ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ ΣΕ ΤΕΧΝΟΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΜΟΥΣΕΙΑ(ΤΕΜ) z3-ωρο, επιλεγόμενο μάθημα Δ’ εξαμήνου zΔιαλέξεις, επισκέψεις σε πραγματικά και εικονικά μουσεία,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
ΤΕΙ ΠΑΤΡΑΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΥΡΓΟΥ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ Μ. Μ. Ε
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Φυσική Άσκηση & Υγεία»
Στάδια διεξαγωγής εκπ/κής έρευνας
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Σενάριο.
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Πώς φθάσαμε εδώ…; ΜΑΣΟΥΡΑΚΗ ΑΡΙΣΤΕΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:RECENT DEVELOPMENTS IN FORMAL SETTINGS.(ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΑ ΕΠΙΣΗΜΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ. ) ΌΝΟΜΑ ΦΟΙΤΗΤΡ.:ΔΟΜΑΛΗ ΕΙΡΗΝΗ.
Καλώς ορίσατε στη 2 η εκδήλωση στη 2 η εκδήλωση για τις για τις Φυσικές Επιστήμες.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Telematics Επιμέλεια:Παγώνης Γεώργιος Writer: Patrick Dillon.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Διδακτική προσέγγιση βασισμένη σε δραστηριότητες αξιοποιώντας το διαδίκτυο.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Πέτρος Π. Καριώτογλου Παιδαγωγική Σχολή Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Αρχές οργάνωσης εκπαιδευτικού προγράμματος.
1 Σχέδια Εργασίας & Φυσική Αγωγή. 2 Σκοπός της συνάντησης η παρουσίαση, ανάπτυξη & εφαρμογή της μεθόδου διδασκαλίας με σχέδια εργασίας στη Φυσική Αγωγή.
Προγραμματισμός και οργάνωση διδακτέας ύλης, εκπόνηση σχεδίου μαθήματος 1.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μα΄θημα 2 Θεωρίες διδασκαλίας και μάθησης σε τεχνοεπιστημονικά μουσεία.
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
3-ωρο, επιλεγόμενο μάθημα Γ’ εξαμήνου
Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Διαδικτύου και η ευρεία του αποδοχή από τις νεαρές ηλικίες καλλιέργησαν την ιδέα της αξιοποίησής του ως ένα εργαλείο στην.
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Διδακτική της Πληροφορικής
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
Διερευνητική ανακαλυπτική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:
Στο Σχολείο μας, παράλληλα με τις εκπαιδευτικές διαδικασίες, λειτουργούν οι ακόλουθες Ομάδες: - Μουσική Ομάδα, - Θεατρική Ομάδα, - Κινηματογραφική.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
ΚΑΤΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ ΣΕ ΤΕΧΝΟΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΜΟΥΣΕΙΑ(ΤΕΜ) z3-ωρο, επιλεγόμενο μάθημα Δ’ εξαμήνου zΔιαλέξεις, επισκέψεις σε πραγματικά και εικονικά μουσεία, συζητήσεις, παρουσίαση εργασιών zΤελική εργασία Καριώτογλου Πέτρος

ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ zΝα επισκεφτείτε ένα από τους παρακάτω χώρους άτυπης εκπαίδευσης: zΝΟΗΣΙΣ: Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας zΛαογραφικό Μουσείο Κοζάνης – Μουσείο Φυσικής Ιστορίας zΖωολογικός Κήπος Θεσσαλονίκης zΣιδηροδρομικό Μουσείο Θεσ/νίκης zΆλλο Μουσείο που θα προτείνετε και θα συμφωνηθεί z Επίσκεψη σε εικονικό μουσείο (Internet) ΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΤΕ ΑΝΑ 3 – 4 ΑΤΟΜΑ ΕΝΑ ΑΡΘΡΟ – ΒΙΒΛΙΟ

Τι θα κάνετε; 1) Θα περιοδεύσετε τον χώρο και θα τον περιγράψετε (χώροι, εκθέματα, προγράμματα, κλπ) 2-4 σελίδες, χωρίς τις φωτογραφίες 2) Θα οργανώσετε την επίσκεψη μιας τάξης νηπίων σε ένα από τους τρεις χώρους: προετοιμασία, επίσκεψη, δραστηριότητες μετά την επίσκεψη. Στόχοι, οδηγίες, φύλλο εργασίας. 2-4 σελίδες 3) Να κάνετε αναζήτηση στο διαδίκτυο να επικεντρωθείτε σε ένα εικονικό μουσείο (ανάθεση από διδάσκοντα) και να κάνετε τις διαδικασίες 1 και 2. 4) Να παρουσιάσετε στην αίθουσα του μαθήματος την εργασία με power point.

