«Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής»

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
«Πρόγραμμα Αναμόρφωσης Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών Γ.Π.Α.» Σεμινάριο Επιμόρφωσης Διδακτικού Προσωπικού Οι τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών.
Advertisements

Ελληνογερμανική Αγωγή
Yπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας-Τμήμα Στήριξης και Προβολής της Ελληνικής Το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.
Δρ. Σάλτας Βασίλειος Τμήμα Διαχείρισης Πληροφοριών ΣΔΟ – ΤΕΙ Καβάλας
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ:
«ΜΑΘΗΤΕΙΑ για ΑΠΟΦΟΙΤΟΥΣ» Πρόγραμμα Επαγγελματικής Εμπειρίας Απόφοιτων Τεχνικής Εκπαίδευσης με Υποτροφία από το Υπουργείο Παιδείας Σύγχρονες και ποιοτικές.
Συνεργασίες σχολείων στην Ευρώπη
Η Σύνδεση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στο σχολείο με το ΚΠΓ
Σάββατο, 26 Ιανουαρίου 2013 Ημέρα Γνωριμίας. Στόχος Προπτυχιακού Προγράμματος Τμήματος Αγγλικών Σπουδών  Καλλιέργεια ενσυνείδητης κριτικής σκέψης που.
ΓΡΑΦΕΙΟ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ TEI ΛΑΜΙΑΣ Ε. Υ. ΔΡ. Θ. ΓΚΑΝΕΤΣΟΣ Άξονας Προτεραιότητας 6 «Αναβάθμιση των συστημάτων αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης και επαγγελματικής.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – Επιστημονική.
27 juin 2014 Slide N° 1 19 Ιουνίου η διαφάνεια Γραμματεία προγράμματος Urbact URBACT II Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Ε δαφικής Συνεργασίας για.
Page  1 Προτεραιότητες της Κυπριακής Προεδρίας για την Ανώτερη Εκπαίδευση Διεύθυνση Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
ΙΔΡΥΜΑ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΥΠΟΤΡΟΦΙΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ Τομεακό Πρόγραμμα Comenius Αθήνα, 25 Ιoυνίου ΜΑΡΙΑ ΞΑΡΧΟΥΛΑΚΟΥ.
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – α ) υποχρεωτική.
Πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» στο πλαίσιο των αξόνων προτεραιότητας.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
ΞΑΝΘΗ 2013, 2ο ΣΕΚ ΞΑΝΘΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΙΔΗΣ Μαθηματικός.
ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΠΕΑΠ ΣΕ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ-ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ
«Πρόγραμμα Αναμόρφωσης Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών Γ.Π.Α.» Σεμινάριο Επιμόρφωσης Διδακτικού Προσωπικού Οι τεχνολογιές της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών.
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Κουβαρα Βαϊα Πρανεντςη κατερινα Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΩΣ ΔΕΥΤΕΡΗ/ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ ΜΕΣΑ ΑΠο ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΔΙΑΔΡΟΜΩΝ.
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ  Αποτελεί ένα από τα τέσσερα τμήματα της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής.  Υπήρξε το πολυπληθέστερο.
ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ»
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών πρόταση στο της Ευστρατίας Λιακοπούλου Καθ. Πληροφορικής, Msc.
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
Burnout Εκπαιδευτικών
ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΟΥ Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών. 2013Π.Μ.Σ. - Τμήμα Θεάτρου - Α.Π.Θ.2 Η θεατρική παράσταση: ιστορία, θεωρία και πρακτική Λειτουργεί από.
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας Δρ. Δήμητρα Τσοκακτσίδου, Λέκτορας.
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Καλώς ήρθατε στο Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής.
ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία Ιστορικό Ιδρυσης Το Μάρτη του 1918, μία ομάδα μαθηματικών αποφάσισε να δημιουργήσει την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, με.
