2Η ΗΜΕΡΙΔΑ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ E-BUSINESS FORUM Θ3 «ΕΥΦΥΕΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ» ΑΘΗΝΑ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Η ΗΜΕΡΙΔΑ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ E-BUSINESS FORUM Θ3 «ΕΥΦΥΕΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ» 1 Αποτελέσματα των εργασιών της πρωτοβουλίας e-business forum Θ3 και προτεινόμενες ενέργειες για την ανάπτυξη του Τομέα των ευφυών μεταφορών στην Ελλάδα Β. Μιζάρας TREDIT A.E.
ΑΘΗΝΑ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Συμπεράσματα από διεθνή εμπειρία Ώριμη τεχνολογία και δοκιμασμένα συστήματα «Κρίσιμη μάζα» αγοράς: πίεση από αυτοκινητοβιομηχανίες Στρατηγικοί στόχοι και ολοκληρωμένος επιχειρησιακός σχεδιασμός Πλαίσιο υποστήριξης για διαλειτουργικότητα σε εθνικό επίπεδο και διασυνοριακό Υποστήριξη από την Βιομηχανία και Κοινοπραξίες Δημοσίου/Ιδιωτών Συνεχόμενη προσπάθεια αναβάθμισης και εκμοντερνισμού των συστημάτων Έμφαση στην έρευνα ως στρατηγικό εργαλείο Μέτρηση αποτελεσμάτων και αξιολόγηση
ΑΘΗΝΑ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας στο Τορίνο (1/2) Το έργο 5T: Χρήση τηλεματικών τεχνολογιών για τις μεταφορές και την κυκλοφορία στο Τορίνο (Telematics Technologies for Transport and Traffic in Turin) Ξεκίνησε το 1992 από τον Δήμο, με την υποστήριξη της ΕΕ, και εκτελέστηκε από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς Δημιουργήθηκε έτσι μια κοινοπραξία Δημοσίου/Ιδιωτών με στόχους: Μείωση του χρόνου ταξιδιού Μείωση της περιβαλλοντικής μόλυνσης Ίδρυση εταιρείας το 2000 (5T S.c.r.l) για την λειτουργία των συστημάτων και εξυπηρέτηση των στόχων
ΑΘΗΝΑ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας στο Τορίνο (2/2) ROUTE GUIDANCE MAXIMUM PRIORITY COLLECTIVE ROUTING (VMS) INFO MEDIA CONTROL FARES & DEBITING SUPERVISOR PARKING CONTROL ENVIRONMENT CONTROL CO NO x URBAN TRAFFIC CONTROL PUBLIC TRANSPORT MANAGEMENT
ΑΘΗΝΑ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Εθνική αρχιτεκτονική Γαλλίας ACTIF Η εθνική αρχιτεκτονική χτίζεται σταδιακά και με βάση συγκεκριμένο πρόγραμμα. Δεν αποτελεί μελέτη για το «ράφι». Ήδη για το διάστημα χρηματοδοτήθηκαν 16 μελέτες επιμέρους έργων ευφυών μεταφορών που βασίζονται στο ACTIF Αποτελείται από την «Μέθοδο», το «Μοντέλο» και ένα εργαλείο λογισμικού που επιτρέπει την χρήση της αρχιτεκτονικής από όποιον φορέα επιθυμεί να το χρησιμοποιήσει (OSCAR v. 210) Το μοντέλο επιτρέπει την ανάλυση και σχεδιασμό οποιουδήποτε έργου σε 9 θεματικές ενότητες και για όλα τα μέσα (οδικά, θαλάσσια, σιδηροδρομικά, αεροπορικά και ποτάμια) Το OSCAR επιτρέπει την δημιουργία προδιαγραφών διαγωνισμού
