Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΧΗΜΕΙΑΣ (Σχεδιασμός, παρουσίαση, αξιολόγηση) Λεωνίδα Τζιανουδάκη, Υπεύθυνου ΕΚΦΕ Ρεθύμνου Η Χημεία και οι διδακτικές της ιδιαιτερότητες.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στη διδακτική διαδικασία ο διδάσκων θέτει στόχους, στη συνέχεια μεριμνά για την επίτευξή τους και τέλος αξιολογεί το έργο του, το υλικό.
Advertisements

ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος,
Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
• ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ • ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ • ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ • ΣΤΟΧΟΙ • ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ.
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 4ΕΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Διδακτικό πλάνο μαθήματος
«Σχέδια μαθήματος, από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση» Μαρία Αντωνάτου
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΣΧΕΔΙΟ-ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Ατομικό έργο Προβληματισμοί και προτάσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών.
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
Η αξιολόγηση των σχολικών βιβλίων Κοινωνικών Επιστημών της Πέμπτη τάξης Akdoğan Dr. Fazıl Küçük Τάξη 5 Rabiya Mentes.
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΕΝΟΤΗΤΑΣ «ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΣΩΜΑΤΩΝ» (Δ’ τάξη)
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Εποπτικά Μέσα Διδασκαλίας
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΚΡΙΤΙΡΙΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΜΙΑΣ MULTIMEDIA ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΤΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΤΑΡΑΚΤΣΗΣ ΑΝΤΥΠΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
 Εισαγωγή  Χωροταξική κατανομή  Προσωπικό  Μαθησιακές μέθοδοι  Επίλογος.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Ο Ρ ΟΛΟΣ Τ ΗΣ Σ ΤΟΧΟΘΕΣΙΑΣ Γ ΙΑ Τ Η Δ ΙΔΑΣΚΑΛΙΑ - Σ ΠΟΝΔΥΛΩΣΗ Τ ΟΥ Σ ΤΟΧΟΥ Αναστασία Α. Γεωργιάδου Δρ. Χημείας στο πεδίο της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών.
Καλώς ορίσατε στη 2 η εκδήλωση στη 2 η εκδήλωση για τις για τις Φυσικές Επιστήμες.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Ιωάννα Κομνηνού ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΤ΄ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ. Αναζητώντας την αλήθεια στη ζωή μας.
ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Διδακτική Πληροφορικής
Ποσοτική Ανάλυση Κειμένου 9η Εβδομάδα. Δειγματοληπτική Έρευνα Μαθαίνουμε από τον πληθυσμό. Πως θέτουμε ερωτήματα; Δημοσκοπήσεις Σχεδιασμός ερωτηματολογίων.
Ε ΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ Υ ΛΙΚΟ Χ ΗΜΕΙΑΣ ΣΤΗ Β /θμια Ε ΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Δρ. Γεωργιάδου Αναστασία Δρ. Γεωργιάδου Αναστασία Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αναβρύτων Δρ. Γεωργιάδου.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού Άννα Σπύρτου Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας
Προγραμματισμός και οργάνωση διδακτέας ύλης, εκπόνηση σχεδίου μαθήματος 1.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
Εργασία στο Μάθημα: «Εκπαιδευτική τεχνολογία-Πολυμέσα» Διδάσκων : Άγγελος Γιαννούλας Ομάδα εργασίας Λινάρδος Γεώργιος Μπουντούρης Παναγιώτης Ντιγριντάκη.
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
Διδακτική της Πληροφορικής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Δείκτες Επιτυχίας και Δείκτες Επάρκειας
Βιολογία Γυμνασίου.
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
Ορισμός Επίδειξη είναι η παρουσίαση μιας πράξης μιας διαδικασίας ή ενός φαινόμενου με πραγματικά μέσα. Όταν δεν χρησιμοποιούνται πραγματικά μέσα ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ.
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΓΙΟΥ ΝΕΟΦΥΤΟΥ
Δάσκαλος στην… πρίζα ή όχι;
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
Πορεία Διδασκαλίας-Στάδια Διδασκαλίας
Εποπτικά Μέσα Διδασκαλίας
Η Αξιολόγηση στα φύλλα εργασίας 5, 8 και 9
Παναγιώτης Σαραντόπουλος Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Εισήγηση Δρ. Δ. Δαποντας.
Διδασκαλία με την μέθοδο project
Εποπτικά Μέσα Διδασκαλίας
Η Αξιολόγηση στα φύλλα εργασίας 5, 8 και 9
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Διαδραστικά σχολικά βιβλία
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Εξαιρετικά πειράματα με απλές και φθηνές ιδιοκατασκευές
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΧΗΜΕΙΑΣ (Σχεδιασμός, παρουσίαση, αξιολόγηση) Λεωνίδα Τζιανουδάκη, Υπεύθυνου ΕΚΦΕ Ρεθύμνου Η Χημεία και οι διδακτικές της ιδιαιτερότητες (Η Χημεία είναι Επιστήμη που έχει ήχο, χρώμα και φως, μυρωδιά, γεύση, εκρήξεις… Άρα για να μάθουν οι μαθητές Χημεία, χρειάζεται να ακούσουν Χημεία, να δούν Χημεία, να γευτούν Χημεία, να μυρίσουν Χημεία, να σκεφθούν Χημεία και να κάνουν Χημεία …) Μ. Μαυρόπουλου, «Διδάσκω Χημεία» Οι δάσκαλοι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι: Το να παρουσιάζουμε μια ύλη δεν είναι διδασκαλία. Όπου γίνεται διδασκαλία δεν επιτυγχάνεται αναγκαστικά και μάθηση. Το να απομνημονεύουν οι μαθητές τύπους, ορισμούς και νόμους …ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΑΘΗΣΗ.

ΣΠΟΝΔΥΛΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 1. Τι θέλουμε να περάσουμε στα παιδιά; (στόχοι που θέτουμε) 2. Πώς θα το περάσουμε; (βήματα της διδασκαλίας) 3. Σε ποιο βαθμό πετύχαμε να το περάσουμε; (επιτυχία στόχων) ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

1. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Προηγείται της παρουσίασης, γίνεται στο σπίτι, και πρέπει να περιλαμβάνει λίγους και ξεκάθαρους στόχους Στο σχεδιασμό πρέπει να λαμβάνονται υπ’ όψη αρκετές διδακτικές παραμέτροι όπως: 1.Διαθέσιμος χρόνος και κατανομή του 2.Εποπτικά μέσα διδασκαλίας που θα χρησιμοποιηθούν 3.Πειραματικές δραστηριότητες που θα γίνουν 4.Γνωστικό επίπεδο μαθητών

ΟΡΙΣΜΕΝΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΕΠΗΡΕΑΣΟΥΝ ΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΙΝΗΤΡΩΝ * Γιατί πρέπει να μάθουν Χημεία; * Επιβράβευση και ενθάρρυνση ΟΙ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ ΟΙ ΔΙΔΑΣΚΟΜΕΝΟΙ * Αγάπη για το παιδί και το έργο του. Γνώση του αντικειμένου. Προσωπικότητα Ψυχολογική διάθεση. Ψυχολογική και Παιδαγωγική κατάρτιση. * Η τάξη είναι μωσαϊκό αντιλήψεων και ενδιαφερόντων, χαρακτήρων και επιπέδου γνώσεων. Επίδραση οικογενειακού και κοινωνικού περιβάλλοντος.

ΟΡΙΣΜΕΝΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΕΠΗΡΕΑΣΟΥΝ ΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΑΣ * Αξιοποίηση χρόνου μέσω καλού προγραμματισμού και σχεδίων μαθήματος. Ο ΧΡΟΝΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ Αξιοποίηση των ΕΚΦΕ Επιλογή πειραματικής μεθόδου Αξιοποίηση υλικών από καθημερινή ζωή. ΣΧΟΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ Δώστε την δική σας «σφραγίδα» στο μάθημα πέρα από τα βιβλία.

2. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Μια πετυχημένη παρουσίαση, είναι σαν μια καλοσκηνοθετημένη παράσταση και πρέπει να αφήνει ένα αίσθημα ικανοποίησης τόσο στο διδάσκοντα, όσο και στους διδασκόμενους Για μια πετυχημένη παρουσίαση ο διδάσκων θα φροντίσει ώστε: 1.Να κρατά μια «στιβαρή» διαδικασία και να ελέγχει απόλυτα το «παιχνίδι» της μάθησης, δίχως αυταρχισμό. 2.Να ενθαρρύνει τη συμμετοχή όλων των μαθητών του.* 3.Να τονώνει το ενδιαφέρον με πειραματικές δραστηριότητες. ** 4.Να κάνει συχνές αναφορές στις εφαρμογές της επιστήμης στη καθημερινή ζωή. (***) 5.Το μάθημα να είναι ‘ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΟ’ (Θεωρία-πράξη-αξιολόγηση) 6.Να υπάρχει ή να δημιουργείται «περίγραμμα» του μαθήματος

