Επίπεδο επάρκειας Πάνω από 60 λέξεις/λεπτό Πάνω από 95% Σε κείμενα Δ΄ - ΣΤ΄ τάξης Ευχέρεια Ακρίβεια Επίπεδο απογοήτευσης Κάτω των 50 λέξεων/λεπτό Λιγότερο από 85% Επίπεδο διδασκαλίας 50 – 100 λέξεις/λεπτό 85% - 95% ακρίβεια Επίπεδο επάρκειας Πάνω από 100 λέξεις/λεπτό Πάνω από 95%