ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Με ποιόν τρόπο θα διδάξω ;
Ειδικά θέματα διδακτικής των Οικονομικών Συνέχεια… Μεθοδολογικές προσεγγίσεις 4 η διάλεξη.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Εκπαίδευση, επιμόρφωση και αξιολόγηση
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ, ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Επιμόρφωση στα Επιμόρφωση στα νέα βιβλία Συνάντηση πρώτη Μαθηματικά Γκουτζαμάνης Βασίλης – Σχολικός Σύμβουλος Ζυγούρη Έλενα – Σχολικός.
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Πρόταση αποτελεσματικής μαθησιακής διαδικασίας για το μάθημα : Προγραμματιστικά εργαλεία για το διαδίκτυο. Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης Καρακούσης.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
ΕΡΕΥΝ ΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ :ΗΜΕΡΙΔΑ
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Κατηγορία ΙΙΙ Διεξαγωγή Διδασκαλίας και Αξιολόγηση των Μαθητών Αλεξάνδρα Χ. Κουλουμπαρίτση.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Οριζόντιο Έργο Υποστήριξης Σχολείων, Εκπαιδευτικών και Μαθητών στο Δρόμο για το ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, νέες υπηρεσίες Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και Στήριξη.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Εισήγηση Δρ. Δ. Δαποντας.
Διδασκαλία με την μέθοδο project
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
Εποπτικά Μέσα Διδασκαλίας
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Project.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΤΔΕ Πανεπιστήμιο Αιγαίου Μάρτης 2010 ΤΣΑΜΠΙΚΑ ΚΑΡΑΚΙΖΑ

Διδακτικοί στόχοι: ικανότητα για Αναγνώριση τεχνικών Διάκριση παραδοσιακών και σύγχρονων τεχνικών Επιλογή τεχνικών ανάλογα με την χρήση Δημιουργικό συνδυασμό των τεχνικών Ανατροφοδότηση: προσαρμογή και αναπροσαρμογή των τεχνικών Σχολιασμό και κριτική της χρήσης Αξιολόγηση της χρήσης, εξαγωγή συμπερασμάτων, μεταγνώση

Βασικές έννοιες θεωρία – μοντελοποίηση – εφαρμογή ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ

Οι θεωρίες για την μάθηση…. Συμπεριφορισμός Γνωστικές θεωρήσεις Κοινωνικοπολιτισμικές θεωρήσεις Εποικοδομητισμός Ψυχοκοινωνικές θεωρήσεις Ανθρωπιστικές προσεγγίσεις

…οι σύγχρονες στρατηγικές διδασκαλίας… Διερευνητική διδακτική στρατηγική Εποικοδομητική διδακτική προσέγγιση Η ομαδοσυνεργατική προσέγγιση Η διαθεματική / διεπιστημονική προσέγγιση Η άμεση διδασκαλία

…..τα μοντέλα διδασκαλίας….. Δασκαλοκεντρικά Μαθητοκεντρικά Γνωσιοκεντρικά Μικτά

…..και οι διδακτικές τεχνικές. (1από 2) Παραδοσιακές Κυρίως στα δασκαλοκεντρικά μοντέλα μονόλογος, μοντέλο μεταφοράς αποδοχή απόψεων, μη δημιουργική δραστηριοποίηση ευρύτατη χρήση μονόλογος, ασφάλεια από το κύρος του διδασκόμενου αντικειμένου Αποτελεσματικές σε ειδικές περιπτώσεις (εισαγωγή, μετάδοση βιώματος κλπ)

…..και οι διδακτικές τεχνικές. (2από2) Σύγχρονες Ο μαθητής στο κέντρο του μαθήματος Έκφραση και καλλιέργεια ατομικότητας, ομάδες Ελεύθερη δραστηριότητα Μάθηση μέσα από την εμπειρία Κατάκτηση δεξιοτήτων και τεχνικών μέσα από ζωντανή διαδικασία Εκπαιδευτικό υλικό δυναμικό (γνωριμία με ένα κόσμο που αλλάζει) και όχι στατικό