Συνεργασίες σχολείων στην Ευρώπη
Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ. Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Ημερίδα 4 Πορεία των διαδικασιών Διασφάλισης της ποιότητας 15 Νοεμβρίου 2012.
Πληροφορίες – οδηγίες για το μάθημα: Διδακτική της Γεωλογίας Διδάσκοντες: Α. Χατζηπέτρος– Δ. Κωστόπουλος Κ. Μακρή.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Ελληνικό γραφείο υποστήριξης: Συνεργασίες σχολείων στην Ευρώπη.
«Ψηφιακά και Ενσωματωμένα Συστήματα – Βιομηχανικές Εφαρμογές Αιχμής»
Οριζόντιο Έργο Υποστήριξης Σχολείων, Εκπαιδευτικών και Μαθητών στο Δρόμο για το ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, νέες υπηρεσίες Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και Στήριξη.
Residency Database Residency Database Project IFMSA Transnational project Από τηv Ελληνική Επιτροπή Διεθνών Σχέσεων και Ανταλλαγών Φοιτητών Ιατρικής (HelMSIC)
1. Ποιοτική Αναβάθμιση της Εκπαίδευσης στην Κύπρο
Η Διδασκαλία της Αγγλικής σε Μικρά Παιδιά Πράξη «ΝΕΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Η ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΣΕ ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ»
ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΟΥ Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών. 2012Π.Μ.Σ. - Τμήμα Θεάτρου - Α.Π.Θ.2 Η θεατρική παράσταση: ιστορία, θεωρία και πρακτική Λειτουργεί από.
Επιμόρφωση Εκπ/κών στη χρήση και την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική και διδακτική διαδικασία.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Υποέργο 03: Επιμόρφωση Επιμορφωτών και Εκπαιδευτικών για την εφαρμογή του Προγράμματος Εκμάθησης της Αγγλικής Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών ΠΕΑΠ.
Κυριακή, 19 Απριλίου 2015Κυριακή, 19 Απριλίου 2015Κυριακή, 19 Απριλίου 2015Κυριακή, 19 Απριλίου Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας Υπουργείο Παιδείας,
Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών «Ο ρόλος των Επιμορφωτών B» Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
DAF Ευρωπαϊκό Δίκτυο Γερμανικά ως Ξένη Γλώσσα Αριστεία και Καινοτομία στην Εκπαίδευση Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» Αθήνα 13 Μαρτίου Μαρτίου.
ΠΑΚΕ Δυτικής Ελλάδας – Πελοποννήσου Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης & της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Εκπαιδευτικό Σενάριο : “ Μαθαίνω για το κακόβουλο λογισμικό και προστατεύομαι ” Ζαμπέτογλου Γεώργιος ΕκπαιδευτικόςΠληροφορικής ΠΕ.
SOCIAL KEYS FOR SOCIAL ENTREPRENEURSHIP. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ H Κοινωνική Οικονομία είναι ένας πολύ σημαντικός οικονομικός τομέας στην Ευρώπη. Με βάση.
Γιώρμαρη Φραγκουλοπούλου Συντονίστρια Τομέα Εκπαίδευσης Ενηλίκων Επαγγελματική Κατάρτιση Ανώτατη Εκπαίδευση Σχολική Εκπαίδευση Εκπαίδευση Ενηλίκων ERASMUS.
Γιώρμαρη Φραγκουλοπούλου Τομέας Εκπαίδευσης Ενηλίκων
Οριζόντιο Έργο Υποστήριξης Σχολείων, Εκπαιδευτικών και Μαθητών στο Δρόμο για το ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, νέες υπηρεσίες Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και Στήριξη.
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
Στο Σχολείο μας, παράλληλα με τις εκπαιδευτικές διαδικασίες, λειτουργούν οι ακόλουθες Ομάδες: - Μουσική Ομάδα, - Θεατρική Ομάδα, - Κινηματογραφική.
Ένας Χρόνος ΠΕΑΠ Επίκουρη Καθηγήτρια Ευδοκία Καραβά
Εισαγωγική Επιμόρφωση για την εκπαιδευτική αξιοποίηση ΤΠΕ (Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου) ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ.
1η περΙοδος επιμΟρφωσης Β1 επιπΕδου Τ.Π.Ε., ΜΑΪος – ΙοΥνιος 2017
Το πρόγραμμα επιμόρφωσης Β1
ΠΑΚΕ Δυτικής Ελλάδας – Πελοποννήσου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής» Συντονίστρια Προγράμματος: Κοκκινίδου Άννα

«Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής» Το σύστημα από απόσταση επιμόρφωσης «Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής» του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, υλοποιείται από το 2007, οπότε και βραβεύθηκε με το Ευρωπαϊκό Σήμα Γλωσσών ως καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΣΗΜΑ ΓΛΩΣΣΩΝ 2007

«Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής» Ιθύνων νους του προγράμματος ήταν η καθηγήτρια του Α.Π.Θ. κ. Νιόβη Αντωνοπούλου που οργάνωσε την πρώτη εφαρμογή του προγράμματος και υπήρξε η επιστημονική υπεύθυνη του προγράμματος ως το 2012. Από το ακαδημαϊκό έτος 2012 και ως τώρα, επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο Πρόεδρος του ΚΕΓ, Ι.Ν. Καζάζης.

«Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής» Το πρόγραμμα υλοποιείται αποκλειστικά από απόσταση, στην ηλεκτρονική εκπαιδευτική πλατφόρμα: http://elearning.greek-language.gr/. Από το 2007 μέχρι τώρα, το ένα πρόγραμμα έγινε σύστημα που αφορά τρία διακριτά προγράμματα που για λόγους αποτελεσματικής οργάνωσης διακρίνονται σε τρεις διαδρομές.

«Κόκκινες Διαδρομές» Οι κόκκινες διαδρομές για τη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας, που αφορούν την τηλεκατάρτιση των διδασκόντων την ελληνική γλώσσα ως ξένη, στο εξωτερικό, αποτελούν ένα πρόγραμμα εξειδίκευσης και εμβάθυνσης σε ζητήματα διδασκαλίας. Η κόκκινη διαδρομή διαρκεί έντεκα μήνες και αποδίδει νομοθετικά προβλεπόμενη διδακτική επάρκεια σε όσους επιτυχώς ολοκληρώσουν την επιμόρφωση.

«Μπλε Διαδρομές» Η μπλε διαδρομή για την διδασκαλία σε αλλόγλωσσους στην Ελλάδα, διαρκεί τέσσερις μήνες, αφορά διδάσκοντες στην Ελλάδα και συνιστά μια συνοπτική εκδοχή του πρώτου προγράμματος.

«Πράσινες Διαδρομές» Η πράσινη διαδρομή αφορά την επιμόρφωση των φοιτητών νεοελληνικών τμημάτων και αποσπασμένους εκπαιδευτικούς και στοχοθετεί την υποστήριξη του συγκεκριμένου κοινού-στόχος.

«Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής» Τα προγράμματα αφορούν την παρακολούθηση διάφορων θεματικών ενοτήτων που διαφοροποιούνται, αλλά και αλληλοσυμπληρώνονται. Το πρώτο πρόγραμμα αποτελείται από οχτώ υποχρεωτικές ενότητες και οι επιμορφούμενοι οφείλουν να εκπονήσουν και να υποβάλουν οχτώ αντίστοιχες εργασίες. Στις έξι ενότητες του δεύτερου προγράμματος οι επιμορφούμενοι αξιολογούνται με ηλεκτρονική υποβολή ειδικών δοκιμασιών, ενώ στο τρίτο πρόγραμμα τόσο η διδασκαλία όσο και η αξιολόγηση δύνανται να παρουσιάσουν χαρακτηριστικά «blended» επιμόρφωσης (μοντέλο μικτής μάθησης).

«Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής» Ειδικότερα, η όλη διαδικασία ρυθμίζεται από καλά σχεδιασμένες συνθήκες συμμετοχής, ενώ η ροή της δουλειάς είναι κυκλική καθώς μερικοί συμμετέχοντες εμπλέκονται σε παραπάνω από ένα ρόλους (π.χ. ως διαχειριστές του προγράμματος, συγγραφείς του υλικού, συντονιστές των διδακτικών ενοτήτων).

Οι Βασικοί στόχοι του προγράμματος «Διαδρομών» αναφέρονται: Στον αποτελεσματικό τρόπο διδασκαλίας της Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας μέσω της επικαιροποίησης καθώς και της συστηματοποίησής της από ένα εξειδικευμένο φορέα. Στην εξ αποστάσεως διδασκαλία και υποστήριξη του κοινού-στόχος που ανήκει στην ελληνική διασπορά και κυρίως στην υποστήριξη των καθηγητών που βρίσκονται επιτόπου και δεν μπορεί να πιστοποιηθεί με διαφορετικό τρόπο. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα στοχεύει να γνωστοποιήσει την ιδιαίτερη βαρύτητα που έχει το περιεχόμενο, κατά τη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας, βοηθά τον εκπαιδευτικό να κατανοήσει τη σημασία της σχετικής μεθοδολογίας και φυσικά να τον ενθαρρύνει στη διαδικασία της ανατροφοδότησης και αυτοαξιολόγησης. (K. Ζουγανέλη & Θ. Αλεξίου 2011).

