ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 η Εγκύκλιος Αναπτυξιακού Προγραμματισμού Στόχοι: Ενημέρωση των αρμόδιων φορέων σχεδιασμού για το υπό διαπραγμάτευση προτεινόμενο νέο πλαίσιο της Προγραμματικής.
Advertisements

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Χαρακτηριστικές Προκλήσεις για την Αυτοδιοίκηση στην Ευρωπαϊκή Ενωση κατά την περίοδο 2007 – 2013 Σκέψεις για την αξιοποίηση τους από τις ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΒΑΣΑΡΔΑΝΗΣ.
Επιτροπή Στρατηγικού Σχεδιασμού Π.Θ Γέμτος Θεοφάνης Καθηγητής, Τμήμα Γεωπονίας Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικού Περιβάλλοντος.
Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Region of Western Macedonia Intermediate Managing Authority ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Ενδιάμεση.
Δεκέμβριος 2006 Ειδική Υπηρεσία Στρατηγικής, Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων Μονάδα Οργάνωσης & Διαχείρισης ΚΠΣ Α.Ε. ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ.
E2020 και μελλοντική Πολιτική Συνοχής μετά το 2013
Εξειδίκευση Αξόνων Στρατηγικής
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Χαλκιδική 8/9 Ιουλίου 2006 Κ. Κοκκινοπλίτης Συντονιστής Οργανωτικής Γραμματείας Σχεδιασμού & Κατάρτισης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού ΠΡΟΤΥΠΑ.
Νέος Επενδυτικός Νόμος Ανάπτυξη στην πράξη – Απάντηση στην κρίση
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ Εισηγητής:
Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας – Θράκης Ενημέρωση για τη διαδικασία σύνταξης του νέου Προγράμματος Ανάπτυξης περιόδου 2007 – 2013 της Περιφέρειας Ανατολικής.
Δεκέμβριος 2006 Ειδική Υπηρεσία Στρατηγικής, Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων Μονάδα Οργάνωσης & Διαχείρισης ΚΠΣ Α.Ε. ΠΕΔΙΑ ΑΙΤΗΣΗΣ.
ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ EX ANTE ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΗΝ 4Η ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ Παρουσίαση: Μιράντα Θεοδωροπούλου Ε.Υ.Σ.ΕΚΤ - Στέλεχος.
ΑΘΗΝΑ 8 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2005 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΚΠΣ η ΕΠΙΤΡΟΠΗ.
Γενική Διεύθυνση Απασχόλησης, Κοινωνικών Υποθέσεων και Ίσων Ευκαιριών
ΕΧ ΑΝΤΕ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ Ε.Υ.Σ.Σ.Α.Α.Π. Βόλος
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΟΔΗΓΙΑ 2001/42/ΕΚ
Τούλα Πατσάλη Διεύθυνση Διαρθρωτικών Ταμείων και Ταμείου Συνοχής Γραφείο Προγραμματισμού ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΠΛΑΝΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΩΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΚΑΘΟΔΗΓΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 2007 – 2013
1 Καινοτομικό Πρόγραμμα RI-SE ΕΚΕΠΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Η ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΤΑ ΝΕΑ ΕΘΝΙΚΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ.
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ 2007 – ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 2007.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ AΓΡΟΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ Εισαγωγή στο θέμα,για το Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/05.
ΕΠΤΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ 2ο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο Αθήνα, 9 Δεκεμβρίου ο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο Αθήνα, 9 Δεκεμβρίου 2005 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ.
ΑΘΗΝΑ 8 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2005 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΚΠΣ η ΕΠΙΤΡΟΠΗ.
