ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτική Αμπαλάκης Στέλιος
Advertisements

Δ ΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ Α ΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Ε ΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ Υ Λ ΟΓΙΣΜΙΚΟ Υ Αναστασία Γεωργιάδου.
ΣΧ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – • Λειτουργεί.
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
ΤΕΙ ΠΑΤΡΑΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΥΡΓΟΥ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ Μ. Μ. Ε
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης.
Πανελλήνιο Ψηφιακό Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων
Διδασκαλία της Ευθύγραμμης Ομαλής Κίνησης
Με ποιόν τρόπο θα διδάξω ;
Γραπτη εργαςια ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
 Παρουσιάζοντας πολιτισμικό υλικό στα σχολεία
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Σχεδιαστικά εργαλεία Διαχείριση σελίδων Βιβλιοθήκες αντικειμένων Διαχείριση αντικειμένων Επιφάνεια ψηφιακής μελάνης Πληκτρολόγιο οθόνης ΟΦΕΛΗ Αναγνώριση.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Ατομικό έργο Προβληματισμοί και προτάσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Διαδραστικοί πίνακες Δέγγλερη Σοφία.
Διδακτικά οφέλη από τη χρήση του διαδραστικού πίνακα στην τάξη
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Εφαρμογές των νέων Τεχνολογιών στη διδασκαλία και μάθηση
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
ΙΣΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΒΑΣΕΙ Δ.Λ.Π. (ΕΝΑΡΞΗΣ)
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Πολυμέσα – Δίκτυα (μαθ. επιλογής Γ’ Λυκείου)
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης ∆ιαχείριση έργων επίβλεψης µε σύγχρονα µέσα και επικοινωνία C2G, B2G, G2G Γενική Δ/νση Εσωτερικής Λειτουργίας.
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΣΤΗΝ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ.
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
Δημιουργία Παρουσίασης
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Μοντέλα Συστημάτων Παρουσιάσεις των συστημάτων των οποίων οι απαιτήσεις αναλύονται.
Απομακρυσμένη Εκπαίδευση
Ανάπτυξη Πρωτοτύπου Λογισμικού
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
Οριζόντιο Έργο Υποστήριξης Σχολείων, Εκπαιδευτικών και Μαθητών στο Δρόμο για το ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, νέες υπηρεσίες Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και Στήριξη.
Telematics Επιμέλεια:Παγώνης Γεώργιος Writer: Patrick Dillon.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Ο Διαδραστικός Πίνακας ως διδακτικό εργαλείο Από τη βιβλιογραφία προκύπτουν μια σειρά από οφέλη από τη χρήση του ΔΠ τα οποία αφορούν τον εκπαιδευτικό,
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
Πρόγραμμα Ενδοσχολικής Επιμόρφωσης στις ΤΠΕ ΝΤ και Εκπαίδευση Μάινας Διονύσιος Επιμορφωτής ΠΕ2.
Χρήση διαδραστικών πινάκων στη μαθησιακή διαδικασία Γιάννης Σαλονικίδης - ΠΕ70, επιμορφωτής ΜΕΡΟΣ Α: ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ Γενικό μέρος - Ενότητα
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
Εργασία στο Μάθημα: «Εκπαιδευτική τεχνολογία-Πολυμέσα» Διδάσκων : Άγγελος Γιαννούλας Ομάδα εργασίας Λινάρδος Γεώργιος Μπουντούρης Παναγιώτης Ντιγριντάκη.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής
Διδακτική της Πληροφορικής
Τεχνολογία και Εκπαίδευση - Τεχνολογικά μέσα (1)
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Εκπαιδευτική Τεχνολογία
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Ειρήνη Πετράκη Δασκάλα – Πυρήνας ΤΠΕ Μάρτιος, 2011
Δημιουργία σεναρίου.
Δάσκαλος στην… πρίζα ή όχι;
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Εποπτικά Μέσα Διδασκαλίας
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Εκπαιδευτική τεχνολογία ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ - ΠΟΛΥΜΕΣΑ

ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Εκπαιδευτική τεχνολογία ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΟΛΥΜΕΣΑ γενικότερα ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ και των ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ στην Εκπαίδευση (ΤΠΕ) ΚΛΑΣΙΚΑ ΕΠΟΠΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (ΕΜΔ) ή ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ

