Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ Νίκος Μπαλκίζας
Άξονες Συζήτησης Πλαίσιο εισαγωγής των ΤΠΕ στα 800 ΔΣ ΑΠΣ - ΔΕΠΠΣ για τις ΤΠΕ στα 800 ΔΣ Υλικό - Υποστήριξη επιμόρφωσης Κατηγορίες ΕΛ - Θεωρίες μάθησης με ΤΠΕ Διδακτικό σενάριο 12 Αρχές για τη μάθηση Διδακτικές προσεγγίσεις Οργάνωση της τάξης Βιβλιογραφία
Μοντέλα Ενσωμάτωσης ΤΠΕ στο ΔΣ Οι ΤΠΕ ως… Μοντέλα Αφορά Ανεξάρτητο γνωστικό αντικείμενο Μέσο γνώσης, έρευνας και μάθησης (γνωστικό εργαλείο) Στοιχείο γενικής κουλτούρας Κοινωνικό φαινόμενο Τεχνοκεντρικό μοντέλο Πραγματολογικό μοντέλο Ολοκληρωμένο μοντέλο Εκπαιδευτικούς πληροφορικής Εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων Πηγή: Κόμης Β., 2004
ΑΠΣ-ΔΕΠΠΣ Γνώση & μεθοδολογία Επιστήμη & ΤΠΕ στην καθημερινή ζωή Συνεργασία, επικοινωνία & κοινωνική αλληλεπίδραση Γνώση & μεθοδολογία ΑΠΣ-ΔΕΠΠΣ
Υλικό - Υποστήριξη Επιμόρφωσης http://www.oepek.org/site/
Κατηγορίες Ε.Λ. & Θεωρίες Μάθησης με ΤΠΕ Συμπεριφοριστικές προσεγγίσεις Εποικοδομιστικές προσεγγίσεις Κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις Συστήματα Καθοδηγούμενης Ανακάλυψης Περιβάλλοντα μάθησης μέσω καθοδηγούμενης ανακάλυψης και διερεύνησης Περιβάλλοντα έκφρασης και αναζήτησης πληροφορίας, επικοινωνίας και συνεργασίας
Διδακτικό Σενάριο ΟΡΙΣΜΟΣ: Το Διδακτικό Σενάριο είναι μια σειρά ενορχηστρωμένων δράσεων που εστιάζονται σε ένα ή περισσότερα γνωστικά αντικείμενα, χρησιμοποιώντας εργαλεία ΤΠΕ αλλά και «συμβατικά». (Επιμορφωτικό υλικό για το Ειδικό μέρος του Προγράμματος Σπουδών ΠΕ60-70, ΠΙ). ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΙ: Το σύνολο των διδακτικών καταστάσεων και των χρησιμοποιούμενων εργαλείων -συμβολικών και φυσικών- που απαιτούνται για δραστηριότητες διδασκαλίας και μάθησης με τη χρήση των ΤΠΕ. (Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών - Τεύχος 1, Γενικό Μέρος, ΕΑΙΤΥ - (ΤΕΚ). ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ: Τα σχολικά βιβλία, τα φύλλα εργασίας, το λογισμικό, τις θεωρίες μάθησης, τις διδακτικές πρακτικές, τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες, τους ρόλους δασκάλου και μαθητή.
12 Αρχές για τη Μάθηση Ενεργός συμμετοχή Κοινωνική αλληλεπίδραση Δραστηριότητες που έχουν νόημα Σύνδεση με τις προϋπάρχουσες γνώσεις Χρήση στρατηγικών Ανάπτυξη της αυτορρύθμισης και εσωτερική σκέψη Αναδόμηση της προϋπάρχουσας γνώσης Στόχος η κατανόηση κι όχι η απομνημόνευση Βοήθεια για το πώς να μάθουν οι μαθητές να εφαρμόζουν τις γνώσεις τους Διάθεση χρόνου για εξάσκηση Αναπτυξιακές και ατομικές διαφορές Καλλιέργεια των κινήτρων
Διδακτικές Προσεγγίσεις Καταιγισμός ιδεών (Brainstorming) Σχέδια εργασίας (Project method) Επίλυση προβλήματος (Problem solving) Ιστο-εξερεύνηση (Webquest) Μαθητική έρευνα (Group investigation)
Οργάνωση της Τάξης Εργασία στο εργαστήριο Γωνιά υπολογιστή Η/Υ & προβολέας Υβριδικό μοντέλο Ομαδοσυνεργατική Εξατομικευμένη
Βιβλιογραφία Βοσνιάδου, Σ., (2002), Πώς μαθαίνουν οι μαθητές. Αθήνα: Gutenberg. Κόμης, Β., (2004), Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών. Πήλιουρας, Π., Σιμωτάς, Κ., Σταμούλης, Ε., Φραγκάκη, Μ., Καρτσιώτης, Θ., (2010), Οδηγός Εκπαιδευτικών για το Μάθημα των Τ.Π.Ε. στα 800 Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία με Ε.Α.Ε.Π. Αθήνα: Ο.ΕΠ.ΕΚ. Ράπτης, Α., και Ράπτη, Α., (2006), Μάθηση και Διδασκαλία στην Εποχή της Πληροφορίας. Συνολική Προσέγγιση. Α΄ Τόμος. Αθήνα: Έκδοση Συγγραφέων. ΥΠΕΠΘ/Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, (2010), Επικαιροποιημένο ΑΠΣ του μαθήματος των ΤΠΕ. (Φ.12/879/88413/Γ1-28-07-2010, ΦΕΚ 1139/2010, τ.Β). Φραγκάκη, Μ., (2007), Μεθοδολογική Προσέγγιση του Κριτικού - Χειραφετικού Παραδείγματος (Κ.Χ.Φ.) / Η Μέθοδος Project.