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΕΡΕΥΝΑΣ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΕ.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - ΘΡΑΚΗΣ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ
MINISTRY OF ECONOMY AND FINANCE MANAGING AUTHORITY CSF «Συντονισμός διαδικασιών Σχεδιασμού 4ης Προγραμματικής περιόδου » Ειδική Υπηρεσία.
Υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών Αποτελεσματική Διαχείριση στην 4η Προγραμματική Περίοδο 2007 – 2013.
Περιφερειακή Πολιτική ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Δεκέμβριος 2004 EL Κανονισμοί 1 Πολιτική συνοχής ( ) Πρόταση της Επιτροπής για νέους κανονισμούς 14 Ιουλίου.
ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ - ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΙΝΔΥΝΩΝ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
1 Προϋπολογισμός 2007 Δεκέμβριος Ποια είναι τα κριτήρια αξιολόγησης του Κρατικού προϋπολογισμού ; Ο προϋπολογισμός του 2007, όπως και κάθε προϋπολογισμός,
ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΕΠΑΝ ΣΤΟ ΤΟΜΕΑ ΤΩΝ ΑΠΕ
9Η ΔΙΑΛΕΞΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΥ 1.Κανονισμός 1257/99 2.Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα (ΠΕΠ) 3.Πρόγραμμα LEADER (I,
Επιχειρησιακό ΠρόγραμμαΕπιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Α΄ ΦΑΣΗ: Στρατηγικός Σχεδιασμός.
«Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και την Τοπική Ανάπτυξη», Ηράκλειο, 5-6 Μαϊου, kedke.ntua.gr 1.
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
1 η Συνεδρίαση Επιτροπής Παρακολούθησης ΕΠ Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Τα Βασικά Στοιχεία του ΕΠ.
Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, 8 ο εξάμηνο, Διάλεξη 17 η, 24/5/2016 Διδάσκουσα: Ασημίνα Χριστοφόρου.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Ρόϊδω Μητούλα. Ρόϊδω Μητούλα.
Συνοπτική Παρουσίαση Ε.Π. «ΚτΠ» Παναγιώτης Γεωργιάδης Αθήνα 9 Νοεμβρίου 2004.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ Ο θεσμός των Ευρωπαϊκών Ομίλων Εδαφικής Συνεργασίας (Ε.Ο.Ε.Σ.) τη νέα Προγραμματική Περίοδο,
1. Εισαγωγή  Δεν υφίσταται πλέον ΚΠΣ  Αντικαθίσταται με το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς ΑΙΓΑΙΟ ΕΠΕ Εθνικός & Περιφερειακός Σχεδιασμός
Τι είναι το πρόγραμμα ολοκληρωμένης παρέμβασης αστικής ανάπτυξης Αφορά :  Στην κοινωνική ένταξη & υποστήριξη ανέργων, μειονεκτικών & ευπαθών ομάδων πληθυσμού.
Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Επιχειρησιακού Προγράμματος Δυτικής Μακεδονίας Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας Regional Operational.
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΤΜΗΜΑ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ
Στρατηγική Ανάπτυξης του Ελληνικού Τουρισμού
ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών ΤΜΧΠΠΑ
Η Περιφερειακή Πολιτική της Ε.Ε ( )
ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 472/2013 για την ενίσχυση της οικονομικής και δημοσιονομικής εποπτείας των κρατών μελών στη ζώνη του ευρώ τα οποία αντιμετωπίζουν ή απειλούνται.
Προγραμματική Περίοδος
8.1. Οικονομική και Νομισματική Πολιτική
ΕΚΠΑ - Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
Ευρωπαϊκός Πυλώνας Κοινωνικών Δικαιωμάτων:
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Β’ ΚΠΣ - ΕΠΕΑΕΚ
ΤΑΠΤοΚ «ΑΡΚΑΔΙΑ 2020» «Σχεδιασμός του προγράμματος ΤΑΠΤοΚ σε περιοχή παρέμβασης της Π.Ε. Αρκαδίας»
Πολιτική συνοχής της ΕΕ 2014 – 2020
Η ανοιχτή μέθοδος συντονισμού (ΑΜΣ)
Στρατηγική Ανάπτυξης του Ελληνικού Τουρισμού
ΤΟ Ε.Π. «ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ & ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΚΥΚΛΟΣ, ΕΝΟΤΗΤΑ ΙV: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, 8ο εξάμηνο, Διάλεξη 16η, 11/5/2017 Διδάσκουσα: Ασημίνα Χριστοφόρου

