Πειραιάς, 20.1.2014 H νέα απόπειρα του ενωσιακού νομοθέτη για ελεύθερη πρόσβαση στην αγορά λιμενικών υπηρεσιών: Στόχοι και αδυναμίες Λ.Ι.ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Χ Ο υπό έκδοση νόμος για τις υπηρεσίες πληρωμών στην εσωτερική αγορά Χρήστος Βλ. Γκόρτσος Αναπληρωτής Kαθηγητής Διεθνούς Οικονομικού Δικαίου, Πάντειο.
Advertisements

Ισχυρισμοί διατροφής και υγείας Παρόν και μέλλον Βασίλης Μαθιουδάκης
Ο Ευρωπαϊκός έλεγχος των κρατικών ενισχύσεων σε αερομεταφορείς και αεροδρόμια Δημήτριος Βουγιούκας Δικηγόρος ΔΝ.
Βασίλης Παπαχαρίσης ( /
Σχόλια για την Αγορά Πετρελαιοειδών Παντελή Κάπρου Πρόεδρου της ΡΑΕ Καθηγητή ΕΜΠ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2011.
Αγορά Ενέργειας στην Ελλάδα Π. Κάπρου Προέδρου της ΡΑΕ Καθηγητή ΕΜΠ.
ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Α.Ε. / "SEMI-REGULATED" ΑΓΟΡΑ
CSR - Sustainability at a European & National level CSR Meet Up Athens
Επιχειρηματικά Μοντέλα Ανάπτυξης και Προώθησης Δικτύων Οπτικών Ινών
Ε.Ε.Δ.Ε - Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. – Ι.Μ.Δ.Δ.Α. « Το Μεταβατικό Σύστημα επιβεβαίωσης της διαχειριστικής επάρκειας των Ο.Τ.Α. » Εισηγητής: Γούπιος Γιάννης Δ/ντής Ανάπτυξης.
ΑΓΟΡΕΣ & ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ Β.ΠΑΤΣΟΥΡΑΤΗΣ. ΟΦΕΛΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ● Αύξηση των Επενδύσεων ● Τόνωση της Απασχόλησης ● Συγκράτηση Τιμών ● Βελτίωση.
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΑΡΚΩΝ» Σύγχρονες υποδομές για μία ανταγωνιστική βιομηχανία 4 Αυγούστου 2009.
ΕΓΚΡΙΣΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΕΣΠΑ.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΟΔΗΓΙΑ 2001/42/ΕΚ
Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις Ενιαία Αρχή για τις Δημόσιες Συμβάσεις
Το θεσμικό πλαίσιο των ευρωπαϊκών λιμένων: Ζητήματα λιμενικής πολιτικής και ενωσιακού δικαίου Ε. Π. Μαστρομανώλης Επίκουρος Καθηγητής Νομικής Σχολής Αθηνών,
Η πρόκληση της ευρυζωνικότητας και οι δημόσιες υποδομές της Καθ. Σωκράτης Κ. Κάτσικας ΓΓ Επικοινωνιών Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
Η εξοικονόμηση ενέργειας μαζί με την προώθηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, είναι οι δύο καινούριες συνιστώσες της ενεργειακής πολιτικής της χώρας.
Πολιτική Ανταγωνισμού στο τομέα της ενέργειας
ΑΘΗΝΑ 8 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2005 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΚΠΣ η ΕΠΙΤΡΟΠΗ.
Εφαρμογή του νόμου 4262/2014.  Η μεταρρύθμιση απλοποιεί τις διαδικασίες αδειοδότησης  Με την Υπουργική Απόφαση του ΥΠΑΑΝ: ◦ Καταργούνται άδειες που.
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ Ε.Ε.
ΑΘΗΝΑ 5 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2006 ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΚΠΣ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
ΟΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ
Αιολική Ενέργεια Καθ. Π. Κάπρος, Πρόεδρος Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
1 Ψηφιακή Μετάβαση : νομικά ζητήματα στην Ελλάδα και στην Ευρώπη Αλέξανδρος Οικονόμου Διδάκτωρ Νομικής - Δικηγόρος Ειδικός Επιστήμονας Εθνικού Συμβουλίου.