(*) Έρευνα που διεξήχθη μεταξύ τελειοφοίτων μαθητών Λυκείου (engineering Education 1987) έδειξε ότι οι μαθητές συγκρατούν: 10% από αυτά που διαβάζουν 26% από αυτά που ακούνε 30% από αυτά που βλέπουν 50% από αυτά που βλέπουν και ακούνε 70% από αυτά που λένε 90% από αυτά που λένε και κάνουν. (**) «Το να μαθαίνει κανείς Χημεία μόνο από μαθήματα και βιβλία, είναι σαν να διδάσκεται ένα τυφλός για τα χρώματα» H. Kolbe, Χημικός Υπάρχουν δεκάδες εντυπωσιακά πειράματα χημείας που κυριολεκτικά είναι «Πειράματα του λεπτού» (Χημικό Ηφαίστειο, αόρατο μελάνι, αποχρωματισμός διαλύματος, σχηματισμός εγχρώμων ιζημάτων, εντυπωσιακές καύσεις, μπαταρία φρούτων κλπ) (***) Αντί να ζητηθεί από τους μαθητές να αναφέρουν τους παράγοντες που επηρεάζουν την ταχύτητα αντίδρασης, ζητάμε να αιτιολογήσουν τις προτάσεις όπως: - Τα πριονίδια καίγονται γρηγορότερα από τα κούτσουρα. -Το οξύ των μπαταριών καταστρέφει τα ρούχα ενώ το οξύ των φρούτων όχι. - Τα τρόφιμα διατηρούνται στα ψυγεία. -Οι τηγανητές πατάτες ετοιμάζονται πιο γρήγορα από τις βραστές κλπ Από το βιβλίο «Διδάσκω Χημεία» του Μ. Μαυρόπουλου

ΜΕΡΙΚΑ ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΧΗΜΕΙΑΣ Κακός καταμερισμός χρόνου Έλλειψη παραστατικότητας Πολλές ερωτήσεις ταυτόχρονα Υπερβολικά μεγάλα ή μικρά βήματα μάθησης Αμηχανία Επιλογή μαθητών και διακρίσεις Έλλειψη ακριβολογίας

ΕΠΟΠΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ Τι σημαίνει εποπτικό μέσο διδασκαλίας. Τα εποπτικά μέσα δεν είναι οπωσδήποτε ακριβά ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΠΕΙΡΑΜΑΤΩΝ ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΧΗΜΕΙΑΣ

3. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Αξιολόγηση των διδασκομένων γίνεται: 1) Κατά τη ανάπτυξη της διδασκαλίας (με σύντομες ερωτήσεις) 2) Στο τέλος της διδασκαλίας ή στην αρχή του επόμενου μαθήματος (με γραπτό test σύντομων ερωτήσεων κλειστού τύπου) 3) Στο τέλος μιας διδακτικής ενότητας με επαναληπτικό διαγώνισμα Απαραίτητη είναι και η αξιολόγηση του διδάσκοντα τόσο από τον ίδιο (αυτοαξιολόγηση), όσο και από τους μαθητές (ετεροαξιολόγηση) Η επιλογή των κατάλληλων ερωτήσεων απαιτεί μεγάλη προσοχή και επιδεξιότητα.

Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Χαρακτηριστικά των ερωτήσεων 1.Να επιλέγονται με βάση τους στόχους που τέθηκαν, ώστε να επιτρέπουν την «ποσοτική μέτρηση» της επίτευξης των στόχων 2.Να ανταποκρίνονται στο γνωστικό και νοητικό επίπεδο των μαθητών. 3.Να είναι «κλειστού τύπου» (Πολλαπλής επιλογής, τύπου «Σωστό-λάθος», αντιστοίχησης, διάταξης, συμπλήρωσης κενών κλπ) 4.Να είναι απλές, σύντομες, με σαφήνεια και επιστημονική ακρίβεια. 5.Να μπορούν να απαντηθούν στα χρονικά περιθώρια που ορίζονται από τον διδάσκοντα. 6.Να είναι κλιμακωτής δυσκολίας. 7.Να αξιολογούν περισσότερες από μία δεξιότητες και χαρακτηριστικά. Οι ερωτήσεις πρέπει να ανανεώνονται διαρκώς και να προκαλούν ενδιαφέρον στο μαθητή, μέσα από την σύνδεση του μαθήματος με τις εφαρμογές του στην καθημερινή ζωή.