ΑΘΗΝΑ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Master Plan ITS Αυστρίας Πρώτο βήμα ήταν η δημιουργία της πρωτοβουλίας ITS Austria το Το master plan αποτελείται από ένα μέρος σχεδιασμού ενεργειών στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας και ένα μέρος υλοποίησης και παρακολούθησης αυτής. Ο σχεδιασμός περιλάμβανε: Καθορισμό αποστολής Υφιστάμενη κατάσταση Αρχιτεκτονική Portfolio τεχνολογικών λύσεων Πλάνο και οδηγίες εφαρμογής Η υλοποίηση περιλαμβάνει: Έργα τεχνολογικής ανάπτυξης και πιλοτικά Εθνικά έργα, διεθνή έργα και επενδυτικά προγράμματα Εκπαίδευση
ΑΘΗΝΑ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ η τάση: Διασυνοριακά και Διαπεριφερειακά έργα Η τοπική ή εθνική ανάπτυξη των εφαρμογών έχει προχωρήσει και ωριμάσει. Η μεγάλη πρόκληση είναι η ενοποίηση υφιστάμενων ή υπό σχεδίαση μεμονωμένων έργων σε ένα διαλειτουργικό πλαίσιο. Ιδιαίτερες δυσκολίες: σε έργα διασυνοριακά, αλλά και σε έργα ενοποίησης υφιστάμενων εφαρμογών στην ίδια χώρα. Πρωτοπόρα είναι τα έργα στους τομείς των ηλεκτρονικών διοδίων (PISTA, MEDIA) και εισιτηρίων με έξυπνές κάρτες. Επίσης έργα που αφορούν την ανταλλαγή κυκλοφοριακών και άλλων δεδομένων μεταξύ φορέων (πόλεις, περιφέρειες).
ΑΘΗΝΑ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ η τάση: Συμπράξεις ιδιωτικού και δημοσίου τομέα Κατά παράδοση τα ΣΕΜ ανήκουν στον Δημόσιο τομέα Αλλά: Δημιουργούν τις συνθήκες για νέες αγορές και εμπορική αξιοποίηση των αποτελεσμάτων ή της λειτουργίας Τα δεδομένα ειδικότερα μπορεί να αποτελέσουν πηγή εισοδήματος Απαιτούν μεγάλη χρηματοδότηση Ας έχουμε υπόψη μας όμως ότι: Τα ΣΕΜ πρέπει να έχουν οφέλη για χρήστες και μη-χρήστες Τα ΣΕΜ οφείλουν να εξυπηρετούν και γίνονται για τον πολίτη Θέματα ιδιοκτησίας, ευθύνης και πνευματικών δικαιωμάτων
ΑΘΗΝΑ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Ένα case study: Location Based Services (LBS) Source: ISHTAR project Most Popular Future LBS Applications
ΑΘΗΝΑ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Το μελλοντικό όραμα Οδική ασφάλεια. Το παράδειγμα του e-Call: Τεχνολογία αυτόματης κλήσης έκτακτης ανάγκης για τα αυτοκίνητα Νέοι μέθοδοι για την διαχείριση της κυκλοφορίας: συνεργατικά συστήματα και επικοινωνία ανάμεσα σε οχήματα και ανάμεσα σε οχήματα και την «έξυπνη» υποδομή Ενοποιημένα συστήματα περιεχομένου και πληροφόρησης του πολίτη (infomobility) Υπηρεσίες βασισμένες στην θέση του χρήστη. Galileo και άλλες προοπτικές Και πάλι ασφάλεια....
