Η διεθνής σύμβαση (STCW ) ΕΥΔΟΚΙΑ ΛΕΙΒΑΔΑ-ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΡΙΑ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΜΑΪΟΣ 2017
Ναυτιλιακή Βιομηχανία Ο χαρακτήρας της ναυτιλιακής βιομηχανίας εκτός από συναρπαστικός είναι και διεθνής.
Οι Τρεις βασικοί πυλώνες της ναυτιλίας Α. πλοίο Β. ναυτικοί Γ. λιμάνια
Α. Πλοίο - SAFETY FIRST Καθώς το κύριο ζητούμενο μιας εμπορικής μεταφοράς είναι να μεταφερθεί το φορτίο με ασφάλεια, η ανάγκη για ασφαλή και αξιόπλοα πλοία ήταν, είναι και θα είναι ο βασικός στόχος όλων όσων είναι μέρος της θαλάσσιας βιομηχανίας.
Β. Ναυτικοί - SAFETY FIRST Η διεθνικότητα αγγίζει και τα πληρώματα που υπηρετούν στο ίδιο πλοίο. Αυτό σημαίνει ότι έχουν εκπαιδευτεί σε διαφορετικές χώρες και με διαφορετικά συστήματα. Για την εξασφάλιση του ''SAFETY FIRST'', είναι πάρα πολύ σημαντικό να έχουν όλα τα μέλη του πληρώματος τις ικανότητες που απαιτούνται για να εκτελέσουν τα καθήκοντά τους με ασφαλή τρόπο.
Ναυτιλία - SAFETY FIRST Η ασφάλεια στη ναυτιλία παρακολουθείται μέσα από μια σειρά συμβάσεων και κανόνων, οι οποίοι: θεσμοθετήθηκαν από Διεθνείς Ναυτιλιακούς Οργανισμούς, υπογράφτηκαν από τα Ναυτικά κράτη, παρακολουθούνται, αξιολογούνται και αναθεωρούνται συνεχώς.
Ατυχήματα μέσα στο πλοίο Ατυχήματα στο πλοίο: μικρά έως πολύ σοβαρά, έχουν στοιχίσει σε ανθρώπινες ζωές. Βασικό μέλημα ναυτιλιακής εταιρείας: μείωση του αριθμού των ατυχημάτων στο ελάχιστο.
STCW Convention Για το λόγο αυτό συνήφθη το 1978 μεταξύ των κρατών μερών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ/ΙΜΟ): η διεθνής σύμβαση για πρότυπα εκπαίδευσης, έκδοσης πιστοποιητικών και τήρησης φυλακών των ναυτικών (η σύμβαση STCW, (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers – STCW Convention).
STCW Convention Τα μέλη του ΙΜΟ θέσπισαν τη σύμβαση STCW, προκειμένου: να «προάγουν την ασφάλεια της ζωής στη θάλασσα να προστατεύσουν το θαλάσσιο περιβάλλον ορίζοντας από κοινού διεθνή πρότυπα σχετικά με: την εκπαίδευση, την έκδοση πιστοποιητικών και την τήρηση φυλακών των ναυτικών». Η STCW, τέθηκε σε ισχύ το 1984 και μετά από τροποποιήσεις, που υιοθετήθηκαν από την Διπλωματική Διάσκεψη της Μανίλας των Φιλιππίνων (21-25/6/2010), η ναυτική εκπαίδευση θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις νέες απαιτήσεις. )
STCW 1978 Η STCW έθεσε τις βάσεις για την ανάπτυξη μιας κουλτούρας ασφάλειας στο θαλάσσιο περιβάλλον, προσδιορίζοντας τις ελάχιστες χρονικές περιόδους seagoing και τις ελάχιστες απαραίτητες γνώσεις και ικανότητες, που πρέπει να έχει το ναυτικό προσωπικό για τη χορήγηση πιστοποιητικών.
