Ασφάλεια Διαδικτύου Το Διαδίκτυο είναι σήμερα καθημερινό εργαλείο στη ζωή μας: για την αναζήτηση πληροφοριών, για επικοινωνία, για αγορές, για ψυχαγωγία. Από μικρή ηλικία τα παιδιά έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο και το θεωρούν ως μια αγαπημένη απασχόλησή τους. Η έρευνα δείχνει ότι τα παιδιά στην πλειοψηφία τους χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο πολλές φορές την ημέρα, ενώ η χρήση του Διαδικτύου και των κινητών τηλεφώνων είναι σχεδόν αυτονόητη για την ευρωπαϊκή νεολαία. Σε γενικές γραμμές, οι νέοι γνωρίζουν τις προκλήσεις όταν χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο, ωστόσο, όταν αντιμετωπίσουν πρόβλημα, οι ανήλικοι απευθύνονται στους μεγαλύτερους μόνο ως τελευταία λύση (Ευρωβαρόμετρο 2007). Οι δυνατότητες που προσφέρει το Διαδίκτυο είναι τεράστιες. Η αποτελεσματική αξιοποίησή του, όμως, προϋποθέτει την ορθή χρήση του. Ως εκ τούτου, σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχουν αναπτυχθεί δράσεις και προγράμματα που στοχεύουν στη δημιουργία ασφαλέστερων συνθηκών αξιοποίησης των δυνατοτήτων του Διαδικτύου. Το Διαδίκτυο είναι σήμερα καθημερινό εργαλείο στη ζωή μας: για την αναζήτηση πληροφοριών, για επικοινωνία, για αγορές, για ψυχαγωγία. Από μικρή ηλικία τα παιδιά έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο και το θεωρούν ως μια αγαπημένη απασχόλησή τους. Η έρευνα δείχνει ότι τα παιδιά στην πλειοψηφία τους χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο πολλές φορές την ημέρα, ενώ η χρήση του Διαδικτύου και των κινητών τηλεφώνων είναι σχεδόν αυτονόητη για την ευρωπαϊκή νεολαία. Σε γενικές γραμμές, οι νέοι γνωρίζουν τις προκλήσεις όταν χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο, ωστόσο, όταν αντιμετωπίσουν πρόβλημα, οι ανήλικοι απευθύνονται στους μεγαλύτερους μόνο ως τελευταία λύση (Ευρωβαρόμετρο 2007). Οι δυνατότητες που προσφέρει το Διαδίκτυο είναι τεράστιες. Η αποτελεσματική αξιοποίησή του, όμως, προϋποθέτει την ορθή χρήση του. Ως εκ τούτου, σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχουν αναπτυχθεί δράσεις και προγράμματα που στοχεύουν στη δημιουργία ασφαλέστερων συνθηκών αξιοποίησης των δυνατοτήτων του Διαδικτύου.
Το θέμα του Διαδικτύου Το θέμα της ασφαλούς χρήσης του Διαδικτύου απασχολεί εδώ και αρκετά χρόνια τον Τομέα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Με την προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού για την εισαγωγή των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα, καλούμαστε από τη μια να προσφέρουμε τη δυνατότητα πρόσβασης όλων των παιδιών στις νέες τεχνολογίες και στο Διαδίκτυο και από την άλλη τη διαπαιδαγώγηση ορθής αξιοποίησής τους. Η ασφάλεια των παιδιών και η εκπαίδευσή τους στη διαχείριση των κινδύνων που αντιμετωπίζουν, είτε αυτοί οι κίνδυνοι αφορούν στην καθημερινή φυσική τους ζωή είτε στη χρήση του Διαδικτύου προς αναζήτηση πληροφοριών, κοινωνικής δραστηριότητας ή απλώς ανταλλαγής υλικού, είναι μια από τις προτεραιότητες τόσο τις δικές μας όσο και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το θέμα της ασφαλούς χρήσης του Διαδικτύου απασχολεί εδώ και αρκετά χρόνια τον Τομέα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Με την προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού για την εισαγωγή των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα, καλούμαστε από τη μια να προσφέρουμε τη δυνατότητα πρόσβασης όλων των παιδιών στις νέες τεχνολογίες και στο Διαδίκτυο και από την άλλη τη διαπαιδαγώγηση ορθής αξιοποίησής τους. Η ασφάλεια των παιδιών και η εκπαίδευσή τους στη διαχείριση των κινδύνων που αντιμετωπίζουν, είτε αυτοί οι κίνδυνοι αφορούν στην καθημερινή φυσική τους ζωή είτε στη χρήση του Διαδικτύου προς αναζήτηση πληροφοριών, κοινωνικής δραστηριότητας ή απλώς ανταλλαγής υλικού, είναι μια από τις προτεραιότητες τόσο τις δικές μας όσο και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο σχεδιασμός και ο στόχος του εκπαιδευτικού υλικού Ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη του εκπαιδευτικού υλικού που φιλοξενείται στον ιστοχώρο αυτό ωρίμασε μέσα από σειρά συζητήσεων, προβληματισμού και έρευνας. Το περιεχόμενο, ο παιδαγωγικός σχεδιασμός του υλικού αλλά και η προσέγγιση στην προσφορά του υλικού αποτέλεσαν θέμα που απασχόλησε τους εμπλεκομένους για αρκετό καιρό. Οι άξονες του περιεχομένου αλλά και το είδος των πληροφοριών στηρίχτηκαν επίσης σε πορίσματα εργαστηρίων και δομημένου διαλόγου με εκπαιδευτικούς και άλλους εμπλεκόμενους φορείς. Ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη του εκπαιδευτικού υλικού που φιλοξενείται στον ιστοχώρο αυτό ωρίμασε μέσα από σειρά συζητήσεων, προβληματισμού και έρευνας. Το περιεχόμενο, ο παιδαγωγικός σχεδιασμός του υλικού αλλά και η προσέγγιση στην προσφορά του υλικού αποτέλεσαν θέμα που απασχόλησε τους εμπλεκομένους για αρκετό καιρό. Οι άξονες του περιεχομένου αλλά και το είδος των πληροφοριών στηρίχτηκαν επίσης σε πορίσματα εργαστηρίων και δομημένου διαλόγου με εκπαιδευτικούς και άλλους εμπλεκόμενους φορείς. Στόχος του εκπαιδευτικού αυτού υλικού είναι να αποτελέσει πηγή πληροφοριών αλλά και εργαλείων που να ενισχύουν την προσπάθεια των εκπαιδευτικών και των γονιών, αλλά και άλλων ενδιαφερομένων, στην ευαισθητοποίηση, ενημέρωση και απόκτηση δεξιοτήτων αξιοποίησης εκ μέρους των παιδιών των δυνατοτήτων που προσφέρει ο διαδικτυακός κόσμος αλλά και αντιμετώπισης των προκλήσεων που μπορούν να αντιμετωπίσουν κατά την πλοήγησή τους στον κυβερνοχώρο.
Οι προκλήσεις του Διαδικτύου Η περιγραφή «Δυνατότητες και Προκλήσεις στο Διαδίκτυο» δίνει έμφαση στο γεγονός ότι το Διαδίκτυο προσφέρει πολλές δυνατότητες και δεν μπορεί να αποκλειστεί από τη ζωή μας στην κοινωνία της γνώσης στην οποία ανήκουμε. Η πρόσβαση στη γνώση είναι δικαίωμα του καθενός και το Διαδίκτυο προσφέρει τη δυνατότητα αυτή άμεσα, γρήγορα και σε εύρος πληθυσμού. Η περιγραφή «Δυνατότητες και Προκλήσεις στο Διαδίκτυο» δίνει έμφαση στο γεγονός ότι το Διαδίκτυο προσφέρει πολλές δυνατότητες και δεν μπορεί να αποκλειστεί από τη ζωή μας στην κοινωνία της γνώσης στην οποία ανήκουμε. Η πρόσβαση στη γνώση είναι δικαίωμα του καθενός και το Διαδίκτυο προσφέρει τη δυνατότητα αυτή άμεσα, γρήγορα και σε εύρος πληθυσμού. Ευελπιστώ ο ιστοχώρος αυτός να φανεί χρήσιμος στους εκπαιδευτικούς, γονείς και παιδιά και ευελπιστώ να αποτελέσει τη βάση για ανάπτυξη νέων εισηγήσεων που να στηρίζουν τα παιδιά στην κοινωνία του 21ου αιώνα.