Ο ρόλος των ΤΠΕ στη δόμηση της κοινωνίας της Γνώσης Η ένταξη των ΤΠΕ στα πλαίσια των στόχων της εκπαίδευσης για το 2010 Μόκιας Γιάννης Επιμόρφωση Β Επιπέδου
Ευρωπαϊκό συμβούλιο της Λισσαβόνας (23 και 24 Μάρτη 2000) Στρατηγικός στόχος «Να γίνει η Ευρώπη έως το 2010 η ανταγωνιστικότερη και δυναμικότερη οικονομία της γνώσης, ανά την υφήλιο ικανή για βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη με περισσότερες και καλύτερες θέσεις εργασίας και με μεγαλύτερη κοινωνική συνοχή». Ορόσημο το έτος 2010 Μόκιας Γιάννης Επιμόρφωση Β Επιπέδου
Ειδικότερα στον τομέα της εκπαίδευσης.. «να καταστούν τα ευρωπαϊκά συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης ποιοτικό σημείο αναφοράς παγκοσμίως έως το 2010». Μόκιας Γιάννης Επιμόρφωση Β Επιπέδου
Κοινή εκπαιδευτική πολιτική των Ευρωπαϊκών κρατών Εισαγωγή της πληροφορικής στην εκπαίδευση. Κοινές εκπαιδευτικές πολιτικές κυρίως στο επίπεδο της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στην ανώτατη εκπαίδευση επιδιώκεται η διαμόρφωση μιας εκπαιδευτικής πολιτικής με χαρακτηριστικό τα ενοποιημένα κριτήρια ώστε τα συστήματα να είναι, όπως λένε, αναγνωρίσιμα μεταξύ τους αναγνώσιμα και συγκρίσιμα. Αυτό θα οδηγήσει σταδιακά σε κοινά προγράμματα σπουδών, κοινά πτυχία και άρα στη διαμόρφωση ενός ενιαίου χώρου εκπαίδευσης ως το 2010. Μόκιας Γιάννης Επιμόρφωση Β Επιπέδου
Κοινοί στόχοι για τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Ευρώπη (Συμβούλιο της Στοκχόλμης) 1ος στόχος. Βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης στην ΕΕ. 2ος στόχος. Διευκόλυνση της πρόσβασης όλων στα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης. 3ος στόχος. Διεύρυνση των οριζόντων των εκπαιδευτικών συστημάτων (υπερτοπικότητα). Μόκιας Γιάννης Επιμόρφωση Β Επιπέδου
Η βελτίωση της ποιότητας των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης υλοποιείται με.. Τη βελτίωση της εκπαίδευσης και της κατάρτισης εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών Την ανάπτυξη δεξιοτήτων για την κοινωνία της γνώσης Την εξασφάλιση της πρόσβασης όλων στις ΤΠΕ Την αύξηση της προσέλευσης στις επιστημονικές και τεχνικές σπουδές Τη βέλτιστη χρήση των πόρων Μόκιας Γιάννης Επιμόρφωση Β Επιπέδου
Αναμενόμενα αποτελέσματα σε σχέση με την ένταξη των ΤΠΕ το έτος 2010……. Εξασφάλιση της πρόσβασης όλων των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και των ιδρυμάτων κατάρτισης στο Διαδίκτυο και τα πολυμέσα Λήψη μέτρων ώστε όλοι οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί να έχουν αποκτήσει γνώσεις σχετικές με τη χρήση των τεχνολογιών αυτών Αύξηση κάθε χρόνο των κατά κεφαλή επενδύσεων σε ανθρώπινο δυναμικό. Μόκιας Γιάννης Επιμόρφωση Β Επιπέδου
Η εξασφάλιση της πρόσβασης όλων στις ΤΠΕ θα γίνει με ….. Παροχή επαρκούς εξοπλισμού και εκπαιδευτικού λογισμικού Ενθάρρυνση της βέλτιστης χρήσης καινοτόμων τεχνικών διδασκαλίας και μάθησης, που βασίζονται στις ΤΠΕ (τεχνολογίες της πληροφορίας και της επικοινωνίας) Μόκιας Γιάννης Επιμόρφωση Β Επιπέδου
