Η Συνθετική Δημιουργική Εργασία ως εναλλακτική μορφή αξιολόγησης της Αγγλικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο: Ένα παράδειγμα Χριστίνα Κάλφογλου Πειραματικό Γυμνάσιο Αγίων Αναργύρων
Ξεκινώντας από την απλή διαπίστωση: ότι η διδακτική και η αξιολόγηση της ξένης γλώσσας πρέπει να είναι εννοιολογικά και μεθοδολογικά συνδεδεμένες, ή, όπως τονίζεται και στις οδηγίες του Υ.Π.: «H διαδικασία αξιολόγησης, σε οποιαδήποτε μορφή της, συναρτάται στενά με τη διδασκαλία»
και αντλώντας από τις αρχές του νέου Προγράμματος Σπουδών για τις ξένες γλώσσες: Τη σταδιακή αποδέσμευση από το γνωστό και την καταβύθιση στο νέο Τη λειτουργία του εκπαιδευτικού ως συνδημιουργού διδακτικού υλικού Τη δημιουργικότητα του μαθητή Τη διαφοροποιημένη μάθηση Την ενσωμάτωση της τέχνης στην εκπαιδευτική διαδικασία
Τον ψηφιακό εγγραμματισμό και την πολυτροπικότητα Τη στόχευση στην κοινωνικά προσδιορισμένη νοηματοδότηση Τη διαθεματικότητα Τη γλωσσική επίγνωση
καθώς και από τις οδηγίες του Υ. Π καθώς και από τις οδηγίες του Υ.Π. για την εκπόνηση συνθετικών εργασιών εναλλακτικά αντί της ωριαίας γραπτής δοκιμασίας του δεύτερου τετραμήνου στα μαθήματα της ομάδας Β, σύμφωνα με τις οποίες η Σ.Δ.Ε. ελέγχει την ικανότητα των μαθητών/τριών του Γυμνασίου:
να αξιοποιούν πληροφορίες από το σχολικό εγχειρίδιο και από άλλες έγκυρες πηγές με βάση συγκεκριμένα ερωτήματα, να τις συνθέτουν σε ενιαίο σύνολο προκειμένου να απαντήσουν σε συγκεκριμένο ζητούμενο και να παρουσιάζουν την απάντησή τους είτε με τη μορφή γραπτού κειμένου μικρής έκτασης είτε με τη μορφή αναρτώμενης παρουσίασης (poster), ακολουθώντας συγκεκριμένες οδηγίες
και εφαρμόζοντας και πάλι τις οδηγίες του Υ.Π., σύμφωνα με τις οποίες: Ως εναλλακτική επιλογή αντί της ωριαίας γραπτής δοκιμασίας, οι Σ.Δ.Ε. επιδιώκουν να συμβάλουν στη δημιουργία ενός παιδαγωγικού πλαισίου, εντός του οποίου οι μαθητές/- τριες εμπλέκονται σε μια διανοητική δοκιμασία κατά την οποία σκέπτονται με δημιουργικό τρόπο, επινοούν και αναστοχάζονται
εφάρμοσα τα εξής κατά το Β’ τετράμηνο του 2016-2017: Στην Α’ Γυμνασίου: Στόχος: Να αξιοποιήσουν οι μαθητές τα εργαλεία που τους είχαν δοθεί στην τάξη για να συνθέσουν μια ιστορία. Συγκεκριμένα, να αντλήσουν στοιχεία από τον εννοιολογικό χάρτη της αφήγησης, το φύλλο εργασίας για το ποιόν ενεργείας και για τη σειρά των επιθέτων, υπάρχουσες πληροφορίες για το θέμα αλλά και συμπληρωματικές, προκειμένου να δημιουργήσουν μια αφήγηση με αφορμή ένα βίντεο, καθώς και να ζωγραφίσουν τον πρωταγωνιστή ή τους πρωταγωνιστές της ιστορίας τους ή μια σκηνή από την αφήγησή τους, ή, εναλλακτικά, να συνθέσουν ένα ακρωνύμιο με τα αρχικά του θέματος.
Διαδικασία: 1η ώρα: Επεξεργασία φακέλου με το απαραίτητο υλικό από τους μαθητές σε ομάδες. Απορίες και συζήτηση. Εισαγωγή νέας, συμπληρωματικής πληροφορίας για το θέμα και βίντεο. 2η ώρα: Φύλλο εκπόνησης Σ.Δ.Ε. και παραγωγή ατομικής γραπτής εργασίας. Κατά τη διάρκεια της εκπόνησης, οι μαθητές είχαν πρόσβαση σε όλο το υλικό που επεξεργάστηκαν την 1η ώρα αλλά και στο διαδίκτυο για τυχόν άντληση επιπλέον πληροφορίας. Αξιολόγηση: Αξιολογήθηκε περιγραφικά το παραχθέν προϊόν με βάση το κριτήριο της αρτιότητας του αποτελέσματος, της ανάπτυξης και της δομής της αφήγησης αλλά και του βαθμού αξιοποίησης του παρεχόμενου υλικού.
Στη Β’ Γυμνασίου: Στόχος: Να αξιοποιήσουν οι μαθητές τα εργαλεία που τους είχαν δοθεί στην τάξη για να συνθέσουν μια ιστορία-περιγραφή. Συγκεκριμένα, να αντλήσουν στοιχεία από τον εννοιολογικό χάρτη της αφήγησης, το φύλλο εργασίας για την αναφορά σε συνήθειες του παρελθόντος, την τράπεζα γλωσσικού υλικού για την περιγραφή που είχαν οι ίδιοι δημιουργήσει, καθώς και δείγμα σύζευξης αφήγησης και περιγραφής, προκειμένου να δημιουργήσουν μια αφήγηση με έντονα περιγραφικά στοιχεία, καθώς και να ζωγραφίσουν το πρόσωπο που περιγράφουν ή μια σκηνή από την ιστορία τους ή να συνθέσουν ένα ακρωνύμιο με τα αρχικά του ονόματός του.
Διαδικασία 1η ώρα: Επεξεργασία φακέλου με το απαραίτητο υλικό από τους μαθητές σε ομάδες. Απορίες και συζήτηση. Εισαγωγή συμπληρωματικού υλικού και, συγκεκριμένα, κειμένου που συνδυάζει την αφήγηση με την περιγραφή. Επεξεργασία του κειμένου σε ομάδες. 2η ώρα: Φύλλο εκπόνησης Σ.Δ.Ε. και παραγωγή ατομικής γραπτής εργασίας. Κατά τη διάρκεια της εκπόνησης, οι μαθητές είχαν πρόσβαση σε όλο το υλικό που επεξεργάστηκαν την 1η ώρα αλλά και στο διαδίκτυο για τυχόν άντληση επιπλέον πληροφορίας (γλωσσικού υλικού περιγραφής). Αξιολόγηση: Αξιολογήθηκε περιγραφικά το παραχθέν προϊόν με βάση το κριτήριο της αρτιότητας του αποτελέσματος, της ανάπτυξης και της δομής της αφήγησης αλλά και του βαθμού αξιοποίησης του παρεχόμενου υλικού.
Αποτίμηση. Προτάσεις βελτίωσης. Άλλα παραδείγματα. Σας ευχαριστώ!