STCW/78 και ανθρώπινος παράγοντας Η STCW/78: Ασχολείται με ζητήματα προσδιορισμού και επιβεβαίωσης των προσόντων των αξιωματικών. Στόχος: Περιορισμός της εκτεταμένης πλαστογραφίας ναυτικών διπλωμάτων, που εκείνη την εποχή ήταν σε άνθιση. Η STCW/78 δικαιολογημένα μπορεί να λεχθεί ότι επικεντρώνεται στον ανθρώπινο παράγοντα.
STCW Convention- Συστήματα εκπαίδευσης Η σύμβαση STCW ενσωματώθηκε στο κοινοτικό δίκαιο μέσω της οδηγίας σχετικά με το ελάχιστο επίπεδο εκπαίδευσης των ναυτικών προκειμένου να αναπτυχθεί και να βελτιωθεί ένα σύστημα αναγνώρισης των ναυτικών που εκπαιδεύονται και καταρτίζονται εκτός της ΕΕ. Λόγω του παγκοσμιοποιημένου χαρακτήρα της ναυτιλίας, τα πληρώματα που υπηρετούν στο ίδιο πλοίο έχουν εκπαιδευτεί σε διαφορετικές χώρες και με διαφορετικά συστήματα. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να έχουν όλα αυτά τα μέλη πληρώματος τις ικανότητες που απαιτούνται για την εκτέλεση των καθηκόντων τους με ασφαλή τρόπο.
Based Behavior Safety του ΙΜΟ H SOLAS 74 convention, για την ασφάλεια την ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, Η MARPOL Convention, για την Πρόληψη της Θαλάσσιας Ρύπανσης από τα Πλοία, Η STCW Convention για τα Πρότυπα Εκπαίδευσης, Έκδοσης Πιστοποιητικών και Τήρησης Φυλακών Ναυτικών, MLC 2006, Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας (είναι σύμβαση του I.L.O)
Μηχανικοί εμπορικού ναυτικού
STCW- Περιεχόμενο Το τεχνικό παράρτημά της STCWπεριέχει τις απαιτήσεις σχετικά με: την εκπαίδευση, τα προσόντα και την πιστοποίηση για διάφορες θέσεις σε πλοία (λόγου χάρη για τον «πλοίαρχο», τον «υποπλοίαρχο», κλπ.). Ένα άλλο παράρτημα της σύμβασης — ο «Κώδικας» — περιέχει λεπτομερείς πίνακες που περιγράφουν επακριβώς τις ουσιώδεις ικανότητες (π.χ. τοποθέτηση, ελιγμοί πλοίου, χειρισμός φορτίου) που πρέπει να μάθουν οι υποψήφιοι για τις διάφορες θέσεις στο πλοίο και για τις οποίες πρέπει να υποβληθούν σε δοκιμές από τους αρμόδιους φορείς.
STCW – o έλεγχος στον EMSA Έλεγχος συμμόρφωσης. Σε Επιτροπή η ευθύνη αξιολόγησης του εάν τρίτες χώρες συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις της σύμβασης STCW με την υποστήριξη του EMSA. Στόχοι του EMSA: Α. Διασφάλιση υψηλού, ομοιόμορφου και αποτελεσματικού επιπέδου ασφάλειας στη θάλασσα και της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ). Β. Επιδίωξη της πρόληψης της ρύπανσης και της αντιμετώπισης της ρύπανσης 1. από πλοία 2. από εγκαταστάσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Διαδικασία Ελέγχου συμμόρφωσης μιας τρίτης χώρας Αν η αρμόδια Επιτροπή αποφασίσει ότι η συγκεκριμένη χώρα συμμορφώθηκε με τις απαιτήσεις της STCW, αυτό συνεπάγεται ότι: τα κράτη μέλη μπορούν να αναγνωρίζουν τα πιστοποιητικά που εκδίδει η αναγνωρισμένη χώρα και ότι οι ναυτικοί από αυτήν τη χώρα έχουν το δικαίωμα να εργάζονται στα πλοία που φέρουν τη σημαία του κράτους μέλους.
Ναυτικοί από μη αναγνωρισμένες χώρες Ωστόσο, τα κράτη μέλη δεν είναι υποχρεωμένα να αναγνωρίζουν τα πιστοποιητικά αυτών των χωρών, παρά την αναγνώριση της Επιτροπής. Αντιθέτως, οι ναυτικοί από μη αναγνωρισμένες χώρες δεν επιτρέπεται να εργάζονται σε πλοία που φέρουν τη σημαία κράτους μέλους της ΕΕ.