Οι Βασικοί στόχοι του προγράμματος «Διαδρομών» αναφέρονται: Στην διαδικτυακή εφαρμογή η οποία απευθύνεται σε ένα ανομοιογενές κοινό καθηγητών με διαφορετικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα. Η διαδικτυακή εκπαίδευση έχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα αφού είναι λιγότερο δαπανηρή από την συμβατική εκπαίδευση. Στη χαρτογράφηση του κοινού-στόχος, στη διασύνδεση των συμμετεχόντων, στην ανταλλαγή καλών πρακτικών και στην αλληλεπίδραση. Για παράδειγμα, οι συμμετέχοντες από μία συγκεκριμένη περιοχή (π.χ. το Βέλγιο) γνωρίζονται μέσω του προγράμματος και μπορούν στη συνέχεια να συναντηθούν και να συνεργαστούν. Έτσι τα μέλη μιας αρχικής διαδικτυακής κοινότητας μπορούν να γίνουν μέλη μίας τοπικής εκπαιδευτικής κοινότητας με κοινά ενδιαφέροντα. Στην καθιέρωση ενός κοινού πλαισίου αναφοράς για τη διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένης ή δεύτερης γλώσσας που θα τροφοδοτεί όλες τις περιπτώσεις διδασκόντων.

«Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής» Οι βασικές συνιστώσες του προγράμματος αφορούν την οργάνωση της κάθε ενότητας των Διαδρομών ως μιας ομάδας-εργασίας, που λειτουργεί ως αυτόνομη ενότητα, «ανοίγει» και «κλείνει», ενώ η επιμόρφωση σ’ αυτήν εξετάζεται μέσω ειδικής αξιολόγησης που είτε αφορά την εκπόνηση ατομικής ή ομαδικής εργασίας είτε εξετάζεται ηλεκτρονικά. Στο παρακάτω σχήμα αναπαρίσταται η ροή εργασιών:

«Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής» Σχήμα Ροής Εργασιών του προγράμματος «Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής»

«Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής» Οι ρόλοι, αν και διακριτοί, δεν λειτουργούν ανεξάρτητα, αλλά σε στενή συνεργασία. Ο ένας ρόλος (ή προφίλ) συμπληρώνει τον άλλο και πραγματικά οργανώνεται ένα «ψηφιακό» σχολείο με τις ιδιαιτερότητές του και τις προκλήσεις του. Για παράδειγμα, καθώς η επιμόρφωση υλοποιείται ασύγχρονα, το σύστημα χρειάζεται υποστήριξη συνεχώς, ακόμα και σε μέρες αργίες ή σε ώρες προχωρημένες και έτσι οι συμμετέχοντες πρέπει να βρίσκονται πολύ συχνά «online», ειδικά σε περιπτώσεις όπου ο διαχειριστικός φόρτος είναι έντονος, όπως για παράδειγμα κατά τη διενέργεια μιας ηλεκτρονικής αξιολόγησης.

Οι «Διαδρομές» σε αριθμούς Συνολικά ενεγράφησαν στους 7 κύκλους των Διαδρομών Α και στους 4 κύκλους των Διαδρομών Β 2592 άτομα και στατιστικά ολοκλήρωσε με επιτυχία το πρόγραμμα τα 2/3 των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα Α και περίπου το ίδιο ποσοστό στο πρόγραμμα Β.   Στο πρόγραμμα διδάσκουν 23 διδάσκοντες, συντονίζουν 12 συντονιστές και συγγράφουν συνολικά 30 συνεργάτες (για όλα τα σκέλη των ΔΙΑΔΡΟΜΩΝ). Το πρόγραμμα συντονίζουν 2 υπεύθυνοι διαχείρισης και 2 υπεύθυνοι διαχείρισης της τεχνικής υλοποίησης στο πλαίσιο μιας πολυμελούς ομάδας-εργασίας. Στις Διαδρομές Α, υπήρξε συμμετοχή από περίπου τριάντα διαφορετικές χώρες στον κόσμο, όπως: Αζερμπαϊτζάν, Αίγυπτος, Αυστραλία, Βέλγιο, Βιετνάμ, Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία, Ζιμπάμπουε, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ηνωμένο Βασίλειο, Η.Π.Α., Ιαπωνία, Ιταλία & Ισπανία Πίνακας 1: Οι «Διαδρομές» σε αριθμούς

Ζητήματα Επιμόρφωσης Οργάνωση διαχείρισης: Ομάδα εργασίας Διαχείριση Συντονιστής Διδάσκοντες Επιμορφούμενοι-Δικαιούχοι Διαχείριση Υπεύθυνος διαχείρισης Υπεύθυνος τεχνικής υλοποίησης Γραμματεία-συνεργάτες

