Οι Υπολογιστικές & Δικτυακές Τεχνολογίες στην Δ.Ε. Η ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί Το εκπαιδευτικό σύστημα απαιτεί από όλους αυτό που δεν τους παρέχει… (P. Bourdieux, 1973) Αναστασία Α. Γεωργιάδου Δρ. Χημείας στο πεδίο της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών. Επιμορφώτρια του Ε41
Πρωτοπόρο - καινοτομικό πρόγραμμα Πρωτοπόρο - καινοτομικό πρόγραμμα εισαγωγής υπολογιστών στην εκπαίδευση σύμφωνα με το ολοκληρωμένο πρότυπο Στόχος Στόχος: η αξιοποίηση των τεχνολογιών της επικοινωνίας και πληροφορίας ως μέρος της καθημερινής σχολικής λειτουργίας ΦΟΡΕΙΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
Πιλοτικά έργα Ανάπτυξη – προσαρμογή λογισμικού Έργα υποδομής Έργα υποδομής Εκπαίδευση – επιμόρφωση – υποστήριξη εκπαιδευτικών Υποστηρικτικές δράσεις Υποστηρικτικές δράσεις Έργα επίδειξης Έργα επίδειξης ýΟΔΥΣΣΕΑΣ ýΟΔΥΣΣΕΑΣ Πιλοτική ανάπτυξη ýΣΕΙΡΗΝΕΣ ýΣΕΙΡΗΝΕΣ Λογισμικά πολυμέσων ýΚΙΡΚΗ ýΚΙΡΚΗ Προσαρμογή λογισμικών ýΜΝΗΣΤΗΡΕΣ ýΜΝΗΣΤΗΡΕΣ Εξοπλισμός ýΑΣΚΟΙ ΑΙΟΛΟΥ ýΑΣΚΟΙ ΑΙΟΛΟΥ Δικτύωση
I. Μετεξέλιξη διδακτικής πρακτικής και της μαθησιακής διαδικασίας. II.Αναβάθμιση – υποστήριξη του ρόλου των εκπαιδευτικών. III.Αξιοποίηση δυνατοτήτων της κοινωνίας των πληροφοριών. IV.Αξιοποίηση ιδιοτήτων λογισμικού α) που ενθαρρύνουν α) διερευνητική μάθηση β) β) ανάπτυξη κριτικής σκέψης Ενδοσχολική Συνεχής Συστηματική Συνεπής Μη εντατική Συμμετοχική Εστιασμένη σε θέματα παιδαγωγικής αξιοποίησης Υποστηριζόμενη από Πανεπιστημιακά τμήματα Υποστηρικτική για το έργο Προάγει τη συνεργασία με στόχο τη δημιουργία σχολικών κοινοτήτων
Καθηγητής-μεταδότης Διευκολυντής Μετωπική διδασκαλία εργασία με ομάδες Αδιάφορη τάξη κινητοποιημένη τάξη Ανταγωνιστικό σχολείο που σχολείο προάγει τη συνεργασία Απομονωμένο σχολείο - κοινότητα σχολείο «Στεγανοποιημένη διαθεματική μάθηση» προσέγγιση
Υιοθέτηση της τεχνολογίας δεν είναι αυτόματα παιδαγωγική πράξη. Το βάρος πέφτει στην παιδαγωγική αξιοποίηση Ο Η/Υ είναι ένα θαυμάσιο εργαλείο διδασκαλίας Για την παρουσίαση της ύλης (πολυμέσα) Παρέχει δυνατότητα αλληλεπίδρασης Παρέχει δυνατότητα εξατομίκευσης διδασκαλίας Καθιστά τη διδασκαλία ελκυστική για το μαθητή Διευκολύνει επικοινωνίες, εκμηδενίζει αποστάσεις Προωθεί τη συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών–μαθητών Υποστηρίζει το έργο του εκπαιδευτικού με τις ευκολίες που παρέχει Ανάγκη επιμόρφωσης σε ΝΤ Δυσκολίες ένταξης Δυσκολίες ένταξης Μεταβολή ρόλου καθηγητή Εξάρτηση από ένα μηχάνημα
I.Διερευνητική μάθηση ολοκληρωμένα σενάρια – κατασκευή γνώσης μέσα από πορεία εκπλήρωσης στόχων. II.Διαθεματική προσέγγιση Μια έννοια προσεγγίζεται από την οπτική γωνία πολλών διαφορετικών επιστημών για να κατανοηθεί βαθύτερα. III.Συνεργατική μάθηση Η ομαδική προσπάθεια προωθεί την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη προσέγγιση της γνώσης.
