110 ΓΕΛ ΠΑΤΡΑΣ Σχ. Έτος 2014-15 Τμήμα Α4 ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΘΕΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ
Κριτήρια επιλογής του θέματος Υπήρξε ενασχόληση με παραπλήσιο θέμα στο παρελθόν. Είναι ένα σύγχρονο θέμα που αφορά τους νέους. Καταλαμβάνει ένα μεγάλο μέρος της καθημερινότητας. Το διαδίκτυο είναι το επικρατέστερο ΜΜΕ.
Παρουσίαση του θέματος Είναι γεγονός ότι έχουν ακουστεί πολλά για τις θετικές και τις αρνητικές επιπτώσεις του διαδικτύου στους νέους. Θα γίνει μια προσέγγιση στο θέμα για να δούμε ποια από τις κατηγορίες υπερισχύει. Στις μέρες μας ο εθισμός των νέων στο διαδίκτυο έχει αυξηθεί δραματικά. Το διαδίκτυο όμως αποτελεί σημαντικό μέσο μαζικής ενημέρωσης. Αποτελεί τον κυριότερο πάροχο πληροφοριών όπου μπορεί κανείς να βρει οτιδήποτε τον ενδιαφέρει.
Σκοπός της έρευνας Στη σημερινή εποχή το διαδίκτυο αποτελεί σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητας των ανθρώπων. Ὁπως όλα τα πράγματα στη ζωή μας έτσι και το διαδίκτυο έχει τα θετικά και τα αρνητικά στη χρήση του. Ο σκοπός της έρευνας είναι η ενημέρωση των νέων σχετικά με το διαδίκτυο και η σωστή χρήση του, καθώς και η σωστή συνεργασία μεταξύ των μελών της ομάδας μας, αλλά και των μελών των άλλων ομάδων
Εισαγωγή στο θέμα α)Ιστορική αναδρομή του θέματος Στην αρχή το Internet ξεκίνησε σαν στρατιωτικό πρόγραμμα για προστασία της Αμερικής. Σήμερα το Internet έχει διεισδύσει στην καθημερινή μας ζωή και σιγά σιγά επηρεάζει κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα. Με ένα κλικ μπορείς να μεταφερθείς σε ένα οποιοδήποτε σημείο του κόσμου, να μάθεις ότι σε ενδιαφέρει σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα και να μιλήσεις με τους φίλους σου όσο μακριά και αν είναι χωρίς να χρειαστεί να βρεθείτε. Ακόμα μπορείς να αποκτήσεις την αγαπημένη σου ταινία, τραγούδι ή οτιδήποτε άλλο δωρεάν. Όλα αυτά ακούγονται αναμφίβολα πολύ δελεαστικά, αλλά κατά πόσο είναι αληθινά και τι κρύβεται πίσω από αυτό το σύνολο παροχής υπηρεσιών που λέγετε Internet και φαντάζει τέλειο.
β) ανάπτυξη του θέματος Σήμερα το διαδίκτυο δίνει στους νέους δυνατότητες που δεν είχαν περασμένες γενιές όπως η αναζήτηση και εύρεση πληροφοριών άμεσα καθώς και η επικοινωνία με άτομα από οποιοδήποτε μέρος. Ωστόσο πολλές φορές οι νέοι εθίζονται στην χρήση του με συνέπεια να περνούν πολλές ώρες με τον υπολογιστή. Πράγμα που οδηγεί στην αντικοινωνικότητα καθώς και τους αποσπά από τις υποχρεώσεις τους.
