Από την ερευνητική δραστηριότητα στην παραγωγή Η θέση του ΑΠΘ στο Ελληνικό ερευνητικό γίγνεσθαι και η μεταφορά τεχνογνωσίας στους κοινωνικούς εταίρους.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
«Η Μονάδα Καινοτομίας & Επιχειρηματικότητας του ΕΑΠ»
Advertisements

« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Εθνικό Σημείο Επαφής για το πρόγραμμα "Ορίζοντας 2020“
Υ Π Ο Υ Ρ Γ Ε Ι Ο Ε Ρ Γ Α Σ Ι Α Σ Κ Α Ι Κ Ο Ι Ν Ω Ν Ι Κ Η Σ Α Σ Φ Α Λ Ι Σ Η Σ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΠΟΡΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ.
Επιτροπή Στρατηγικού Σχεδιασμού Π.Θ Γέμτος Θεοφάνης Καθηγητής, Τμήμα Γεωπονίας Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικού Περιβάλλοντος.
ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – • Λειτουργεί.
Ημερίδα: Η πορεία της αξιολόγησης στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Στόχοι και προοπτικές - 1 η Νοεμβρίου 2012 Έκθεση Εξωτερικής Αξιολόγησης Προβλήματα – Δράσεις/Προτάσεις.
Ελληνικός Ερευνητικός Χώρος: δείκτες και επιδόσεις • Ελληνικές Επιστημονικές Δημοσιεύσεις • Ερευνητική Δραστηριότητα 16 Φεβρουαρίου 2012 | Αθήνα Το Ελληνικό.
7η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΕΠ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ 2000 – η ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ.
Ενημερωτική παρουσίαση για μαθητές
Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης
Βιώσιμη Επιχειρηματικότητα στην Αθήνα
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
Ελληνικές Βιβλιοθήκες Συνολική Παρουσίαση Θέσεων Ομάδα Εργασίας Δημοσίων Βιβλιοθηκών Ιανουάριος 2011.
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΚΕΠΥ Α.Ε., 72 ο χλμ. Εθνικής Οδού Αθηνών – Λαμίας ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 30 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2004 Νικόλαος Π.
Οφέλη και Προοπτικές Χρηματοδότησης μέσω Προγραμμάτων ΕΠΕΑΕΚ Ροζάννα Σεμερτζιάν Υπεύθυνη Προγραμμάτων ΕΠΕΑΕΚ Γραφείο Στήριξης Ερευνητικών & Αναπτυξιακών.
Χαλκιδική 8/9 Ιουλίου 2006 Κ. Κοκκινοπλίτης Συντονιστής Οργανωτικής Γραμματείας Σχεδιασμού & Κατάρτισης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού ΠΡΟΤΥΠΑ.
«ΗΜΕΡΙΔΑ» ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΔΑΣΤΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΟΜΩΝ ΤΗΣ ΛΑΜΙΑ 2/11/2011
Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα - Αξιοποίηση της Έρευνας στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΤΟΔΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΩΝ ΟΤΑ Θάνος Κριεμάδης, Ph.D., M.B.A., M.A. Αν. Καθηγητής.
Νέος Επενδυτικός Νόμος Ανάπτυξη στην πράξη – Απάντηση στην κρίση
ΤΟΜΕΑΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ- ΤΟΣ Εκ των κάτω (Bottom-up) προσέγγιση για τον Σχεδιασμό του νέου Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα,