1 η Διάλεξη zΓενικά για την μη τυπική εκπαίδευση

ΤΥΠΙΚΗ, ΜΗ ΤΥΠΙΚΗ, ΑΤΥΠΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Τυπική: εντός σχολείου, αναλυτικού και ωρολογίου προγράμματος Μη Τυπική: εκτός των παραπάνω, αλλά σε χώρους επιστήμης π.χ. μουσείο, κέντρο επιστημών, ζωολογικό κήπο κλπ Άτυπη: εκτός σχολείου – επιστημονικών χώρων, αναλυτικού και ωρολογίου προγράμματος

ΜΗ ΤΥΠΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η μη τυπικη εκπαίδευση αναφέρεται σε δραστηριότητες που υλοποιούνται: έξω από τα σχολεία, αλλά σε επιστημονικούς χώρους δεν αναπτύσσονται πρωταρχικά για σχολική χρήση ούτε για να αποτελέσουν μέρος ενός συνεχιζόμενου σχολικού προγράμματος σπουδών και χαρακτηρίζονται από εθελοντική και όχι υποχρεωτική συμμετοχή όταν είναι μέρος μιας αναγνωρισμένης σχολικής εμπειρίας με καθορισμένους στόχους

ΜΗ ΤΥΠΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Οι άτυπες μαθησιακές εμπειρίες μπορούν να υλοποιηθούν ώστε:  να εκπληρώνουν καθορισμένους στόχους και μπορούν να επηρεάσουν:  τη στάση,  να μεταφέρουν πληροφορίες ή / και  να αλλάξουν τη συμπεριφορά.

Μη Τυπική Εκπαίδευση; …. Γιατί; zΣυμπληρωματικά ή ανταγωνιστικά προς τη θεσμοθετημένη; zΟι Αλλαγές στο Κοινωνικό και Τεχνολογικό Περιβάλλον προαναγγέλουν αλλαγές στο Σχολείο; zΕπιστημολογικό πλαίσιο: Επιστημονικός και Τεχνολογικός Αλφαβητισμός

Διαφορές τυπικής και μη Εκπαίδευσης Μ Η Τ Υ Π Ι Κ Η zΕθελοντική & Αδόμητη zΑνοιχτή zΠιο ομαδική... από το Μαθητή/τρια zΔεν αξιολογείται Αποτελέσματα... λιγότερο μετρήσιμα Τ Υ Π Ι Κ Η zΑναγκαστική & Δομημένη zΚλειστή zΠιο ατομική …. από Εκπαιδευτικό zΑξιολογείται Αποτελέσματα... εμπειρικά μετρήσιμα

Όψεις και Χαρακτηριστικά της μη Τυπικής Εκπαίδευσης zΠαιχνίδι Περιπέτειας - Περιβαλλοντική Επίσκεψη & Διαβίωση- Μύθος & Αφήγηση - Αυτό(επι)μόρφωση & Τεχνολογίες - Μουσεία & Χώροι Φυσικών Επιστημών  Φυσικές Επιστήμες ως Πολιτιστικό Προϊόν

2 η Διάλεξη zΓια το Μουσείο

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΜΟΥΣΕΙΟ; Μόνιμο Ίδρυμα στην υπηρεσία της κοινωνίας και της ανάπτυξής της, ανοιχτό στο κοινό, που ερευνά τα υλικά αντικείμενα των ανθρώπων και του περιβάλλοντός τους, αποκτά αυτά τα αντικείμενα, τα διατηρεί, τα ερμηνεύει και πρωτίστως τα εκθέτει προς όφελος του κοινού, κυρίως μέσα από διαδικασίες μελέτης, εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας (ICOM).

ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ  προκαλεί δέος και εξάπτει την περιέργεια και την φαντασία ιδιαίτερα των μικρών μαθητών,  τους προκαλεί να δοκιμάσουν τις ιδέες τους και  να ασχοληθούν με τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά τους.  Παρουσιάζει σημαντικές διαφορές όπως και ομοιότητες με την θεσμοθετημένη εκπαίδευση που γίνεται στο σχολείο.

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ 30 ΧΡΟΝΙΑ  τεράστια αύξηση του αριθμού των επισκεπτών  αυξανόμενη ανάγκη για γνώση και επικοινωνία.

ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ 30 ΧΡΟΝΙΑ Αποτέλεσμα: άνοιγμα στο κοινό για ενημέρωση, ψυχαγωγία και εκπαίδευση, δυναμικό εκπαιδευτικό έργο για ένα μουσείο λειτουργικό, ευχάριστο, δελεαστικό, ο ίδιος ο επισκέπτης να επιδράσει με την παρουσία του

ΜΟΥΣΕΙΟ Vs ΣΧΟΛΕΙΟ Είναι προσιτός σε ένα ετερογενές κοινό Αντίθετα με την τυπική εκπαίδευση, μερικές φορές συντηρητική (έκθεση βιοτεχνολογίας στο ΤΜΘ), τα μουσεία δημιουργούν ένα ευχάριστο περιβάλλον μάθησης που απευθύνεται σε οικογένειες, νέους, μη ευνοημένες κοινωνικές ομάδες

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑ Ο προσδιορισμός των διαδικασιών εκπαίδευσης στα μουσεία και ο τρόπος που οι εκπαιδευτικοί προσβλέπουν στη συνεργασία αυτών των δύο χώρων «μουσείου – σχολείου» …είναι αντικείμενο της έρευνας

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΠΟΙΟΥΣ ΚΑΙ ΠΩΣ;  Ενήλικες: δια βίου μάθηση επιστημονικός και τεχνολογικός αλφαβητισμός  Σχολικές Ομάδες: Αλλαγή στάσης, κοινωνικοί στόχοι, επιστημονικός και τεχνολογικός αλφαβητισμός, επέκταση / συμπλήρωση σχολικής γνώσης

