ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ»(ΕΦΕΠΤ) ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Π.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Advertisements

Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Ίδρυμα Ευγενίδη, Καφενείο της επιστήμης, Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνιών Παιδαγωγική αξιοποίηση Τ. Α. Μικρόπουλος.
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Στοιχεία διδακτικής Φυσικών Επιστημών
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
Α.Π.Θ. Π.Τ.Δ.Ε. Π.Μ.Σ Επιστήμες της Αγωγής-Κατεύθυνση Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και Νέες Τεχνολογίες Διερεύνηση εφαρμογής.
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Εύη Καβαλάρη Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης
Σενάριο.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Επιστημολογική Επάρκεια
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) 2 Επίπεδα 1.Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) 2.Διδακτορικό Δίπλωμα (Δ.Δ.) Αναφέρεται σε ίδιες ή συναφείς.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Τι είναι το Εκπαιδευτικό Σενάριο
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Xρήση Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (692) Χρήση Ψηφιακών Εργαλείων στη Διδασκαλία των Μαθηματικών Εαρινό εξάμηνο 2008 Μαθηματικό Τμήμα ΕΚΠΑ.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
Υποέργο 03: Επιμόρφωση Επιμορφωτών και Εκπαιδευτικών για την εφαρμογή του Προγράμματος Εκμάθησης της Αγγλικής Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών ΠΕΑΠ.
Πρόγραμμα Ενδοσχολικής Επιμόρφωσης στις ΤΠΕ ΝΤ και Εκπαίδευση Μάινας Διονύσιος Επιμορφωτής ΠΕ2.
Πράξη «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα) – ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ, στους Άξονες Προτεραιότητας 1,2,3, - Οριζόντια Πράξη», Επιμόρφωση εκπαιδευτών στο νέο ΠΣ για.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
ΠΑΚΕ Δυτικής Ελλάδας – Πελοποννήσου Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης & της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ TEACHING PLANING (DESIGN) RESEARCH BASED DESIGN.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ TEACHING PLANING (DESIGN) RESEARCH BASED DESIGN.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι Μάθημα 1 ο Διδάσκει : Βασίλης Τσελφές.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Διδακτική της Πληροφορικής
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Σχεδίαση της αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
H εκπαίδευση και το πρόγραμμα STEM
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Διερευνητική ανακαλυπτική μάθηση
Δημιουργία σεναρίου.
Εισαγωγή στο πρόγραμμα Mascil
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΠΑΚΕ Δυτικής Ελλάδας – Πελοποννήσου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ»(ΕΦΕΠΤ) ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Π. Καριώτογλου ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Π. Καριώτογλου

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΠΜΣ ΕΦΕΠΤ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΜΣ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΙΣ ΣΘΓΧΡΟΝΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΔΦΕ, ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΕΝΙΚΑ

ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΦΕ ΜΕΘΟΔΟΣ: Διερεύνηση (Inquiry) ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ: Διδακτικές -Μαθησιακές Ακολουθίες (Teaching Learning Sequences) ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ: Μίγμα Τυπικής και Μη τυπικής Εκπαίδευσης ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ: Διδακτικός Μετασχηματισμός Περιεχομένου ΜΕΘΟΔΟΣ: Διερεύνηση (Inquiry) ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ: Διδακτικές -Μαθησιακές Ακολουθίες (Teaching Learning Sequences) ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ: Μίγμα Τυπικής και Μη τυπικής Εκπαίδευσης ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ: Διδακτικός Μετασχηματισμός Περιεχομένου

τι είναι η διερεύνηση; θέτω ερωτήματα, παρατηρώ, σχεδιάζω έρευνες, συλλέγω πληροφορίες, αναλύω και ερμηνεύω δεδομένα καθώς και κατασκευάζω και επικοινωνώ εξηγήσεις (National Research Council, 2000) Διερεύνηση ως μέσο για μάθηση Διερεύνηση ως μαθησιακός στόχος: Δεξιότητες απαραίτητες για την επιστημονική διερεύνηση Κατανόηση της επιστημονικής διερεύνησης Ο τρόπος με τον οποίο δουλεύουν οι επιστήμονες Οι δραστηριότητες μέσα από τις οποίες μαθαίνουν οι μαθητές τόσο τις επιστημονικές έννοιες όσο και τις επιστημονικές διαδικασίες (Abd-El-Khalick et al. 2004, Waight and Abd-El-Khalick 2007)‏ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ

ΟΨΕΙΣ ΤΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ (1) Η ικανότητα σχεδιασμού και ερμηνείας πειραμάτων ώστε να εξάγονται συμπεράσματα σε σχέση με το ρόλο μιας μεταβλητής στη συμπεριφορά ενός συστήματος (βασική διαδικασία των Φυσικών Επιστημών: Boudreaux, et al. 2008) Η μάθηση της χρήσης επιστημονικών μοντέλων ή η κατασκευή και αναθεώρηση μοντέλων (η κατανόησή μας για τις Φυσικές επιστήμες πρέπει να μετακινηθεί από τις υποθετικο- παραγωγικές απόψεις σε άλλες που περιλαμβάνουν και άλλα σημαντικά στοιχεία όπως η κατασκευή μοντέλων: Brickhouse 2008, Chinn & Samarapungavan, 2008) ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ

«Διάβασμα» - «Γράψιμο»: Οι μαθητές καθοδηγούνται να προετοιμαστούν για τα θέματα που διαπραγματεύονται με διάβασμα επιστημονικών κειμένων, π.χ. εγχειρίδια, ίντερνετ, ατομικά ή σε ομάδες. Επίσης το «γράψιμο» των αναφορών ή των αποτελεσμάτων των ερευνών τους (Chamberlain & Crane 2009). ΟΨΕΙΣ ΤΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ (2) ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ

Διερευνητική προσέγγιση Η διερευνητική προσέγγιση φαίνεται να ενσωματώνει πολλά στοιχεία των προηγούμενων ρευμάτων (ανακαλυπτική, εποικοδομητική, παραδοσιακή, …. ) Στόχος είναι η πολύπλευρη μύηση του μαθητή στο περιεχόμενο, τις διαδικασίες και τη φύση της επιστήμης, παρά η μάθηση κάποιων γεγονότων, εννοιών, νόμων κλπ.

Π.χ. Η μέθοδος πρόβλεψης και ελέγχουν μεταβλητών που επηρεάζουν ένα φαινόμενο. «Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την πλεύση – βύθιση?» Η γνώση και η εφαρμογή μοντέλων. Π.χ. η εισαγωγή της πυκνότητας στο Δημοτικό μέσω του μοντέλου συνωστισμένου πλήθους Η μελέτη πηγών – αναζήτηση πληροφοριών και η συγγραφή σχετικής έκθεσης – ρεπόρτ. Η μέθοδος jigsaw (home and experts group)

Οι μαθητές κάνουν πραγματικά πειράματα

Οι μαθητές κάνουν εικονικά πειράματα

Διερευνητική διδασκαλία – μάθηση (Millar, 2006; Duschl & Grandy, 2008)  Πλεονέκτημα: πρακτικά ενσωματώνει τις προηγούμενες προτάσεις – ρεύματα.  Δυσκολία: απαιτεί επιλογή περιεχομένου με ταυτόχρονο συστηματικό και εκτεταμένο διδακτικό μετασχηματισμό.  Προϋποθέσεις: 1) επιλογή περιεχομένου κατάλληλου για διδασκαλία, με χαμηλό εννοιολογικό φορτίο, που να επιτρέπει ταυτόχρονα την άσκηση των μαθητευομένων στη διαδικαστική και την προσέγγιση της επιστημολογικής γνώσης και 2) εκπαίδευση μαθητευομένων και εκπαιδευτικών. ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ

Τι αξιολογούμε στη ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ?  Εννοιολογική μάθηση  Διαδικαστική μάθηση …. αλλά και  Επιστημολογική μάθηση …. επιπλέον δε και  Ενδιαφέρον και κίνητρα  Στάσεις (Bennet et al. 2010) ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ

ΜΕΘΟΔΟΙ; συνδυασμός:  Ποσοτικών μεθόδων (ερωτηματολόγια πριν – μετά)  Ποιοτικών μεθόδων (συνεντεύξεις – παρατήρηση τάξης για να αναδείξουμε τις πορείες μάθησης στη διάρκεια της παρέμβασης) ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΠΟΥΜΕ ΤΗΝ ΩΡΙΑΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΥΙΟΘΕΤΟΥΜΕ: DESIGN BASED RESEARCH (USA) TEACHING – LEARNING SEQUENCES (TLS- EUROPE) ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΠΟΥΜΕ ΤΗΝ ΩΡΙΑΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΥΙΟΘΕΤΟΥΜΕ: DESIGN BASED RESEARCH (USA) TEACHING – LEARNING SEQUENCES (TLS- EUROPE)