Η ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στο Πανεπιστήμιο Μονάδα Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας (Μ.Κ.Ε.) του Α.Π.Θ. ΕΥΓΕΝΙΑ ΠΕΤΡΙΔΟY Καθηγήτρια Μάνατζμεντ,
Η ΔΕΣΜΗ ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ.
Δίκτυο ΠΡΑΞΗ Εθνική υποδομή για την ερευνητική συνεργασία, τη μεταφορά τεχνολογίας την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα.
Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες στο ΕΚΕΦΕ “Δημόκριτος”
«Θωράκιση της ανταγωνιστικότητας της εξωστρεφούς επιχείρησης στην εποχή της κρίσης Ημερίδα ΣΕΒΕ εις Ξάνθη «Έλεγχος της αγοράς. Προστασία καταναλωτή – προάσπιση.
Έρευνα στην Εκπαίδευση και την Παιδεία. Οι εμπειρίες του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας. Καθηγητής Κωνσταντίνος Αποστολόπουλος, Μέλος ΕΣET Αντιπρόεδρος.
Γυναίκες και επιστήμη: μια πρώτη διερεύνηση Dr Λάουρα Mαράτου-Αλιπράντη Κύρια Ερευνήτρια, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, EΚΚΕ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Δυνατότητες Ανάπτυξης Καινοτόμων Προϊόντων και Υπηρεσιών στην Περιφέρεια Ηπείρου Βίλλης Μάριος Διευθυντής Ε.ΤΕ.Π.Η. Α.Ε.
Κωνσταντίνος Φρουζής, Πρόεδρος ΣΦΕΕ Το Όραμα της Φαρμακοβιομηχανίας για την Ανάπτυξη για την Ανάπτυξη
« Πανεπιστημιακό Δίκτυο Εκπαίδευσης, Έρευνας και Τεχνολογίας στην Υδρολογία και Περιβαλλοντική Διαχείριση Υδατικών Πόρων » Υ ΔΡΟΜΕΔΩΝ.
Σεπτέμβριος  Το ΕΚΤ είναι ο εθνικός οργανισμός για την τεκμηρίωση, την πληροφόρηση και την υποστήριξη σε θέματα επιστήμης, έρευνας και τεχνολογίας.
Άννα Μίχου 1 ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Ο Ρόλος του μηχανικού από την κρίση στην ανάπτυξη Άννα Μίχου Ηλεκτρολόγος Μηχανικός.
ΚΙΛΚΙΣ - ΝΟΜΕΒΡΙΟΣ 2004 «Διατοπική- Διακρατική συνεργασία στο πλαίσιο της LEADER+» 4η Σύνοδος Ελληνικού Δικτύου LEADER+ ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΒΑΣΙΛΙΕΙΟΣ Γενικός.
Επιχειρηματική Αξιοποίηση Ερευνητικών Αποτελεσμάτων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Πρόγραμμα «Έργο Αθήνα» ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ.
Ενίσχυση της έρευνας στο “ΕΠ. Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση ” Νίκος Μαρούλης, Logotech AE Καρδίτσα 18 Σεπτεμβρίου 2008.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ Ε&Τ, ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
1 Σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη Διαμόρφωση μίας Ευρωπαϊκής Χάρτας για τους Ερευνητές & ενός Κώδικα Δεοντολογίας για την πρόσληψη ερευνητών στο.
Οι σπουδές στην Ελλάδα. Σπουδές ανά πεδίο. Χρονική διάρκεια σπουδών.
ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ» ΘΕΜΑ «ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ» ΚΑΝΤΑΡΕΛΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΕΡΕΥΝΑΣ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΕ.
Δ.Π.Μ.Σ. «Πληροφορική και Διοίκηση»
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ Σύνδεση Έρευνας και Παραγωγής – Συνεργασία ΑΕΙ, ΤΕΙ, Ερ. Φορέων με Παραγωγικές Μονάδες, Διοίκηση και Διαχείριση.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΑΝΑΔΙΑΝΟΜΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ HELLENIC INNOVATON RELAY CENTRE (HIRC) Ο ελληνικός κόμβος του ευρωπαϊκού δικτύου των Innovation Relay Centers (IRC.
Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών
Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδος ΔΑΣΤΑ Δημήτριος Π. Παναγιωτόπουλος Αν Καθηγητής, Πανεπιστημίου Αθηνών Αντιπρόεδρος Πανεπιστημίου Στερεάς Ελλάδος.
Πλαίσιο ανάπτυξης ΕΠΣΕ+Τ Διεθνείς τάσεις για την ανοικτή πρόσβαση Διεθνείς πρωτοβουλίες και δράσεις για ανοικτή πρόσβαση Νέες πρακτικές για επιστημονικές.
1 Προϋπολογισμός 2007 Δεκέμβριος Ποια είναι τα κριτήρια αξιολόγησης του Κρατικού προϋπολογισμού ; Ο προϋπολογισμός του 2007, όπως και κάθε προϋπολογισμός,
Επιμελητήριο Ηρακλείου Δήμος Καστελλίου Δήμος Καστελλίου Δυνατότητες ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας και δυνατότητες για νέα επαγγέλματα Επιμελητήριο.
Ημερίδα 4 Πορεία των διαδικασιών Διασφάλισης της ποιότητας 15 Νοεμβρίου 2012.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
HELDiNET1 Ανθρώπινο Δίκτυο Διάδοσης της Γνώσης για τις Νέες Τεχνολογίες Βάσεων Δεδομένων Ανδρέας Μανιάτης ΕΜΠ.
ΑΝΩΤΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ Συνολικού προϋπολογισμού €
Επιχειρησιακό ΠρόγραμμαΕπιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Α΄ ΦΑΣΗ: Στρατηγικός Σχεδιασμός.
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
Έρευνα και καινοτόμος επιχειρηματικότητα: Η νέα προσέγγιση και το ΕΣΠΑ
Aθήνα,16 Νοεμβριου Η Στρατηγική της Έξυπνης Εξειδίκευσης Συνδέει: την έρευνα και καινοτομία με την οικονομική ανάπτυξη με νέους τρόπους όπως είναι.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Ρόϊδω Μητούλα. Ρόϊδω Μητούλα.
Οι θέσεις του Επιμελητηρίου Ρεθύμνης και του Βιοτεχνικού Πάρκου Ρεθύμνης Α.Ε για το Περιφερειακό Πόλο Καινοτομίας Κρήτης Αποτελέσματα ανοικτής διαβούλευσης.
Βασιλεία Ι. Σινάνογλου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ TEAMWORK
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ Π.κ.Ε ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΛΥΣΕΙΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Από την ερευνητική δραστηριότητα στην παραγωγή Η θέση του ΑΠΘ στο Ελληνικό ερευνητικό γίγνεσθαι και η μεταφορά τεχνογνωσίας στους κοινωνικούς εταίρους Α Ρ Ι Σ Τ Ο Τ Ε Λ Ε Ι Ο Π Α Ν Ε Π Ι Σ Τ Η Μ Ι Ο Θ Ε Σ Σ Α Λ Ο Ν Ι Κ Η Σ ΣΟΦΙΑ ΚΟΥΙΔΟΥ-ΑΝΔΡΕΟΥ Καθηγήτρια Ιατρικής Σχολής Α ΝΤΙΠΡΥΤΑΝΙΣ Ε ΡΕΥΝΑΣ