γ) Ερευνητικά ερωτήματα γ) Ερευνητικά ερωτήματα Πόσο συχνά χρησιμοποιούν τα παιδιά το διαδίκτυο ; Με ποιόν τρόπο το χρησιμοποιούν; Από ποια ηλικία ; Πόσο ικανά είναι τα παιδιά σήμερα να εντοπίζουν πιθανούς κινδύνους από τη χρήση του διαδικτύου;
Παράγοντες που επηρεάζουν την έρευνα Κατά τη διάρκεια της έρευνας μας, υπήρξαν ποικίλοι παράγοντες, οι οποίοι στάθηκαν είτε ως προώθηση της έρευνας ή ως τροχοπέδη αυτής. Ανάμεσα σε αυτούς ήταν: Θετικοί Η εύκολη σχετικά πρόσβαση σε τεχνολογικές ευκολίες, όπως το διαδίκτυο. Η εξαιρετική συνεργασία μεταξύ των μελών της ομάδας. Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της ομάδας για το διαδίκτυο. Η πληθώρα των πληροφοριών που υπάρχουν πάνω στο θέμα. Αρνητικοί Λόγω της απειρίας που είχε η ομάδα σε τέτοιου είδους εργασίες Γιατί μέχρι τώρα δεν υπάρχει σωστή αξιολόγηση της ποιότητας των πληροφοριών
Περιορισμοί της έρευνας Περιλαμβάνει τα αρνητικά και τα θετικά του διαδικτύου Διεξάχθηκε για τον 21ο αιώνα Αφορά αποκλειστικά τα παιδιά
Αξιοπιστία της έρευνας Η έρευνα μας είναι αξιόπιστη, διότι ξέρουμε πως οι πηγές πληροφοριών μας (το διαδίκτυο και οι εγκυκλοπαίδειες) έχουν συγκλίνοντα αποτελέσματα σε οποιαδήποτε αναζήτηση για το θέμα μας (αρνητικά και θετικά του Internet κυρίως στις εφηβικές ηλικίες). Επίσης όλες οι άλλες πηγές πληροφόρησης που χρησιμοποιήθηκαν (σχολείο, επαγγελματίες, ντοκιμαντέρ κ.λπ.) ήσαν αξιόπιστες.
Διαδικασίες και δραστηριότητες που χρησιμοποιήθηκαν στην έρευνα Διαδικασίες και δραστηριότητες που χρησιμοποιήθηκαν στην έρευνα Οι δραστηριότητες που χρησιμοποιήθηκαν κατά την έρευνα είναι: Εύρεση πληροφοριών σε εγκυκλοπαίδειες και στο διαδίκτυο (συγκεκριμένα χρησιμοποιήθηκε η βικιπαίδια καθώς και άλλες ιστοσελίδες που έχουν σχετικές με το θέμα μας πληροφορίες όπως:www.slideshare.net/filipposh/project-16366938 Δημιουργία ερωτηματολογίου. Παρουσίαση διάφορων πληροφοριών και ενημέρωση των μαθητών επί του θέματος το οποίο μας απασχολεί.
Δημιουργία ερωτηματολογίου, απαντήσεις, σχόλια, συμπεράσματα, στατιστική ανάλυση γραφήματα. Η ομάδα μας στην προσπάθεια της να παρουσιάσει την έρευνα και τα αποτελέσματά της κατέληξε στην δημιουργία ερωτηματολογίου, στατιστικών αναλύσεων και γραφημάτων. Η συμπλήρωση του ερωτηματολογίου έγινε μετά από τις απαντήσεις των μαθητών της Α` Λυκείου. Παρακάτω παρουσιάζονται τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας:
Ερώτηση 1η. Πόσο πιστεύετε ότι το διαδίκτυο μπορεί να αποσυντονίσει τα παιδιά από το σχολείο; Σχόλια: Το 62% των παιδιών ταυτίζονται με την άποψη ότι το διαδίκτυο αποσυντονιζόταν τα παιδιά από το σχολείο. Αυτό κατά τη γνώμη μας οφείλεται στο Facebook, Twitter και άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης ή διαδικτυακών παιχνιδιών. Επίσης, χάνεται η επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων και η επικοινωνία αντικαταστάθηκε με μια οθόνη!! Απάντηση: Από τις απαντήσεις φαίνεται πως πάνω από το 80% των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι το διαδίκτυο αποσυντονίσει τα παιδιά από το σχολείο. πολύ 26 αρκετά 36 μέτρια 10 λίγο 2 καθόλου