ΔΙΑΛΕΞΗ 16: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2000-2006 Ι. ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΔΙΑΛΕΞΗΣ Ποιοι είναι οι νέοι κανονισμοί που διέπουν τη διαρθρωτική πολιτική της ΕΕ; Ποιες οι επιπτώσεις της εφαρμογής των προγραμμάτων 2000-2006 στην άσκηση κοινοτικής περιφερειακής πολιτικής και στη μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων;

ΔΙΑΛΕΞΗ 16: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2000-2006 ΙΙ. ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΩΝ ΤΑΜΕΙΩΝ Α. Η προοπτική της διεύρυνσης προς Ανατολάς Η στρατηγική της σύνδεσης της πορείας της διεύρυνσης με τη μεταρρύθμιση της διαρθρωτικής πολιτικής ήταν όχι μόνο δικαιολογημένη, αλλά και επιβεβλημένη. Για μία πολιτική, όπως η περιφερειακή, που οργανώνεται και υλοποιείται σε περιοχικούς όρους, οποιοσδήποτε αναπροσδιορισμός του χώρου ευθύνης της είναι δυνατόν να οδηγεί σε μεταβολές που θίγουν τόσο τη δημοσιονομική της διάσταση όσο και την ίδια της τη φύση. Η Επιτροπή υποστήριξε ότι η προοπτική της διεύρυνσης προς τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης υποχρεώνει την Ένωση να ανανεώσει τη δέσμευσή της για την προώθηση της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής κατά τρόπο που θα εξασφαλίσει την ενσωμάτωση των νέων μελών στο κοινοτικό σύστημα.

ΔΙΑΛΕΞΗ 16: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2000-2006 Β. Agenda 2000 (1997) 1. Πρόγραμμα δράσης με σκοπό την ενίσχυση των κοινοτικών πολιτικών και το σχεδιασμό ενός νέου χρηματοοκονομικού πλαισίου για την περίοδο 2000-2006 έναντι της επικείμενης διεύρυνσης προς Ανατολάς: Μεταρρύθμιση της ΚΑΠ Αύξηση αποδοτικότητας διαρθρωτικών ταμείων και Ταμείου Συνοχής Ενδυνάμωση προ-ενταξιακής στρατηγικής Νέο χρηματοοικονομικό πλαίσιο/ δημοσιονομική πειθαρχία 2. Η Επιτροπή προτείνει τη σταθεροποίηση των διαρθρωτικών δαπανών στο 0,46% του ΑΕΠ της Ένωσης για δύο λόγους: α. τους δημοσιονομικούς περιορισμούς που θέτει η εγκαθίδρυση της ΟΝΕ β. την απροθυμία των περισσότερο εύπορων κρατών μελών να αυξήσουν τη συνεισφορά τους στον κοινοτικό προϋπολογισμό. 3. Οι πόροι αυτοί θα αποδειχθούν επαρκείς, εφόσον η ΕΕ βελτιώσει την οικονομική αποτελεσματικότητα των διαρθρωτικών παρεμβάσεων.

ΔΙΑΛΕΞΗ 16: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2000-2006 Γ. Δέσμη προτάσεων Επιτροπής (1998) Συγκέντρωση των παρεμβάσεων των Ταμείων, αποκέντρωση/ απλοποίηση διαρθρωτικού προγραμματισμού, βελτίωση της οικονομικής αποτελεσματικότητας των διαρθρωτικών ταμείων. Προενταξιακή ενίσχυση των 10 υποψήφιων χωρών με τη σύσταση νέων δημοσιονομικών εργαλείων: α. Μέσο Προενταξιακών Διαρθρωτικών Πολιτικών (ISPA - Pre-Accession Structural Instrument) β. Μέσο Προενταξιακής Γεωργικής Πολιτικής (SAPARD - Special Accession Programme for Agriculture and Rural Development) 3. Πρόγραμμα PHARE (Poland and Hungary: Assistance for the Restructuring of the Economy) επεκτείνεται σε όλες τις χώρες της Αν. Ευρώπης για προσαρμογή των υποψήφιων χωρών στο «κοινοτικό κεκτημένο» (acquis communautaire).

ΔΙΑΛΕΞΗ 16: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2000-2006 III. ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ 2000-2006 Α. Νέοι Κανονισμοί Κανονισμός Πλαίσιο (1260/1999) 2. 1η Τροποποίηση (καν. 1447/2001) – Ελληνικά νησιά, Αιγαίο 3. 2η Τροποποίηση (καν. 1105/2003) – διαδικασία 4. 3η Τροποποίηση (καν. 173/2005) – παράταση του προγράμματος PEACE

