1 Η σύνδεση των γλωσσών με χώρες και πολιτισμούς και οι συνέπειές της στις στάσεις και τα κίνητρα για εκμάθηση: συμπεράσματα μιας έρευνας σε μαθητές 5 ης Δημοτικού και 3 ης Γυμνασίου. Γιώργος Ανδρουλάκης Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
2 Περίγραμμα Μεθοδολογικό πλαίσιο Αρχές συγκρότησης του ερωτηματολογίου Αποτελέσματα από τις δύο ελληνικές ζώνες και συγκριτικά αποτελέσματα με τις ζώνες των άλλων χωρών (αρχείο Word) Ενδιαφέροντες άξονες των αποτελεσμάτων Προτάσεις.
3 Μεθοδολογικό πλαίσιο (1) Γενικό ερευνητικό ερώτημα: «Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την επιλογή / τις επιλογές του μαθητή σχετικά με τις γλώσσες που θα μάθει σε ένα δεδομένο περιβάλλον;» Τρία είδη πηγών: 1) Μαθητές που παρακολουθούν δύο τάξεις της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (5η Δημοτικού και 3η Γυμνασίου) 2) Αρμόδιοι για τη λήψη αποφάσεων σχετικά με την προσφορά γλωσσών. 3) Πληροφορίες για το πλαίσιο (νομοθεσία, στατιστικές κλπ.).
4 Μεθοδολογικό πλαίσιο (2) Το σχήμα των εταίρων: Πανεπιστήμια από 5 χώρες της Ευρώπης. Επιλογή των ζωνών της έρευνας: Δύο ζώνες ανά χώρα, με κριτήρια τη διαφοροποίηση και κοινωνιογλωσσικά χαρακτηριστικά. Πληθυσμός-στόχος: Δύο τάξεις της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, 300 μαθητές ανά ζώνη και ανά τάξη.
5 Αρχές συγκρότησης του ερωτηματολογίου (1) Το ιδανικό εγώ – εικόνα του εαυτού που καθορίζει για ένα άτομο πού επιθυμεί να φτάσει στη ζωή του: προσδοκίες, φιλοδοξίες, σχέδια κλπ. Το πραγματικό εγώ – η πρόσληψη που έχει το άτομο για τις δυνατότητές του, οι περιορισμοί που λαμβάνει υπόψη, η αυτοπεποίθησή του κλπ. Οι στόχοι - αντιστοιχούν στη θέληση να περάσει το άτομο στη δράση, να επενδύσει σε μια προσπάθεια. Οι ανάγκες - περιορισμοί / δεσμεύσεις / υποχρεώσεις / αναγκαιότητες κλπ. που το άτομο αναγνωρίζει ως αναπόφευκτες.
6 Αρχές συγκρότησης του ερωτηματολογίου (2) Οι εξωτερικές πιέσεις – προτροπές, παραινέσεις, αποτροπές κλπ., προερχόμενες από τους «significant others». Οι κυρίαρχες κοινωνικές συλλήψεις - δημοφιλείς ιδέες και ιδεολογίες, κίνητρα, στερεότυπα που θεωρούνται κοινό κτήμα. Η εμπειρία του μαθητή στον τομέα των γλωσσών: μπορεί να προσφέρει θετικά ή αρνητικά κίνητρα για τη γνώση άλλων, νέων γλωσσών. Οι ευκαιρίες – η εκπαιδευτική προσφορά των σχολείων, των κάθε είδους μέσων και εργαλείων που είναι προσβάσιμα στον μαθητή, οικονομικές δυνατότητες κλπ.
7 Ενδιαφέροντες άξονες των αποτελεσμάτων Αποδοχή της πολυγλωσσίας και αυξημένο ενδιαφέρον για την εκμάθηση των γλωσσών Σαφής διάκριση «κατηγοριών» γλωσσών Κρισιμότητα των εμπειριών από τα μαθήματα των γλωσσών – «ιδιωτικοποίηση» Υποχώρηση των θετικών στάσεων και των κινήτρων στην 3 η Γυμνασίου.
8 Προτάσεις ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΓΛΩΣΣΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ: ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΗΔΗ ΚΑΤΑΚΤΗΜΕΝΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΔΙΑΔΡΑΣΕΩΝ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ: ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΣΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΕΝΤΡΩΣΗ ΣΤΙΣ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΕΝΤΑΞΗ ΤΗΣ ΑΛΛΗΛΟΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΑΦΥΠΝΙΣΗΣ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΜΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΟΛΥΓΛΩΣΣΙΑΣ ΣΕ ΤΟΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ.