ΟΛΥΜΠΙΑΣ project Ο βασικός στόχος είναι η κοινωνική ενσωμάτωση των ανθρώπων με αναπηρίες, κάτι που είναι απόλυτα σύμφωνο τόσο με τις αρχές και την φιλοσοφία της Ενωμένης Ευρώπης, όσο και με τις παραδοσιακές αρχές της ελληνικής κοινωνίας. 1
Διαδικτυακή εφαρμογή, που περιλαμβάνει: ΟΛΥΜΠΙΑΣ Διαδικτυακή εφαρμογή, που περιλαμβάνει: Υπηρεσίες Εκπαίδευση Το πρόγραμμα Ολυμπιάς είναι μια διαδικτυακή πλατφόρμα, που περιλαμβάνει, προς το παρόν, δύο βασικές κατηγορίες εφαρμογών: Υπηρεσίες και Εκπαίδευση. 2
Οι οποίες αναπτύσσονται πάνω στους εξής πυλώνες: ΟΛΥΜΠΙΑΣ Οι οποίες αναπτύσσονται πάνω στους εξής πυλώνες: Ένταξη Εθελοντισμός Φροντίδα Απασχόληση Βασίζεται στους παραπάνω 4 πυλώνες. 3
Σε δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου ΟΛΥΜΠΙΑΣ: ΕΝΤΑΞΗ Στην Εκκλησία Στην οικογένεια Στην κοινότητα Σε δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου Όταν μιλάμε για ένταξη, αναφερόμαστε: 4
Παιχνίδια και Δραστηριότητες Εξοικείωσης με την Αναπηρία Διαδικτυακό σεμινάριο με τίτλο: Παιχνίδια και Δραστηριότητες Εξοικείωσης με την Αναπηρία Δραστηριότητες: Γνωριμία με δομές και υπηρεσίες που υποστηρίζουν ανθρώπους με αναπηρία Επικοινωνία με ειδικούς Παιχνίδια ρόλων Οργάνωση εθελοντικών δράσεων Συνεργασία των μαθητών με άτομα με αναπηρία & ψυχαγωγία αυτών Γνωριμία με την αναπηρία μέσω ερωτήσεων Παρουσίαση επαγγελμάτων από εργαζόμενους ή συνταξιούχους με αναπηρία Ένα πρακτικό εργαλείο που συμβάλλει στην ένταξη ανθρώπων με αναπηρία είναι το σεμινάριο με τίτλο: Απλές Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες και Παιχνίδια Εξοικείωσης με την Αναπηρία ΑΕΔΠΕΑ(κατάλληλες για το δημοτικό, το γυμνάσιο, το λύκειο και το κατηχητικό). Το σεμινάριο αυτό διατίθεται ελεύθερα στην πλατφόρμα του προγράμματος. Το μόνο που χρειάζεται είναι κάποιος να κάνει εγγραφή. Είναι καθαρά πρακτικό, και βασίζεται στην φιλοσοφία του “μαθαίνω εφαρμόζοντας” (learn by doing). Αποτελείται από 7 δραστηριότητες, οι οποίες είναι οι εξής: Δραστηριότητα 1η: Γνωριμία με την αναπηρία μέσω ερωτήσεων. Δραστηριότητα 2η: Γνωριμία με δομές και υπηρεσίες που υποστηρίζουν ανθρώπους με αναπηρία. Δραστηριότητα 3η: Επικοινωνία με ειδικούς. Δραστηριότητα 4η: Παιχνίδια ρόλων. Δραστηριότητα 5η: Οργάνωση εθελοντικών δράσεων Δραστηριότητα 6η: Συνεργασία των μαθητών μας με τα άτομα με αναπηρία, ψυχαγωγία αυτών Δραστηριότητα 7η: Παρουσίαση επαγγελμάτων από εργαζόμενους ή συνταξιούχους με αναπηρία