Η εισφορά του δικαίου του ανταγωνισμού στην ανάπτυξη ΔΗΜΗΤΡΗΣ Ν. ΤΖΟΥΓΑΝΑΤΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
Powerpoint Templates Heal-Legal: Ανάπτυξη Υπηρεσιών Νομικής Συμβουλευτικής για Θέματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας που αφορούν στα Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ιδρύματα.
Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών ιδιωτικού διεθνούς δικαίου Διδάσκουσα: Επίκουρη καθηγήτρια Χρ. Τσούκα 1 Η αρχή του κράτους προελεύσεως και η σημασία της.
ΝΟΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ & ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΕΛΕΝΗ ΚΟΛΟΚΟΥΡΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΜΑΪΟΣ 2015
ΑΝΑΘΕΣΗ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ & ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ
ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια.
«Ξαναδιαβάζοντας την Ευρωπαϊκή Ένωση με την έκθεση των πέντε προέδρων και την νέα δια-θεσμική συμφωνία: Νέα στρατηγική σε παλιό σκηνικό;» Λουτράκι
Δημόσια Νομικά Πρόσωπα – Καθ’ ύλην αυτοδιοίκηση Μάθημα 4 ο Αικατερίνη Ηλιάδου.
ΜΑΘΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ (Δ.Ο.Π) ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ.
Καθεστώς κρατικών ενισχύσεων σε έργα Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας Βασίλης Γογγολίδης Δ / νση Σχεδιασμού & Προγραμματισμού Πολιτικών.
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μακεδονίας - Θράκης ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ.
1 Κόστος Μεταφοράς §Ποιος είναι ο σκοπός της μεταφοράς; l Βασικά οικονομικά χαρακτηριστικά των λειτουργιών μεταφοράς §Τι είναι το κόστος μεταφοράς; §Ποιοι.
Δημόσιος Vs Ιδιωτικός Τομέας Διαφορές - Ομοιότητες.
Κανόνες για τις συμφωνίες οριζόντιας συνεργασίας Δημήτρης Λουκάς Αντιπρόεδρος Επιτροπής Ανταγωνισμού Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εθνικών Δικαστών – Ε. Ε. Αθήνα,
Ελληνικά Ταχυδρομεία Α.Ε. Χρήστος Βαρσάμης Διευθύνων Σύμβουλος Ρυθμιστικό Πλαίσιο Ταχυδρομικής Αγοράς – Ρόλος της Ε.Ε.Τ.Τ. 1.
EE : Διαχείριση κινδύνων Ενσωμάτωση σε διάφορες πολιτικές –Πολιτική συνοχής –Μεταφορές & ενέργεια –περιβάλλον –Προστασία Κρίσιμων υποδομών –ΒΑΜΕ –Διαχείριση.
Ομιλία Σπύρου Βούγια Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων Αθήνα, 13 Απριλίου 2011 Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων 1.
Νομικά Θέματα Πληροφορικής
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Θεωρία και Πρακτική της Διοίκησης στο Δημόσιο τομέα
ΘΑΝΟΣ ΠΛΕΥΡΗΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΔΝ LL.M
«Επιχειρηματικό Περιβάλλον & Αδειοδότηση Επιχειρήσεων»
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Νομική Σχολή
Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Γεωγραφίας, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
Ευαγγελία Μαρία Θωμά, Πρωτοδίκης – Υποψήφια ΔΝ
7.4. Ελεύθερη κυκλοφορία εμπορευμάτων
Σεμινάριο Δημοσίου Δικαίου
Κοινωνικά Δικαιώματα.