Σύγχρονες διδακτικές τεχνικές και διδακτικά μοντέλα (1 από 3) Σύγχρονες διδακτικές τεχνικές και διδακτικά μοντέλα (1 από 3) Διδακτικό μοντέλο του Glaser Διδακτικοί σκοποί (με βάση τα ενδιαφέροντα του μαθητή, τα κίνητρά του, τη νοητική του ικανότητα, τη στάση στο μάθημα, το κοιν. περιβάλλον του) Επινόηση συγκεκριμένων τεχνικών Αξιολόγηση της διαδικασίας

Σύγχρονες διδακτικές τεχνικές και διδακτικά μοντέλα (2 από 3) Σύγχρονες διδακτικές τεχνικές και διδακτικά μοντέλα (2 από 3) Βρετανικό μοντέλο διδασκαλίας Καθορισμός σκοπών Ολιγόλεπτη εισαγωγή για πρόκληση ενδιαφέροντος Ανάπτυξη (εποπτικά και τεχνολογικά μέσα) Ανακεφαλαίωση Εφαρμογή με ασκήσεις και εργασίες Έλεγχος του βαθμού κατανόησης

Σύγχρονες διδακτικές τεχνικές και διδακτικά μοντέλα (3 από 3) Σύγχρονες διδακτικές τεχνικές και διδακτικά μοντέλα (3 από 3) Αμερικάνικο μοντέλο διδασκαλίας Προπαρασκευή-παρουσίαση-προσανατολισμός Ομαδική ή ατομική έρευνα Μελέτη πηγών πληροφόρησης Πρακτική εφαρμογή: απορίες και νέοι προβληματισμοί Συζήτηση, ανακεφαλαίωση, επισήμανση κανόνων Διερεύνηση για εξακρίβωση της επιτυχίας των σκοπών

Διδακτικές τεχνικές και φάσεις της διδασκαλίας Σχεδιασμός: μετά τους διδακτικούς σκοπούς και την μορφή οργάνωσης της τάξης, επιλέγονται οι τεχνικές και εξασφαλίζονται τα υλικά μέσα και οι υποδομές. Διεξαγωγή: στη φάση της επαφής με τα δεδομένα του μαθήματος και σε αυτήν της επεξεργασίας, εφαρμόζονται τεχνικές που προκαλούν το ενδιαφέρον και κινητοποιούν γνωστικές λειτουργίες. Αξιολόγηση: μέρος της πρέπει να αποτελεί και η έμμεση αξιολόγηση των τεχνικών που χρησιμοποιήθηκαν, ως συνάρτηση του βαθμού εκπλήρωσης των διδακτικών στόχων.

Ποιες είναι οι σύγχρονες διδακτικές τεχνικές; ΤΙ ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΕ;;;; Παρουσίαση Περιγραφή και εξήγηση Ερωτήσεις και συζήτηση Χιονοστιβάδα, Ιδεοθύελλα (brainstorming) Εργασίες γραφής και μελέτης Μέθοδος project, διαθεματική διδασκαλία Επίδειξη, πείραμα Δραματοποίηση, παιχνίδι ρόλων, παιχνίδι Μελέτη περίπτωσης Επισκέψεις, παρακολούθηση θεάτρου, κινηματογράφου Ομάδες

Με ποια κριτήρια θα επιλέξω ή/και θα συνδυάσω; Ηλικία των μαθητών Επίπεδο γνώσεων των μαθητών Ενδιαφέροντα των μαθητών Υποδομές Περιεχόμενο – αναλυτικό πρόγραμμα Σκοποί της διδασκαλίας Στρατηγική διδασκαλίας Διαθέσιμος χρόνος

Παρουσίαση (μονολογική τεχνική) Ο δάσκαλος εκθέτει-παρουσιάζει, οι μαθητές μαθαίνουν ακούγοντας Εφαρμόζεται σε πολλά αντικείμενα Απαιτεί καλή οργάνωση (σαφήνεια στη δομή και στους στόχους, εξήγηση βασικών σημείων, χρήση ερωτήσεων) Προοργανωτές στην αρχή (Ausubel) και επισκοπήσεις στο τέλος Κατάδειξη της αξίας και της χρησιμότητας της διδακτ. ενότητας