Εκπαιδευτική τεχνολογία ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Οπτικοακουστικά ή Εκπαιδευτικά ή εποπτικά μέσα διδασκαλίας Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση Οι Τεχνολογίες της Πληροφόρησης και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση Πολυμέσα – Εκπαιδευτικό Λογισμικό Μάθηση μέσω υπολογιστή e – learning Εξ αποστάσεως διδασκαλία

ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Εκπαιδευτική τεχνολογία ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Εισαγωγή στον κλάδο εκπαιδευτική τεχνολογία - ένταξη της εκπαιδευτικής τεχνολογίας στη διδασκαλία Παιδαγωγικές δυνατότητες που προσφέρει κάθε εποπτικό μέσο διδασκαλίας Τεχνικά χαρακτηριστικά των εποπτικών μέσων διδασκαλίας

ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Εκπαιδευτική τεχνολογία ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ο Υπολογιστής ως Εκπαιδευτικό Εργαλείο Πολυμέσα – Εκπαιδευτικά χαρακτηριστικά πολυμέσων Τα χαρακτηριστικά των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) που ευνοούν τη μάθηση Εκπαιδευτικό Λογισμικό – Είδη εκπαιδευτικού λογισμικού Διδακτική αξιοποίηση Εκπαιδευτικού Λογισμικού Παραδείγματα Εκπαιδευτικού Λογισμικού

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Εκπαιδευτική τεχνολογία Κατανοήσουν τις σύγχρονες τάσεις στον κλάδο της εκπαιδευτικής τεχνολογίας Κατανοήσουν το ρόλο και σημασία της εκπαιδευτικής τεχνολογίας στη διδασκαλία και μάθηση Αναγνωρίζουν και κριτικάρουν τις επιδράσεις των ΤΠΕ στην εκπαίδευση. Κατανοήσουν τα διάφορα είδη εκπαιδευτικού λογισμικού Χρησιμοποιούν τα ΕΜΔ και τις ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία

εκπαιδευτική τεχνολογία (ET) Εκπαιδευτική τεχνολογία εκπαιδευτική τεχνολογία (ET) Ο Οργανισμός Εκπαιδευτικής Επικοινωνίας και Τεχνολογίας ορίζει την εκπαιδευτική τεχνολογία ως μια συστηματική διαδικασία, η οποία εμπλέκει υλικά, θεωρίες, ανθρώπινο δυναμικό και γνώση για τη λύση εκπαιδευτικών προβλημάτων και βελτίωση της μάθησης.

το αντικείμενο της διδασκαλίας τους διδακτικούς στόχους Εκπαιδευτική τεχνολογία Η χρήση της εκπαιδευτικής τεχνολογίας στοχεύει στην αποτελεσματικότερη διδασκαλία ανάλογα με: το αντικείμενο της διδασκαλίας τους διδακτικούς στόχους και τη διδακτική μεθόδο

Σημαντική παρατήρηση: Εκπαιδευτική τεχνολογία Σημαντική παρατήρηση: ο όρος εκπαιδευτική τεχνολογία δεν αναφέρεται μόνο στα υλικά και μέσα (π.χ. τηλεόραση, ηλεκτρονικό υπολογιστή, οπτικοακουστικά μέσα) αλλά σε μια συστηματική και ολοκληρωμένη προσέγγιση, που έχει ως σκοπό την βελτίωση της διδασκαλίας.

Συμμετοχή των αισθήσεων όσον αφορά στην απομνημόνευση και μάθηση Εκπαιδευτική τεχνολογία Συμμετοχή των αισθήσεων όσον αφορά στην απομνημόνευση και μάθηση Κατανοούμε: 10% αυτών που διαβάζουμε, 20% μέσω της ακοής, 30% μέσω της όρασης, 50% με συνδυασμό ακοής και όρασης, 70% μέσω της συζήτησης, 90% με συνδυασμό λόγου και ενεργειών.

