Ε-twinning: Διαδικτυακές επαφές στα πλαίσια της εκμάθησης της Γαλλικής Γλώσσας Πολίτης Αιμίλιος Καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Οι υπολογιστές γίνονται όλο και περισσότερο μηχανές επικοινωνίας και, κατά συνέπεια, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μηχανές συνεργασίας, είτε κλειστών είτε ανοικτών ομάδων ανθρώπων (Αβούρης, 2000).
Σύμφωνα με τους Νικολουδάκη και Χουστουλάκη (2007) οδηγούν στην ανάπτυξη πολλών νέων ευκαιριών για να καθοδηγήσουμε και να βελτιώσουμε τη μάθηση.
Όπως αναφέρουν οι Κορδάκη & Λάσκαρη, (2003) οι δικτυακές τεχνολογίες και ειδικότερα το Διαδίκτυο, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να στηρίξουν τη διδασκαλία και τη μάθηση, σύμφωνα με τις σύγχρονες κοινωνικές και εποικοδομητικές θεωρίες για την κατάκτηση της γνώσης.
Τα εργαλεία αυτά έχουν σχεδιαστεί, ώστε να είναι απλά στη λειτουργία, εύκολα και φιλικά στη χρήση, και κατά συνέπεια ελκυστικότερα για τους χρήστες της εκπαιδευτικής κοινότητας (Σάμψων & Τεκές, 2000).
Το Internet, λοιπόν, προσφέρει πάρα πολλές ευκαιρίες για επικοινωνία, και σύμφωνα με τον Graus (1999), οι ξένες γλώσσες αλλάζουν τελείως ξαφνικά από απλά σχολικά μαθήματα σε συναρπαστικές προκλήσεις για επικοινωνία.
Διαδικτυακή κοινότητα Σύμφωνα με την Preece (2000), μια Διαδικτυακή κοινότητα διέπεται από τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: ααποτελείται από άτομα που αλληλεπιδρούν κοινωνικά, επιδιώκοντας να ικανοποιήσουν τις δικές τους ιδιαίτερες ανάγκες, ή να υποδυθούν ειδικούς ρόλους χχαρακτηρίζεται από έναν κοινό σκοπό (ενδιαφέρον, ανάγκη, ανταλλαγή πληροφοριών ή παροχή υπηρεσιών) δδιέπεται από κανόνες με τη μορφή προϋποθέσεων, πρωτοκόλλων, κανονισμών και νόμων που καθοδηγούν τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των ατόμων, υυποστηρίζεται από συστήματα υπολογιστών, τα οποία διαμεσολαβούν στην κοινωνική αλληλεπίδραση και διευκολύνουν μια αίσθηση συνύπαρξης.
Το e-twinning To e-twinning αποτελεί δράση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αφορά την παιδεία και σχετίζεται με το e-learning – την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, και το Comenius, το πανευρωπαϊκό πρόγραμμα ανταλλαγής εκπαιδευτικών επισκέψεων μεταξύ σχολείων. Η ανταλλαγή εδώ είναι εικονική – ηλεκτρονική.
•Επικοινωνία •Καινοτομία •Διαλειτουργικότητα συστημάτων •Δικτυακή κοινότητα για τη ανταλλαγή απόψεων μέσω της Γαλλικής •Το e-Τwinning πληροί τις προϋποθέσεις της Preece (2000) Οι Τ.Π.Ε. για τη Μάθηση της Γαλλικής Γλώσσας και Πολιτισμού μέσω του e- twinning
2005: εισαγωγή στο e-twinning του projet Europe Éducation École, δημιουργία του Lycée Jean Pierre Vernant και του καθηγητή φιλοσοφίας Czeslaw Michalewski με συμμετοχή σχολείων από διάφορες χώρες της Ευρώπης, προέκταση του ήδη προϋπάρχοντος “Coin/Club Philo” του ιδίου σχολείου. E-twinning
Α τύπος διαδικτυακών επαφών 15νθήμερα chat με χρήση κάμερας Α ομάδα:συνομιλία με κάμερα Β ομάδα: επικοινωνία με chat Γ ομάδα: παρακολούθηση των τεκταινομένων σε βιντεοπροβολή και σχολιασμός Τύποι Διαδικτυακών Επαφών