ΣΚΟΠΟΙ ΜΟΥΣΕΙΩΝ Μελέτη, Εκπαίδευση, Ψυχαγωγία (ICOM) … σημαντική εξωσχολική εμπειρία, αλλά και εμπλουτισμός σχολικού μαθήματος... (ΤΜΘ) … και επιμόρφωση εκπαιδευτικών (Deutsches Museum, Science Museum London)

ΣΚΟΠΟΙ ΜΟΥΣΕΙΩΝ Τα μουσεία μπορεί να είναι παράλληλα εκπαιδευτικά συστήματα ανοικτά για όλους, - όπως υποστηρίζει ο Frank Oppenheimer, ιδρυτής και διευθυντής του ερευνητικού κέντρου Exploratorium στο Σαν Φρανσίσκο - μπορεί όμως και να αποτελούν ένα καλό συνεργάτη του σχολείου

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΟ Η επίσκεψη: να δημιουργεί προβληματισμούς και την επιθυμία για γνώση, να επιδιώκει το ξύπνημα της ευαισθησίας του παιδιού,την ανάγκη της έκφρασης, το θαυμασμό για τα έργα των άλλων βοηθά να κατανοήσει, να νιώσει το ιστορικό παρελθόν, να γνωρίσει την καλλιτεχνική δημιουργία, να αποκτήσει δεξιότητες και να έρθει σε επαφή με την νέα τεχνολογία.

Σ Υ Γ Κ Ρ Ι Σ Η Μ Ο Υ Σ Ε Ι Ω Ν Παραδοσιακό - Σύγχρονο zιστορικής αξίας αντικείμενα zστατικά εκθέματα zστόχος: προστασία, επίδειξη εκθεμάτων zπροθήκες  περιορισμένο κοινό zαντικείμενα που επιδεικνύουν φαινόμενα zαλληλεπιδραστικά zεκπαίδευση, ψυχαγωγία κοινού zπολλαπλοί τρόποι παρουσίασης zδιαφορετικής ηλικίας, τάξης, μόρφωσης κοινό

ΠΛΑΙΣΙΑ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Το αλληλεπιδραστικό πλαίσιο των Falk & Dierking (1992) Τα είδη μάθησης – μουσείων του Hein (1995)

ΘΕΩΡΙΑ ΜΑΘΗΣΗΣ Το μεθοδικό μουσείο Συμπεριφορική μάθηση Το εποικοδομητικό μουσείο Εποικοδομητισμός Το ανακαλυπτικό μουσείο Ανακαλυπτική μάθηση Το συστηματικό (παραδοσιακό) μουσείο Παραδοσιακή μάθηση Aυξητική μάθηση, προστιθέμενη σε παθητικό νού: Ο μαθητευόμενος κατασκευάζει τη γνώση Η γνώση δομείται από το άτομο και κοινωνικά Ρεαλισμός, η γνώση υπάρχει ανεξάρτητα από τον γνώστη

Το συστηματικό μουσείο Παραδοσιακή μάθηση Μουσεία οργανωμένα με βάση την «έκθεση» - μεταφορά της γνώσης θα έχουν: -Σειριακά εκθέματα, με ξεκάθαρη αρχή και τέλος, και στοχευμένη σειρά -Διδακτικα στοιχεία, π.χ. ταμπέλες, υπότιτλους κλπ, που περιγράφουν τι πρέπει να μαθευτεί από το έκθεμα -Ιεραρχική διευθέτηση των θεμάτων από το απλό στο σύνθετο -Σχολικά προγράμματα που ακολουθούν παραδοσιακό ΑΠ με ιεραρχική διευθέτηση από το απλό στο σύνθετο -Εκπαιδευτικά προγράμματα με ειδικούς μαθησιακούς στόχους που προσδιορίζονται από το περιεχόμενο που πρέπει να μαθευτεί

Το μεθοδικό μουσείο Συμπεριφοριστική μάθηση zΜουσεία οργανωμένα στην κατεύθυνση «ερέθισμα - ανταπόκριση»: -Διδακτικά στοιχεία, π.χ. ταμπέλες υπότιτλους κλπ, που περιγράφουν τι πρέπει να μαθευτεί από το έκθεμα - εκθέματα σειριακά, με ξεκάθαρη αρχή και τέλος, και στοχούμενη σειρά για παιδαγωγικούς λόγους

Το ανακαλυπτικό μουσείο Ανακαλυπτική μάθηση z Εκθέματα που επιτρέπουν εξερεύνηση και πιθανά μπρος – πίσω κίνηση μεταξύ των εκθεμάτων zΕυρεία γκάμα ενεργών τρόπων μάθησης zΔιδακτικά στοιχεία, π.χ. ταμπέλες υπότιτλους κλπ, που θέτουν ερωτήσεις, παρακινούν τους επισκέπτες να ανακαλύψουν κάτι για τους ίδιους zΚάποια μέσα για να αποτιμήσουν οι επισκέπτες τις δικές τους ερμηνείες, σε σχέση με τις «σωστές»

Το ανακαλυπτικό μουσείο Ανακαλυπτική μάθηση zΣχολικά προγράμματα που εμπλέκουν τους μαθητές σε δραστηριότητες με στόχο να τους οδηγήσουν σε αποδεκτά συμπεράσματα zΕργαστήρια για ενήλικες που παρέχουν την επιβεβαίωση των ειδικών και άλλα είδη τεκμηρίων για προσήλωση και θεώρηση, ώστε οι συμμετέχοντες να μπορούν να καταλάβουν το αληθινό νόημα του υλικού