σύμβολα: γλωσσικά οπτικά Εκπαιδευτική τεχνολογία σύμβολα: γλωσσικά οπτικά Κώνος εμπειριών του Dale Μάθηση με εξήγηση Ηχογραφήσεις, ακίνητες εικόνες, κινητές εικόνες, εκθέματα, εκδρομές, επιδείξεις αφαίρεση Μάθηση με παρατήρηση ενεργός συμμετοχή έμμεση και άμεση εμπειρία, σκόπιμη εμπειρία Μάθηση με δράση

ΕΠΟΠΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Εκπαιδευτική τεχνολογία ΕΠΟΠΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Κιμωλιοπίνακας Χάρτινος πίνακας Χάρτες Αφίσες ή πόστερ Γραφοσκόπιο - διαφάνειες Επισκόπιο

ΕΠΟΠΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Εκπαιδευτική τεχνολογία ΕΠΟΠΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Διασκόπιο - slides Ραδιόφωνο και κασετόφωνο Τηλεόραση και βίντεο Μηχανικές απεικονίσεις - συσκευές - όργανα - υλικά - προϊόντα - προπλάσματα Εκπαιδευτικές και Μορφωτικές επισκέψεις

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Εκπαιδευτική τεχνολογία ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Διεγείρουν το ενδιαφέρον των μαθητών αφού συνδυάζουν λόγο, εικόνα και ηχητική επένδυση. Συγκεντρώνουν και συγκρατούν την προσοχή Δημιουργούν σαφείς παραστάσεις ιδίως όταν απεικονίζουν ή αναπαριστούν δύσκολες έννοιες ή διαδικασίες Συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση του μαθήματος αφού ο συνδυασμός διαφορετικών τρόπων παρουσίασης ενός διδακτικού αντικειμένου μπορεί να λύσει εύκολα και γρήγορα απορίες που ένας συγκεκριμένος τρόπος παρουσίασης (π.χ. λεκτική περιγραφή) δεν μπορεί να κάνει με την ίδια ευκολία

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Εκπαιδευτική τεχνολογία ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Συνέχεια… Εξοικονομούν πολύτιμο χρόνο και βοηθούν τον διδάσκοντα να οργανώσει καλύτερα την διδασκαλία έτσι ώστε να γίνουμε περισσότερη παραγωγικοί Προάγουν την αυτενέργεια (ορισμένα από αυτά) όπως τα προπλάσματα – τα μοντέλα – τα πραγματικά αντικείμενα και βοηθούν στην εξατομίκευση της διδασκαλίας – κάθε μαθητής μπορεί να ανακαλύψει τα στοιχεία που τον ενδιαφέρουν και να ακολουθήσει ένα προσωπικό δρόμο για τη γνώση

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Εκπαιδευτική τεχνολογία ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Κάνουν την διδασκαλία επίκαιρη αφού είναι δυνατόν να ενσωματωθούν στοιχεία από την καθημερινή ζωή – έτσι οι παρεχόμενες γνώσεις εκσυγχρονίζονται και συνδέονται με πράξεις της καθημερινής ζωής Καλλιεργούν την καλαισθησία των μαθητών – καλλιτεχνικός χαρακτήρας του εποπτικού υλικού – συνδυασμός ήχου και εικόνας και επιλεκτική χρήση της μουσικής Διευκολύνουν τη διδασκαλία και τη μάθηση με την προϋπόθεση ότι η επιλογή των μέσων και του εποπτικού υλικού έγινε κατάλληλη για την εξυπηρέτηση των διδακτικών στόχων που έχουν τεθεί

Εκπαιδευτική τεχνολογία Οι λόγοι για τους οποίους τα ΕΜΔ δεν έχουν αξιοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό στα σχολεία: Η εφαρμογή παραδοσιακών μοντέλων διδασκαλίας, η οποία αδυνατεί να εκμεταλλευτεί τα πλεονεκτήματα της τεχνολογίας και όσα μας επιτρέπει να κάνουμε. Η οργάνωση των φυσικών χώρων στις παραδοσιακές τάξεις αποτρέπει την εύκολη εφαρμογή των τεχνολογιών αυτών. Η αντίσταση σε κάθε είδους αλλαγή που χαρακτηρίζει τα εκπαιδευτικά συστήματα.

Κιμωλιοπίνακας Άμεσο και πρόχειρο μέσο διδασκαλίας Εκπαιδευτική τεχνολογία Κιμωλιοπίνακας Άμεσο και πρόχειρο μέσο διδασκαλίας Γενικές παρατηρήσεις: Μια πρόχειρη σχεδίαση του τι θα γράψουμε και με ποιόν τρόπο Μόνο ο βασικός σκελετός του μαθήματος – σχεδιαγράμματα – λέξεις κλειδιά – σημαντικές έννοιες και ημερομηνίες