Περιγραφή και εξήγηση (μονολογική τεχνική) Μικρή διάρκεια Έλεγχος της τάξης Τακτικός έλεγχος του βαθμού κατανόησης Κατανοητή γλώσσα: καθαρότητα, απλότητα, σαφήνεια Σαφής δόμηση του θέματος Συνδυασμός με ερωτήσεις κ άλλες τεχνικές Για πολλούς μαθητές: αποτελεσματική διδασκαλία = αποτελεσματική εξήγηση

Τα + και – των τεχνικών εισήγησης Πλεονεκτήματα Μετάδοση δομημένων γνώσεων και ανάλυση εννοιών σε σύντομο χρόνο Μικρή προετοιμασία Αίσθημα ασφάλειας στους μαθητές Μειονεκτήματα Αδράνεια, ανία και απραξία των μαθητών Δεν καλλιεργεί την κριτική σκέψη και δημιουργικότητα Δεν ανατροφοδοτεί Συντομία, δόμηση, εισαγωγή-γνωστοποίηση, εμπλουτισμός

Ερωτήσεις και συζήτηση (1 από 2) Ερωτήσεις και συζήτηση (1 από 2) Αντίφαση: Ρωτάμε επίμονα κάτι που ήδη ξέρουμε Μαιευτική μέθοδος - Σωκράτης Ο ρόλος της ερώτησης (ενεργοποίηση ενδιαφέροντος, τροφοδοσία, έλεγχος κατανόησης, σύνδεση με προηγ. γνώση, έλεγχος παρακολούθησης, αξιολόγηση, έκφραση συμμετοχής, εντυπώσεων, συναισθημάτων) Απαντήσεις, ερωτήσεις μαθητών = ανατροφοδότηση για τον εκπ/κό. Ανατροφοδότηση για τους μαθητές (αξιοποίηση) Κατηγορίες ερωτήσεων (υψηλού-χαμηλού, ανοικτού-κλειστού, συγκλίνουσας ή αποκλίνουσας σκέψης)

Ερωτήσεις και συζήτηση (2 από 2) Ερωτήσεις και συζήτηση (2 από 2) Η «καλή» ερώτηση: σαφής, σύντομη, περιεκτική, πλήρης, απευθύνεται σε όλους, μέτρια δυσκολία Ερωτήσεις με κοινωνικό και όχι μόνο γνωστικό προσανατολισμό: υπολογίζεται η γνώμη των μαθητών, τους κάνει συμμέτοχους, διαμορφώνει θετικό συναισθηματικό κλίμα. Συζήτηση: δυνατότητα ενεργού συμμ/χής, αλληλεπίδρασης με άλλους, ανάπτυξης δεξιοτήτων και στάσεων ανοχής και υποστήριξης απόψεων. Ο ρόλος του δασκάλου: Οργανωτής, συντονιστής, πάροχος ενθάρρυνσης Μειονεκτήματα: Γνώση θέματος, απειρία, προσανατολισμός

Χιονοστιβάδα Ανταλλαγή απόψεων όπως στη συζήτηση αλλά με άλλη μεθοδολογία: Το θέμα αποφασίζεται από την ομάδα των μαθητών. Κάθε μαθητής ατομικά σχολιάζει γραπτά το ζήτημα. Μετά συγκρίνει τα σχόλιά του με άλλου μαθητή εντοπίζοντας κοινά σημεία, συμπληρώσεις κλπ Αυτό επαναλαμβάνεται μέσα σε ομάδες περισσότερων ατόμων και οι τελικές απόψεις παρουσιάζονται στην ολομέλεια της ομάδας. Πλεονεκτήματα: Χωρίς προετοιμασία, χωρίς εκτροπές από το θέμα, δεν απαιτεί χρόνο.

Ιδεοθύελλα Πολυεπίπεδη εξέταση θέματος με υποκίνηση των μαθητών για ελεύθερη αυθόρμητη έκφραση ιδεών. Οι ιδέες καταγράφονται όλες, χωρίς κριτική. Ο δάσκαλος διεγείρει με χρήση πηγών. Έπονται εξηγήσεις και σχολιασμός με σκοπό την αποκάλυψη πολλαπλών πτυχών του θέματος. Ευνοεί κατηγοριοποίηση ιδεών, επίλυση προβλήματος, διαδικασίες αξιολόγησης μαθήματος. Κίνδυνος για διολίσθηση σε επίδειξη φαντασίας.