ΔΙΑΛΕΞΗ 16: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2000-2006 Β. Περιεχόμενο των μεταρρυθμίσεων 1. Χρηματοοικονομικές διατάξεις α. Το επίπεδο των ετήσιων χρηματοδοτήσεων των Ταμείων θα χαμηλώνει σταδιακά κατά τη διάρκεια της δημοσιονομικής περιόδου (29,4 δισ. € το 2000 σε 26,66 δισ. € το 2006), μείωση της τάξης του 9%. β. Οι ετήσιες εισροές κάθε κράτους μέλους από τα Διαρθρωτικά Ταμεία και το Ταμείο Συνοχής δεν υπερβαίνουν το 4% του εθνικού ΑΕΠ. Την ίδια στιγμή το μέσο επίπεδο κατά κεφαλήν υποστήριξης προς τις χώρες συνοχής διατηρείται στα επίπεδα του 1999. γ. Η κατανομή είναι τέτοια, ώστε να επιτυγχάνεται συγκέντρωση των πόρων στις περιφέρειες με αναπτυξιακή καθυστέρηση: Στόχος 1 → 69,7% Στόχος 2 → 11,5% Στόχος 3 → 12,3%

ΔΙΑΛΕΞΗ 16: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2000-2006 2. Βασικές αρχές α. Συγκέντρωση i. Οι στόχοι προτεραιότητας συγχωνεύονται σε τρεις (Στόχοι 1, 2, 3): ΣΤΟΧΟΣ 1 ΟΡΙΣΜΟΣ: προώθηση της ανάπτυξης και της διαρθρωτικής προσαρμογής στις περιφέρειες με αναπτυξιακή καθυστέρηση ΚΡΙΤΗΡΙΟ: Περιφέρειες των οποίων το κατά κεφαλήν ΑΕΠ είναι ≤ 75% του κοινοτικού μέσου της ΕΕ-25, ιδιαίτερα απομακρυσμένες περιφέρειες του Στόχου 6, περιφέρειες του Στόχου 5α ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΑ ΜΕΣΑ: ΕΤΠΑ, ΕΚΤ, ΕΓΤΠΕ-Π, ΧΜΠΑ

ΔΙΑΛΕΞΗ 16: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2000-2006 ΣΤΟΧΟΣ 2 ΟΡΙΣΜΟΣ: υποστήριξη της κοινωνικής και οικονομικής ανασυγκρότησης των περιφερειών που αντιμετωπίζουν διαρθρωτικές δυσκολίες ΚΡΙΤΗΡΙΟ: Σύνθεση των Στόχων 2, 5β της προηγούμενης περιόδου 1994-1999. Καλύπτεται το 18% του πληθυσμού της Ένωσης: 10% βιομηχανικές περιοχές 5% αγροτικές περιοχές 2% αστικές περιοχές 1% περιοχές που εξαρτώνται από αλιεία ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΑ ΜΕΣΑ: ΕΤΠΑ, ΕΚΤ, ΕΓΤΠΕ-Ε

ΔΙΑΛΕΞΗ 16: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2000-2006 ΣΤΟΧΟΣ 3 ΟΡΙΣΜΟΣ: υποστήριξη της προσαρμογής και του εκσυγχρονισμού των πολιτικών και των συστημάτων που προωθούν την εκπαίδευση, την κατάρτιση και την απασχόληση ΚΡΙΤΗΡΙΟ: ποσοστά ανεργίας, αλλά το γεωγραφικό πεδίο δράσης δεν είναι το σύνολο του κοινοτικού εδάφους, αλλά όσες περιφέρειες δεν εντάσσονται στο Στόχο 2. ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΑ ΜΕΣΑ: ΕΚΤ

ΔΙΑΛΕΞΗ 16: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2000-2006 ii. Οι περιφέρειες που ήταν επιλέξιμες για τους Στόχους 1, 2 και 5β, αλλά δεν ανταποκρίνονταν πλέον στα κριτήρια επιλεξιμότητας των νέων Στόχων 1 και 2, τυγχάνουν μεταβατικής στήριξης, η οποία μειώνεται σταδιακά και θα παύσει στο τέλος του 2005. Πρόκειται για τις λεγόμενες περιφέρειες «phasing out». Το αποτέλεσμα αυτό οφειλόταν όχι μόνο σε ανάπτυξη της περιφέρειας, αλλά και σε μείωση του μέσου της ΕΕ, λόγω της ένταξης των λιγότερο ανεπτυγμένων περιφερειών της Ανατολικής Ευρώπης (στατιστικό αποτέλεσμα). iii. Θυμίζουμε ότι υπάρχει και Ταμείο Συνοχής (κατά κεφαλήν GNI<90% του μέσου όρου των ΕΕ-25). iv. Μείωση Κοινοτικών Πρωτοβουλιών Διασυνοριακή, διεθνική, διαπεριφερειακή συνεργασία (INTERREG) Oικονομική και κοινωνική ανασυγκρότηση των πόλεων και των αστικών περιοχών υπό κρίση (URBAN) Αγροτική ανάπτυξη μέσω της εκδήλωσης πρωτοβουλιών τοπικού χαρακτήρα (LEADER) Καταπολέμηση του αποκλεισμού από την αγορά εργασίας (EQUAL)

