Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής1 ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ Η πολιτική ανάπτυξης των ψηφιακών πυλών στη Δημόσια Διοίκηση Νίκος Σαριδάκης Αντώνης Στασής Φ. Κακλαμάνης Υπουργείο Εσωτερικών
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής2 ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ Η νέα Δημόσια Διοίκηση θα λειτουργεί εξολοκλήρου ψηφιακά και θα δρα αποτελεσματικά και αποδοτικά σε πλαίσιο χρηστής διακυβέρνησης, προς όφελος όλων: Πολιτών, Επιχειρήσεων και Εργαζόμενων στο Δημόσιο τομέα. Π. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής3 ΟΡΟΣΗΜΟ 2 Ασφαλείς ψηφιακές συναλλαγές σε όλους Στόχος 5 Οι Δημόσιοι Διαδικτυακοί Τόποι πληρούν καθορισμένα πρότυπα αρχιτεκτονικής και λειτουργίας προκειμένου να είναι προσβάσιμοι από όλους.
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής4 ΟΡΟΣΗΜΟ 5 Διαφάνεια, Λογοδοσία, Συμμετοχικότητα Στόχος 12 Οι Δημόσιες Υπηρεσίες βελτιώνουν σημαντικά τη διαφάνεια και τη λογοδοσία με καινοτόμες ψηφιακές πρακτικές.
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής5 ΟΡΟΣΗΜΟ 5 Διαφάνεια, Λογοδοσία, Συμμετοχικότητα Στόχος 13 Οι Δημόσιες Υπηρεσίες χρησιμοποιούν καινοτόμες ψηφιακές πρακτικές για να αναπτύξουν την ηλεκτρονική διαβούλευση με κοινωνικές ομάδες
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής6 ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΙ ΤΟΠΟΙ Προσβάσιμοι σε όλους Συμβατοί με τον ΕΡΜΗ Να συμβάλλουν στη διαφάνεια Να βελτιώνουν τη συμμετοχή στις διαδικασίες λήψεως των αποφάσεων
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής7 Στόχοι Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών Υπηρεσίες μιας στάσης (π.χ. portal) Προσβασιμότητα (π.χ. WAI) Δικαίωμα του πολίτη στην επιλογή του μέσου επικοινωνίας με τη Δημόσια Διοίκηση: Τηλεφωνικό κέντρο διοικητικής υποστήριξης και εξυπηρέτησης (π.χ. 1564). Fax. Κινητά τηλέφωνα Internet. Ικανοποίηση των αναγκών των πολιτών Ποιότητα διάθεσης προϊόντων σε επίπεδο 3 και επίπεδο 4.
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής8 Συνθήκες Εφαρμογής Ηλεκτρονικών Συναλλαγών Ηλεκτρονικής ταυτοποίηση. Ασφάλεια συναλλαγών. Ανταλλαγή Δεδομένων- διαλειτουργικότητα. Προσαρμογή στις προτιμήσεις των πολιτών. Ελκυστικές και εύχρηστες υπηρεσίες. Αναδιοργάνωση Διαδικασιών. Προσέγγιση με γεγονότα ζωής.
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής9 Στάδια Ανάπτυξης Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών Στάδιο 1 Παροχή δημόσιας πληροφορίας Αξία Στάδιο 2 Δυνατότητες συναλλαγών Στάδιο 3 Διαδραστικές εφαρμογές με επίκεντρο τον πολίτη Υποβολή αιτήσεωνΥποβολή αιτήσεων Δηλώσεις π.χ. φόρου εισοδήματοςΔηλώσεις π.χ. φόρου εισοδήματος Ηλεκτρονικές ΠληρωμέςΗλεκτρονικές Πληρωμές Self-service ΠολιτώνSelf-service Πολιτών Ολοκληρωμένα κέντρα πληροφόρησηςΟλοκληρωμένα κέντρα πληροφόρησης Ιστοσελίδες Δημοσίων υπηρεσιώνΙστοσελίδες Δημοσίων υπηρεσιών Δημοσίευση ανακοινώσεωνΔημοσίευση ανακοινώσεων Διοικητικά έντυπα OnlineΔιοικητικά έντυπα Online Περισσότερες Υπηρεσίες για τους πολίτεςΠερισσότερες Υπηρεσίες για τους πολίτες Προσωποποιημένα portalΠροσωποποιημένα portal Διαρκώς προσαρμοζόμενες υπηρεσίεςΔιαρκώς προσαρμοζόμενες υπηρεσίες Διάδραση μεταξύ των ΠολιτώνΔιάδραση μεταξύ των Πολιτών 2004+