Εργασίες γραφής και μελέτης Ατομικές ή ομαδικές, Στην τάξη ή στο σπίτι Οι πιο συνήθεις – τελευταία επικρίνονται ως μη ανακαλυπτικές και άρα δεν βοηθούν στην ανάπτυξη της κρίσης. Μια εποικοδομητική χρήση: Διατύπωση προβλήματος Υπόδειξη πιθανών πηγών για χρήση Ατομική ή ομαδική εργασία των μαθητών, με ή χωρίς συνεργασία με το δάσκαλο, για τη διατύπωση υποθέσεων που θα βοηθούσαν στη λύση. Παρουσίαση / αξιολόγηση των λύσεων που θα προκύψουν

Μέθοδος project Επιλογή θέματος από μαθητές και εκπ/κό Σχεδιασμός, χρονοδιάγραμμα Ορισμός ομάδων εργασίας και κατανομή εργασιών Προσδιορισμός πηγών (ειδικοί, φορείς, τύπος, διαδίκτυο) Ταξινόμηση και ανάλυση πληροφοριών Συγγραφή αναφοράς από κάθε ή όλη την ομάδα. Παρουσίαση του project.

Διαθεματική διδασκαλία Με τη συνδρομή εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων Ανάλογα με τον προσανατολισμό του εκπαιδευτικού μπορεί να: Είναι Ενιαία συγκεντρωτική διδασκαλία (επιλογή θέματος από το δάσκαλο ή το αναλυτικό πρόγραμμα). Μετατραπεί σε project (επιλογή θέματος από τους μαθητές).

Επίδειξη Ο δάσκαλος εκτελεί, οι μαθητές παρακολουθούν και μετά επαναλαμβάνουν με την καθοδήγησή του. Ευνοεί απόκτηση πρακτικών γνώσεων ή δεξιοτήτων. Ενεργοποιεί τις αισθήσεις. Μεταφορά ρόλου από τον δάσκαλο στο μαθητή. Δεν προσφέρεται για θεωρητικά μαθήματα και για μεγάλο αριθμό μαθητών

Πείραμα Χρησιμοποιείται κυρίως στις φυσικές επιστήμες Για να αποδείξει κάποια θεωρία (παραδοσιακή προσέγγιση) Για να προκαλέσει γνωστική σύγκρουση (εποικοδομιστική προσέγγιση) και να οδηγήσει σε αναδόμηση της γνώσης. Δεν πρέπει να εξαντλείται στον εντυπωσιασμό. Να αποτελεί αντικείμενο σχολιασμού, διερεύνησης, διατύπωσης υποθέσεων και μελέτης.

Δραματοποίηση Ο εκπαιδευτικός μπορεί να ζητήσει από τους μαθητές να μετατρέψουν το γνωστικό υλικό μιας διδακτικής ενότητας σε δραματοποιημένο κείμενο που αποδίδει τα βασικά νοήματα. Οι μαθητές συνεργάζονται μεταξύ τους ή/και με το δάσκαλο για να ερμηνεύσουν τους ρόλους που προκύπτουν. Λογοτεχνικά κείμενα, ιστορικά, κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας προσφέρονται για δραματοποίηση.

Παιχνίδι ρόλων, παιχνίδι Οι μαθητές υποδύονται ρόλους που συνδέονται με μια εξεταζόμενη κατάσταση. Στόχος είναι η βαθύτερη κατανόηση της κατάστασης μέσω του βιώματος. Αξιοποίηση ποικίλων εκφραστικών μέσων Ο δάσκαλος εμψυχωτής, καθοδηγητής. Προηγείται συζήτηση για τον προσδιορισμό και την αναγκαιότητα κάθε ρόλου. Παραδείγματα Εκπαιδευτικό παιχνίδι στον υπολογιστή

Μελέτη περίπτωσης Πραγματικό ή υποθετικό παράδειγμα - πρόβλημα, που αντιπροσωπεύει μια ευρύτερη κατάσταση. Αναλύεται σε βάθος από τους μαθητές και διερευνώνται εναλλακτικές λύσεις Εφαρμόζονται οι υπάρχουσες θεωρητικές γνώσεις. Υποκινείται η ευρετική πορεία προς τη μάθηση. Μέσα από την ενδελεχή διερεύνηση της επιμέρους περίπτωσης, εξάγονται συμπεράσματα για τη λειτουργία του όλου. Απαιτεί μεγάλη προσπάθεια από όλους.