ΔΙΑΛΕΞΗ 16: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2000-2006 β. Διαρθρωτικός προγραμματισμός Αρχή της αποκέντρωσης και η αρχή της επικουρικότητας: ο ρόλος της Επιτροπής περιορίζεται στον καθορισμό και τον έλεγχο των γενικών κατευθύνσεων της διαρθρωτικής πολιτικής, ενώ τα κράτη μέλη έχουν τη συνολική ευθύνη για τη διαχείριση των επιμέρους προγραμμάτων. Διαχειριστική Αρχή (managing authority): ασκεί κατ’ αποκλειστικότητα την επίβλεψη της υλοποίησης κάθε μεμονωμένου προγράμματος, με τη συλλογή δεδομένων για την απόδοση του προγράμματος και την αποστολή τους στην Επιτροπή, την οργάνωση της αξιολόγησης και τον έλεγχο τήρησης των υποχρεώσεων που σχετίζονται με τη δημοσιότητα και το νόμο της Κοινότητας. Μαζί με την Επιτροπή και τις επιτροπές παρακολούθησης των κρατών μελών αναλαμβάνουν την παρακολούθηση της εφαρμογής των προγραμμάτων. Ορίζεται από τα κράτη μέλη. Δείκτες παρακολούθησης: καθιερώνονται για τον έλεγχο των προγραμμάτων, ορίζονται από τα κράτη μέλη και αντανακλούν αποδοτικότητα, διαχείριση, χρηματοοικονομική εφαρμογή και τη μέτρηση των ενδιάμεσων αποτελεσμάτων σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα Κανόνας n+2: πληρωμή με αυστηρότερους όρους, ώστε όσες πιστώσεις δεν έχουν απορροφηθεί μέσα σε διάστημα 2 ετών να αποδεσμεύονται.

ΔΙΑΛΕΞΗ 16: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2000-2006 v. Θεωρίες που προσδιορίζουν το περιεχόμενο και το πνεύμα της κοινοτικής περιφερειακής πολιτικής – υπογραμμίζουν συστάσεις διεθνών οργανισμών [ex-post evaluation – synthesis report] Συμβολή οικονομικής ολοκλήρωσης, απελευθέρωσης διεθνούς εμπορίου και χρηματοοικονομικής σταθερότητας Ρόλος επένδυσης/ ευνοϊκού επιχειρηματικού περιβάλλοντος ως μηχανών ανάπτυξης - κίνητρα σε ΜμΕ και Α.Ξ.Ε. για κεφάλαια/ δάνεια ανάπτυξης, καινοτομίας [venture capital] Επέκταση ανθρώπινου κεφαλαίου με τη χρηματοδότηση της εκπαίδευσης και κατάρτισης για τη βελτίωση της ποιότητας του εργατικού δυναμικού Έμφαση σε έρευνα και τεχνολογία με μέτρα αύξησης δημόσιων και ιδιωτικών δαπανών σε Ε&Α και ενδυνάμωσης θεσμών και συνεργασίας μεταξύ επιχειρήσεων και ερευνητικών κέντρων Αναγνώριση θετικών επιδράσεων από οικονομίες συσσώρευσης πληθυσμού και πόρων με πολιτικές επέκτασης των τοπικών πλεονεκτημάτων και προσέλκυσης πόρων στις μειονεκτούσες περιφέρειες Σημασία θεσμικού περιβάλλοντος στις περιφέρειες λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές του διαστάσεις και προωθώντας μέτρα ενθάρρυνσης της συνεργασίας μεταξύ επιχειρήσεων, της επέκτασης της συμμετοχής στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και της ανάπτυξης αποδοτικών μηχανισμών/ φορέων διοίκησης Βιώσιμη ανάπτυξη (προστασία του περιβάλλοντος)

