ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
1)ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΤΑΙΝΙΕΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Πολλοί είναι οι ερευνητές που τα τελευταία χρόνια ασχολούνται ιδιαίτερα με διερεύνηση της σχέσης δύο πολύ δημοφιλών μορφών ψυχαγωγίας, αυτή της λογοτεχνίας και του κινηματογράφου. Το θέμα έχει απασχολήσει τους θεωρητικούς τέχνης ήδη από την πρώτη δεκαετία που δημιουργήθηκε ο κινηματογράφος. Αυτό συνέβη γιατί από την πρώτη στιγμή οι κινηματογραφιστές δανείστηκαν από γνωστά λογοτεχνικά έργα τα θέματα τους. Πολλά μυθιστορήματα έγιναν ταινίες. Βέβαια όταν αυτά αριθμούσαν πολλές σελίδες οι κινηματογραφιστές αναγκάζονταν να τα περικόψουν κατά τη μεταφορά τους στη μεγάλη οθόνη. Προβληματίζονταν λιγότερο όταν έπρεπε να διασκευάσουν ταινίες. Έτσι πολλά διηγήματα έγιναν ταινίες. Συγκεκριμένα, «διηγήματα που έγιναν κινηματογραφικές ταινίες» είναι :
ΕΡΝΕΣΤ ΧΕΜΙΝΓΟΥΕΙ Ο ΓΕΡΟΣ ΚΑΙ Η ΘΑΛΑΣΣΑ Σκηνοθεσία:Henry Kind, John Sturges, Fred Zinnemann , Πρωταγωνιστές:Spencer Tracy, Harry Beliaver και Mary Hemingway Παραγωγή:1958
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ Η ΝΟΣΤΑΛΓΟΣ Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθίνος Πρωταγωνιστές: Όλια Λαζαρίδου, Γιώργος Τσουλάρης, Μαρία Πασχαλίδου Παραγωγή: 2005
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ Η ΦΟΝΙΣΣΑ Σκηνοθεσία : Κώστας Φέρρης, Δήμος Θέου Πρωταγωνιστές:Μαρία Αλκαίου, Δήμητρα Ζέζα, Φοίβος Ταξιάρχης Παραγωγή: 1974
Η ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΗΜΑ ΠΕΡΙΛΗΨΗ Το βιβλίο μας μιλάει για μια φτωχή μάνα την κ. Επιστήμη η οποία είχε μια κόρη την Ρίνη και άλλα μικρότερα παιδία. Δεν είχαν χρήματα και ότι μάζευε προσπαθούσε να τα κρύβει από τον άντρα της ο οποίος μεθούσε στις ταβέρνες και στα καφενεία. Ένας οικογενειακός τους φίλος ο Αντρέας ζήτησε από την κ. Επιστήμη να του φυλάξει ένα τσουβάλι με ζάχαρη και να μην το πει σε κανέναν. Με την ανάμειξης της κόρης της Ρίνης αποφάσισε τελικά να το κρατήσει. Μετά από πολύ καιρό επέστρεψε ο Αντρέας για να πάρει πίσω το τσουβάλι με τη ζάχαρη και ζήτησε χρήματα από την κ. Επιστήμη γιατί ήταν σε άσχημη οικονομική κατάσταση. Τότε η Ρήνη παρενέβη και τα δύο παιδιά ερωτεύτηκαν.
2)ΚΛΑΣΙΚΑ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΤΑΙΝΙΕΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Κατά τα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα ο κινηματογράφος άρχισε να αποκτά σημαντικό ρόλο στην τέχνη. Η ταινία, The Story Of The Kelly Gang, ήταν η πρώτη ταινία στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου. Ήταν Αυστραλιανής παραγωγής και γυρίστηκε το 1906. Τέσσερα χρόνια μετά, το 1910, γυρίστηκε και η πρώτη κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου της Μαίρη Σέλεϋ, Φρανκενστάιν, η οποία ήταν βουβή και το κόστος για την παραγωγή της ταινίας ήταν πολύ μικρό. Αυτή η μεταφορά ήταν η πρώτη από τις πολλές που ακολούθησαν με κυριότερη και πιο πιστή τη μεταφορά του Κένεθ Μπράνα, το 1994, με τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο στο ρόλο του τέρατος, τον Κένεθ Μπράνα στο ρόλο του δόκτορα Φρανκενστάιν και την Έλενα Μπόναμ-Κάρτερ στο ρόλο της Ελίζαμπεθ. Ήταν μια εξαιρετική μεταφορά που σεβάστηκε απόλυτα το κείμενο της Σέλεϋ και δεν παραγνώρισε τις ζωτικές πλευρές του έργου. Άλλα σημαντικά κλασικά μυθιστορήματα που έγιναν ταινίες ήταν τα εξής:
