Σχεδιάζοντας τη διδασκαλία της Ιστορίας, στο πλαίσιο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Ο Σχολικός σας Σύμβουλος
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Διδακτική Μεθοδολογία του Λογισμικού Ιστορίας
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ  Αποτελεί ένα από τα τέσσερα τμήματα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής.  Υπήρξε το πολυπληθέστερο.
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα Συστηματική Διερεύνηση Επιλεγμένων Τομέων Κωδικοποίηση από τον Νικόλαο Τριπόδη, Σχολικό.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΤΑΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ.
Επιμόρφωση στα Επιμόρφωση στα νέα βιβλία Συνάντηση πρώτη Μαθηματικά Γκουτζαμάνης Βασίλης – Σχολικός Σύμβουλος Ζυγούρη Έλενα – Σχολικός.
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Δημήτρης Κ. Μαυροσκούφης αναπληρωτής καθηγητής Α.Π.Θ.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Ανδρέου Μπέττυ Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006.
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
EPICT-ΕΣΠΕΡΙΔΕΣ EPICT-esperides EUROPEAN PEDAGOGICAL INFORMATION AND COMPUTER TECHNOLOGIES ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ.
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
Σουρίδη – Μπαταγιάννη Παναγιώτα Φιλόλογος, ΜΔΕ 3o Γυμνάσιο Αργυρούπολης - Αθήνα.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
Δικαιούχος φορέας Συμπράττοντες φορείς ● Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στις αρχές παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ, καθώς και στην απόκτηση.
Προγραμματισμός και οργάνωση διδακτέας ύλης, εκπόνηση σχεδίου μαθήματος 1.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ schools.gr/content/index.php?lesson_id=1 &ep=67 schools.gr/content/index.php?lesson_id=1.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Οδηγίες διδασκαλίας για τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία στο Λύκειο, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης και του εξορθολογισμού της διδακτέας ύλης Βενετία.
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
ΘΕΜΑ: ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ, ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ Φοιτητής : Πάτακας Δημήτριος ΑΕΜ : 3279 Εξάμηνο : Στ΄ Μάθημα :
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Διδακτική της Πληροφορικής
Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ για το μάθημα της ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ Αθήνα, 1-2 Απριλίου 2005
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στην Προσχολική Εκπαίδευση
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Δημιουργία σεναρίου.
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Project.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σχεδιάζοντας τη διδασκαλία της Ιστορίας, στο πλαίσιο Σχεδιάζοντας τη διδασκαλία της Ιστορίας, στο πλαίσιο σύγχρονων διδακτικών αντιλήψεων και πρακτικών Βενετία Μπαλτά Σχολ. Σύμβουλος Φιλολόγων

Πώς καθορίζονται τα χαρακτηριστικά του μαθήματος της Ιστορίας; Πώς καθορίζονται τα χαρακτηριστικά του μαθήματος της Ιστορίας; Θεσμικό πλαίσιο Θεωρητικό πλαίσιο Διδακτική πράξη

Σχετικά με το θεσμικό πλαίσιο Προγράμματα Σπουδών: στοχοθεσία/ διαδικασία Κοινοί γενικοί σκοποί (Γυμνάσιο Λύκειο): Ανάπτυξη ιστορικής σκέψης (π.χ. κατανόηση ιστορικών γεγονότων, σύνδεση αιτίων και αποτελεσμάτων...) Ανάπτυξη ιστορικής συνείδησης (π.χ. κατανόηση ανθρώπινης συμπεριφοράς, επίγνωση ιστορικής συνέχειας...) Κοινή προοπτική: προετοιμασία συνειδητών πολιτών, η γνώση του παρελθόντος βοηθά στην κατανόηση του παρόντος και στη λήψη αποφάσεων για το μέλλον

Σχετικά με το θεωρητικό πλαίσιο Α. Γενικές αρχές Ενεργός ρόλος στον μαθητή (ενθάρρυνση της συμμετοχής, του διαλόγου, των συνεργασιών) Η μάθηση ως κοινωνική διεργασία (ενίσχυση αυθεντικών / διερευνητικών διαδικασιών μάθησης) Στόχοι: αυτονομία, χειραφέτηση, γραμματισμοί