Εκπαιδευτική τεχνολογία Κιμωλιοπίνακας Για να εντείνουμε την προσοχή μπορεί να σχηματοποιήσουμε αφηρημένες έννοιες ή να χρησιμοποιήσουμε χρώμα με σύνεση Συμμετρική κατανομή και σωστή ταξινόμηση υλικού Χρήσιμη η χρήση γεωμετρικών οργάνων - Κατασκευή πολύπλοκων και λεπτομερών σχημάτων εκ των προτέρων Όχι στη συνεχή χρήση – χάνεται η επαφή με την τάξη

Σε κάθε φύλλο μια διδακτική ενότητα Εκπαιδευτική τεχνολογία Χάρτινος πίνακας Σε κάθε φύλλο μια διδακτική ενότητα Μπορεί να δείξει τις διαδοχικές φάσεις ενός φαινομένου – δυνατότητα επανάληψης Διατήρηση αυτών που έχουμε γράψει - Επαναχρησιμοποίηση

Διαφανοσκόπιο ή γραφοσκόπιο (overhead projector OHP) Εκπαιδευτική τεχνολογία Διαφανοσκόπιο ή γραφοσκόπιο (overhead projector OHP) Σταθερός προβολέας Φορητός προβολέας

Διαφανοσκόπιο ή γραφοσκόπιο (overhead projector OHP) Εκπαιδευτική τεχνολογία Διαφανοσκόπιο ή γραφοσκόπιο (overhead projector OHP)  Εύκολη μεταφορά και χρήση – δεν απαιτεί συσκότιση – επαφή με τους μαθητές – οι διαφάνειες μπορεί να χρησιμοποιηθούν πολλές φορές – να τροποποιηθούν.  χρονοβόρες οι διαφάνειες με το χέρι – ακριβά ανταλλακτικά – περιορισμένες οι κινήσεις στο περιεχόμενο.

Όχι σύνθετες και πολύπλοκες εικόνες από βιβλίο Εκπαιδευτική τεχνολογία ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ Λέξεις κλειδιά – γραφικές παραστάσεις – σχέσεις μεταξύ διαφόρων μεγεθών Όχι σύνθετες και πολύπλοκες εικόνες από βιβλίο Όχι μεγάλα και συμπαγή κείμενα Διδακτικά σωστή, άρα: διδακτικοί στόχοι

Γέμισμα επιφανειών και φόντο προτιμώνται χρώματα απαλά και άτονα Εκπαιδευτική τεχνολογία ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ Επιμελημένα σχέδια – ευανάγνωστα γράμματα, συνήθως κεφαλαία για την επικεφαλίδα και οπωσδήποτε μικρά για το υπόλοιπο κείμενο Για τα περιγράμματα σχεδίων και τα γράμματα προτιμώνται έντονα χρώματα (μαύρο, μπλε, κόκκινο) Γέμισμα επιφανειών και φόντο προτιμώνται χρώματα απαλά και άτονα

Υλικά για διαφανοσκόπιο (overhead projector OHP) Εκπαιδευτική τεχνολογία Υλικά για διαφανοσκόπιο (overhead projector OHP) Είδη διαφανειών Διαφάνειες χειρός. Σε αυτές γράφουμε με ειδικούς μαρκαδόρους Διαφάνειες για Φωτοτυπικό μηχάνημα Διαφάνειες για εκτυπωτή έγχυσης μελάνης (inkjet) Διαφάνειες για εκτυπωτή λέιζερ Είδη μαρκαδόρων Μαρκαδόροι για διαφάνειες χειρός Υδατοδιαλυτοί (water soluble)  που σβήνουν με  νερό Μόνιμης γραφής (Permanent)  που σβήνουν  με  οινόπνευμα ή ασετόν

 Ογκώδες και βαρύ – χρειάζεται συσκότιση – μικρή εικόνα προβολής Εκπαιδευτική τεχνολογία Επισκόπιο Μηχανή προβολής αδιαφανών εικόνων (π.χ. σελίδες από βιβλία) και αντικειμένων λεπτού πάχους (π.χ. δείγματα υλικών, άνθη κλπ)  Εύκολος χειρισμός – το υλικό δεν χρειάζεται προετοιμασία – προβολή με το φυσικό χρώμα  Ογκώδες και βαρύ – χρειάζεται συσκότιση – μικρή εικόνα προβολής