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ – ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΕΣ  Οι διδακτικές ακολουθίες ως τμήματα του ΑΠ διδακτικών ωρών  Αφορούν μεγάλη γνωστική περιοχή: δομή ύλης, ρευστά, ηλ. Κυκλωματα, φωτοσύνθεση, διαχείριση αποβλήτων, κύκλος νερού  ΑΙΤΙΑ: Ανάγκη νέας ώθησης, από το “αδιέξοδο” του κινήματος των ιδεών  Εφαρμογή στα Ρευστά (Β’ Γυμν- Φοιτ ΠΤ)  Εφαρμογή στον 3ο Νόμο του Νεύτωνα (φοιτ. ΠΤ)  Εφαρμογή στην Εισαγωγή της πυκνότητας για μελετη π/β (Ε’ Δημ.)  Εφαρμογές στην Οργάνωση επισκέψεων σε χώρους τεχνοεπιστήμης (Ε’Δημ και Γ’Γυμν, σε ΟΤΕ - ΔΕΗ)  Οι διδακτικές ακολουθίες ως τμήματα του ΑΠ διδακτικών ωρών  Αφορούν μεγάλη γνωστική περιοχή: δομή ύλης, ρευστά, ηλ. Κυκλωματα, φωτοσύνθεση, διαχείριση αποβλήτων, κύκλος νερού  ΑΙΤΙΑ: Ανάγκη νέας ώθησης, από το “αδιέξοδο” του κινήματος των ιδεών  Εφαρμογή στα Ρευστά (Β’ Γυμν- Φοιτ ΠΤ)  Εφαρμογή στον 3ο Νόμο του Νεύτωνα (φοιτ. ΠΤ)  Εφαρμογή στην Εισαγωγή της πυκνότητας για μελετη π/β (Ε’ Δημ.)  Εφαρμογές στην Οργάνωση επισκέψεων σε χώρους τεχνοεπιστήμης (Ε’Δημ και Γ’Γυμν, σε ΟΤΕ - ΔΕΗ)

Το πλαίσιο της Εκπαιδευτικής Επανοικοδόμησης Educational Reconstruction Duit, Reinders et al IPN Group Kiel, Germany

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΔΜΑ Προϊόν έρευνας Βιβλία Μαθητή (δραστηριοτήτων) και Εκπαιδευτικού (ανάλυση / αιτιολόγηση διδασκαλίας, αξιολόγηση) Κυκλική εφαρμογή / αξιολόγηση (iteration) Δομικές Μονάδες (ανάλυση περιεχομένου / διδακτικός μετασχηματισμός, εναλλακτικές ιδέες μαθητών, υλικά, αξιολόγηση, Δραστηριότητες και Αιτιολόγηση) Προϊόν έρευνας Βιβλία Μαθητή (δραστηριοτήτων) και Εκπαιδευτικού (ανάλυση / αιτιολόγηση διδασκαλίας, αξιολόγηση) Κυκλική εφαρμογή / αξιολόγηση (iteration) Δομικές Μονάδες (ανάλυση περιεχομένου / διδακτικός μετασχηματισμός, εναλλακτικές ιδέες μαθητών, υλικά, αξιολόγηση, Δραστηριότητες και Αιτιολόγηση)

ΜΗ ΤΥΠΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ ΜΗ ΤΥΠΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ

Τα νέα Προγράμματα Σπουδών – Φυσικών Επιστημών δίνουν έμφαση στην άτυπη, αλλά δομημένη εκδοχή της εκπαίδευσης. Οργανωμένες επισκέψεις σε χώρους τεχνοεπιστήμης, με πριν και μετά φάση (Καριώτογλου 2004, Lavonen et all 2010), Αξιοποιείται η διερεύνηση και τα «εργαλεία» της και συνδυάζονται με θέματα αλλαγής στάσης ως προς το χώρο επίσκεψης, … αλλά και με θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού των μαθητών / τριών (Anderson, Luca, Ginns 2003). Σημαντική πτυχή αυτών των επισκέψεων είναι ότι για την προετοιμασία, υλοποίηση και ανατροφοδότηση απαιτείται η συνέργεια και συνεργασία τόσο εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων, π.χ. ΦΕ, Γλώσσας, Τεχνολογίας, όσο και ειδικών από τους χώρους επίσκεψης. ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ Επισκέψεις σε χώρους τεχνοεπιστήμης