Ζητήματα Επιμόρφωσης Το ζήτημα που τίθεται είναι: πώς μπορούμε να εκπαιδεύσουμε διαδικτυακά καθηγητές για τη διδασκαλία γλώσσας; Η περίπτωση του από απόσταση προγράμματος «Διαδρομές» έχει απαντήσει σε πολλά από τα ερωτήματα που νομοτελειακά εγείρονται. Πρώτα από όλα, η βασική δυσκολία, η οποία είναι έμφυτη σε μία τέτοια προσπάθεια, αναφέρεται στον ίδιο τον τύπο της εκπαίδευσης (εξ αποστάσεως): «Είναι πρακτικά (ουσιαστικά) αδύνατο να αποδείξει κανείς ότι οι εκπαιδευόμενοι έχουν αδιαμφισβήτητα αποκτήσει περισσότερες γνώσεις ως αποτέλεσμα της παρακολούθησης ενός τέτοιου προγράμματος εξαιτίας του μεγάλου αριθμού μη ελεγχόμενων παραμέτρων σε τέτοιου είδους εκπαίδευση χωρίς να αναφερθεί ο τεράστιος αριθμός εξωγενών παραγόντων που επηρεάζουν το αποτέλεσμα». (Heines, 2000 σε Dabbagh & Bannan-Ritland, 2005).

Ζητήματα: Προφίλ Συμμετεχόντων Η υλοποίηση του προγράμματος αποτελεί μεγάλη πρόκληση εξαιτίας της ανομοιογένειας που παρουσιάζει το προφίλ των εκπαιδευομένων. Έτσι, το πρόγραμμα περιλαμβάνει πολλούς διαφορετικούς «τύπους» διδασκόντων γλώσσας, που ο καθένας χρειάζεται μια διαφορετική εκπαιδευτική προσέγγιση. Ενδεικτικά παρουσιάζουμε το προφίλ των επιμορφούμενων: Καθηγητές φιλόλογοι ή δάσκαλοι, αποσπασμένοι από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε σχολεία του εξωτερικού. Οι καθηγητές αυτοί είναι απόφοιτοι πανεπιστημίου, αλλά κάποιο ποσοστό από αυτούς δεν έχει ειδίκευση στη διδασκαλία της νέας ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας.

Ζητήματα: Προφίλ Συμμετεχόντων Εκπαιδευτικοί που έχουν μητρική γλώσσα την ελληνική και εξαιτίας της έλλειψης άλλων εξειδικευμένων καθηγητών έχουν κληθεί να διδάξουν την ελληνική ως ξένη/δεύτερη γλώσσα στο πλαίσιο της τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης. Η ομάδα αυτή περιλαμβάνει έμπειρους, αλλά και χωρίς προϋπηρεσία στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας καθηγητές που επιθυμούν να αναλάβουν καθήκοντα διδάσκοντα. Κάποιοι από αυτούς, μάλιστα, μπορεί να μην είναι απόφοιτοι πανεπιστημιακής σχολής ή να είναι καθηγητές με διαφορετικό πεδίο εξειδίκευσης. Καθηγητές, απόφοιτοι ξενόγλωσσων τμημάτων (Αγγλικής, Γαλλικής ή άλλης ξένης γλώσσας) που έχουν εξειδικευτεί στη διδασκαλία γλώσσας ως δεύτερης/ξένης πέραν της ελληνικής.

Σύνοψη εκπαιδευτικών στόχων του προγράμματος Διδακτική ενίσχυση Εξοικείωση με τις βασικές διδακτικές γνώσεις (θεωρίες κατάκτησης της γλώσσας) και όλες τις συναφείς σύγχρονες θεωρίες σχετικά με τη διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση της ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας. Εκπαίδευση στη διδασκαλία της γλώσσας, μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή (CΑLL), με ηλεκτρονικές εφαρμογές και ανάλογα εργαλεία. Ανταλλαγή καλών πρακτικών. Αλληλεπίδραση από συζητήσεις και αξιόλογα φόρα. Ομαδικές εργασίες από τους συμμετέχοντες. Εκπόνηση διδακτικών προτάσεων και σεναρίων, λειτουργία αποθετήριου με τις προτάσεις των επιμορφούμενων.  

