ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ: ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΤΑΣΕΙΣ
Διδακτική αξία δεν έχει η συγκεκριμένη ερμηνεία ενός ιστορικού γεγονότος αλλά η μέθοδος επεξεργασίας του ιστορικού υλικού… Να δίνεται βάρος στο «γνώριζε πώς» και όχι στο «γνώριζε ότι…»
Eνσωμάτωση των Τεχνολογιών Πληροφορίας με τα αίτια με τη διαχρονική εξέταση ενός θέματος με την έννοια του χρόνου σε σύνδεση με το χώρο, με τον προσδιορισμό του χώρου και την επέκταση του πολιτισμού μέσω εξέτασης τεκμηρίων
Eνσωμάτωση των Τεχνολογιών Πληροφορίας με την αφήγηση: i. δημιουργία εικονογραφημένης αφήγησης με εικόνα, κείμενο, γραφήματα, διαγράμματα ii. κατασκευή ιστορικών πινάκων με κριτήρια iii. δημιουργία βάσης δεδομένων ερωτημάτων σχετικά με ένα θέμα
Eνσωμάτωση των Τεχνολογιών Πληροφορίας με την ιστορική μέθοδο, με συλλογή τεκμηρίων, με ανάλυση γραπτών πηγών, με άντληση πληροφοριών από υλικές πηγές.
Εκπαιδευτικές τεχνικές για τη χρήση ΤΠΕ Μελέτη περίπτωσης (Case Study) Εξέταση/μελέτη ενός συγκεκριμένου πραγματικού ή υποθετικού παραδείγματος που αντανακλά μια ευρύτερη κατάσταση Καταιγισμός ιδεών (Brainstorming) Τεχνική επίλυσης προβλημάτων στην ελεύθερη και αυθόρμητη έκφραση ιδεών (λύσεων) σε σύντομο χρονικό διάστημα
Εκπαιδευτικές τεχνικές για τη χρήση ΤΠΕ Χιονοστιβάδα Χρησιμοποιείται με στόχο να εξοικειωθούν τα μέλη μιας ομάδας και να νιώσουν ως μέλη μιας μαθησιακής κοινότητας Οι μαθητές ανταλλάσσουν απόψεις γύρω από ένα συγκεκριμένο θέμα. Συνθετικές εργασίες (Projects) Οι μαθητές αναλαμβάνουν μια συνθετική εργασία για ένα συγκεκριμένο θέμα το οποίο θα πρέπει να αναλύσουν σε βάθος. Εργάζονται ατομικά ή σε ομάδες
Η διεξαγωγή της διδασκαλίας 1η φάση: καλλιέργεια θετικού ψυχολογικού κλίματος, πρόκληση του ενδιαφέροντος του μαθητή, η γνωστοποίηση των στόχων του μαθήματος, η διερεύνηση των πρότερων γνώσεων, αντιλήψεων των μαθητών. 2η φάση: Το μάθημα αντιμετωπίζεται ως πρόβλημα το οποίο πρέπει να λυθεί σε συνεργασία των μαθητών μεταξύ τους αλλά και με τον εκπαιδευτικό.
Η διεξαγωγή της διδασκαλίας 3η φάση: Επεξεργασία των δεδομένων, εξαγωγή συμπερασμάτων, αξιολόγηση. 4η φάση: Αποτελεί φάση ανακεφαλαίωσης, σχηματικής σύνοψης, γενικεύσεων, συμπερασμάτων (Μεταγνωστική φάση).
Η διδασκαλία μέσω της τεχνολογίας στηρίζεται Η διδασκαλία μέσω της τεχνολογίας στηρίζεται στο διαβάζω-παρατηρώ, στη δημιουργική συνεργασία –όχι μόνο στην αίθουσα διδασκαλίας- στη συλλογή και επιλογή πληροφοριών από πολλούς δικτυακούς τόπους, τα συμπεράσματα, την καταγραφή τους
ΤΠΕ Πληροφορικά εργαλεία παρουσιάσεων (powerpoint) Διαδίκτυο Λογισμικά Πίνακες δεδομένων Βάσεις δεδομένων Λογιστικά φύλλα Εικονικά περιβάλλοντα
Παραδείγματα… ΙΜΕ (www.ime.gr, (http://www.hellenichistory.gr ) Λογισμικό «Μυκηναικός πολιτισμός» http://E-Slate.cti.gr. www.netschoolbook.gr/syrosproj.htm http://projects.cs.unipi.gr/istoria Υπουργείο πολιτισμού (www.culture.gr)
Επιλογές… Computers in teaching initiative Center for History (CTICH) http://www.gla.ac.uk “Clio ‘92” www.clio92.it/ Journal for Multimedia History. http://www.albany.edu/jmmh/