ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΣΑΠΟΥΝΙΟΥ 2012 ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΑΓΙΟΣ ΜΑΤΘΑΙΟΣ Εισαγωγή Στόχοι Ο Ελληνικός μύθος του Σαπουνιού Σύμφωνα με έναν ελληνικό μύθο, το σαπούνι έλκει την καταγωγή του από την αρχαία Ελλάδα και συγκεκριμένα από το νησί της Λέσβου όπου γινόντουσαν θυσίες ζώων προς τιμήν της θεάς Άρτεμης. Τα νερά, από τις νεροποντές στην περιοχή του ναού, πολλές φορές παρέσερναν τα ζωικά υπολείμματα και τα καμένα λίπη, και τα κατέβαζαν, μαζί με τις στάχτες από τα ξύλα της πυρράς σχηματίζοντας ένα κίτρινο ρυάκι που κατέληγε στο ποτάμι... Δράσεις Η συναισθηματική εγρήγορση των μαθητών για την παράδοση και το περιβάλλον. Το ταξίδι των μαθητών στο κόσμο Χημείας μέσω της αντίδρασης σαπωνοποίησης. Η διαμόρφωση συναισθηματικών στάσεων και αξιών. Η καλλιέργεια περιβαλλοντικής κουλτούρας και οικολογικής συνείδησης μέσω της δυνατότητας επαφής με τη φύση. Να τονιστεί η δυνατότητα συσχέτισης του φυσικού περιβάλλοντος με τις ανθρώπινες δραστηριότητες. Η ανάπτυξη δεξιοτήτων παρατήρησης, καταγραφής και επεξεργασίας των πληροφοριών που θα συλλέξουν οι μαθητές μας από τις διάφορες δραστηριότητες του προγράμματος. Η προσπάθεια οικοδόμησης βιωματικών σχέσεων ‘κοινότητας’ μεταξύ μαθητών και μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών Η εκμάθηση παρασκευής σαπουνιού με παραδοσιακό τρόπο. Συμπεράσματα 1 η Δράση: Η Δημιουργία της ομάδας μας Όνομα ομάδας: « ΟΙ ΑΡΩΜΑΤΙΚΟΙ » Φτιάχνοντας το δικό μας σαπούνι αποφεύγουμε αρκετές χημικές ουσίες, όπως τις Sodium Laureth Sulfate, EDTA. Triclosan, μερικές από τις οποίες είναι ύποπτες για αναπνευστικά και δερματικά προβλήματα ΥΠΕΥΘ. ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ/ΤΡΙΕΣ : ΝΤΟΥΣΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΧΗΜΙΚΟΣ ΑΡΧΟΝΤΑΚΗ ΝΕΚΤΑΡΙΑ ΧΗΜΙΚΟΣ Ο ίδιος μύθος αναφέρει ότι η ποιήτρια Σαπφώ έγραψε για εκείνες τις φορές που παρατηρήθηκε η δράση του κιτρινωπού υγρού και έτσι οι ντόπιοι, τιμώντας την ποιήτρια τους, δημιούργησαν το όρο "Σαπωνοποίηση" (χημικός όρος που περιγράφει τη δημιουργία του σαπουνιού) σαν παράφραση από το όνομά της. Το σαπούνι είναι ο πιο παραδοσιακός και αποτελεσματικός τρόπος προσωπικής υγιεινής. Το πρώτο όμως μέσο καθαρισμού που χρησιμοποίησε ο άνθρωπος ήταν το νερό. Τα άλλα μέσα καθαρισμού εμφανίστηκαν με την πάροδο του χρόνου παράλληλα με την ανθρώπινη εξέλιξη «Έλαβαν μέρος 8 Λύκεια του Νομού Χανίων » ΕΚΦΕ ΧΑΝΙΩΝ ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΗΜΙΚΩΝ Π.Τ ΚΡΗΤΗΣ Λέξεις – Κλειδιά Οικολογικός τρόπος ζωής Βιολογικά προϊόντα Σαπούνι- Σαπωνοποίηση Ωρίμανση σαπουνιού Ασαπωνοποιητα 3 η Δράση : Ο Διαγωνισμός το Σάββατο 12 Μαΐου 2012 Το ραντεβού μας στο ΕΚΦΕ…… 2 η Δράση: Η προετοιμασία μας στο χώρο του εργαστηρίου Το δημοσίευμα στα Χανιώτικα Νέα και οι «ανταγωνιστές» μας ΛΑΓΚΟΥΒΑΡΔΟΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΛΙΜΟΓΙΑΝΝΗΣ ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΠΑΕΥΑΓΓΕΛΙΔΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ ΣΠΥΡΟΣ Α ΛΥΚΕΙΟΥ Οι ντόπιες γυναίκες, που συνήθιζαν να πλένουν τα ρούχα του νοικοκυριού τους εκεί, παρατηρούσαν ότι πλένοντας τα ρούχα τους, όταν το νερό ήταν κίτρινο, αυτά γινόντουσαν καθαρότερα Παρασκευή σαπουνιού Του Γιάννη Η. Κάκανου Με τη συμμετοχή αρκετών μαθητών της Α΄ τάξης από διάφορα Λύκεια του Νομού Χανίων πραγματοποιήθηκε το πρωί του Σαββάτου στην αίθουσα του Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ) Χανίων στο Ακρωτήρι, μαθητικός διαγωνισμός παρασκευής σαπουνιού με τον παραδοσιακό τρόπο, όπως, γινόταν τον παλιό καλό καιρό από τις μητέρες και τις γιαγιάδες μας. Η εκδήλωση συνδιοργανώθηκε με το Π.Τ. Κρήτης της Ένωσης Ελλήνων Χημικών το οποίο και χρηματοδοτεί τα βραβεία, που θα λάβουν οι μαθητές, σε ειδική εκδήλωση αρχές Οκτωβρίου, αφού η κριτική επιτροπή επιλέξει τις 3 καλύτερες παρασκευές. ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ Για τον συγκεκριμένο διαγωνισμό μίλησε στα «Χ.Ν.» ο υπεύθυνος του ΕΚΦΕ Χανίων Δημοσθένης Μαρκογιανάκης επισημαίνοντας τα εξής: «Σήμερα, έχουμε τον μαθητικό διαγωνισμό παρασκευής σαπουνιού. Οι μαθητές που συμμετέχουν ήρθαν από οκτώ λύκεια του Νομού (Σφακίων, Παλαιόχωρας, Βάμου, Εκκλησιαστικό, 3ο και 4ο Χανίων, ΕΠΑΛ Ελ. Βενιζέλου και Ακρωτηρίου) και η κάθε ομάδα έχει φέρει τα υλικά της για να παρασκευάσει με τον παραδοσιακό τρόπο, σαπούνι. Είναι μια διαδικασία όπου ο σκοπός μας είναι να αναδείξουμε τη χρησιμότητα της χημείας, τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών και να καταλάβουν τα παιδιά πως μ’ ένα διαφορετικό τρόπο μπορούμε να προχωρήσουμε σε μάθηση πολύ πιο εύκολα και καλύτερα. Συνδέουμε με τον τρόπο αυτό, το σχολείο με την καθημερινή ζωή. Αναδεικνύουμε τις δεξιότητες και τις δυνατότητες των μαθητών μας να αναζητούν και να εφαρμόζουν εργαστηριακές τεχνικές συνδέοντάς τες με τη δημιουργία παραδοσιακών προϊόντων καθημερινής χρήσης. «XANIΩTIKA NEA», Δευτέρα 14 Μαΐου 2012 ΦΤΙΑΞ ‘ ΤΟ ΜΟΝΟΣ ΣΟΥ Τα απαραίτητα υλικά για τη σαπωνοποίηση είναι 1) Ελαιόλαδο ή συνδυασμός φυτικών λαδιών (ελαιόλαδο, σουσαμέλαιο, αμυγδαλέλαιο, λάδι καρύδας, φοινικέλαιο κ.ά.) 2) Καυστική σόδα ή υδροξείδιο του νατρίου (ΝaΟΗ) ή καυστική ποτάσα ή υδροξείδιο του καλίου (ΚΟΗ). Αν και οι ουσίες αυτές ανήκουν χημικά στην κατηγορία των βάσεων, είναι καυστικές και θέλουν μεγάλη προσοχή κατά τη χρήση. Δεν αγοράζουμε καυστική σόδα από καθαριστήριο, καθώς περιέχει κι άλλα συστατικά που δεν θέλουμε στο σαπούνι μας. 3) Αποσταγμένο νερό ή και γάλα. 4) Κερί μελισσών, μέλι, βρώμη. 5) Αιθέρια έλαια Οι μεγάλοι μονομάχοι 1.Λύκειο Χώρας Σφακίων ΟΜΑΔΑ ΟΙ ΣΦΑΚΙΑΝΟΙ 2. Λύκειο Παλαιόχωρας ΟΜΑΔΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΚΑΘΑΡΑ ΧΕΡΙΑ 3. Λύκειο Βάμου ΟΜΑΔΑ ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΒΑΜΟ 4.Εκκλησιαστικό Λύκειο ΟΜΑΔΑ ΟΙ ΑΡΩΜΑΤΙΚΟΙ Λύκειο Χανίων ΟΜΑΔΑ ΣΑΠΟΥΝΟΠΕΡΑ 6.4ο Λύκειο Χανίων ΟΜΑΔΑ ΟΙ ΑΣΥΝΑΓΩΝΙΣΤΟΙ 7.ΕΠΑΛ Ακρωτηρίου ΟΜΑΔΑ SOAP MASTERS 8.EΠΑΛ Ελ. Βενιζέλου ΟΜΑΔΑ ΤΑ ΣΑΠΟΥΝΟΠΑΙΔΑ