Συμπληρωματική εκπαίδευση στο πλήρωμα Η χώρα μας υπέγραψε την σύμβαση STCW, Και οι πλοιοκτήτες ήταν υποχρεωμένοι να γνωρίζουν ότι: από 1 Ιουλίου 2013 και έως την 1η Ιανουαρίου 2017 όλοι οι ναυτικοί πρέπει λάβουν συμπληρωματική εκπαίδευση σύμφωνα με τις διατάξεις της τροποποίησης της Μανίλα 2010 της Διεθνούς σύμβασης STCW.
Γ. Λιμάνια- SAFETY Port State Control- Έλεγχοι πλοίων Ο IMO μέσω της Επιτροπής Ασφαλείας (Maritime Safety Committee -MSC) εξέδωσε εγκύκλιο σύμφωνα με την οποία ζητείται από τους Αξιωματικούς των Κρατών Λιμένα (PSC) να πραγματοποιούν ελέγχους στα πιστοποιητικά των ναυτικών θεωρώντας την 1η Ιουλίου 2017 ως την πλέον ρεαλιστική καταληκτική ημερομηνία για την συμμόρφωση ναυτικών και κρατών σημαίας προς την τροποποίηση της Μανίλα Σε περίπτωση που το πλήρωμα δεν διαθέτει τα κατάλληλα πιστοποιητικά, θα υπάρξει πρόβλημα κατά τους ελέγχους των πλοίων από το (Port State Control – PCS.
΄Ελεγχος πληρώματος για σωστή εκτέλεση καθηκόντων
Έλεγχος πιστοποιητικών ναυτικών Σε περίπτωση που το πλήρωμα δεν διαθέτει τα κατάλληλα πιστοποιητικά, υπάρχει το ενδεχόμενο κρατήσεων των πλοίων η οποιασδήποτε άλλης ενέργειας από τους αξιωματικούς των PSC.
STCW 2010 Οι τροποποιήσεις, που αποκαλούνται «Τροποποιήσεις της Μανίλας στην Σύμβαση και Κώδικα STCW», υιοθετήθηκαν τελικά την 25η Ιουνίου 2010 και τέθηκαν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2012 από όλα τα Κράτη - Μέλη της STCW. Η νέα σύμβαση αποτελείται πλέον από 8 Κεφάλαια και 43 κανονισμούς. Οι τροποποιήσεις της Μανίλας, δίνουν ακόμα πιο αυξημένη βαρύτητα στην εκπαίδευση και την πιστοποίηση των γνώσεων του θαλάσσιου προσωπικού.
Οι τροποποιήσεις του 2010 στον κώδικα περιλαμβάνουν : 1. βελτιωμένα μέτρα για την πρόληψη πρακτικών πλαστών πιστοποιητικών ικανότητας και την ενίσχυση των διαδικασιών αξιολόγησης και παρακολούθησης συμμόρφωσης των με τις απαιτήσεις της σύμβασης, 2. αναθεωρημένες απαιτήσεις για τις ώρες εργασίας και ανάπαυσης και νέες απαιτήσεις για την πρόληψη κατάχρησης οινοπνεύματος και ναρκωτικών, καθώς και επικαιροποιημένα ιατρικά πρότυπα ικανότητας ναυτικών, 3. νέες απαιτήσεις για το κατώτερο προσωπικό (ableseafarers), 4. νέες απαιτήσεις εκπαίδευσης στην σύγχρονη τεχνολογία, όπως συστήματα ηλεκτρονικών χαρτών και πληροφόρησης (electronicchartsandinformationsystems- ECDIS), καθώς και νέες οδηγίες εκπαίδευσης προσωπικού πλοίων που δραστηριοποιούνται σε πολικά ύδατα και προσωπικού που χειρίζονται DynamicPositioningSystems. 5. νέες απαιτήσεις για εκπαίδευση και πιστοποίηση ηλεκτρολόγων αξιωματικών,
Οι τροποποιήσεις του 2010 στον κώδικα περιλαμβάνουν τα εξής: 6. επικαιροποίηση των απαιτήσεων για το προσωπικό που υπηρετεί σε όλους τους τύπους των πετρελαιοφόρων, περιλαμβανομένων των απαιτήσεων για προσωπικό που υπηρετεί σε υγραεριοφόρα, 7. νέες απαιτήσεις εκπαίδευσης σε θέματα ασφαλείας, και διατάξεις για να διασφαλισθεί ότι οι ναυτικοί έχουν εκπαιδευτεί κατάλληλα για να αντιμετωπίσουν την κατάσταση πειρατικής επίθεσης κατά του πλοίου τους, καθώς και επικαιροποιημένες απαιτήσεις για το προσωπικό ορισμένων ειδών πλοίων. 8. Επίσης νέες απαιτήσεις για την εκπαίδευση σε θέματα περιβαλλοντικής γνώσης σε ηγετικά καθήκοντα και ομαδική εργασία, και οδηγίες για την εισαγωγή σύγχρονης τεχνολογίας εκπαίδευσης, περιλαμβανομένης της εκπαίδευσης εξ αποστάσεως και μέσω του διαδικτύου.