Σύνοψη εκπαιδευτικών στόχων του προγράμματος Γλωσσική ενίσχυση Εξοικείωση με την απαραίτητη μεταγλώσσα. Καθιέρωση μίας εικονικής κοινότητας διδασκόντων σε διεθνές επίπεδο και πρακτική εξάσκηση στην ελληνική γλώσσα. Επαφή με φυσικούς ομιλητές. Υποχρεωτική συγγραφή εργασιών. Τηλεδιασκέψεις και προώθηση οπτικοακουστικού υλικού. Σώματα κειμένων και διασύνδεση με άλλες διαδικτυακές πλατφόρμες και πύλες (κυρίως με την Πύλη για την ελληνική γλώσσα του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας http://www.greek-language.gr ). Δικτύωση των συμμετεχόντων μεταξύ τους, βιωσιμότητα της δικτύωσης με στόχο τη γλωσσική ενίσχυση ή/και δια ζώσης συναντήσεις των ομάδων.  

Χρηστικότητα Πιστοποίησης Στην περίπτωση των «Διαδρομών» εξωτερικού, ενός εντατικού προγράμματος επιμόρφωσης έντεκα μηνών, η απόδοση της διδακτικής επάρκειας με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος βασίζεται στην Υ.Α. Aριθμ. Φ.815.2/279/41778/Z1 (ΦΕΚ 1430, 30-04-2012, Τεύχος Β΄) «Διατήρηση αναγνωρισμένων Τμημάτων Ελληνικής Γλώσσας», καθώς και στην Υ.Α. Αριθμ. Φ.815.2/306/40937/Ζ1 (ΦΕΚ 862, Τεύχος Β, 8/4/2014) . Η χρηστικότητα του πιστοποιητικού των «Διαδρομών Α» αφορά την αναγνώριση ενός επαγγελματικού δικαιώματος, την παροχή επάρκειας διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας ως ξένης/δεύτερης στο εξωτερικό, ενώ οι βεβαιώσεις που εκδίδονται μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των προγραμμάτων Β και Γ αναγνωρίζονται ως επιμορφώσεις/καταρτίσεις 200 ωρών (για το Β πρόγραμμα- μπλε διαδρομές) και ενδεχομένως και παραπάνω από 200 ώρες (για το υπό διαμόρφωση Γ πρόγραμμα- πράσινες διαδρομές).

Νομοθετική πρόβλεψη για τη διδακτική επάρκεια στις ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α Διατήρηση αναγνωρισμένων Τμημάτων Ελληνικής Γλώσσας, (ΦΕΚ. Αρ. Φύλλου 1430, Τεύχος Δεύτερο, 30 Απριλίου 2012) … α.5.α) Οι εκπαιδευτικοί που εφεξής θα διδάσκουν την Ελληνική ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα και ΔΕΝ είναι αποσπασμένοι από το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να είναι απόφοιτοι Παιδαγωγικών Τμημάτων της Ελλάδας ή της Κύπρου ή καθηγητές ελληνικής φιλολογίας με εμπειρία στη διδασκαλία τουλάχιστον δύο ετών ή απόφοιτοι ξένων φιλολογιών ή άλλων πανεπιστημιακών τμημάτων ελληνικών ή ισότιμων ξένων πανεπιστημίων με αναγνωρισμένη επιμόρφωση, εννεάμηνης κατ’ ελάχιστον διάρκειας, από το Υπουργείο Παιδείας για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας.

Νομοθετική πρόβλεψη για την αναγνώριση των ΔΙΑΔΡΟΜΩΝ Υ. Α. Αριθμ. Φ Νομοθετική πρόβλεψη για την αναγνώριση των ΔΙΑΔΡΟΜΩΝ Υ.Α. Αριθμ. Φ.815.2/306/40937/Ζ1 (ΦΕΚ 862, Τεύχος Β, 8/4/2014) Άρθρο 1 Αναγνώριση Επιμορφωτικού Προγράμματος Αναγνωρίζουμε ως πρόγραμμα επιμόρφωσης το επιμορφωτικό πρόγραμμα του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, ΝΠΙΔ του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, με τίτλο «ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΩΣ ΔΕΥΤΕΡΗΣ/ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ» 9μηνης διάρκειας για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας, το οποίο διαθέτει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά...

Σας ευχαριστούμε για την προσοχή και το ενδιαφέρον σας! Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας centre@komvos.edu.gr Τμήμα Στήριξης και Προβολής της Ελληνικής Γλώσσας, ΚΕΓ ellinomatheia@komvos.edu.gr