Επισκέψεις, παρακολουθήσεις Επισκέψεις σε μουσεία, πινακοθήκες, αρχαιολογ. χώρους, επιστημονικές εκθέσεις κλπ Παρακολούθηση ταινιών, ντοκυμαντέρ, θεατρικών παραστάσεων Ενίσχυση του πολιτισμικού κεφαλαίου των μαθητών (ειδικά αυτών που έρχονται από χαμηλά κοινωνικά στρώματα) Τι προηγείται και τι έπεται; Συνδυασμός με άλλες τεχνικές. Παραδείγματα.

Ομάδες Δημιουργία μικρών ομάδων εργασίας Ενίσχυση της συμμετοχής και ελεύθερης έκφρασης όλων Ενίσχυση της αμοιβαιότητας & συνευθύνης στη μάθηση Καλλιέργεια επικοινωνιακών, συνεργατικών δεξιοτήτων Κοινωνικοποίηση των μαθητών, θετικό κλίμα Ομάδες μη ομοιογενείς Οι αδύνατοι δεν συμμετέχουν πάντα, οι άριστοι προσπαθούν να υπερβούν τα όριά τους. Απαιτείται προσχεδιασμός, υπομονή, εμπιστοσύνη και ανατροφοδότηση από τους μαθητές

Τα εποπτικά μέσα στην υπηρεσία των τεχνικών διδασκαλίας Κλασικοί πίνακες Χαρτοπίνακας Πίνακας ανακοινώσεων Διάφορα έντυπα (βιβλία, φωτοτυπίες, χάρτες, σχέδια κλπ) Προβολέας, video-προβολέας Εκπ/κές βιντεοταινίες και dvd Ντοκυμαντέρ Μαγνητόφωνο Ηλ. Υπολογιστής και διαδίκτυο Διάφορα βοηθητικά αντικείμενα

Τα μέσα αποδίδουν όταν: Υπηρετούν τους εκπ/κούς στόχους και τις εκπ/κές τεχνικές. Χρησιμοποιούνται με ευελιξία, εναλλακτικά, χωρίς κατάχρηση. Χρησιμοποιούνται όσο πιο συχνά γίνεται από τους δισασκόμενους.

Συμπερασματικά (1 από 2) Ο δάσκαλος έχει στη διάθεσή του πληθώρα εκπαιδευτικών τεχνικών, με πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα κατά περίπτωση. Η επιλογή της κατάλληλης κάθε φορά τεχνικής είναι βασικό ζήτημα για την επιτυχία της διδασκαλίας Σύμφωνα με τις σύγχρονες αντιλήψεις για τη μάθηση (διερευνητική, συμμετοχική) πρέπει να προτιμώνται τεχνικές που ευνοούν την ενεργοποίηση και συμμετοχή των διδσκομένων (πχ ερωτήσεις-απαντήσεις, συζήτηση, ιδεοθύελλα), σε αντίθεση με τις πιο παραδοσιακές

Συμπερασματικά (2 από 2) τεχνικές (εισήγηση, επίδειξη), που συνήθως χρησιμοποιούνται όταν οι γνώσεις των μαθητών δεν επαρκούν για εισαγωγή στη νέα γνώση. Ο δάσκαλος μπορεί να συνδυάσει 2 ή περισσότερες τεχνικές, ανάλογα με τις ανάγκες. Δεν υπάρχουν αυστηροί κανόνες. Να γίνεται προετοιμασία για τη σωστή εφαρμογή της τεχνικής, ώστε να υπάρχει το καλύτερο μαθησιακό αποτέλεσμα.

Η αντίφαση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος Μαθητοκεντρική προοπτική Δασκαλοκεντρικό σύστημα Εκπαιδευτικοί προερχόμενοι από δασκαλοκεντρικό αυταρχικό σύστημα Προοδευτικός Θεσμός και Συντηρητικές Διαθέσεις; Συνύπαρξη προοδευτικού θεσμού (παιδ. κατεύθ. αναλυτικού) και αναγχρονιστικού θεσμού (εξετασοκεντρικό λύκειο)