ΑΘΗΝΑ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Υπάρχουν μεγάλα έργα: Κέντρο διαχείρισης κυκλοφορίας Αττική οδός e-Pass TEO-pass Εγνατία οδός Συστήματα πληροφόρησης επιβατών σε Μετρό, ΤΡΑΜ Σύστημα τηλεματικής και πληροφόρησης ΟΑΣΘ Υπάρχει και η προοπτική για μικρότερα έργα στην Περιφέρεια (Γ & Δ ΚΠΣ) Προοπτική δημιουργίας ψηφιακών δεδομένων Υπάρχει ικανοποιητική μάζα προμηθευτών λύσεων (βιομηχανία ΣΕΜ) Υστέρηση της αγοράς ΣΕΜ Συνολικό πλάνο ωρίμανσης & ανάπτυξης της αγοράς καθώς και σχετικοί μηχανισμοί Έλλειψη ψηφιακών & χαρτογραφικών δεδομένων Βιομηχανική υστέρηση σε σχέση με ξένους ανταγωνιστές Η κατάσταση στην Ελλάδα
ΑΘΗΝΑ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Χρηματοδότηση / Δ’ ΚΠΣ Βαλκανική. Ευκαιρία για εξαγωγή τεχνογνωσίας και σύμπραξη σε θέματα διαλειτουργικότητας Πλαίσιο για συμπράξεις δημόσίου & ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) Sea motorways. Διατροπικότητα Συνεργασία με εφαρμογές τουρισμού Στρατηγικός στόχος: εστιασμένη συμμετοχή σε Διευρωπαϊκά έργα (π.χ. 7ο πλαίσιο, INTERREEG κτλ) Δεν έχουμε αυτοκινητοβιομηχανία Είμαστε «μικρή» αγορά Λίγοι πόροι για δημιουργία καινοτομίας Υστερούμε συνολικά σε όλους τους δείκτες ψηφιακής οικονομίας Γεωγραφικά είμαστε στην περιφέρεια της ΕΕ. Μεγάλο μέρος της πρόσβασης από και προς Ευρώπη πραγματοποιείται από Θαλάσσιες οδούς Αδυναμίες/απειλές Δυνατά σημεία/ευκαιρίες
ΑΘΗΝΑ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Ερωτηματολόγιο Θ3 Θ3: Εφαρμογές ευφυών μεταφορών Ευκαιρίες και απειλές Τεχνολογικές τάσεις
ΑΘΗΝΑ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Ερωτηματολόγιο Θ3: Ευκαιρίες & απειλές για Ελληνική αγορά ΣΕΜ
ΑΘΗΝΑ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Ερωτηματολόγιο Θ3: Τεχνολογικές τάσεις
ΑΘΗΝΑ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Προτάσεις ομάδας Θ3: Κύρια εργαλεία Εθνικός οργανισμός ευφυών μεταφορών (ITS Hellas): Κύριος στόχος η δημιουργία και παρακολούθηση εφαρμογής οράματος για ανάπτυξη ΣΕΜ με συμμετοχή Δημόσιου & Ιδιωτικού τομέα Εθνική αρχιτεκτονική ΣΕΜ: Πλαίσιο διαλειτουργικότητας και εργαλείο ανάπτυξης προδιαγραφών Master Plan ΣΕΜ: Mission statement & Καθορισμός θεματικών πεδίων Ανάλυση υφιστάμενης κατάστασης και στόχοι 5-ετίας Αναγνώριση και ιεράρχηση ενδεικτικών δράσεων: Έργα «ομπρέλα» & Επιμέρους έργα Χρηματοδότηση και επιχειρηματικά σχήματα Οδηγίες εφαρμογής και παρακολούθησης
ΑΘΗΝΑ, 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Προτάσεις ομάδας Θ3: Συμπληρωματικές ενέργειες «Αειφόρος ανάπτυξη»: Έλεγχος συμβατότητας έργων ΣΕΜ με πολιτική Μεταφορών & προστασίας περιβάλλοντος Μελέτη επιπτώσεων Υποστήριξη μηχανισμού εθνικής τυποποίησης και ελέγχου εξοπλισμού: Τύποι εγκρίσεων εξοπλισμού και εργαστηριακοί έλεγχοι Υποστήριξη ΕΛΟΤ για συμμετοχή σε CEN/ISO διαδικασίες Εθνικά πρότυπα. ΑΜΕΑ & κινητικότητα Εστιασμένες ενέργειες για διαλειτουργικότητα σε κατηγορίες ΣΕΜ: Ηλεκτρονικά διόδια και συστήματα έξυπνων καρτών Διασύνδεση ΒΔ Εκπαίδευση: Διαχωρισμός ρόλων: IT managers, administrators, χειριστές, μηχανικοί, managers