Σχετικά με το θεωρητικό πλαίσιο Β. Ζητήματα ειδικής διδακτικής Στόχοι της διδασκαλίας της Ιστορίας: Μελέτη του συνόλου της ανθρώπινης εμπειρίας Ανάδειξη των διασυνδέσεων γεγονότων, φαινομένων... Καλλιέργεια κριτικής σκέψης, και μέσω της αξιοποίησης ερευνητικών μεθόδων της ιστορικής επιστήμης Εξισορρόπηση δηλωτικής / διαδικαστικής γνώσης Ανάπτυξη δεξιοτήτων

Σχετικά με το θεωρητικό πλαίσιο Β. Ζητήματα ειδικής διδακτικής/ Οι έννοιες Οι έννοιες συνιστούν βασικό εργαλείο για την περιγραφή και ερμηνεία των ιστορικών δεδομένων. Ενδεικτικά: Γενικές έννοιες (π.χ. οικονομία, πολιτική, τέχνες / τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας) Δομικές έννοιες (π.χ. χώρος, χρόνος, αλλαγή, αιτιότητα /αντικείμενα έρευνας και μελέτης της ιστορικής επιστήμης) Οργανωτικές έννοιες (π.χ. εθνικισμός / όροι αναγκαίοι στην ανασύνθεση και κατανόηση μιας πραγματικότητας) Ιστορικές έννοιες (π.χ. Κοτζαμπάσηδες / όροι στο πλαίσιο συγκεκριμένης περιόδου )

Σχετικά με το θεωρητικό πλαίσιο Β. Ζητήματα ειδικής διδακτικής/ Οι πηγές Η αξιοποίηση των πηγών συνιστά κομβική διδακτική επιλογή καθώς μπορεί να συμβάλει: στην ενδυνάμωση του ενδιαφέροντος για την ιστορία, στην ενίσχυση πρακτικών διερεύνησης, στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ανάλυσης και σύνθεσης, στην ενίσχυση του διαλόγου και της ενσυναίσθησης στην ενδυνάμωση διαδικασιών ανάπτυξης κριτικής σκέψης

Σχετικά με το θεωρητικό πλαίσιο Β. Ζητήματα ειδικής διδακτικής/ Η πολυπρισματικότητα Η πολυπρισματικότητα εκκινεί από την εργασία του ιστορικού (μελέτη διαφορετικών πηγών, κριτική επεξεργασία, διασταύρωση δεδομένων, έλεγχος αξιοπιστίας...) Εντάσσεται στη σχολική τάξη μέσω δραστηριοτήτων (αντικρουόμενες ιστορικές απόψεις, διαφοροποίηση στον χρόνο, συγκριτικές προσεγγίσεις, υπόδυση ρόλων, “ανακρίσεις”...) Στόχοι: συνειδητοποίηση προκαταλήψεων /”ιστορικότητα” των ερμηνειών / ανάπτυξη της ενσυναίσθησης

Σχετικά με το θεωρητικό πλαίσιο Β. Ζητήματα ειδικής διδακτικής/ Από την πλευρά του μαθητή... Πώς προσέρχεται ο μαθητής στη σχολική τάξη; Συνήθεις παρανοήσεις: έμφαση στα γεγονότα και όχι στις διεργασίες, υπεραπλουστευτικές αφηγήσεις, αδυναμίες στην αντίληψη των εννοιών κ.λπ. Επομένως: Η διαχείριση του “λάθους”, σημαντικός παράγοντας της διαδικασίας μάθησης!

Σχετικά με το θεωρητικό πλαίσιο Β. Ζητήματα ειδικής διδακτικής/ Από την πλευρά του μαθητή... Προσδοκώμενα αποτελέσματα, με την ολοκλήρωση της ιστορικής παιδείας: Τοποθέτηση σημαντικών γεγονότων στον χώρο κι τον χρόνο Γνώση των κύριων μετασχηματισμών που έχει υποστεί ο κόσμος από την προϊστορία μέχρι τη σύγχρονη εποχή Γνώση βασικών εννοιών που είναι αναγκαίες για την κατανόηση του ιστορικού λόγου Δυνατότητα ενσωμάτωσης νέων γνώσεων σε προηγούμενες

Διδακτική πράξη Τα χαρακτηριστικά και η δυναμική της τάξης, ως πεδίο συνεργασίας ή και εντάσεων.... Το σχολικό εγχειρίδιο και γενικότερα το εκπαιδευτικό υλικό Η διαχείριση του χρόνου διδασκαλίας Η διαθέσιμη υλικοτεχνική υποδομή και η δυνατότητα αξιοποίησής της Δραστηριότητες που εντάσσονται στη διδασκαλία (συνθετικές εργασίες, διαθεματικά σχέδια εργασίας κλπ) Το ισχύον σύστημα αξιολόγησης.