Β τύπος διαδικτυακών επαφών Τετραμηνιαίες συναντήσεις videoconference με θέματα: α)τον προβληματισμό γύρω από θέματα που αφορούν την Ε.Ε. όπως πολυγλωσσία πολυπολιτισμικότητα κ.λ.π. β) την παρουσίαση μεγάλων μορφών των ανθρωπιστικών επιστημών Τύποι Διαδικτυακών Επαφών
•Προετοιμασία: •Aποστολή κειμένων με s εκ μέρους του γενικού συντονιστή •Σχολιασμός των κειμένων και ομαδική σύνταξη από μέρους των μαθητών της εισήγησής τους •Δομή της τηλεδιάσκεψης: •Εισαγωγή από τον γενικό συντονιστή Σ. Μικαλεφσκί •Εκτεταμένη εισήγηση από τον κύριο ομιλιτή •Καθηγητές και μαθητές παίρνουν διαδοχικά το λόγο •Γινεται περιορισμένος αριθμός ερωτήσεων •Στην τηλεδιάσκεψη συμμετέχουν καθηγητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και πανεπιστημιακοί, πολιτικοί, διπλωμάτες κ.λπ. Τετραμηνιαία Ημερίδα-Τηλεδιάσκεψη
Εργαλεία σύγχρονης συνεργασίας (activités synchrones) - chat, videoconference Εργαλεία ασύγχρονης συνεργασίας (activités asynchrones) - mail, forum Εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν:
Οφέλη για τους μαθητές Εκτός από τα παιδαγωγικά, κοινωνικά και πολιτισμικά οφέλη σε σχέση με τη γαλλική γλώσσα οι μαθητές δρουν ενεργητικά και όχι παθητικά στα πλαίσια των ΤΠΕ αναπτύσσουν προβληματισμούς ως Ευρωπαίοι πολίτες για θέματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενδυναμώνουν την αίσθηση του ανήκειν στην ευρωπαϊκή οικογένεια διευρύνουν τους ορίζοντές τους μέσω ανάπτυξης νέων ιδεών και γνωρίζοντας σχετικά θέματα αναφερόμενα σε προσωπικότητες όπως οι Pascal, Freud, Levinas κ.λπ. η πρόκληση συνάντησης με υπαλλήλους της Ε.Ε. (Direction Générale de Traduction) η οποία πραγματοποιήθηκε στο χώρο του σχολείου έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές να κάνουν γνωριμίες με εκπροσώπους του ευρωπαϊκού χώρου και της διοίκησης.
Ενδεικτικές Απόψεις μαθητών/τριών για την Διαδικτυακή Επικοινωνία «Η συμμετοχή μας στην Πανευρωπαϊκή Συνδιάσκεψη με την βοήθεια των ΤΠΕ υπήρξε αναμφίβολα το βίωμα που σηματοδότησε μία περίοδο ενδιαφέροντος από τη μεριά μας για τα κοινωνικά και πολιτιστικά κυρίως ζητήματα που απασχολούν τον Ευρωπαίο πολίτη. Αυτό κατέστη δυνατό μέσω του Διαδικτύου, ενώ μας δόθηκε η ευκαιρία για βελτίωση της γαλλικής γλώσσας, με την εμπειρία του ταυτόχρονου διαλόγου με μαθητές διαφόρων ευρωπαϊκών κρατών» Μαθήτρια της Γ΄ Λυκείου Τζίνα Γαρμπή
«Μέσω της εκπαίδευσης ένας έφηβος μπορεί να δέχεται εμπειρίες και γνώσεις οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν την πορεία της διάπλασης του χαρακτήρα του…το σημαντικό είναι ότι σήμερα οι επιρροές μέσω Διαδικτύου συμβάλλουν σε αυτό….» Μαθήτρια της Γ΄Λυκείου Ευγενία Κακογιάννου
Βραβείο Παιδαγωγικής Καινοτομίας Τον Ιανουάριο του 2006 το σχολείο μας, το 7ο ΓΕΛ Περιστερίου, του οποίου το Power point της εργασίας του (“Promenades philosophiques” – στα ελληνικά), βρίσκεται στο site: βραβεύτηκε από κοινού με τα συνεργαζόμενα σχολεία στο Linz της Αυστρίας με το Βραβείο Παιδαγωγικής Καινοτομίας (Prix d’innovation pédagogique), πράγμα που είχε θετική επίδραση στους μαθητές προκειμένου να βελτιώσουν τη σχέση τους με το ρόλο του Διαδικτύου.
Σας ευχαριστώ