ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΠΕ. Γιατί και πώς; Γεωργία Παντίδου, Φιλόλογος, M.Ed., Επιμορφούμενη Επιμορφώτρια Β΄ Επιπέδου ΠΑΚΕ Θεσσαλίας
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣ ΕΠΙΜΟΡΦΟΥΜΕΝΟΥΣ /ΕΣ (ρητορικά και άλλα)… 1.Πότε και πώς η χρήση των ΤΠΕ μπορεί να βοηθήσει αποδοτικά στην επίτευξη των στόχων της διδασκαλίας; 2.Πώς πρέπει να αξιολογείται το μαθησιακό αποτέλεσμα όταν χρησιμοποιούνται οι ΤΠΕ; 3.Ποιες μέθοδοι θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν ώστε να διδαχθούν τα σχετικά θέματα στους/στις εκπαιδευτικούς; Γενικό Μέρος Επιμορφωτικού Υλικού, σελ. 8
4. Πώς υποδέχονται οι Φιλόλογοι τις διδακτικές προτάσεις που ενσωματώνουν τις ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία; 5.Πόσο συχνά και με ποιους τρόπους εμπλέκουν τις ΤΠΕ στη μαθησιακή διαδικασία; 6.Ποιες θεωρίες μάθησης διατρέχουν την διδακτική τους πρακτική; 7.Πόσο έτοιμοι/ες είναι να αναθεωρήσουν (και ενδεχομένως να απορρίψουν) τις εγκατεστημένες (θεωρητικές ή εμπειρικές) αντιλήψεις και ιδέες τους σχετικά με τη διδακτική πράξη;
8.Ποια προβλήματα αναμένουν ότι θα λύσει η ένταξη των ΤΠΕ στη διδακτική πρακτική τους και ποια νέα θα τους δημιουργήσει; 9.Κατά πόσον είναι διατεθειμένοι/ες να συνεργαστούν (σε κοινότητες πρακτικής) ώστε να καλύψουν τις αναφυόμενες δυσκολίες και ανάγκες; ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΑ….
Τι είναι πιο σημαντικό για τον επιμορφωτή/τρια Β’ επιπέδου και για τους/τις συναδέλφους που θα επιμορφώνει: a)Να παρουσιάζει τα ήδη υπάρχοντα λογισμικά και να εκπαιδεύει τους/τις επιμορφούμενους/ες να εντάσσουν τις ΤΠΕ στη διδασκαλία τους ως ένα ακόμη εποπτικό μέσο, ως άρτυμα και δόλωμα; (Νικολαΐδου, 2009) β) Να λειτουργεί ως καταλύτης – σωκρατική αλογόμυγα ώστε να ερεθίσει τους επιμορφούμενους/ες να ξεκινήσουν την προσωπική τους αποδόμηση και οικοδόμηση; Οι επιλογές είναι δύο και επαφίενται στην κρίση του/της….
«Η ουσία της Σωκρατικής μεθόδου είναι ότι ο μαθητής γίνεται ικανός να αποδιώξει τον δάσκαλο. Η τέχνη και ο ηρωισμός του Σωκράτη ήταν ότι έφερνε τον μαθητή του σε θέση να τον απορρίψει» Søren Kierkegaard
Με απλά λόγια: Ακόμη και με τις ΤΠΕ στη διδακτική μας φαρέτρα, θα συνεχίζουμε να αντιμετωπίζουμε τον μαθητή/τρια ως είδος δοχείου για γέμισμα και στοίβαγμα εμπειρικών στοιχείων, άσχημων και ασύνδετων γεγονότων; (Gramsci, 1916) Θα συνεχίζουμε να αναπαράγουμε το ίδιο διδακτικό μοντέλο, με το οποίο διδαχθήκαμε οι ίδιοι/ες στη δεκαετία του ’70, στα παιδιά του 21 ου αιώνα απλώς και μόνο δίνοντάς του ψηφιακή μορφή;
ΕΜΕΙΣ ΤΟΤΕ…. ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΤΩΡΑ…
ΨΗΦΙΑΚΟΙ ΙΘΑΓΕΝΕΙΣ: μια γενιά πολύ διαφορετική από τη δική μας!!! Ο μέσος μαθητής/μαθήτρια ως τα 18 του χρόνια έχει περάσει περίπου: ώρες παίζοντας ηλεκτρονικά παιχνίδια, ώρες βλέποντας άπειρα κανάλια στην τηλεόραση και λιγότερες από ώρες διαβάζοντας βιβλία. Πάνω από το 90% έχει κινητό τηλέφωνο, «κατεβάζει» τραγούδια ή ταινίες από το Διαδίκτυο ενώ χρησιμοποιεί κοινωνικά δίκτυα, όπως το Facebook, και άμεσα μηνύματα, όπως SMS και MSN, ως κύριο τρόπο επικοινωνίας.
Στην εποχή του WEB 2.0., όπου η Ιστορία διαμορφώνεται και γράφεται στα blogs και στο facebook….
Ποιος ο ρόλος, οι σκοποί και στόχοι, η κατάλληλη διδακτική των φιλολογικών μαθημάτων στα νέα εκπαιδευτικά, κοινωνικά και πολιτικά πλαίσια; Πώς όλα αυτά συμπλέκονται/διαπλέκονται με τις ΤΠΕ; Ποιοι είναι οι κατάλληλοι πόροι για να αξιοποιηθούν οι ΤΠΕ στην τάξη; Λογισμικά κλειστά ή ανοιχτά; Διαδίκτυο; Σχολική και κοινωνική δικτύωση (European Schoolnet, e-Twinning);(European Schoolnete-Twinning Πώς θα εμπλακούν ενεργητικά οι μαθητές/τριες στη διαδικασία της μάθησης; Πώς θα αναπτύξουν την κοινωνική και πολιτική πλευρά της προσωπικότητάς τους; Τι είδους πολίτες επιδιώκεται από το ΑΠΣ να «παραχθούν» μέσα από τις δομές της εκπαίδευσης και πώς εμείς θα παρέμβουμε διορθωτικά;
Ας σκεφθούμε όλα αυτά, ας τα συζητήσουμε και ας αποφασίσουμε πώς θα πορευθούμε στο κοινό μας ταξίδι, αγαπητοί /ές συνάδελφοι /ισσες!