Ώρες ανάπαυσης 1. Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις σε όλα τα άτομα στα οποία ανατίθενται καθήκοντα αξιωματικού φυλακής ή κατώτερου μέλους πληρώματος που συμμετέχουν σε φυλακές και των οποίων τα καθήκοντα περιλαμβάνουν καθορισμένα καθήκοντα ναυτικής ασφάλειας, πρόληψης ρύπανσης και ασφαλείας θα παρέχονται περίοδοι ανάπαυσης που δεν θα είναι μικρότερες από: –κατ’ ελάχιστον 10 ώρες κατά τη διάρκεια οποιαδήποτε 24ωρης χρονικής περιόδου, και –77 ώρες κατά τη διάρκεια οποιαδήποτε 7ήμερης περιόδου.
Ώρες ανάπαυσης 2. Οι ώρες ανάπαυσης μπορούν να διαιρούνται σε μέχρι δύο περιόδους εκ των οποίων η μία πρέπει να είναι τουλάχιστον 6ωρης διάρκειας και τα διαλείμματα μεταξύ δύο διαδοχικών περιόδων ανάπαυσης δεν πρέπει να υπερβαίνουν τις 14 ώρες. Ωστόσο, για να εξασφαλισθεί η συνέχιση ασφαλούς λειτουργίας των πλοίων σε εξαιρετικές συνθήκες επιτρέπονται ορισμένες εξαιρέσεις από τις ανωτέρω απαιτήσεις. Ειδικότερα, μπορούν να επιτραπούν εξαιρέσεις από τις απαιτούμενες ώρες ανάπαυσης υπό τον όρο ότι ή περίοδος ανάπαυσης δεν είναι μικρότερη των 70ωρών κατά την διάρκεια οποιουδήποτε 7ήμερου και υπό ορισμένες προϋποθέσεις, δηλαδή:
Ώρες ανάπαυσης 3. -η επιτρεπόμενη εξαίρεση δεν θα επεκτείνεται πέραν των δύο διαδοχικών εβδομάδων, -τα διαλείμματα μεταξύ των περιόδων εξαίρεσης δεν θα είναι μικρότερα από το διπλάσιο της διάρκειας τη εξαίρεσης, -οι ώρες ανάπαυσης μπορούν να διαιρούνται σε μέχρι τρεις περιόδους, μία εκ των οποίων θα είναι τουλάχιστον 6ωρη και καμία από τις άλλες δύο περιόδους δεν θα είναι μικρότερη της μιας ώρας, -τα διαλείμματα μεταξύ διαδοχικών περιόδων ανάπαυσης δεν θα υπερβαίνουν τις 14 ώρες, -οι εξαιρέσεις δεν θα επεκτείνονται πέραν των δύο 24ωρων περιόδων κατά τη διάρκεια οποιασδήποτε 7ήμερης περιόδου. Πηγή:
Ματσακόνι χωρίς προφυλάξεις
?? Any question?