ΜΗ ΤΥΠΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Αναφέρεται σε δραστηριότητες που:  υλοποιούνται έξω από τα σχολεία,  δεν αναπτύσσονται πρωταρχικά για σχολική χρήση ούτε για να αποτελέσουν μέρος ενός συνεχιζόμενου σχολικού προγράμματος σπουδών,  λειτουργούν συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά προς τη θεσμοθετημένη  χαρακτηρίζονται από εθελοντική και όχι υποχρεωτική συμμετοχή όταν είναι μέρος μιας αναγνωρισμένης σχολικής εμπειρίας με καθορισμένους στόχους

ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ  προκαλεί δέος και εξάπτει την περιέργεια και την φαντασία ιδιαίτερα των μικρών μαθητών,  τους προκαλεί να δοκιμάσουν τις ιδέες τους και  να ασχοληθούν με τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά τους.

ΣΚΟΠΟΙ ΜΟΥΣΕΙΩΝ  Μελέτη, Εκπαίδευση, Ψυχαγωγία (ICOM)  … σημαντική εξωσχολική εμπειρία, αλλά και εμπλουτισμός σχολικού μαθήματος... (ΤΜΘ)  … και επιμόρφωση εκπαιδευτικών (Deutsches Museum, Science Museum London)

ΣΚΟΠΟΙ ΜΟΥΣΕΙΩΝ Τα μουσεία μπορεί να είναι παράλληλα εκπαιδευτικά συστήματα ανοικτά για όλους, - όπως υποστηρίζει ο Frank Oppenheimer, ιδρυτής και διευθυντής του ερευνητικού κέντρου Exploratorium στο Σαν Φρανσίσκο - μπορεί όμως και να αποτελούν ένα καλό συνεργάτη του σχολείου

Σκοποί εκπαιδευτικών: κυρίως γνωστικοί (ή «ψυχροί») Σκοποί Μουσείων: κυρίως μη γνωστικοί (ή «θερμοί») σύγκλιση; απόκλιση;

ΣΧΕΣΗ ΜΟΥΣΕΙΟΥ - ΣΧΟΛΕΙΟΥ  Κάθε ένας από τους δυο φορείς βλέπει τον άλλο ως «υπηρεσία» του  Οι δυο φορείς είναι αυτοτελείς με ιδιαίτερους στόχους, που πρέπει να γίνουν σεβαστοί και από τις δυο πλευρές  Επειδή έχουν ανάγκη οι μεν τους δε πρέπει να συνεργαστούν, με στόχο το αμοιβαίο όφελος

ΚΑΠΟΙΑ ΣΩΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΖΕΣΤΑ ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΑ ΚΡΥΑ; Ή …….

Όλα τα υλικά του προγράμματος (διδακτικά σενάρια, φύλλα εργασίας, λογισμικό, οδηγίες δασκάλου – μαθητή, ….) διατίθενται ελεύθερα από το δικτυακό τόπο του προγράμματος ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ

ΤΟ ΠΜΣ ΚΑΙ ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΤΟ ΠΜΣ ΚΑΙ ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ

ΠΜΣ: ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΦΕ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Παλιές και νεώτερες επιλογές περιεχομένου Παραδοσιακά ΠΜΣ ΦΕ STEM Science Technology Society STS Environment Παλιές και νεώτερες επιλογές περιεχομένου Παραδοσιακά ΠΜΣ ΦΕ STEM Science Technology Society STS Environment

Ή Or Ερευνητικής κατεύθυνσης Research Oriented? Ή Or Ερευνητικής κατεύθυνσης Research Oriented? Επαγγελματικής Ανάπτυξης Professional Development? Επαγγελματικής Ανάπτυξης Professional Development?

ΜΑΘΗΜΑΤΑΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ 1 Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής ΈρευναςΕ. Τσακιρίδου, Α. Σπύρτου, Π. Παπαδοπουλου, Γ. Μαλανδράκης 2 Ανάπτυξη και οικοδόμηση της γνώσης στις φυσικές επιστήμες Δ. Πνευματικός, Γ. Στεφάνου, Α. Σπύρτου, Π. Παπαδοπουλου, Γ. Μαλανδράκης, Π. Καριώτογλου, 3 Αξιολόγηση και ένταξη διδακτικού υλικού κλασικών και τεχνολογιών της πληροφορίας και των επικοινωνιών στην εκπαίδευση ΦΕ/Π Θ. Μπράτιτσης, Γ. Παλαιγεωργίου, Α. Σπύρτου, Π. Παπαδοπουλου, Γ. Μαλανδράκης 4 Μαθησιακά−Διδακτικά περιβάλλοντα στη Φυσική−Χημεία−Βιολογία: Σχεδιασμός, ανάπτυξη−βελτίωση Π. Καριώτογλου, Α. Σπύρτου, Π. Παπαδοπουλου, Γ. Μαλανδράκης Δ. Ψύλλος, Α. Ζουπίδης 5 ΕπιστημολογίαΒ. Τσελφές, Ν. Κανδεράκης 6 Οργάνωση εξωσχολικών επισκέψεων/ δράσεων Π. Καριώτογλου, Γ. Μαλανδράκης, A. Σπύρτου, Μ. Καρνέζου Μεταπτυχιακή Διπλωματική ΕργασίαΟΛΟΙ + ΔΕΠ ΣΧΟΛΗΣ

Σκοπός / Στόχος του Προγράμματος Να εκπαιδεύσει υπηρετούντες και μέλλοντες εκπαιδευτικούς στο διδακτικό σχεδιασμό ΦΕΠΤ Να καταστήσει τους αποφοίτους ικανούς  Να συνδυάζουν ΦΕ-Τ-Π σε διαδικασίες διερεύνησης και μοντελοποίησης  Να οργανώνουν ερευνητικές διαδικασίες αξιολόγησης Να εκπαιδεύσει υπηρετούντες και μέλλοντες εκπαιδευτικούς στο διδακτικό σχεδιασμό ΦΕΠΤ Να καταστήσει τους αποφοίτους ικανούς  Να συνδυάζουν ΦΕ-Τ-Π σε διαδικασίες διερεύνησης και μοντελοποίησης  Να οργανώνουν ερευνητικές διαδικασίες αξιολόγησης

Εργασία Να γράψετε σύντομη κριτική περιγραφή των σύγχρονων τάσεων της ΔΦΕ (400 λέξεις). Να απαντήσετε τα παρακάτω ερωτήματα (150 λέξεις): 1)Σχετίζεται η διερεύνηση με τη μη τυπική εκπαίδευση ΦΕ? Αν ναι πως? Αν όχι γιατί? 2)Με ποιο διδακτικό μοντέλο μπορούν να συνδυαστούν καλλίτερα οι ΔΜΑ με το εποικοδομητικό ή το διερευνητικό? 3)Ποια από τις καινοτομίες που περιγράφηκαν (διερεύνηση, ΤΠΕ, μη τυπική εκπαίδευση, μοντελοποίηση, συνδυασμός περιεχομένων, …) μπορεί να εφαρμοστεί ευκολότερα / δυσκολότερα στο Ελληνικό Σχολείο? Παράδοση Ηλεκτρονικά με μειλ μέχρι τις 29/11 Να γράψετε σύντομη κριτική περιγραφή των σύγχρονων τάσεων της ΔΦΕ (400 λέξεις). Να απαντήσετε τα παρακάτω ερωτήματα (150 λέξεις): 1)Σχετίζεται η διερεύνηση με τη μη τυπική εκπαίδευση ΦΕ? Αν ναι πως? Αν όχι γιατί? 2)Με ποιο διδακτικό μοντέλο μπορούν να συνδυαστούν καλλίτερα οι ΔΜΑ με το εποικοδομητικό ή το διερευνητικό? 3)Ποια από τις καινοτομίες που περιγράφηκαν (διερεύνηση, ΤΠΕ, μη τυπική εκπαίδευση, μοντελοποίηση, συνδυασμός περιεχομένων, …) μπορεί να εφαρμοστεί ευκολότερα / δυσκολότερα στο Ελληνικό Σχολείο? Παράδοση Ηλεκτρονικά με μειλ μέχρι τις 29/11