Διασκόπιο - Προβολέας Slides Εκπαιδευτική τεχνολογία Διασκόπιο - Προβολέας Slides Μηχανή προβολής slides – τηλεχειρισμός – αυτόματη εστίαση – λάμπες ισχυρές για να μην χρειάζεται συσκότιση - χρονοδιακόπτης για αυτόματη αλλαγή slides – ενσωματωμένο κασετόφωνο Τα slides για να είναι αποτελεσματικά πρέπει να έχουν μια λογική αλληλουχία – όχι υπερβολικός αριθμός γιατί κουράζουν και πρέπει να μεσολαβούν και επεξηγήσεις

Διασκόπιο - Προβολέας Slides Εκπαιδευτική τεχνολογία Διασκόπιο - Προβολέας Slides Μικρό μέγεθος – εύκολη μετακίνηση – τηλεχειρισμός ευνοεί τον διδάσκοντα – δυνατότητα ήχου με ενσωματωμένο κασετόφωνο – δυνατότητα επανόδου σε προηγούμενα slides – έτοιμες συλλογές slides Υψηλό κόστος ανταλλακτικών – επιλογή θεμάτων για φωτογράφηση δύσκολη – δεν περιγράφει κίνηση

Διδακτικοί Χάρτες και Αφίσες ή πόστερ Εκπαιδευτική τεχνολογία Διδακτικοί Χάρτες και Αφίσες ή πόστερ Μη προβαλλόμενο διδακτικό υλικό είτε κατασκευασμένο από το διδάσκοντα και τους μαθητές είτε αγορασμένο από το εμπόριο. Παρουσιάζουν τα δεδομένα: αριθμητικά – γραφικά – εικονογραφικά – σχηματικά Ανάλογα με τη χρήση τους – συμπλήρωμα της διδασκαλίας – δημιουργία μαθησιακού περιβάλλοντος – χάρτες αναφοράς και καταχώρισης πληροφοριών Αρχή της ολοκληρωμένης ενότητας (όχι ασύνδετες πληροφορίες), χάρτης σχεδιαστικά ισορροπημένος

Διδακτικοί Χάρτες και Αφίσες ή πόστερ Εκπαιδευτική τεχνολογία Διδακτικοί Χάρτες και Αφίσες ή πόστερ Κατασκευή: α) απλότητα της σύνθεσης β) περιορισμένος αριθμός πληροφοριών πάντα σε σχέση με το διδακτικό στόχο Μόνιμη παρουσία του – δημιουργία μαθησιακού κλίματος – πηγές έμπνευσης – αιτία πρόκλησης συζήτησης Αφίσες: ειδική κατηγορία χαρτών – δεν αναφέρονται σε διδακτικά αντικείμενα αλλά δίνουν γενικότερες πληροφορίες (να παρακινήσουν τους μαθητές – να αποφύγουν κάτι – λέξεις slogan)

Εκπαιδευτική τεχνολογία ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ Απεικονίζουν την κίνηση και παρουσιάζουν δραστηριότητες που εξελίσσονται χρονικά και τοπικά Στην αρχή καθηγητές μέσα από κλειστά κυκλώματα τηλεόρασης παρουσίαζαν μαθήματα: απέτυχε Δεν μπορεί να θεωρηθεί αυτόνομο διδακτικό μέσο που θα υποκαταστήσει το διδάσκοντα

Εκπαιδευτική τεχνολογία ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ Εκπαιδευτική τηλεόραση – ειδικά προγράμματα που εκμεταλλεύονταν όλες τις τηλεοπτικές τεχνικές εκπόνηση προγραμμάτων σε συνεργασία ψυχολόγων – τεχνικών – παιδαγωγών – εκπαιδευτικών – τεχνολόγων της εκπαίδευσης Η τηλεόραση μπορεί να δημιουργήσει κίνητρα μάθησης, να προκαλέσει το ενδιαφέρον και την περιέργεια των μαθητών γιατί χρησιμοποιεί μια οικεία και γνωστή γλώσσα Video: ελέγχουμε το ρυθμό προβολής – η πρόσβαση μπορεί να γίνει γραμμική ή επιλεκτική

Ραδιόφωνο, κασετόφωνο, φωτογραφική μηχανή, videocamera Εκπαιδευτική τεχνολογία Ραδιόφωνο, κασετόφωνο, φωτογραφική μηχανή, videocamera Απλά και εύχρηστα – ενημερότητα – φυσικότητα – αυθεντικότητα – δραματοποίηση – σημαντικά στην προετοιμασία των μαθητών – αιτία για πρόκληση συζήτησης – διδακτικά και ψυχαγωγικά Πλεονέκτημα σε μουσική, ξένες γλώσσες, αθλοπαιδιές