Έρευνα στα Ελληνικά Πανεπιστήμια Η αξιολόγηση των διδασκόντων στα πανεπιστήμια με βάση κυρίως την ερευνητική τους δραστηριότητα συνέβαλε στην καταξίωση των Ελληνικών πανεπιστημίων διεθνώς 8 ελληνικά πανεπιστήμια, με το Αριστοτέλειο στις πρώτες θέσεις, κατατάσσονται μεταξύ των 500 καλύτερων σε παγκόσμια κλίμακα Για τον λόγο αυτό η έρευνα στην Ελλάδα υλοποιείται κυρίως (80%) στα Ελληνικά πανεπιστήμια

Έρευνα στα Ελληνικά Πανεπιστήμια Συνεπώς είναι αβάσιμες οι απαξιωτικές εκτιμήσεις της πολιτείας και της κοινωνίας από το 2011, σχετικά με το επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

Έρευνα στα Ελληνικά Πανεπιστήμια Η έρευνα στην Ελλάδα υποχρηματοδοτείται. Την πενταετία η χρηματοδότηση της έρευνας κυμάνθηκε στο 33% του κοινοτικού μέσου όρου, ενώ για το έτος 2012 περιορίστηκε στο 15% του κοινοτικού ΜΟ. Αντίθετα, άλλες χώρες όπως η Φιλανδία, σε αντίστοιχες περιόδους ύφεσης επένδυσαν περίπου 3% του ΑΕΠ ετησίως στην έρευνα. Παρόλα αυτά, στην Ελλάδα το πηλίκο του κόστους της ερευνητικής παραγωγής ως προς την απήχηση της είναι το δεύτερο χαμηλότερο στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Χρηματοδότηση και απήχηση της Ελληνικής έρευνας Ελλάδα Χρηματοδότηση 0.6% ΑΕΠ (ανώτατο ποσοστό-1999) 0,15% (2012) Απήχηση 90% του κοινοτικού μέσου δείκτη ( Ευρωπαϊκή Ένωση Χρηματοδότηση 1,8% ΑΕΠ (μέσος όρος)

Έρευνα και Ελληνικά ΑΕΙ Η έρευνα στην Ελλάδα έχει ιδιαίτερα χαμηλό κόστος λόγω της ερευνητικής παραγωγής των Ελληνικών πανεπιστημίων Τα Ελληνικά ΑΕΙ, σε μεγάλο βαθμό λόγω της έρευνας, επιτυγχάνουν επιδόσεις αξιοζήλευτες για ένα κράτος που προσπαθεί να ξεπεράσει την χρεοκοπία και το οποίο θέτει, σε τακτά χρονικά διαστήματα, τα πανεπιστήμια στο μάτι του κυκλώνα

Η έρευνα στα ΑΕΙ Βάλλεται με πλήθος αρνητικών ρυθμίσεων που θα καταστήσουν την υλοποίηση της στα πανεπιστήμια απαγορευτική Επί σειρά ετών σημειώνεται απουσία επενδύσεων σε ερευνητικές υποδομών των ΑΕΙ, ενώ πρόσφατα παρατηρούνται πολύχρονες καθυστερήσεις στην πρόσληψη εκλεγμένων καθηγητών και λεκτόρων. Παράλληλα εκφράζεται αμφισβήτηση και πρόθεση κατάργησης του ευέλικτου καθεστώτος λειτουργίας των διαχειριστικών δομών της ερευνητικής δραστηριότητας των πανεπιστημίων (Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας) που αποτελούν, όπως θα δούμε στη συνέχεια, πόλο ερευνητικής ανάπτυξης για τα πανεπιστήμια.

Η έρευνα στα ΑΕΙ Τα παραπάνω θα θέσουν σε εξαιρετικά μειονεκτική θέση την έρευνα στα πανεπιστήμια. Τα ίδια συμπεράσματα αποτυπώνονται και σε διεθνή δημοσιεύματα που αναφέρονται στα «δεινά» του Ελληνικού Πανεπιστημίου στα πλέον έγκυρα επιστημονικά έντυπα (Science, Nature, κ.ά.).

Θέσεις της ΓΓΕΤ για την αναπτυξιακή διάσταση της ερευνητικής πολιτικής Η ΓΓΕΤ τα τελευταία χρόνια επιβάλλει ολοένα αυξανόμενη πίεση για ενίσχυση της αναπτυξιακής της διάστασης (σχέδια νόμου 2009 και 2013). Ο διεθνής δίδυμος όρος Έρευνα & Ανάπτυξη (R&D), αντικαθίσταται αρχικά από τον τρίδυμο όρο Έρευνα, Τεχνολογία (Τεχνολογική) και Ανάπτυξη (ΕΤΑ) και πιο πρόσφατα από τον όρο Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία (ΕΤΑΚ). Ο ερευνητικός χώρος αποδυναμώνεται.