ΒΙΚΤΩΡ ΟΥΓΚΩ ΟΙ ΑΘΛΙΟΙ Σκηνοθεσία: Bille August Πρωταγωνιστές: Liam Neeson, Geoffrey Rush, Uma Therman Παραγωγή: 1998
ΙΟΥΛΙΟΣ ΒΕΡΝ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΓΗΣ Σκηνοθεσία: Eric Brevig Πρωταγωνιστές: Brendan Fraser, Josh Hutcherson, Anita Briem Παραγωγή: 2008
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΟΥΜΑΣ ΡΟΜΠΕΝ ΤΩΝ ΔΑΣΩΝ Σκηνοθεσία: Ridley Scott Πρωταγωνιστές: Russell Crowe, Cate Blanchett, Matthew Macfadyen Παραγωγή: 2009
ΦΡΑΝΚΕΝΣΤΑΙΝ ΠΕΡΙΛΗΨΗ Ο Φρανκενστάιν, γεννήθηκε στην Γενεύη της Ελβετίας από πλούσια και σημαντική οικογένεια. Ο καλύτερός του φίλος ήταν ο Χένρι Κλέρβαλ, και περνούσαν το περισσότερο χρόνο μαζί. Στα τέσσερά του, η θεία του πέθανε και η κόρη της, η Ελίζαμπεθ Λαβένζα, ήρθε να κατοικήσει με την οικογένεια του Φρανκενστάιν. Μετά από μερικά χρόνια, ο Φρανκενστάιν απόκτησε ακόμα δύο αδέρφια - τον Έρνεστ και τον Γουίλιαμ. Μετά το θάνατο της μητέρας του, Καρολάιν Μπόφωρτ - Φρανκενστάιν, ο Φρανκενστάιν αφήνει την οικογένειά του για να σπουδάσει στο εξωτερικό. Στις έρευνές του, ανακαλύπτει πώς να δώσει ζωή σε άψυχη ύλη. Οι καθηγητές του, χωρίς να γνωρίζουν την ανακάλυψή του, του δίνουν ένα εργαστήριο για να εργάζεται. Ο Φρανκενστάιν συλλέγει μέρη πτωμάτων, αγοράζοντας ή κλέβοντας, με σκοπό να "χτίσει" ένα σώμα ανθρώπινου όντος. Μέσα σ' ένα χρόνο, το σώμα ολοκληρώνεται, και το μόνο που μένει είναι να ζωντανέψει. Ένα βροχερό βράδυ, το φέρνει στη ζωή. Το πλάσμα παρουσιάζεται σαν ένα απαίσιο, μεγαλόσωμο τέρας με γαλάζια μάτια και κίτρινο δέρμα.
3)ΒΙΒΛΙΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΤΑΙΝΙΕΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Γενικά το βιβλίο, το καλό βιβλίο, είναι απαραίτητο για την εξωσχολική επιμόρφωση του ανθρώπου, γιατί συμπληρώνει και σταθεροποιεί τις σχολικές γνώσεις, πλαταίνει τον πνευματικό ορίζοντα, πλουτίζει τη φαντασία και καλλιεργεί τη σκέψη. Σήμερα το βιβλίο θεωρείται είδος πρώτης ανάγκης. Όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το φύλο και την ηλικία, στο βιβλίο σκύβουν να μορφωθούν και να ψυχαγωγηθούν. Το καλό βιβλίο δίνει φτερά στη φαντασία, πλουτίζει τις γνώσεις και προσφέρει στον άνθρωπο τα απαραίτητα εφόδια να ανταποκριθεί στις πολλές απαιτήσεις της σημερινής ζωής. Τις τελευταίες δεκαετίες, το θέµα της µεταφοράς λογοτεχνικών έργων στον κινηματογράφο αποτελεί ιδιαίτερο πεδίο έρευνας ανά τον κόσµο. Ο κινηματογράφος στην αφετηρία του, λόγω έλλειψης δικών του αφηγηματικών ερεθισμάτων και σε διαδικασία αναζήτησης των δικών του εκφραστικών μέσων, στράφηκε στη λογοτεχνία.