Εποπτεία εθελοντών & Διασφάλιση Ποιότητας Διαδικτυακό σεμινάριο με τίτλο: Εποπτεία εθελοντών & Διασφάλιση Ποιότητας Θεματικές ενότητες Συγκριτική προσέγγιση εθελοντικών προγραμμάτων Αίτηση εθελοντισμού Ηθικό συμβόλαιο Μέθοδοι εποπτείας – αναφορές Διασφάλιση ποιότητας Εκτίμηση αναγκών Συναίνεση Αξιολόγηση ωφελουμένου Αξιολόγηση συντονιστή Αυτοαξιολόγηση εθελοντή Ένα πρακτικό εργαλείο που συμβάλλει στην ένταξη ανθρώπων με αναπηρία είναι το σεμινάριο με τίτλο: Απλές Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες και Παιχνίδια Εξοικείωσης με την Αναπηρία ΑΕΔΠΕΑ(κατάλληλες για το δημοτικό, το γυμνάσιο, το λύκειο και το κατηχητικό). Το σεμινάριο αυτό διατίθεται ελεύθερα στην πλατφόρμα του προγράμματος. Το μόνο που χρειάζεται είναι κάποιος να κάνει εγγραφή. Είναι καθαρά πρακτικό, και βασίζεται στην φιλοσοφία του “μαθαίνω εφαρμόζοντας” (learn by doing). Αποτελείται από 7 δραστηριότητες, οι οποίες είναι οι εξής: Δραστηριότητα 1η: Γνωριμία με την αναπηρία μέσω ερωτήσεων. Δραστηριότητα 2η: Γνωριμία με δομές και υπηρεσίες που υποστηρίζουν ανθρώπους με αναπηρία. Δραστηριότητα 3η: Επικοινωνία με ειδικούς. Δραστηριότητα 4η: Παιχνίδια ρόλων. Δραστηριότητα 5η: Οργάνωση εθελοντικών δράσεων Δραστηριότητα 6η: Συνεργασία των μαθητών μας με τα άτομα με αναπηρία, ψυχαγωγία αυτών Δραστηριότητα 7η: Παρουσίαση επαγγελμάτων από εργαζόμενους ή συνταξιούχους με αναπηρία
Υποστήριξη Ανθρώπων με Αναπηρία στην Πράξη Διαδικτυακό σεμινάριο με τίτλο: Υποστήριξη Ανθρώπων με Αναπηρία στην Πράξη Θεματικές ενότητες: Γενικές πληροφορίες για την αναπηρία Νομικές ρυθμίσεις Συμπεριφορά προς ανθρώπους με αναπηρία Δραστηριότητες παιχνιδιού Κίνηση χρήστη αναπηρικού αμαξιδίου Καθημερινές δραστηριότητες Συνοδεία τυφλών Συνοδεία ανθρώπων με νοητική υστέρηση Συνοδεία ανθρώπων με αυτισμό Συνοδεία ανθρώπων με διαταραχές συμπεριφοράς Ένα πρακτικό εργαλείο που συμβάλλει στην ένταξη ανθρώπων με αναπηρία είναι το σεμινάριο με τίτλο: Απλές Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες και Παιχνίδια Εξοικείωσης με την Αναπηρία ΑΕΔΠΕΑ(κατάλληλες για το δημοτικό, το γυμνάσιο, το λύκειο και το κατηχητικό). Το σεμινάριο αυτό διατίθεται ελεύθερα στην πλατφόρμα του προγράμματος. Το μόνο που χρειάζεται είναι κάποιος να κάνει εγγραφή. Είναι καθαρά πρακτικό, και βασίζεται στην φιλοσοφία του “μαθαίνω εφαρμόζοντας” (learn by doing). Αποτελείται από 7 δραστηριότητες, οι οποίες είναι οι εξής: Δραστηριότητα 1η: Γνωριμία με την αναπηρία μέσω ερωτήσεων. Δραστηριότητα 2η: Γνωριμία με δομές και υπηρεσίες που υποστηρίζουν ανθρώπους με αναπηρία. Δραστηριότητα 3η: Επικοινωνία με ειδικούς. Δραστηριότητα 4η: Παιχνίδια ρόλων. Δραστηριότητα 5η: Οργάνωση εθελοντικών δράσεων Δραστηριότητα 6η: Συνεργασία των μαθητών μας με τα άτομα με αναπηρία, ψυχαγωγία αυτών Δραστηριότητα 7η: Παρουσίαση επαγγελμάτων από εργαζόμενους ή συνταξιούχους με αναπηρία