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής10 Στάδιο I Στάδιο II Στάδιο III Στάδιο IV Στατικό Το περιεχόμενο είναι ίδιο για όλους τους χρήστες και αλλάζει μόνο όταν ανανεωθούν οι ιστοσελίδες. Δυναμικό Το περιεχόμενο αναπτύσσεται μέσω αποτελεσμάτων κάποιας εφαρμογής. Συνήθως παρέχει δομημένη πληροφορία (π.χ. εκκαθάριση φόρου με βάση το δηλωθέν εισόδημα) ή αδόμητη πληροφορία (π.χ. επικεφαλίδες νέων και πληροφοριών που αλλάζουν αυτόματα) Συναλλαγές Το περιεχόμενο επικεντρώνεται στη δυνατότητα υλοποίηση συναλλαγών (π.χ. υποβολή αιτήσεων) Συνεργατικό Στάδια εξέλιξης Πυλών της Δημόσιας Διοίκησης Το περιεχόμενο υποστηρίξει προηγμένη διάδραση μεταξύ χρηστών και όχι μόνο μεταξύ πύλη και χρήστη. (FIT)
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής11 Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες για καλύτερη διακυβέρνηση Ενδυνάμωση του ρόλου των πολιτών Μεγιστοποίηση του ρόλου του πολίτη στη λήψη των αποφάσεων Συνεργασία ανθρώπων Διανομή των Δημόσιων αγαθών Οι δημόσιες υπηρεσίες και οι πολίτες να έλθουν πιο κοντά για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της κοινωνίας Βελτίωση της ποιότητας και της ανταπόκρισης, αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στο δημόσιο Ο πολίτης στο κέντρο Οι ανάγκες των πολιτών να καθοδηγούν τις πρωτοβουλίες των κυβερνήσεων
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής12 Ανάγκες που καλύπτουν οι Ηλεκτρονικές πύλες Οι πολίτες έχουν μια διεύθυνση για την εύκολη πρόσβαση τους στις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες ενός Δημόσιου Φορέα. Οι πολίτες έχουν βελτιωμένη πρόσβαση στις πληροφορίες και στις υπηρεσίες αφού δεν χρειάζεται να γνωρίζουν πώς είναι η οργάνωση του Δημόσιου Φορέα και τι αρμοδιότητες έχει το κάθε τμήμα (πέφτουν τα οργανωτικά σύνορα). Οι πολίτες μπορούν μέσω των πυλών να αναζητούν στοιχεία μόνο από Υπηρεσίες του δημοσίου σε αντίθεση με τις μηχανές αναζήτησης του Διαδικτύου. Οι πολίτες διατυπώνουν την άποψη τους για την εξέλιξη των Ηλεκτρονικών υπηρεσιών.
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής13 Κύρια χαρακτηριστικά των καλών πρακτικών για πύλες Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών Πύλες Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών Κατηγοριοποίηση με βάση τις ανάγκες των πολιτών. Προσέγγιση με βάση το κύκλο ζωής των πολιτών Οργάνωση Ολοκλήρωση front- office / back office Συναλλαγές Self services Διαδικασίες Εύκολη πρόσβαση Single sign on Ολοκλήρωση με άλλες υπηρεσίες Τεχνολογία Μετρικές / μετρήσεις Κίνητρα / Διαφήμιση Ανάδραση από τους πολίτες Οι πύλη ως Επιχειρησιακή διαδικασία
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής14 Η πύλη των ΚΕΠ έχει αλλάξει. Η πληροφορία είναι σε τέσσερις γλώσσες Τηλεφωνικό helpdesk μέσω του 1564 Αναζήτηση πληροφορίας με πολλαπλούς τρόπους Γεωγραφικοί χάρτες υπηρεσιών Ηλεκτρονικές Πληρωμές Υποστήριξη τεχνολογίας RSS 2.0 (Real Simple Syndication) Ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων μέσω της πύλης και του 1564 Παροχή πληροφοριών - υπηρεσιών σε άλλα site του Δημοσίου
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής15 Υφιστάμενη κατάσταση παροχής ηλεκτρονικών υπηρεσιών Περίπου 92 υπηρεσίες 3 ου επιπέδου παρέχονται από το διαδικτυακό τόπο των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών Καμία δεν έχει απαίτηση πληρωμής παραβόλων Προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της υπηρεσίας: Τουλάχιστον μια φορά φυσική παρουσία στο ΚΕΠ κατά την παραλαβή για ταυτοποίηση Στόχος η παροχή υπηρεσιών 4 ου επιπέδου Ψηφιακή υπογραφή για Δημοσίους υπαλλήλους και πολίτες. Θεσμική κάλυψη παραβόλων και λοιπών πληρωμών του Δημοσίου μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών.