Το εποικοδομητικό μουσείο Εποικοδομητισμός zΈνα εποικοδομητικό έκθεμα -Θα έχει πολλές «εισόδους», αλλά όχι αρχή και τέλος -Ευρεία γκάμα τρόπων ενεργού μάθησης -Θα έχει πολλές οπτικές γωνίες θεώρησης -Θα δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες να συνδέουν με αντικείμενα (και ιδέες) μέσω γκάμας δραστηριοτήτων και υλικών, στις οποίες χρησιμοποιούν τις εμπειρίες τους -Θα παρέχουν εμπειρίες και υλικά που επιτρέπουν στους μαθητές να πειραματισθούν, να εικάσουν και να βγάλουν συμπεράσματα

3 η Διάλεξη zΕκπαιδευτικά Προγράμματα

ΕΙΔΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ zΠΕΡΙΗΓΗΣΗ zΞΕΝΑΓΗΣΗ zPROJECT

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ  Μη καθοδηγούμενος γύρος  Ελεύθερη επιλογή εκθεμάτων  Ελεύθερη κατανομή χρόνου  Αφανής ρόλος εκπαιδευτικού  Ενδοατομική σύγκρουση  Φάσεις προετοιμασίας - επανάληψης  Κοινωνική αλληλεπίδραση

ΞΕΝΑΓΗΣΗ  Καθοδηγούμενος γύρος  Εξερεύνηση βάση σχεδίου  Οργάνωση χρόνου  Καθοδηγητικός ρόλος εκπαιδευτικού zΚαθοδηγούμενη Ανακάλυψη ή Εποικοδόμηση  Φάσεις προετοιμασίας- επανάληψης  Κοινωνική αλληλεπίδραση

PROJECT  Ειδικοί στόχοι/ σκοποί  Μακράς διάρκειας  Ομαδική εργασία  Οργανωμένες δραστηριότητες  Οριοθέτηση διδακτικού περιεχομένου

Σ Τ Ο Χ Ο Ι εκπαιδευτικών προγραμμάτων ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ zεπέκταση των γνώσεων του σχολείου zακαδημαϊκή μόρφωση κοινού zστόχοι που εξαρτώνται από: - είδος μουσείου - εκπ/τικά προγράμματα ΜΗ ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ z συναισθηματικοί z απόκτηση δεξιοτήτων z αλλαγή στάσης z κοινωνική αλληλεπίδραση

Σ Τ Ο Χ Ο Ι ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ

5 η Διάλεξη zΕκθέματα

ΕΙΔΗ ΕΚΘΕΜΑΤΩΝ

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΚΘΕΜΑΤΩΝ προσφέρουν: z πολυαισθητηριακά ερεθίσματα z μάθηση μη αξιολογικής φύσης αποτελούν: z συνδέσεις αφηρημένων εννοιών με αντικείμενα z διδακτικά / ερευνητικά εργαλεία z ατομικά μαζικά μέσα επικοινωνίας

ΡΟΛΟΣ ΕΚΘΕΜΑΤΩΝ

ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΕΚΘΕΜΑΤΩΝ

Α Π Ο Τ Ε Λ Ε Σ Μ Α Τ Α ΣΕΙΡΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ (Ε Κ Θ Ε Μ Α) zΘΕΤΙΚΑ x hands-on εκθέματα  μάθηση x λεζάντα  μάθηση x μακρόχρονη μάθηση zΑΡΝΗΤΙΚΑ zενίσχυση παρανόησης

zΑλληλεπιδραστικά Εκθέματα

ΤΑ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΤΙΚΑ ΕΚΘΕΜΑΤΑ Είναι σε μεγάλο βαθμό αφιερωμένα στην επιστήμη ή/και την τεχνολογία Είναι προσανατολισμένα προς το κοινό και την εκπαίδευση. Ο σκοπός τους είναι να κάνουν μια επίσκεψη τόσο διαφωτιστική όσο και ευχάριστη, διασκεδαστική.

ΤΑ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΤΙΚΑ ΕΚΘΕΜΑΤΑ Είναι μάλλον σύγχρονα παρά ιστορικά Περιέχουν αλληλεπιδρώντα, χειρίσιμα (hands-on), ειδικά κατασκευασμένα εκθέματα που ενθαρρύνουν τους επισκέπτες να εξερευνήσουν τα φυσικά φαινόμενα και να πειραματιστούν με την τεχνολογία

…ΚΑΙ ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥΣ  Τα εκθέματα που επιδεικνύουν αρχές και φαινόμενα έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό την αλληλεπίδραση.  Παρέχουν μια εμπειρία που αλληλεπιδρά με τις τρέχουσες αντιλήψεις του μαθητή και δημιουργούν νέα κατανόηση.

ΔΥΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΤΙΚΩΝ ΕΚΘΕΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΤΜΘ  Το έκθεμα «η Θερμοκρασία των σωμάτων»  Το έκθεμα «η ταχύτητα διάδοσης του ήχου».

ΑΠΟΨΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ στο ΕΚΘΕΜΑ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ Αρχικά:  Αντιλαμβανόμαστε τη Θερμοκρασία μέσω της αφής  Όσο πιο ζεστό ένα σώμα τόσο μεγαλύτερη Θερμοκρασία έχει Τελικά:  Η αφή δεν είναι αξιόπιστος τρόπος εκτίμησης της Θερμοκρασία  Η Θερμοκρασία δεν ευθύνεται αποκλειστικά για την αίσθηση όταν αγγίζουμε ένα σώμα.

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ Ή ΞΕΝΑΓΟΥ Η απουσία διαμεσολάβησης μπορεί να οδηγήσει σε νέα λανθασμένη άποψη της γνώσης που διαπραγματεύεται το έκθεμα Η ύπαρξη διαμεσολάβησης, τα κατάλληλα κείμενα / τα διαγράμματα / οι εικόνες μπορεί να οδηγήσουν στην επιστημονική γνώση

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΚΘΕΜΑΤΩΝ Κατά το σχεδιασμό των εκθεμάτων απαιτείται  Άποψη – στόχος (concept) για το σύνολο των εκθεμάτων  Έρευνα της γνώσης των παιδιών για το σχεδιασμό κάθε εκθέματος Τέτοιες έρευνες δείχνουν αν οι προθέσεις μας / στόχοι μπορούν να υλοποιηθούν και με ποιους τρόπους

ΕΡΓΑΣΙΑ zΝα επισκεφτείτε ένα από τους παρακάτω χώρους άτυπης εκπαίδευσης: zΝΟΗΣΙΣ: Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας ή zΛαογραφικό Μουσείο Κοζάνης – Μουσείο Φυσικής Ιστορίας ή zΖωολογικός Κήπος Θεσσαλονίκης ή zΣιδηροδρομικό Μουσείο Θεσσαλονίκης ή zΉ προτείνετε εσείς …. ΚΑΙ z Επίσκεψη σε εικονικό μουσείο (Internet)

Τι θα κάνετε; 1) Θα περιοδεύσετε τον χώρο και θα τον περιγράψετε (χώροι, εκθέματα, προγράμματα, κλπ) 2-4 σελίδες, χωρίς τις φωτογραφίες 2) Θα οργανώσετε την επίσκεψη μιας τάξης νηπίων σε ένα από τους τρεις χώρους: προετοιμασία, επίσκεψη, δραστηριότητες μετά την επίσκεψη. Στόχοι, οδηγίες, φύλλο εργασίας. 2-4 σελίδες 3) Να κάνετε αναζήτηση στο διαδίκτυο να επικεντρωθείτε σε ένα εικονικό μουσείο (ανάθεση από διδάσκοντα) και να κάνετε τις διαδικασίες 1 και 2. 4) Να παρουσιάσετε στην αίθουσα του μαθήματος την εργασία με power point.

zΝα ερευνήσετε στο διαδίκτυο για δικτυακό τόπο γνωστών τεχνοεπιστημονικών μουσείων (π.χ. Λονδίνου, Μονάχου, Βαρκελώνης, Αγ. Φραγκίσκου, ……), ή για αντίστοιχα εικονικά. zΝα επιλέξετε στη συνέχεια ένα τέτοιο μουσείο, να αιτιολογήσετε την επιλογή σας και να κάνετε σύντομη περιγραφή του χώρου, των εκθεμάτων, των σκοπών, … zΝα επιλέξετε ένα έκθεμα του προηγούμενου μουσείου, κατά προτίμηση αλληλεπιδραστικό να το παρουσιάσετε διεξοδικά και να γράψετε την πιθανή διδακτική αξιοποίηση σε νήπια ή μεγαλύτερους μαθητές. zΈκταση εργασίας περίπου 1500 λέξεις (4 σελίδες, χωρίς τις εικόνες)

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΙ ΔΙΚΤΥΑΚΟΙ ΤΟΠΟΙ ΕΙΚΟΝΙΚΩΝ ΜΟΥΣΕΙΩΝ z zhttps:// zhttp:// zhttp:// zhttp:// zhttp:// zhttp://

Συνολικά: Θα ετοιμάσετε σε word εργασία 8-16 σελίδες (πλην φωτό) για ένα πραγματικό ΚΑΙ ένα εικονικό μουσείο. Θα την αποθέσετε στο e-class μέχρι 2/6/2013. Θα την παρουσιάσετε σε power point σε 15 λεπτά το Μάιο και θα την αποθέσετε μέχρι 26/5/2013.

6 η Διάλεξη zΑποτελέσματα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων

Α Π Ο Τ Ε Λ Ε Σ Μ Α Τ Α (ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ)

Ρ Ο Λ Ο Σ ΤΟΥ/ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

Δ Ι Δ Α Κ Τ Ι Κ Ε Σ Μ Ε Θ Ο Δ Ο Ι ΣΤΗΝ ΑΤΥΠΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Φ.Ε

Α Π Ο Τ Ε Λ Ε Σ Μ Α Τ Α ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ Γ Ν Ω Σ Τ Ι Κ Α 15/25 zΚυρίαρχα zΟι Μ. επιχειρούν διανοητικές ερμηνείες ανακαλύπτουν και επεκτείνουν τις αντιλήψεις τους zΟι καθοδηγούμενοι γύροι περισσότερη γνώση από τους λιγότερο καθοδηγούμενους zΟι εργασίες πεδίου είναι γνωστικά επωφελείς σε πολλά θέματα Μ Η Γ Ν Ω Σ Τ Ι Κ Α zΥπολείπονται zΚοινωνικά zΣυναισθηματικά zΣτάσεων zΨυχοκινητικά zΕυνοούν τους λιγότερο καλούς μαθητές εμπλακούν στη μάθηση zΣτάσεις για Επιστήμες / Τεχνολ.  Μάθηση νέων συνεργατικών μορφών μάθησης