Ερώτηση 2η. Πόσο πιστεύετε ότι το διαδίκτυο επηρεάζει θετικά την γενιά των εφήβων; Σχόλια: Οι 28 από τους 64 μαθητές θεωρεί ότι το διαδίκτυο επηρεάζει αρκετά θετικά την γενιά των εφήβων ενώ οι υπόλοιποι 36 πιστεύουν ότι δεν έχει τόσο θετική επιρροή. Αυτό οφείλεται στην χρησιμότητα των πληροφοριών που παρέχει. Απάντηση: Από τις απαντήσεις φαίνεται πως το 55% των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι το διαδίκτυο επηρεάζει θετικά την γενιά των εφήβων. πολύ 5 αρκετά 23 μέτρια 27 λίγο 16 καθόλου 3
Ερώτηση 3η. Πόσο πιστεύετε ότι τα παιδιά θα μπορούσαν να ζήσουν χωρίς το διαδίκτυο; Σχόλια: Η πλειονότητα των ερωτηθέντων απάντησε μέτρια προς λίγο. Ωστόσο οι απόψεις είναι γενικά μοιρασμένες. Δηλαδή οι νέοι πιστεύουν πως μπορούν να ζήσουν και χωρίς το διαδίκτυο για κάποιο χρονικό διάστημα. Όμως οι ανάγκες για συνεχή ενημέρωση δικαιολογούν σε μεγάλο βαθμό τις παραπάνω θέσεις Απάντηση: Από τις απαντήσεις φαίνεται πως το 53% των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι τα παιδιά δεν θα μπορούσαν να ζήσουν χωρίς το διαδίκτυο. πολύ 5 αρκετά 16 μέτρια 18 λίγο 19 καθόλου
Ερώτηση 4η. Κατά πόσο πιστεύετε ότι το διαδίκτυο αποτελεί αξιόπιστος τρόπος εκπαίδευσης Σχόλια: Η πλειονότητα των ερωτηθέντων απάντησε μέτρια γιατί παρόλο που στο διαδίκτυο είναι αρκετά εύκολη η πρόσβαση και η εύρεση πληροφοριών υπάρχει η πιθανότητα πρόσβασης σε μη έγκυρες και αξιόπιστες ιστοσελίδες. Απάντηση: Από τις απαντήσεις φαίνεται πως το 57% των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι το διαδίκτυο αποτελεί αξιόπιστος τρόπος εκπαίδευσης. πολύ 1 αρκετά 19 μέτρια 37 λίγο 14 καθόλου 3
Επίλογος Μετά από μια πολύμηνη έρευνα σε σχέση με την χρήση, την βοήθεια που μας παρέχει ο υπολογιστής μέσω Internet και τις συνέπειες που έχει στην νεολαία, καταλήξαμε στο συμπέρασμα (με βάση τις απαντήσεις των μαθητών και τις γνώσεις μας) ότι τα παιδιά ταυτίζονται με την άποψη ότι το διαδίκτυο τα αποσυντονίζει σε ανησυχητικό βαθμό από το σχολείο. Αυτό οφείλεται στο Facebook, Twitter και άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή διαδικτυακών παιχνιδιών. Πιο συγκεκριμένα, χάνεται η επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων και η επικοινωνία αντικαταστάθηκε από μια οθόνη. Οι απόψεις είναι γενικά μοιρασμένες. Δηλαδή οι νέοι πιστεύουν πως μπορούν να ζήσουν και χωρίς το διαδίκτυο για κάποιο χρονικό διάστημα. Παρόλο που στο διαδίκτυο είναι αρκετά εύκολη η πρόσβαση και η εύρεση πληροφοριών υπάρχει η πιθανότητα μη έγκυρων και αξιόπιστων ιστοσελίδων. Από τις απαντήσεις των μαθητών φαίνεται ότι τα παιδιά έχουν επίγνωση των κινδύνων του διαδικτύου αν και τους παραβλέπουν θεωρώντας ότι οι ίδιοι δεν πρόκειται ποτέ να κινδυνέψουν .
Προτάσεις για συμπληρωματική εργασία (προτεινόμενη έρευνα) Προτάσεις για συμπληρωματική εργασία (προτεινόμενη έρευνα) Κίνδυνοι στο διαδίκτυο και τρόποι αντιμετώπισης τους. Σύγκριση ανάμεσα στην τηλεόραση και το διαδίκτυο. Τα θετικά και τα αρνητικά του διαδικτύου και της τηλεόρασης σε σχέση με παλαιότερα χρόνια. Διαμόρφωση της σκέψης και του χαρακτήρα από τις ώρες που αφιερώνουμε μπροστά στον υπολογιστή και την τηλεόραση
Πηγές πληροφόρησης-βιβλιογραφία Επίσκεψη σε εγκυκλοπαίδειες και στο διαδίκτυο (συγκεκριμένα χρησιμοποιήθηκε η βικιπαίδια καθώς και άλλες ιστοσελίδες που έχουν σχετικές με το θέμα μας πληροφορίες όπως: esterat.blogspot.com/, www.slideshare.net.filippsh/project-1636938, apostolos1963.blogspot.com/2011/05/internet.html
Ευχαριστούμε για την προσοχή σας! Στεργίου Θεόδωρος Στίκας Χριστόφορος Φιλιππόπουλος Λεωνίδας Χαλιώτης Βασίλης