«Υλοποίηση» του κοινωνικού αιτήματος για ανάπτυξη και ερευνητική πολιτική Το εθνικό αίτημα για τεχνολογική ανάπτυξη απευθύνεται και στα πανεπιστήμια, που επί σειρά ετών αντιτάχθηκαν, σε μεγάλο βαθμό, στην εμπλοκή τους στις παραγωγικές διαδικασίες. Ωστόσο η ΓΓΕΤ προχωρεί σε πολιτικές για την στήριξη της ερευνητικής παραγωγής με κύριο εταίρο τα Ερευνητικά Κέντρα. Παράλληλα, στραγγαλίζονται οικονομικά τα πανεπιστήμια, μηδενίζονται οι δημόσιες επενδύσεις και βέβαια εισάγονται περικοπές μεγαλύτερες του 50%.

Θέσεις της ΓΓΕΤ για την αναπτυξιακή διάσταση της ερευνητικής πολιτικής Χρηματοδότηση των εργαστηριακών υποδομών και ανάθεση βασικών ερευνητικών υποδομών (Research Infrastructures) στα ερευνητικά κέντρα. η υπερσυγκέντρωση των Ερευνητικών κέντρων στην Αττική οδηγεί σε προβληματική εφαρμογή του μέτρου Αναδρομολόγηση ερευνητικών πόρων που είχαν ήδη διατεθεί για τεχνολογική ανάπτυξη μέσω των πανεπιστημίων και διοχέτευση στην πραγματική οικονομία μέσω προγραμμάτων που κυρίως υποστηρίζουν την απασχόληση και όχι την έρευνα.

Αποτελέσματα Οι προσπάθειες για μεταστροφή του περιβάλλοντος με αυτά τα μέτρα δεν καρποφόρησαν: Ο ένας εταίρος (οι παραγωγικοί φορείς στην συγκεκριμένη περίπτωση), δεν εξέφρασε μέχρι πρόσφατα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την τεχνολογική ανάπτυξη. Τα πανεπιστήμια οδηγούνται σε ολοένα δυσχερέστερη θέση και τορπιλίζεται ο ρόλος τους στην εθνική ανάπτυξη.

ΑΕΙ: βασική και εφαρμοσμένη έρευνα Ο ρόλος του πανεπιστημίου είναι και πρέπει να παραμείνει διττός: εκπαιδευτικός και ερευνητικός. Τα ΑΕΙ πρέπει να παραμείνουν, παράλληλα με τον προσανατολισμό τους σε παραγωγικές κατευθύνσεις και την εφαρμοσμένη έρευνα, πυλώνες της «βασικής» έρευνας, δηλαδή της έρευνας που δεν στοχεύει άμεσα στο προϊόν.

Βασική και εφαρμοσμένη έρευνα Είναι γενικότερα αποδεκτό ότι η έρευνα σε εφαρμογές δίνει έναυσμα στη βασική έρευνα, με δεδομένα και παρατηρήσεις, και το σπουδαιότερο, τη στηρίζει οικονομικά. Πανεπιστήμια όμως χωρίς βασική έρευνα μετατρέπονται σε χώρους αναπαραγωγής της γνώσης και είναι αδύνατο να προάγουν την καινοτομία.

ΒΑΣΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ - διάφορα πεδία - - διάφορα πεδία - ΒΑΣΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ - διάφορα πεδία - - διάφορα πεδία - Διεπιστημονική Έρευνα Έρευνα Η βασική έρευνα αποτελεί πυλώνα της εφαρμοσμένης