Μηχανικές απεικονίσεις - Συλλογές αντικειμένων – Προπλάσματα Εκπαιδευτική τεχνολογία Μηχανικές απεικονίσεις - Συλλογές αντικειμένων – Προπλάσματα Τρισδιάστατη απεικόνιση της πραγματικότητας – μερικές φορές πιστή απεικόνιση άλλες φορές απλουστευμένη Κατανοητή παρουσίαση της εσωτερικής δομής και του τρόπου λειτουργίας των μαθησιακών αντικειμένων Ουσιαστική ωφέλεια αποκομίζουν οι μαθητές όταν συμμετέχουν στην κατασκευή

Μορφωτικές επισκέψεις Εκπαιδευτική τεχνολογία Μορφωτικές επισκέψεις Προετοιμασία των μαθητών, φύλλα εργασίας, εργασία σχετικά με αυτά που παρατήρησαν ή έμαθαν

Εποπτικά μέσα και τρόπος Διδασκαλία Εκπαιδευτική τεχνολογία Εποπτικά μέσα και τρόπος Διδασκαλία Δύο μεγάλες κατηγορίες τρόπων διδασκαλίας: Δασκαλοκεντρική Μαθητοκεντρική – Ενεργή μάθηση Μαθητοκεντρική – Ενεργή μάθηση Δασκαλοκεντρική

ΣΧΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ Εκπαιδευτική τεχνολογία ΣΧΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ Τα οπτικοακουστικά μέσα εκπέμπουν πληροφορίες και όχι γνώσεις, οι πληροφορίες δεν μετατρέπονται αυτόματα σε γνώσεις στο νου των μαθητών. Η χρήση των εποπτικών μέσων από μόνη της εξασφαλίζει την Ενεργή Μάθηση;

Εκπαιδευτική τεχνολογία Η χρήση των εποπτικών μέσων από μόνη της εξασφαλίζει την Ενεργή Μάθηση; Η μετουσίωση της πληροφορίας σε γνώση γίνεται με τις νοητικές και πρακτικές δραστηριότητες στις οποίες οι μαθητές χρησιμοποιούν τις πληροφορίες που συλλέγουν.

Εκπαιδευτική τεχνολογία Η χρήση των εποπτικών μέσων από μόνη της εξασφαλίζει την Ενεργή Μάθηση; Οι μαθητές πρέπει να συσχετίσουν ή να συγκρίνουν τις νέες πληροφορίες με αυτά που ξέρουν, να τις χρησιμοποιήσουν για να επικοινωνήσουν με άλλους, να γράψουν κείμενα, να κάνουν περιλήψεις για αυτά που είδαν ή άκουσαν, να κάνουν σχέδια με βάση τα όσα είδαν, να κατασκευάσουν κλπ. Οι διαδικασίες αυτές ενεργοποιούνται και κατευθύνονται από τον εκπαιδευτικό!!!!!

Εκπαιδευτική τεχνολογία Η χρήση των εποπτικών μέσων από μόνη της εξασφαλίζει την Ενεργή Μάθηση; Δεν πρέπει να έχουμε τη νοοτροπία του «μηχανικού προβολής» και να επιτρέψουμε στο εποπτικό μέσο να κυριαρχήσει. Υπάρχει κίνδυνος αντί να διδάξουμε με τη βοήθεια του μέσου να υποκατασταθούμε από αυτό.

Εκπαιδευτική τεχνολογία Η χρήση των εποπτικών μέσων από μόνη της εξασφαλίζει την Ενεργή Μάθηση; Κυρίαρχο λοιπόν στοιχείο για την επιτυχή έκβαση μιας διδασκαλίας δεν είναι η φύση ή η τεχνολογία του εποπτικού μέσου που θα χρησιμοποιηθεί αλλά ο σωστός σχεδιασμός του διδακτικού υλικού και η επιλογή του σωστού τρόπου διδασκαλίας

Εκπαιδευτική τεχνολογία ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Η χρήση εποπτικού υλικού θα πρέπει να θεωρηθεί ως ένας τρόπος παρουσίασης διδακτικού υλικού και όχι ως μια ολοκληρωμένη μέθοδος διδασκαλίας