Δημιουργία Προστατευμένου Εργαστηρίου Διαδικτυακό σεμινάριο με τίτλο: Δημιουργία Προστατευμένου Εργαστηρίου Θεματικές ενότητες Θεσμικό πλαίσιο Διάφορα σχετικά έντυπα Ευρωπαϊκά κείμενα – διακηρύξεις Επιχειρηματικό πλάνο Καλές πρακτικές Ένα πρακτικό εργαλείο που συμβάλλει στην ένταξη ανθρώπων με αναπηρία είναι το σεμινάριο με τίτλο: Απλές Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες και Παιχνίδια Εξοικείωσης με την Αναπηρία ΑΕΔΠΕΑ(κατάλληλες για το δημοτικό, το γυμνάσιο, το λύκειο και το κατηχητικό). Το σεμινάριο αυτό διατίθεται ελεύθερα στην πλατφόρμα του προγράμματος. Το μόνο που χρειάζεται είναι κάποιος να κάνει εγγραφή. Είναι καθαρά πρακτικό, και βασίζεται στην φιλοσοφία του “μαθαίνω εφαρμόζοντας” (learn by doing). Αποτελείται από 7 δραστηριότητες, οι οποίες είναι οι εξής: Δραστηριότητα 1η: Γνωριμία με την αναπηρία μέσω ερωτήσεων. Δραστηριότητα 2η: Γνωριμία με δομές και υπηρεσίες που υποστηρίζουν ανθρώπους με αναπηρία. Δραστηριότητα 3η: Επικοινωνία με ειδικούς. Δραστηριότητα 4η: Παιχνίδια ρόλων. Δραστηριότητα 5η: Οργάνωση εθελοντικών δράσεων Δραστηριότητα 6η: Συνεργασία των μαθητών μας με τα άτομα με αναπηρία, ψυχαγωγία αυτών Δραστηριότητα 7η: Παρουσίαση επαγγελμάτων από εργαζόμενους ή συνταξιούχους με αναπηρία
ΟΛΥΜΠΙΑΣ: ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ Για ανθρώπους με αναπηρία Προσέλκυση νέων εθελοντών Εποπτεία / Συντονισμός Διασφάλιση ποιότητας της εθελοντικά παρεχόμενης υπηρεσίας Διασφάλιση ποιότητας της μαθησιακής εμπειρίας του εθελοντή Πιστοποίηση της εθελοντικής εμπερίας Επιβράβευση συνεπών εθελοντών Οι φορείς που μετέχουν στο δίκτυο ΟΛΥΜΠΙΑΣ εφαρμόζουν την μέθοδο QQVD, η οποία εξελίχθηκε σε 4 ευρωπαϊκές χώρες και παρέχει: Μέθοδο προσέλκυσης νέων εθελοντών Μέθοδο εποπτείας Μέθοδο διασφάλισης ποιότητας της εθελοντικά παρεχόμενης υπηρεσίας Μέθοδο διασφάλισης ποιότητας της μαθησιακής εμπειρίας του εθελοντή Πιστοποίηση της εθελοντικής εμπερίας 9
ΟΛΥΜΠΙΑΣ: ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ Από ανθρώπους με αναπηρία Προσφορά στην κοινότητα Συμμετοχή σε προγράμματα της Ευρωπαϊκής Εθελοντικής Υπηρεσίας Στο πλαίσιο της προσφοράς στην κοινότητα περιλαμβάνεται η εθελοντική προσφορά στην ενορία, σε δράσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης, αιμοδοσία, δραστηριοποίηση σε τυχόν συλλόγους κλπ. Οι επόμενες ομιλήτριες μπορούν να αναφερθούν στην ενεργό εμπλοκή ανθρώπων με αναπηρία ως εθελοντών και στα αποτελέσματά της. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ανάμεσα στα άλλα θετικά ή αρνητικά που θεσμοθετεί, προωθεί και τον εθελοντισμό σε διάφορες Ευρωπαϊκές – και όχι μόνο – χώρες. Με την υποστήριξη και χρηματοδότηση αυτού του προγράμματος, νέοι από 18 έως 30 ετών μπορούν να δραστηριοποιηθούν σε ένα τομέα που τους ενδιαφέρει, να προσφέρουν και να αποκτήσουν εμπειρίες, για ένα διάστημα από 15 ημέρες έως 12 μήνες. Σε αυτές τις δραστηριότητες μπορούν να συμμετέχουν, φυσικά, και νέοι με αναπηρία. Εξυπακούεται ότι χρειάζεται ειδική προετοιμασία και μεγάλη προσοχή, αλλά είναι μια πραγματικά μοναδική εμπειρία. 10
ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΑΝΟΙΚΤΗ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΛΥΜΠΙΑΣ -ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΑΝΟΙΚΤΗ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Φραγμοί που Εμποδίζουν την Μετάβαση των Ανθρώπων με Αναπηρίες από το Σχολείο στην Εργασία 8 Βήματα προς την Εργασία Αναζήτηση & Προσφορά Εργασίας Διάφοροι ιστότοποι με ανακοινώσεις και προκηρύξεις για θέσεις εργασίας 11
Χρήστες, Δικαιώματα χρήσης, πρόσβαση ΟΛΥΜΠΙΑΣ Χρήστες, Δικαιώματα χρήσης, πρόσβαση Τελικοί χρήστες Εκπαιδευόμενοι Συντονιστές Σύμβουλοι Εκπαιδευτές Στελέχη 12
Δομή και στελέχωση Άνθρωποι με αναπηρία Γονείς ανθρώπων με αναπηρία Εθελοντές Εκπρόσωπος της Τοπικής Ενορίας Εκπρόσωπος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης 13
Νομική μορφή Άτυπη ομάδα χωρίς νομική μορφή Αρχικά... Άτυπη ομάδα χωρίς νομική μορφή Στην συνέχεια... Κοινωνικός συνεταιρισμός περιορισμένης ευθύνης, βάσει του Ν. 4019/2011. 14
Στάδια Δημιουργία άτυπης ομάδας Εκπαίδευση Ανάπτυξη εθελοντισμού για και από ανθρώπους με αναπηρίες Προετοιμασία εργαστηρίου – υπηρεσιών Δημιουργία κοινωνικού συνεταιρισμού 15
Υποχρεώσεις μελών δικτύου ΟΛΥΜΠΙΑΣ Μια ομάδα ή ένας φορέας που εφαρμόζει το πρόγραμμα ΟΛΥΜΠΙΑΣ, θα πρέπει να είναι συνεπής σε υποχρεώσεις απέναντι: Στο Νόμο και στο Κράτος Στα άλλα μέλη του δικτύου Στον φορέα εποπτείας και ελέγχου 16
Δικαιώματα μελών δικτύου ΟΛΥΜΠΙΑΣ Μια ομάδα ή ένας φορέας που εφαρμόζει το πρόγραμμα ΟΛΥΜΠΙΑΣ, έχει δικαιώματα αναφορικά με: Την ευνοϊκή αντιμετώπιση από τον Νόμο και το Κράτος Την εκπαίδευση που παρέχει ο φορέας εκπαίδευσης, εποπτείας και ελέγχου Την διαρκή υποστήριξη που παρέχει ο φορέας εκπαίδευσης, εποπτείας και ελέγχου 17
Ευχαριστώ για την υπομονή σας… Περισσότερες πληροφορίες στο: www.olympiasproject.com 18