ΦΡΑΝΣΟΥΑ ΜΠΕΓΚΟΝΤΟ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΤΟΙΧΟΥΣ Σκηνοθεσία:Laurent Cantet Πρωταγωνιστές: François Bégaudeau, Angélica Sancio Παραγωγή: 2008
ΕΡΙΝ ΓΚΡΟΥΕΛ ΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ Σκηνοθεσία:Richard LaGravenese Πρωταγωνιστές: Hilary Swank, Imelda Staunton, Patrick Dempsey Παραγωγή: 2007
ΤΖΕΦ ΚΙΝΙ ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΝΟΣ ΣΠΑΣΙΚΛΑ Σκηνοθεσία:Thor Freudenthal Πρωταγωνιστές: Zachary Gordon,Robert Capron,Rachael Harris Παραγωγή:2010
ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΤΟΙΧΟΥΣ ΠΕΡΙΛΗΨΗ Ανάμεσα στους τοίχους ενός σχολείου σε μια εργατική συνοικία του Παρισιού εκτυλίσσεται η κωμικοτραγική καθημερινότητα ενός καθηγητή γαλλικών. Οπλισμένος με τις καλύτερες προθέσεις, ο Φρανσουά θέλει να μεταδώσει στους μαθητές του γνώσεις, αλλά θα βρεθεί αντιμέτωπος με συγκρούσεις ανάμεσα σε κουλτούρες και συμπεριφορές. Τον παρακολουθούμε στη διάρκεια μιας σχολικής χρονιάς καθώς ρίχνεται με ενθουσιασμό στη δουλειά του, χτίζει σιγά σιγά γέφυρες με τους «δύσκολους» μαθητές του και αναπτύσσει σχέσεις με τους συναδέλφους του. Βασισμένο στην εμπειρία του ίδιου του συγγραφέα ως καθηγητή, το Ανάμεσα στους τοίχους είναι ένα βαθιά συναισθηματικό και ανθρώπινο αφήγημα με θέμα το μικρόκοσμο του σχολείου, διαποτισμένο από την ενέργεια των διαδρόμων και των αιθουσών διδασκαλίας.
4)ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΗΘΗΚΑΝ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΕΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στη λογοτεχνία, η πραγματικότητα περιγράφεται και παρουσιάζεται με έναν ιδιαίτερο, καλλιτεχνικό τρόπο. Αντίθετα όμως με τις άλλες καλλιτεχνικές εκφράσεις (μουσική, ζωγραφική κ.ά.) δεν γίνεται αντιληπτή με τα ανθρώπινα αισθητήρια, αλλά με το ανθρώπινο πνεύμα. Η άνθηση της λογοτεχνίας εντοπίζεται στην Ευρώπη από τα τέλη της αναγέννησης και μέχρι τον 19ο αιώνα, και συνδέεται με την ανάπτυξη του κριτικού πνεύματος της σύγχρονης εποχής και την άνοδο της αστικής τάξης. Μόλις λίγα χρόνια αργότερα έκανε την πρώτη της εμφάνιση μια άλλη μορφή τέχνης, ο κινηματογράφος. Νεογέννητος ακόμη όταν η λογοτεχνία βρισκόταν στο απόγειό της, προσπάθησε να κερδίσει θαυμαστές, κοινό και ανθρώπους να τον στελεχώσουν και να τον αναπτύξουν. Πρώτο του δάνειο, από τα πρώιμα κιόλας χρόνια, του βωβού τότε κινηματογράφου, η σκηνοθεσία από το θέατρο.
ΣΤΕΦΑΝΙ ΜΕΓΙΕΡ ΛΥΚΟΦΩΣ Σκηνοθεσία:Catherine Hardwicke Πρωταγωνιστές:Kristen Stewart, Robert Pattinson και Billy Burke Παραγωγή:2008
ΣΤΕΦΑΝΙ ΜΕΓΙΕΡ ΝΕΑ ΣΕΛΗΝΗ Σκηνοθεσία:Chris Weitz Πρωταγωνιστές:Kristen Stewart, Robert Pattinson και Taylor Lautner Παραγωγή:2009
ΣΤΕΦΑΝΙ ΜΕΓΙΕΡ ΕΚΛΕΙΨΗ Σκηνοθεσία:David Slade Πρωταγωνιστές:Kristen Stewart, Robert Pattinson and Taylor Lautner Παραγωγή:2010
ΝΕΑ ΣΕΛΗΝΗ ΠΕΡΙΛΗΨΗ Η Μπέλα Σουάν γιορτάζει τα 18α της γενέθλια με τον αγαπημένο της βρικόλακα, Έντουαρντ Κάλεν, όταν ένα ανέλπιστο συμβάν φέρνει τον Έντουαρντ αντιμέτωπο με την μεγαλύτερη απόφαση της ζωής του: θα πρέπει να την αφήσει, απομακρύνοντας τον εαυτό του και την οικογένειά του από την ζωή της, για πάντα. Στην προσπάθεια της να ξεπεράσει τη θλίψη της, αλλά και να αναπληρώσει το κενό του Έντουαρντ, η Μπέλα συνάπτει φιλία με τον ακαταμάχητο Τζέικομπ Μπλακ, για να βρεθεί χωρίς να το καταλάβει μπλεγμένη στον κόσμο των λυκάνθρωπων, οι οποίοι είναι αιώνιοι εχθροί των βρικολάκων.
ΤΕΛΟΣ