Προϋποθέσεις χρήσης εποπτικών μέσων Εκπαιδευτική τεχνολογία Προϋποθέσεις χρήσης εποπτικών μέσων Σαφής καθορισμός των σκοπών διδασκαλίας Πρόβλεψη και αναίρεση των δυσκολιών που μπορεί να εμφανισθούν κατά τη διάρκεια της επίδειξης Δυνατότητα καλής παρακολούθησης από το σύνολο της τάξης

Προϋποθέσεις χρήσης εποπτικών μέσων Εκπαιδευτική τεχνολογία Προϋποθέσεις χρήσης εποπτικών μέσων Αποφυγή προκαταβολικών περιγραφών και σχολίων για ότι πρόκειται να παρουσιασθεί Προβολή του διαθέσιμου εποπτικού υλικού με τη χρησιμοποίηση όσο γίνεται λιγότερων τρόπων προβολής Επιμελημένο και σωστό διδακτικό υλικό που παρουσιάζεται με απλό και κατανοητό τρόπο

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Εκπαιδευτική τεχνολογία ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Επιστημονικό κριτήριο Το διδακτικό υλικό το οποίο θα περιέχεται στα εποπτικά μέσα διδασκαλίας πρέπει να είναι έγκυρα, να ανταποκρίνονται στα επιστημονικά και τεχνικά δεδομένα, να αντιστοιχούν με το αναλυτικό πρόγραμμα και με την ύλη των σχολικών βιβλίων

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (συνέχεια) Εκπαιδευτική τεχνολογία ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (συνέχεια) Παιδαγωγικό και διδακτικό κριτήριο Το περιεχόμενο και οι σκοποί της διδασκαλίας πρέπει να προσδιορίζουν τα ΕΜΔ και όχι το αντίθετο Πρέπει να ανταποκρίνονται στις ικανότητες, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των μαθητών Να είναι ανάλογα με τη βαθμίδα και το είδος του σχολείου Να εξυπηρετούν συγκεκριμένες διδακτικές και παιδαγωγικές συνθήκες και ανάγκες

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (συνέχεια) Εκπαιδευτική τεχνολογία ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (συνέχεια) Τεχνικό και τεχνολογικό κριτήριο Εύκολα στη χρήση – καλή κατασκευή – πρακτικά στη χρήση τους

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (συνέχεια) Εκπαιδευτική τεχνολογία ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (συνέχεια) Καλλιτεχνικό κριτήριο Να είναι αισθητικά ελκυστικά χωρίς ακρότητες και όχι εξεζητημένα Να συντελούν στην οπτική ικανοποίηση των μαθητών και στην καλαισθητική τους αγωγή Η καλλιτεχνική αξία όχι αυτοσκοπός

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (συνέχεια) Εκπαιδευτική τεχνολογία ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ (συνέχεια) Οικονομικό κριτήριο Όσο γίνεται μικρότερο αρχικό και λειτουργικό κόστος Η χρήση τους να απευθύνεται σε όσο γίνεται περισσότερα διδακτικά αντικείμενα

Ενημέρωση των μαθητών για ένα εργασιακό περιβάλλον Σχέδιο από βιβλίο Εκπαιδευτική τεχνολογία Υποθέτουμε ότι έχετε στη διάθεσή σας οποιοδήποτε ΕΜΔ. Γράψτε στη δεύτερη στήλη ποιο ή ποια θα χρησιμοποιήσετε σε κάθε περίπτωση ανάλογα με το περιεχόμενο της πρώτης στήλης. Ενημέρωση των μαθητών για ένα εργασιακό περιβάλλον Σχέδιο από βιβλίο Λέξεις κλειδιά - ημερομηνίες Το σχηματικό διάγραμμα ροής ενός εργοστασίου Τη λειτουργία μιας μηχανής Διαδοχικές φάσεις μιας διεργασίας Γραφικές παραστάσεις – λέξεις κλειδιά – σκελετός του μαθήματος

Σιμάτος, Α. (1995) Τεχνολογία και Εκπαίδευση, εκδόσεις Πατάκη. Εκπαιδευτική τεχνολογία Βιβλιογραφία: Σιμάτος, Α. (1995) Τεχνολογία και Εκπαίδευση, εκδόσεις Πατάκη. Κανάκης, Ι. (1989) Διδασκαλία και μάθηση με σύγχρονα μέσα επικοινωνίας, εκδόσεις Γρηγόρη.