ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ-ΑΛΜΠΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΕΠΙΚΟΥΡΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Η ελκυστικότητα του επαγγέλματος Πότε αποφασίσατε να γίνετε εκπαιδευτικοί και για ποιους λόγους; Πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου Αθηνών (2017) σε φοιτητές του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής Επάρκειας καταδεικνύει ότι οι κυριότεροι λόγοι που επιθυμούν να ακολουθήσουν την εκπαίδευση είναι: Αγάπη για τα παιδιά Επιθυμία μετάδοσης γνώσεων-Αγάπη για τη διδασκαλία Βελτίωση συνθηκών εργασίας Η ελκυστικότητα του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού δεν είναι, όμως, κοινή σε όλες τις χώρες της Ευρώπης και κυμαίνεται από την υπερπληθώρα υποψήφιων εκπαιδευτικών στην τεράστια έλλειψή τους. Τα αίτια της συνθήκης αυτής εντοπίζονται κυρίως στις διαφορές μεταξύ των εκπαιδευτικών συστημάτων και τις συνθήκες ένταξης και εργασίας στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού.
Η ελκυστικότητα του επαγγέλματος Πιο αναλυτικά η απροθυμία άσκησης του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού μπορεί να εξηγηθεί μέσα από τη μελέτη των αλλαγών στις συνθήκες εργασίας: Στο πλαίσιο πολιτικών περικοπών και συμπίεσης του κόστους της εκπαίδευσης (αποεπένδυση) όλο και μεγαλύτερος αριθμός εκπαιδευτικών εργάζεται υπό συνθήκες μερικής απασχόλησης ή σε μη μόνιμες θέσεις. Η εργασία εντατικοποιείται περισσότερο διοικητικό έργο ως συνέπεια της συνεχώς αυξανόμενης γραφειοκρατίας. επέκταση της διδασκόμενης ύλης. εμπλουτισμός του προγράμματος με περαιτέρω δραστηριότητες.
Η ελκυστικότητα του επαγγέλματος Γιατί οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας αποτελούν έναν από τους επαγγελματικούς κλάδους που επενδύουν σε μεγάλο βαθμό και με συστηματικό τρόπο στην επαγγελματική τους ανάπτυξη; Χαμηλές αμοιβές συγκριτικά με το επίπεδο σπουδών και τις επαγγελματικές απαιτήσεις για συνεχή ενημέρωση, επιμόρφωση και «επικαιροποίηση» των κατακτημένων γνώσεων. Έλλειψη ελευθερίας στην εκτέλεση του εκπαιδευτικού έργου. Νομικοί και θεσμικοί περιορισμοί. Δυσκίνητα γραφειοκρατικά συστήματα. Περιορισμένες δυνατότητες επαγγελματικής εξέλιξης. Έντονα ζητήματα αμφισβήτησης του έργου και της προσφοράς του εκπαιδευτικού. Γυναικοκρατία στην εκπαίδευση