Βασική και εφαρμοσμένη έρευνα Η βασική έρευνα δεν οδηγεί σε προγραμματισμένα αποτελέσματα που παράγονται σε τακτά χρονικά διαστήματα, ούτε σε μεγάλες ερευνητικές ανακαλύψεις, αξιοποιήσιμες στο άμεσο μέλλον. Κυριώς η βασική έρευνα απαιτεί την αναλυτική καταγραφή του λάθους, της εσφαλμένης θεωρίας και του μη αναμενόμενου αποτελέσματος γι’ αυτό απαιτεί χρόνο, αφοσίωση, πίστη και ενθουσιασμό. Αυτά δεν μπορούν παρά να τα υπηρετήσουν κυρίως οι νέοι, που ο φυσικός τους χώρος είναι τα ΑΕΙ, και που πλέον εγκαταλείπουν τα πανεπιστήμια και την Ελλάδα με ταχύτατους ρυθμούς, προκειμένου να ικανοποιήσουν αλλού τις ανησυχίες τους.

Η βασική έρευνα απαιτεί πάγια χρηματοδότηση Αυτή η έρευνα καθώς και οι υποψήφιοι διδάκτορες δεν μπορούν να επιβιώσουν χωρίς πάγια χρηματοδότηση Η μη υποστήριξη των υποψηφίων διδακτόρων θα σημάνει οριστική απώλεια του χαρακτήρα του πανεπιστημίου ως του μεγαλύτερου ερευνητικού χώρου στην Ελλάδα και απώλεια του πολύτιμου ανθρώπινου δυναμικού που βρίσκει καταφύγιο σε άλλες χώρες. Κακώς το κράτος τους θεωρεί κανονικούς επιτηδευματίες και τους φορολογεί ως τέτοιους. Το δυναμικό αυτό νέμονται τώρα άλλες χώρες εφόσον το ποσοστό αποδοχής των αποφοίτων μας σε τμήματα μεταπτυχιακών σπουδών και σε ξένους οργανισμούς/επιχειρήσεις είναι εξαιρετικά υψηλό.

Είναι όμως το πανεπιστήμιο σε θέση να αφουγκραστεί τις δίκαιες απαιτήσεις της κοινωνίας για στήριξη στο δρόμο της ανάπτυξης; Πώς απάντησε το πανεπιστήμιο στην κρίση;

Το ΑΠΘ σε αριθμούς Θέσεις/προτάσεις/δράσεις

ΑΠΘ: Ετήσιες εισροές

ΑΠΘ: Εισροές ανά ερευνητική περιοχή

ΑΠΘ: Εύρος ερευνητικής δραστηριότητας Το ευρύ φάσμα δυνατοτήτων του ΑΠΘ γίνεται επίσης αντιληπτό και από τη μεγάλη διαφοροποίηση των προγραμμάτων που υλοποιεί. Συνεπώς το ΑΠΘ μπορεί να προσφέρει προτάσεις στο σύνολο των εθνικών προτεραιοτήτων για την ανάπτυξη στην επόμενη επταετία, όπως αυτές αποτυπώθηκαν σε πρόσφατη ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης: Ανάπτυξη βασισμένη στην παραγωγή νέων υλικών και διαδικασιών, στις τεχνολογίες πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών, στην επικαιροποίηση των γνώσεων και γλωσσών και τις σχετικές τεχνολογίες, καθώς και στην ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς σε συνδυασμό με τον τουρισμό

Χρηματοδοτήσεις προς συνεργαζόμενους φορείς με συντονιστή το Α.Π.Θ. ανά κατηγορία

Συνεργασία του Α.Π.Θ. με εταιρείες Αξίζει να αναφέρουμε τις προσπάθειες που καταβληθήκαν την τελευταία τριετία προς αυτή την κατεύθυνση. Ως αποτέλεσμα της πολιτικής της Επιτροπής Ερευνών, έχει αυξηθεί σημαντικότατα ο αριθμός των πιστοποιημένων και διαπιστευμένων εργαστηρίων, εργαστηρίων που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στις επιχειρήσεις και στο ευρύ κοινό και τα οποία προβάλλονται μέσω ειδικού οδηγού που έχει εκδοθεί από τον ΕΛΚΕ ΑΠΘ για το σκοπό αυτό.