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής16 Ελληνικό Πλαίσιο Παροχής Υπηρεσιών ΗΔ και Πρότυπα διαλειτουργικότητας ( ) Πλαίσιο Πιστοποίησης Δημόσιων Διαδικτυακών Τόπων Πλαίσιο Διαλειτουργικότητας και Υπηρεσιών Ηλεκτρονικών Συναλλαγών Πλαίσιο Ψηφιακής Αυθεντικοποίησης ΕΚΔΔA - ΣΤΑΣΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ16
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής17 Δημόσια Διαβούλευση
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής18 Αρχικές διαπιστώσεις για τους Δημόσιους Διαδικτυακούς Τόπους Το περιεχόμενο και οι υπηρεσίες δεν οργανώνονται βάσει του GCL. Ελλιπείς μηχανισμοί αναζήτησης περιεχομένου. Δυσκολίες πλοήγησης των χρηστών. Προβλήματα (αρκετά) στη σύνταξη των HTML σελίδων. Προβλήματα προσβασιμότητας, ακόμη και στο Priority 1 του W3C/WAI. Μη επαρκής μηχανισμός αυθεντικοποίησης για ορισμένες υπηρεσίες. Ελλιπείς πολιτικές προστασίας προσωπικών δεδομένων Ονόματα χώρου: λείπει το συνθετικό.gov
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής19 Πλαίσιο Πιστοποίησης Δημόσιων Διαδικτυακών Τόπων Παρουσίαση βασικών στοιχείων και αποτελεσμάτων Πλαισίου (Διαδικτυακοί τόποι, διαλειτουργικότητα, αυθεντικοποίηση) Παραδείγματα εφαρμογής του Πλαισίου στο ΥΠΟΙΟ: διαδικτυακός τόπος κατάταξη υπηρεσιών σε GCL μοντελοποίηση υπηρεσιών και εγγράφων απαιτήσεις αυθεντικοποίησης Απαιτήσεις του Πλαισίου από τους φορείς της Δημόσιας Διοίκησης Παρουσίαση περιεχομένου συνοδευτικού υλικού Συζήτηση Καθορισμός επόμενων βημάτων
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής20 Πλαίσιο Πιστοποίησης Δημόσιων Δικτυακών Τόπων – Βασικές θεματικές περιοχές (1) Ελάχιστο προτεινόμενο οργανωτικό σχήμα διαχείρισης του διαδικτυακού τόπου Συγγραφή & ενημέρωση περιεχομένου: Ύπαρξη τεκμηριωμένων διαδικασιών και ρόλων Οργάνωση περιεχομένου: Λίστα Κυβερνητικών Υπηρεσιών, Μεταδεδομένα Εικαστική παρουσίαση Δομή και βασικές λειτουργίες διαδικτυακών τόπων Προσβασιμότητα: W3C/WAI, WCAG 1.0 Πολλαπλοί διαδικτυακοί τόποι: redirection
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής21 Πλαίσιο Πιστοποίησης Δημόσιων Δικτυακών Τόπων – Βασικές θεματικές περιοχές (2) Ηλεκτρονικές υπηρεσίες Υποστήριξη ηλεκτρονικών υπηρεσιών Ηλεκτρονικές πληρωμές Παρακολούθηση προόδου διεκπεραίωσης υποθέσεων Διαλειτουργικότητα διαδικτυακού τόπου με back-office συστήματα Διαλειτουργικότητα διαδικτυακού τόπου με τρίτα sites (π.χ. ΕΡΜΗΣ, ΚΕΠ)
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής22 Πλαίσιο Πιστοποίησης Δημόσιων Δικτυακών Τόπων – Βασικές θεματικές περιοχές (3) Ασφάλεια συστημάτων Πολιτικές ασφάλειας Πρόσβαση – Αυθεντικοποίηση (βλ. ΠΨΑ) Ακεραιότητα συναλλαγών Διαθεσιμότητα & απόδοση συστημάτων Φιλοξενία ΔΔΤ σε υποδομές ιδιωτικών φορέων Νομικά θέματα: Προσωπικά δεδομένα, Πνευματικά δικαιώματα, Όροι χρήσης – Αποκηρύξεις Διάδοση Δημόσιων Διαδικτυακών Τόπων Καταχώρηση σε μηχανές αναζήτησης Καταχώρηση σε συναφείς διαδικτυακούς τόπους Δράσεις προώθησης του διαδικτυακού τόπου
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής23 Εθνική Πύλη Δημόσιας Διοίκησης « Ερμής » Άξονας Α. Την ολοκληρωμένη συλλογή και οργάνωση της απαιτούμενης πληροφορίας από το σύνολο της Δημόσιας Διοίκησης και την διάθεσή της στο Διαδίκτυο για τους πολίτες / επιχειρήσεις. Άξονας Β. Την πλήρη υποστήριξη της Διαλειτουργικότητας μεταξύ πληροφοριακών συστημάτων της Δημόσιας Διοίκησης και την ανάπτυξη και παροχή υπηρεσιών Ηλεκτρονικών Συναλλαγών από ένα κεντρικό σημείο. Άξονας Γ. Την Ψηφιακή Αυθεντικοποίηση των πολιτών / επιχειρήσεων σε υπηρεσίες Ηλεκτρονικών Συναλλαγών της Δημόσιας Διοίκησης, στο πλαίσιο παροχής ασφαλών υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης σε κάθε επίπεδο.
Νίκος Σαριδάκης,Φ Κακλαμάνης, Α. Στασής24 Ευχαριστώ για την προσοχή σας