διαθεματική προσέγγιση Διευκολύνει τη διαθεματική προσέγγιση διερευνητική, ομαδική, ενεργητική μάθηση Ενισχύει τη διερευνητική, ομαδική, ενεργητική μάθηση πολυμέσα Αξιοποιεί τα πολυμέσα πολλαπλών αναπαραστάσεων Αξιοποιεί τη δυνατότητα πολλαπλών αναπαραστάσεων προσομοίωση φαινομένων Αξιοποιεί τις δυνατότητες Η/Υ για προσομοίωση φαινομένων δικτυακές Αξιοποιεί τις δικτυακές δυνατότητες και υπηρεσίες Είναι απλό και φιλικό – δεν απευθύνεται στους ειδικευμένους στη χρήση Η/Υ δημιουργίας σεναρίων Δίνει τη δυνατότητα επέκτασης του υλικού, δημιουργίας σεναρίων
Όλα τα είχαμε οι υπολογιστές μας έλειπαν... επιμέρους γνωστικά αντικείμενα Όλα τα είχαμε οι υπολογιστές μας έλειπαν... Η επανάσταση έχει ξεκινήσει. Το ποτάμι δε γυρίζει πίσω. Οι μαθητές μας χρειάζονται εξοικείωση με την τεχνολογία για να επιτύχουν στον επαγγελματικό χώρο Οι έρευνες δείχνουν βελτίωση των επιδόσεων των μαθητών. Η κοινωνία της πληροφορίας με τους ρυθμούς που επιβάλλει απαιτεί τη δια βίου μάθηση. Το αυταρχικό μοντέλο αποτυγχάνει – δεν ενισχύει την ικανότητα μάθησης. Η ολοκληρωμένη προσέγγιση εισαγωγής αποτελείται από τη διδασκαλία της χρήσης των ΝΤ κατανεμημένης στα επιμέρους γνωστικά αντικείμενα του αναλυτικού προγράμματος.
Το σχολείο βρίσκεται μπροστά σε μια πρόκληση. Οι νέες τεχνολογίες- internet, Multimedia -είναι εδώ με όλη την ορμητικότητα που τις διακρίνει. Οι καθηγητές κρατώντας τις όποιες επιφυλάξεις τους οφείλουν να απαντήσουν θετικά στο καινούργιο και να συμβάλλουν ώστε τα νέα μέσα αφού κριθούν στην πράξη να πάρουν τη θέση που τους αξίζει στην εκπ/κή διαδικασία.
ΙΘΑΚΗ Σα βγεις στο πηγαιμό για την Ιθάκη να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος, γεμάτος περιπέτειες γεμάτος γνώσεις. Τους Λαιστρυγόνες και τους Κύκλωπες, το θυμωμένο Ποσειδώνα μη φοβάσαι, τέτοια στο δρόμο σου ποτέ σου δε θα βρεις, Η Ιθάκη σ' έδωσε τ' ωραίο ταξίδι, Χωρίς αυτήν δεν θάβγαινες στον δρόμο. Άλλα δεν έχει να σε δώσει πια. Κι αν πτωχική τη βρεις, η Ιθάκη δεν σε γέλασε. Ετσι σοφός που έγινες, με τόση πείρα, ήδη θα το κατάλαβες, οι Ιθάκες τι σημαίνουν. Κωνσταντίνος Καβάφης