Με βάση όλα τα προηγούμενα, ο εκπαιδευτικός: Παίρνει αποφάσεις, Διαμορφώνει στρατηγική, Θέτει προτεραιότητες, Αναστοχάζεται, Αναπροσαρμόζει τις πρακτικές του... Κυρίως, όμως, Συζητά και συνεργάζεται.

Αποτύπωση στοιχείων ενός σχεδίου μαθήματος Στόχοι Διαδικασίες (Μέθοδος / Τεχνικές / Πόροι / Πορεία διδασκαλίας με αναφορά στα επιμέρους βήματα) Το σχέδιο μαθήματος εστιάζει στις ανάγκες συγκεκριμένων μαθητών και αυτές υπηρετεί.

Ένα διδακτικό σενάριο Συνήθως διαρκεί αρκετές διδακτικές ώρες. Υπηρετεί την επεξεργασία ενός θέματος. Αποτελείται από ένα σύνολο δραστηριοτήτων με δομή και στόχους.

Ενδεικτική, συνοπτική βιβλιογραφία Ανδρέου, Αντρέας Π. [επιμ.] (2008). Η διδακτική της ιστορίας στην Ελλάδα και η έρευνα στα σχολικά εγχειρίδια. Αθήνα: Μεταίχμιο. Αντωνιάδης. Λέανδρος (1995). Η διδακτικής της ιστορίας. Αθήνα: Πατάκης. Barton, Keith C. – Levstik, Linda S. (2008). Διδάσκοντας ιστορία για το συλλογικό αγαθό, μετ. Α. Θεοδωρακάκου. Αθήνα: Μεταίχμιο. Husbands, Chris (2004). Τι σημαίνει διδασκαλία της ιστορίας: γλώσσα, ιδέες και νοήματα, μετ. Α. Λυκούργος. Αθήνα: Μεταίχμιο. Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα ΚΣΕ, τεύχος 3, κλ. ΠΕ02, β΄ έκδ.(2010). Πάτρα: ΙΤΥ, σελ. 147-185. Κόκκινος, Γιώργος – Αγγελάκος, Κώστας [επιμ.] (2004). Η διαθεματικότητα στο σύγχρονο σχολείο και η διδασκαλία της ιστορίας με τη χρήση πηγών. Αθήνα: Μεταίχμιο. Κόκκινος, Γιώργος – Νάκου, Ειρήνη [επιμ.] (2006). Προσεγγίζοντας την ιστορική εκπαίδευση στις αρχές του 21 ου αιώνα. Αθήνα: Μετάιχμιο. Κόκκινος, Γιώργος – Μαυροσκούφης, Δημήτρης Κ. – Γατσωτής, Παναγιώτης – Λεμονίδου, Έλλη (2010). Τα συγκρουσιακά θέματα στη διδασκαλία της Ιστορίας. Αθήνα: Νοόγραμμα. Mattozzi, Ivo (2005). Εκπαιδεύοντας αναγνώστες Ιστορίας, μετ. Π. Σκόνδρας. Αθήνα: Μεταίχμιο. Μαυροσκούφης, Δημήτρης Κ. (2005). Αναζητώντας τα ίχνη της Ιστορίας: ιστοριογραφία, διδακτική μεθοδολογία και ιστορικές πηγές. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη. Μαυροσκούφης, Δημήτρης Κ. (1999). Εμπειρίες και απόψεις μαθητών και φοιτητών σχετικές με το μάθημα της ιστορίας: θεωρητικά ζητήματα και εμπειρική έρευνα. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη. Moniot, Henri (2002). Η Διδακτική της Ιστορίας, μετ. Έφη Κάννερ. Αθήνα: Μεταίχμιο. Νάκου, Ειρήνη (2000). Τα παιδιά και η ιστορία: ιστορική σκέψη, γνώση και ερμηνεία. Αθήνα: Μεταίχμιο. Peyrot, Jean [επιμ.] (2000). Η Διδασκαλία της Ιστορίας στην Ευρώπη, μετ. Α. Καζάκος. Αθήνα: Μεταίχμιο. Ρεπούση, Μαρία (2004). Μαθήματα ιστορίας: από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση. Αθήνα: Καστανιώτης.