Oδηγός εργαστηρίων ΑΠΘ

Μεταφορά Τεχνολογίας Επίσης επιδιώκεται η δικτύωση με καινοτόμες βιομηχανίες, η ανάδειξη των καλών πρακτικών στον επιχειρηματικό τομέα και η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας των νέων διδακτόρων σε ερευνητικούς τομείς όπως των νέων τεχνολογιών. Μέσα από διάφορα προγράμματα, παρουσιάζονται εναλλακτικές μορφές επιχειρηματικότητας, η οποία διδάσκεται πλέον και ως μάθημα επιλογής από τη Μονάδα Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας. Το ΑΠΘ έχει επίσης συνάψει πρωτόκολλα συνεργασίας με τους πλέον δραστήριους επαγγελματικούς φορείς της χώρας (ΣΕΒΕ, ΣΒΕΕ). Η Επιτροπή Ερευνών υποστηρίζει ενεργά την προστασία πνευματικών δικαιωμάτων σε διεθνές, ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, και τη μεταφορά τεχνολογίας μέσω του «Γραφείου Μεταφοράς Τεχνολογίας» που ιδρύθηκε και λειτουργεί από το 2011.

ΑΠΘ: Ερευνητικά έργα σε εξέλιξη

ΑΠΘ: Απασχολούμενοι σε ερευνητικά έργα

ΑΠΘ: Συνεργαζόμενοι Φορείς Εξωτερικού

Χρηματοδοτήσεις προς ΑΠΘ 31

Κατανομή διαθέσιμων κονδυλίων του Ε.Λ.Κ.Ε. Α.Π.Θ.

Κέντρο Διεπιστημονικής Έρευνας και Καινοτομίας ΚΕΔΕΚ Μέσω της λειτουργίας του Κέντρου Διεπιστημονικής Έρευνας και Καινοτομίας (ΚΕΔΕΚ-ΑΠΘ) επιχειρείται η διαχείριση των ερευνητικών υποδομών με συνεργατικές διαδικασίες καθώς και η στήριξη αλλά και ο έλεγχος για την αξιοποίηση τους. Η έναρξη του ΚΕΔΕΚ πραγματοποιείται άμεσα, με στέγαση προγραμμάτων που αφορούν στη συνεργασία των τεχνολογιών πληροφορικής με άλλες επιστήμες.

Συνεπώς στα χρόνια της κρίσης το ΑΠΘ διατήρησε της εξωστρέφεια του ανέκτησε σύντομα την ερευνητική του δραστηριότητα ( ) ήρθε πιο κοντά στις παραγωγικές δυνάμεις (60% αύξηση οικονομικής δραστηριότητας), κινητοποιήθηκε αυξάνοντας σημαντικά (38%) τον αριθμό των ερευνητικών έργων που διαχειρίζεται διπλασίασε τη συνεργασία με τους παραγωγικούς φορείς Αύξησε την υποστήριξη στην ερευνητική δραστηριότητα των νέων μέσω των Ειδικών Λογαρισμών Κονδυλίων Έρευνας - ΕΛΚΕ(500%) Υποστήριξε μέσω των ΕΛΚΕ για πρώτη φορά τις ερευνητικές πρωτοβουλίες των νέων διδασκόντων

Εμπόδια και απειλές Εξοντωτική διαχειριστική γραφειοκρατεία Επικαλυπτόμενοι έλεγχοι Σχεδιαζόμενη κατάργηση του ευέλικτου θεσμικού καθεστώτος των διαχειριστικών φορέων της έρευνας (ΕΛΚΕ)

Το Πανεπιστήμιο μπορεί και θέλει, εφόσον του δοθεί το περιθώριο να επιβιώσει. Η πολιτεία πιστεύει στο πανεπιστήμιο, που ακόμη αποτελεί διεθνώς το καλό της πρόσωπο;