Δείκτες προόδου…. Το ποσοστό διδασκόντων που έχουν καταρτισθεί στη χρήση ΤΠΕ στο σχολείο Το ποσοστό μαθητών και σπουδαστών που χρησιμοποιούν τις ΤΠΕ στις σπουδές τους Το ποσοστό μαθημάτων που χρησιμοποιούν τις ΤΠΕ στα ιδρύματα εκπαίδευσης και κατάρτισης Μόκιας Γιάννης Επιμόρφωση Β Επιπέδου
Μπορούν οι ΤΠΕ να κάνουν θαύματα; Ωστόσο……. Μπορούν οι ΤΠΕ να κάνουν θαύματα; απλή εισαγωγή των τεχνολογιών της πληροφορίας και της Επικοινωνίας…. ή ριζική αλλαγή των υφιστάμενων δομών και προτύπων διδασκαλίας και μάθησης; Μόκιας Γιάννης Επιμόρφωση Β Επιπέδου
Πρώτη εκδοχή: Η εκδοχή της πανάκειας Φέρνουν οι ΤΠΕ επανάσταση στη γνώση; Πρώτη εκδοχή: Η εκδοχή της πανάκειας «Οι νέες Τεχνολογίες έχουν απεριόριστες δυνατότητες» Μόκιας Γιάννης Επιμόρφωση Β Επιπέδου
Φέρνουν οι ΤΠΕ επανάσταση στη γνώση; Δεύτερη εκδοχή: Η εκδοχή της χρήσης των ΤΠΕ ως απλών εκπαιδευτικών μέσων και εργαλείων. «Οι νέες τεχνολογίες είναι ευεργετικές ή επικίνδυνες ανάλογα με τον τρόπο που χρησιμοποιούνται από την πλευρά των εκπαιδευτικών και των μαθητών/τριών». Μόκιας Γιάννης Επιμόρφωση Β Επιπέδου
Τρίτη εκδοχή: Η τεχνολογία δεν είναι ουδέτερη. Φέρνουν οι ΤΠΕ επανάσταση στη γνώση; Τρίτη εκδοχή: Η τεχνολογία δεν είναι ουδέτερη. «Οι νέες τεχνολογίες εμπεριέχουν τις μορφές χρήσης τoυς και προσδιορίζουν ως ένα βαθμό τους σκοπούς της χρήσης τους». Μόκιας Γιάννης Επιμόρφωση Β Επιπέδου
Σημαντικά ερωτήματα Ποιο πρόβλημα επιλύει μια νέα τεχνολογία; Ποιανού είναι αυτό το πρόβλημα; Ποια νέα προβλήματα ανακύπτουν με την επίλυση ενός υπάρχοντος προβλήματος; Ποιες κοινωνικές ομάδες και ποιοι θεσμοί πλήττονται; Ποιες αλλαγές επέρχονται στη γλώσσα; Ποιος αποκτά νέα εξουσία; Μόκιας Γιάννης Επιμόρφωση Β Επιπέδου
Συνέπειες….. Οι ΤΠΕ μας φέρνουν όσο τίποτε άλλο αντιμέτωπους με την αδυναμία να διακρίνουμε το επιθυμητό από το ανεπιθύμητο. Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας: Βοηθός και συνεργάτης της μνήμης ή καταστροφέας της ανάκλησης καταστροφικός μηχανισμός Μόκιας Γιάννης Επιμόρφωση Β Επιπέδου
Κριτική στάση Να σκεφτόμαστε…. Τι μπορούμε να κάνουμε χωρίς τις νέες τεχνολογίες ή τι χάνουμε όταν τις χρησιμοποιούμε. Όσο μας απασχολούν αυτού του είδους τα ερωτήματα, μένει χώρος για την επανεξέταση της θέσης των συμβατικών εργαλείων στο σχολείο. Μόκιας Γιάννης Επιμόρφωση Β Επιπέδου
Χρήσιμες ιστοσελίδες http://europa.eu/scadplus/leg/el/cha/c11086.htm Λεπτομερές πρόγραμμα των επακολουθών εργασιών σχετικά με τους στόχους των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Ευρώπη http://europa.eu/scadplus/leg/el/cha/c10241.htm Έκτακτο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Λισσαβόνας (Μάρτιος 2000): προς την Ευρώπη της καινοτομίας και της γνώσης http://europa.eu/scadplus/leg/el/cha/c11064.htm Ευρωπαϊκά κριτήρια αναφοράς για την εκπαίδευση και την κατάρτιση http://www2.e-yliko.gr/e-learning.htm Ευρωπαϊκά Προγράμματα Μόκιας Γιάννης Επιμόρφωση Β Επιπέδου