Διάλεξη 5η Η Μορφωτική Τηλεόραση H Σχολική τηλεόραση Αναπ. Καθηγητής Γ. Πλειός
Τι είναι η μορφωτική τηλεόραση ? Τα μορφωτικά προγράμματα, της τηλεόρασης γενικού ακροατηρίου ! Ανεξαρτήτως της ιδιαίτερης τεχνολογικής της μορφής (αναλογική ή ψηφιακή, καλωδιακή ή μη κ.ο.κ.) Ανεξαρτήτως του είδους του ακροατηρίου στο οποίο απευθύνονται Ανεξαρτήτως αν επηρεάζονται ή όχι από το Α.Π. ή τους κανόνες της επιστημονικής γνώσης Ο λόγος της μορφωτικής τηλεόρασης είναι πληροφοριακός αλλά δεν είναι επικεντρωμένος στην επικαιρότητα Η μορφωτική τηλεόραση είναι επικεντρωμένη στη διδασκαλία ενός γνωστικού αντικειμένου ή θεματικής ενότητας
ΜΟΡΦΕΣ ΤΗΣ ΜΟΡΦΩΤΙΚΗΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ Η σχολική τηλεόραση Η εκπαιδευτική τηλεόραση Η επιμορφωτική τηλεόραση
Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ Ο τηλεοπτικός δέκτης στη σχολική τάξη. Τα περιεχόμενα συνδέονται με το αναλυτικό πρόγραμμα και τους σκοπούς της εκπαίδευσης
Αρχικά γνωρίσματα της σχολικής τηλεόρασης Ξεκινά μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο Η εξέλιξή της εξαρτάται από την εξέλιξη της τηλεόρασης για το γενικό ακροατήριο Αρχικά θεωρείται ως «εποπτικό μέσο» Γενικότερη θετικιστική αντίληψη της τηλεόρασης- ουδέτερο μέσο, σημασία έχει το περιεχόμενο
Η εξέλιξη της σχολικής τηλεόρασης 1950-1965 1965-1980 1980-1990 1990- Σήμερα
Σχολική τηλεόραση – Α’ Φάση 1950-1965 Δυναμική ανάπτυξη σε συνάρτηση με το Α.Π. Οπτικοποίηση του Α.Π. – Π.χ. κινηματογράφηση παραδόσεων Πιστεύεται ότι η Σ.Τ. θα αντικαταστήσει το δάσκαλο
Σχολική τηλεόραση – Β’ Φάση 1965-1980 Τεχνικώς επεξεργασμένα περιεχόμενα του Α.Π. Εξεικονισμένες εφαρμογές των αφηρημένων γνώσεων, π.χ. Παρουσίαση του νόμου της ισορροπίας: σχοινοβάτης, ποδηλατιστής Εμφάνιση της “διασκαίδευσης”
Σχολική τηλεόραση – Γ’ Φάση 1980-1990 Γενικευμένη δραματοποιημένη παρουσίαση της γνώσης
Σχολική τηλεόραση – Δ’ Φάση 1990 – Σήμερα Σχολική τηλεόραση – Δ’ Φάση 1990 – Σήμερα Αμφιβολία για την μαθησιακή δύναμη της τηλεόρασης vs Η/Υ και διαδίκτυο Γενικό συμπέρασμα Η εξέλιξη της Σχολικής Τηλεόρασης είναι πορεία εισχώρησης σε αυτήν όλων των δομικών στοιχείων του λόγου της εικόνας
Ερωτήσεις ?