ΔΙΑΛΕΞΗ 16: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2000-2006 ΙΙΙ. ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ 2000-2006 – ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ Α. Ex-post αξιολόγηση των προγραμμάτων πολιτικής συνοχής 2000-2006 για Στόχους 1 & 2 (2010, Πίνακες σελ. 22, 25, 44, 49). Οι διαρθρωτικές παρεμβάσεις που διατέθηκαν για τους Στόχους 1 & 2 ανέρχονται σε 185,5 δισ. για την περίοδο 2000-2006 ή κατά μέσο όρο 26,5 δισ. ετησίως. Το 86% πήγε σε χώρες της ΕΕ-15. Το ΕΤΠΑ κάλυπτε το 60% των δαπανών, από το οποίο το 92,5% πήγε σε χώρες της ΕΕ-15. Τα προγράμματα για τις νεοεισερχόμενες χώρες του Αν. μπλοκ ξεκινούν το 2004. Η Πορτογαλία και η Ελλάδα ωφελήθηκαν περισσότερο ως περιφέρειες του Στόχου 1, λαμβάνοντας χρηματοδοτήσεις που αντιστοιχούσαν στο 1,3 με 1,4% του ΑΕΠ. Ως το τέλος του 2008, δαπανήθηκε το 89% των πόρων (αν. υποχρεώσεων) που κατανεμήθηκαν από το ΕΤΠΑ για το Στόχο 1 στις χώρες της ΕΕ-15. Για το Στόχο 2, το αντίστοιχο ποσοστό πέφτει στο 80-82%. Παρόμοια είναι τα ποσοστά και για τις νεοεισερχόμενες τότε χώρες της Αν. Ευρώπης.

ΔΙΑΛΕΞΗ 16: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2000-2006 4. Ελλάδα: ευοίωνες προϋποθέσεις λόγω επέκτασης υποδομών που συνδέονται ιδιαίτερα με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Κρίνεται σημαντική η συμβολή των κοινοτικών κονδυλίων και στην εκπαίδευση, την ισότητα των φύλων, αστική ανάπτυξη, κουλτούρα προγραμματισμού και σχεδιασμού της περιφερειακής ανάπτυξης. Ανάγκη για βαθύτερη αλλαγή στη νοοτροπία των αρχών για άσκηση πολιτικής βάσει αξιολογικών κριτηρίων και ενδείξεων (evidence-based policy making). Το ενδιαφέρον είναι ότι για δημόσιο χρέος στην Ελλάδα δεν υπάρχει καμία νύξη ή ενδοιασμός. 5. Υπήρξε παράταση των προγραμμάτων της περιόδου αυτής λόγω της διεθνούς χρηματοοικονομικής κρίσης το 2007-2008.

ΔΙΑΛΕΞΗ 16: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2000-2006 Β. Γενικότερα ας θυμηθούμε τις δυσκολίες ενός εγχειρήματος αποτίμησης των επιπτώσεων της περιφερειακής πολιτικής: α. Δυσκολία απομόνωσης της επίδρασης μίας μεμονωμένης πολιτικής από άλλες οικονομικές διαταραχές και πολιτικές που επηρεάζουν την οικονομία. β. Την απόδοση της Συνοχής ως μεταβολή και σύγκλιση του κατά κεφαλήν ΑΕΠ περιφερειών, δεδομένων των μειονεκτημάτων που παρουσιάζει ο δείκτης (ως προς την αξιοπιστία, επάρκεια και καταλληλότητα). γ. Το μικρό ποσοστό των χρηματοδοτήσεων στο συνολικό ΑΕΠ της ΕΕ (0,1% το 1975-1988, 0,27% το 1989-1993, 0,46% το 1994-1999), αλλά και το μικρό ποσοστό του κοινοτικού προϋπολογισμού στο ΑΕΠ (λίγο πάνω από 1%). δ. Την κατανομή των δαπανών του προϋπολογισμού μεταξύ πολιτικών της ΕΕ, ώστε, παρά το γεγονός ότι οι διαρθρωτικές δράσεις είναι > 40%, το μεγαλύτερο μέρος, όπως για ΚΑΠ, ή Ε&Τ, να πηγαίνει σε ανεπτυγμένες χώρες. Παραβίαση όχι μόνο της αρχής της συγκέντρωσης, αλλά και της αρχής του συντονισμού πολιτικών.