7 η Διάλεξη Σχεδίαση ενός Εκπαιδευτικού Προγράμματος: ΚΑΘΟΔΗΓΟΥΜΕΝΗ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ - ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ

ΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Α Τ Υ Π Ω Ν ΠΗΓΩΝ ΓΝΩΣΗΣ : ΚΑΘΟΔΗΓΟΥΜΕΝΗ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ - ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ zΕκπαίδευση, πέραν Αναλυτικού, Ωρολογίου Προγράμματος και βιβλίου, εκτός σχολικού χώρου zΣε: μουσεία - πλανητάρια - εκθέσεις - βιότοποι - αρχαιολογικούς χώρους - μνημεία - δείγματα αρχιτεκτονικής- εργοστάσια - εξερεύνηση πεδίου - τεχνικά κέντρα - συλλογές υλικών - υπηρεσίες κ.λ.π.

Φ Α Σ Ε Ι Σ ΚΑΘΟΔΗΓΟΥΜΕΝΗΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗΣ -ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗΣ (Κ.Α-Ε) α)Προετοιμασίας -Επίσκεψη δάσκαλου/ας στο χώρο μελέτης -Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες, τους αναθέτουμε μελέτη πρωτογενούς υλικού,, -Φάση προβληματισμού,εξοικείωσης,όχι απαραίτητα μάθησης -Ανάπτυξη φύλλου εργασίας(φ.ε)

Φ Α Σ Ε Ι Σ ΚΑΘΟΔΗΓΟΥΜΕΝΗΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗΣ -ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗΣ (Κ.Α-Ε)

ΑΡΧΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΦΥΛΛΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ  σαφείς και μονοσήμαντες ερωτήσεις z αριθμός ερωτήσεων z τύπος ερωτήσεων ( προβλέψτε, παρατηρείστε, περιγράψτε, μετρείστε,....) zάμεσης αντίληψης, όχι συνδυασμού

Ε Ν Ε Ρ Γ Ε Ι Ε Σ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ - ΜΑΘΗΤΩΝ / ΤΡΙΩΝ

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΤΥΠΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ zΠοια τα κριτήρια για επιλογή του χώρου επίσκεψης; zΠως θα συνδέσετε την επίσκεψη με άλλα μαθήματα ή πως θα πετύχετε διαθεματική προσέγγιση; zΠοια οι στόχοι της επίσκεψης;

Ε Ρ Γ Α Σ Ι Α ΟΜΑΔΩΝ : ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ zΣχεδιάστε μια εκπαιδευτική δραστηριότητα - επίσκεψη εκτός σχολείου σε περιβάλλον άτυπης εκπαίδευσης zΠροσδιορίστε το χώρο, το είδος της δραστηριότητας, τη μέθοδο προσέγγισης και τα πιθανά διδακτικά υλικά και τους στόχους zΔικαιολογήστε την επιλογή σας, τη διαθεματικότητα της προσέγγισης και τη μέθοδο οργάνωσης

Οργάνωση επίσκεψης - δραστηριότητας στα πλαίσια Άτυπης Εκπαίδευσης zΕπιλέξτε χώρο - θέμα – στόχο επίσκεψης - εκπαίδευσης. zΚριτήρια; zΣυνδέστε διεπιστημονικά τις δραστηριότητες με σχολική εκπαίδευση. zΚριτήρια; zΟργανώστε επίσκεψη. Επιλέξτε μέθοδο. zΚριτήρια;

ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΧΩΝ; Ανάγκη επιμόρφωσης Τι μπορεί να κάνει ένα παιδί στο μουσείο Πως πρέπει να οργανώσουμε μια τέτοια επίσκεψη

8 η Διάλεξη z Τέσσερα ερευνητικά Προγράμματα για τη Διερεύνηση του ρόλου και των στάσεων Μαθητών/τριών και Εκπαιδευτικών στην Εκπαίδευση σε Επιστημονικά και Τεχνολογικά Μουσεία

Παράγοντες που επηρεάζουν την απόφαση μαθητών Γυμνασίου να επισκεφτούν μια έκθεση Τεχνολογίας (Στυλιάδης 2001) Ανίχνευση παραμέτρων:  Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την πρόθεση των μαθητών/τριων να επισκεφθούν την Έκθεση;  Ποιο το βάρος της επιρροής του κάθε παράγοντα στην προδιάθεση των μαθητών /τριων;  Υπάρχουν διαφορές στα προηγούμενα ερωτήματα ανάμεσα στο φύλο, τον τόπο που βρίσκεται το σχολείο, το αν έχει επισκεφθεί το ΤΜΘ προηγουμένως ή αν διδάσκονται το μάθημα της Τεχνολογίας; Μέθοδος Ajzen – Fichbein, Τεχνική: γραπτά ερωτηματολόγια

zΟι μαθητές διάκεινται θετικά σε τέτοιες επισκέψεις, με το σχολείο ή και εκτός αυτού. zΣχολείο / καθηγητές και η οικογένεια επηρεάζουν αποφασιστικά την πρόθεση επίσκεψης. zΣτις επισκέψεις με το σχολείο σημαντικότερο ρόλο έχουν τα οφέλη που αναμένονται από την επίσκεψη, ενώ στις ατομικές επισκέψεις σημαντικότερο ρόλο παίζει η αυτοεκτίμηση για το αν θα τα καταφέρουν. ΕΥΡΗΜΑΤΑ

zΑναμένουν γνωστικά και συναισθηματικά οφέλη. zΣημαντικός ο ρόλος του καθηγητή/τριας Τεχνολογίας. zΠολύ μικρή προσδοκία οφελειών σε σχέση με Φυσικές Επιστήμες. ΕΥΡΗΜΑΤΑ

Διερεύνηση του ρόλου Μαθητών/τριών και Εκπαιδευτικών στην Εκπαίδευση σε Επιστημονικά και Τεχνολογικά Μουσεία (Ερευνητικό πρόγραμμα Παπουτσίδης, Μ. 2002) Στάσεις μαθητών και εκπαιδευτικών ως προς την επίσκεψη σε τεχνολογικά μουσεία και εκθέσεις

Προσδοκίες και αποτελέσματα από την επίσκεψη μαθητών /τριών στο Τ.Μ.Θ (Παπουτσίδης, 2002) Επισκόπηση των απόψεων μαθητών (Ν= 90 Δημοτικού & 57 Γυμνασίου) πριν και μετά την επίσκεψη στο Τ.Μ.Θ  Γνωστικός τομέας  Συναισθηματικός τομέας  Στάσεις ως προς Φυσική και Τεχνολογία  Πρακτικές των εκπαιδευτικών όταν συνοδεύουν μαθητές στο Τ.Μ.Θ  Προσδοκίες και Αποτελέσματα από την επίσκεψη μαθητών στο Τ.Μ.Θ

Γνωστικός τομέας Υψηλές προσδοκίες για μάθηση, που επαληθεύονται μετά την επίσκεψη Ο συνοδός (ξεναγός) στηρίζει τη μάθηση γνώσεων περιεχομένου Συναισθηματικός τομέας Ενδιαφέρουσα και ευχάριστη εμπειρία Τα αλληλεπιδραστικά εκθέματα στηρίζουν τη διασκέδαση Στάσεις Ελαφρώς Θετικές. Δεν παρατηρήθηκε στατιστικά σημαντική βελτίωση των στάσεων

Μελέτη της οργάνωσης εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο ΤΜΘ από εκπαιδευτικούς Α’βάθμιας (Ιωαννίδου, Κωνσταντίλα, Λιάζος, Μορφουλάκη, Μουσλή 2001) Ρωτήθηκαν με γραπτά ερωτηματολόγια 81 Δάσκαλοι/ες για:  τους παράγοντες που επηρεάζουν την απόφασή τους να οργανώσουν και υλοποιήσουν μια επίσκεψη στο ΤΜΘ  τα χαρακτηριστικά της επίσκεψης  την ανταπόκρισή τους στο σχεδιασμό του ΤΜΘ

«Τι νομίζετε ότι θα κέρδιζαν οι μαθητές/τριες σας από μια επίσκεψη στο Τ.Μ.Θ.;» 60%γνώση με εποπτεία 20%η ανάπτυξη θετικών στάσεων 18%ευχαρίστηση 12%ανάπτυξη ψυχοκινητικών δεξιοτήτων <10% κίνητρα και γνώση με χειρισμό

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ  Έρευνες δείχνουν ότι οι εκπαιδευτικοί επιθυμούν να συνοδεύουν τους μαθητές τους οι ειδικοί /ξεναγοί του μουσείου  Παράλληλα όμως επιθυμούν να έχουν λόγο στην οργάνωση και την πραγματοποίηση της επίσκεψης

« Αν επισκεφθείτε με τους μαθητές σας το Τ.Μ.Θ., ποιος θα επιθυμούσατε να είναι ο ρόλος σας κατά την διάρκεια της επίσκεψης »  73/81Να υλοποιήσετε το πρόγραμμα σε συνεργασία με τους ειδικούς του Τ.Μ.Θ.  6/81Να συνοδέψετε τα παιδιά μόνο μέχρι το Τ.Μ.Θ.  0/81Να υλοποιήσετε το πρόγραμμα μόνος/η σας

Είναι ανεπανάληπτες εμπειρίες που σπάνε τη σχολική ρουτίνα Αναπτύσσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους Δημιουργούν θετικές στάσεις για επιστήμη και τεχνολογία Είναι εισαγωγή στη διαδικασία της δια βίου μάθησης Οι επισκέψεις παιδιών στα Τεχνοεπιστημονικά Μουσεία:

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Οι επισκέψεις παιδιών στα Τεχνοεπιστημονικά Μουσεία είναι αποτελεσματικότερες:  Αν προετοιμάζονται κατάλληλα (δραστηριότητες πριν την επίσκεψη)  Ακολουθούνται από μεταγνωστικές – ανακεφαλαιωτικές φάσεις (δραστηριότητες μετά την επίσκεψη)  Οργανώνονται από ειδικά εκπαιδευμένους εκπαιδευτικούς ή ξεναγούς – συνοδούς Τα αλληλεπιδραστικά και χειρίσιμα εκθέματα πρέπει ταυτόχρονα να είναι εντυπωσιακά και να οδηγούν στη μάθηση.

ΣΤΟΧΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ  Σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα  Επέκταση γνώσεων Αναλυτικού Προγράμματος  Ευχαρίστηση/στάσεις

Ποιοι κατά την γνώμη σας θεωρείτε ότι είναι οι πιο σημαντικοί στόχοι μιας επίσκεψης των μαθητών σας στο Τ.Μ.Θ.; 1.Γνωριμία με πολιτιστική κληρονομιά / ιστορική εξέλιξη 2.Διαμόρφωση θετικών στάσεων 3.Ενημέρωση για τα θέματα της επικαιρότητας 4.Εκλαϊκευση της Επιστήμης και της Τεχνολογίας 5.Απομυθοποίηση της Επιστήμης και της Τεχνολογίας 6.Παροχή επιστημονικών πληροφοριών 7.Ευχαρίστηση των μαθητών

Οι απαντήσεις των εκπαιδευτικών δείχνουν ότι: α) Έχουν απόλυτα θετική στάση έναντι της επίσκεψης. β1) Θεωρούν ως σημαντικά προσωπικά κέρδη την απόκτηση προσωπικής και επαγγελματικής εμπειρίας, ενώ θεωρούν τη γνώση ως κέρδος για τους μαθητές τους. β2) Οι συνάδελφοί τους φαίνεται πως τους επηρεάζουν κυρίως θετικά, αλλά και μερικές φορές αρνητικά στην οργάνωση.

β3) Η σχετική εμπειρία, η οργανωτικότητα και η θετική στάση είναι οι ικανότητες που θεωρούν απαραίτητες για μια επιτυχή οργάνωση. γ) Δεν συμπίπτουν οι απόψεις των Εκπαιδευτικών για την οργάνωση των επισκέψεων, με αυτές των υπευθύνων του ΤΜΘ. δ) Προτιμούν τη ξενάγηση από ειδικό, σε συνεργασία με τους ίδιους ενώ το πρόγραμμα να είναι κοντά στα ενδιαφέροντα των παιδιών και να διαρκεί ώρες.

Στόχοι Μουσείων σύγκλιση ή απόκλιση; Στόχοι εκπαιδευτικών

ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΧΩΝ; Ανάγκη επιμόρφωσης Τι μπορεί να κάνει ένα παιδί στο μουσείο Πως πρέπει να οργανώσουμε μια τέτοια επίσκεψη

Πρακτικές εκπαιδευτικών όταν συνοδεύουν μαθητές/τριες στο Τ.Μ.Θ (Καρνέζου, 2002) 23 – 3 – 2010 Περιγραφή της οργάνωσης και υλοποίησης μιας επίσκεψης μαθητών στο ΤΜΘ. Τεχνική ημιδομημένης συνέντευξης με φυσικό, δάσκαλο, τεχνολόγο: Τι κάνετε εσείς ή οι μαθητές σας για να προετοιμάσετε μια επίσκεψη στο ΤΜΘ; Πώς αντιδράτε στις ερωτήσεις των μαθητών σας;

Σ Υ Ν Ο Ψ Η - 1 Υπάρχει ισχυρά θετική στάση εκπαιδευτικών και μαθητών έναντι των επισκέψεων σε Επιστημονικά και Τεχνολογικά Μουσεία. Δεν φαίνεται να υπάρχει προεργασία, προγραμματισμός ή μεταγνωστική φάση ενίσχυσης των αποτελεσμάτων. Δεν υπάρχει, ούτε επιδιώκεται αμφίπλευρα η συνεργασία εκπαιδευτικών - μουσείων, αν και αναγνωρίζεται η σχετική αναγκαιότητα.

Σ Υ Ν Ο Ψ Η- 2 Μαθητές και Εκπαιδευτικοί στοχεύουν στη γνώση που σχετίζεται με ΑΠ και βιβλία. Ερευνητές και άνθρωποι των Μουσείων επιδιώκουν κυρίως μη γνωστικούς στόχους, αλλά και εκπαίδευση πέραν ΑΠ και βιβλίων. Τα ευρήματά μας βρίσκονται σε συμφωνία με αντίστοιχα άλλων ερευνών, αν και με διαφορετική συχνότητα ή ένταση εμφάνισης.

Π Ρ Ο Τ Α Σ Ε Ι Σ  Επιμόρφωση εκπαιδευτικών για την οργάνωση δραστηριοτήτων εκτός σχολείου.  Συμμετοχή των εκπαιδευτικών στο σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων  Ανάδειξη των ευκαιριών ευχαρίστησης - μόρφωσης - διασκέδασης των μουσείων  Στενότερη συνεργασία Μουσείων - Σχολείων

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ zΝα ενισχύσουμε την άτυπη εκδοχή της εκπαίδευσης στις ΦΕ για την “απομυθοποίησή” τους. zΝα δανειστούμε μεθόδους και πρακτικές για εμπλουτισμό της θεσμοθετημένης εκπαίδευσης. zΝα ολοκληρώσουμε την εκπαίδευση των παιδιών στις ΦΕ, που είναι πεδίο προνομιακό, επίκαιρο και πολιτικά κρίσιμο στη σημερινή πραγματικότητα.