Πηγές του διοικητικού δικαίου -Γενικές αρχές
ΦΟΡΕΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΜΑΡΙΑ-ΛΙΖΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Ειδικό Διοικητικό Δίκαιο Δημόσιες επιχειρήσεις
ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ: ΕΥΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ, LL
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Δίκαιο Ενέργειας (7) Τομέας Ηλεκτρικής Ενέργειας
ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΡΩΝ ΑΙΡΕΣΙΜΟΤΗΤΕΣ
Προκλήσεις για τις εισηγμένες εταιρείες: οι βραχυπρόθεσμες εξελίξεις στο εταιρικό δίκαιο των εισηγμένων εταιρειών Αθανάσιος Στ, Κουλορίδας Λέκτορας Δικαίου.
Ρυθμιστική Πολιτική και Αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας στην Ελλάδα
Δίκαιο Ενέργειας (9) Παρουσίαση εργασιών 1 Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας
Παντείου Πανεπιστημίου
Ευρωπαϊκοί κανόνες για τον ανταγωνισμό Κρατικές ενισχύσεις
ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ ΠΛΑΙΣΙΟ.
TMHMA NOMIKHΣ TOMEΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Η ανοιχτή μέθοδος συντονισμού (ΑΜΣ)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πειραιάς, H νέα απόπειρα του ενωσιακού νομοθέτη για ελεύθερη πρόσβαση στην αγορά λιμενικών υπηρεσιών: Στόχοι και αδυναμίες Λ.Ι.ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Δικηγόρος Δ.Ν. Αν. Καθηγήτρια Νομικής Παν/μου Αθηνών

Εισαγωγικές παρατηρήσεις: Το ζήτημα της ρύθμισης Α. Γιατί χρειάζεται ρυθμιστική παρέμβαση; 1. Τα πραγματικά δεδομένα : -Ανομοιομορφία – ετερογένεια ( Impact Assessment 2013 – 3vol.) -Μονοπώλια-Ολιγοπώλια – εν δυνάμει αλλά όχι υποχρεωτικώς καταχρηστικά -Περιορισμοί πρόσβασης στην αγορά λιμενικών υπηρεσιών -Ασθενείς ανταγωνιστικές συνθήκες – μη ικανοποιητικές υπηρεσίες -Μη επαρκής διαφάνεια χρηματοδοτήσεων & καθορισμού τελών - κίνδυνος «κρατικών ενισχύσεων» 2. Τα νομικά δεδομένα : i : δύο ατελέσφορες προσπάθειες –σχέδιο κανονισμού ii. Απελευθέρωση στις πρώην ρυθμισμένες αγορές (ενέργεια/τηλεπικοινωνίες/μεταφορές) iii.Απελευθέρωση ήδη στις θαλάσσιες μεταφορές (Καν. 4055/1986, 3577/1992) iv.Υπηρεσίες εδάφους σε αερολιμένες: οδ. 96/67/ΕΕ v. Λιμένες: δίλημμα νομικό μεταξύ Ex ante ρύθμισης & Ex post ελέγχου vi.Δίλημμα νομοπολιτικό: λιμένες ευκολίας vs. Ανοικτή αγορά

Το ζήτημα της ρύθμισης (συν.) Β. Πού χρειάζεται ρυθμιστική παρέμβαση ; Πολυεπίπεδη πραγματικότητα Επίπεδο δια-λιμενικών σχέσεων (ζήτημα «κρατικών ενισχύσεων», κανόνων καθορισμού τελών, όρων ασφάλειας, ή/και «σχετικής αγοράς») Επίπεδο διαχείρισης (λιμενικού οργανισμού- λιμενικών υποδομών) Εκτός ενωσιακής ρυθμιστικής επιδίωξης – με κανόνες πρωτογενούς ενωσιακού δικαίου Οικονομικοί & μη οικονομικοί στόχοι Επίπεδο ενδολιμενικό – παροχή υπηρεσιών (αμφίδρομη σχέση με τα παραπάνω επίπεδα, π.χ. βελτίωση υπηρεσιών φορτίου λόγω διαλιμενικού ανταγωνισμού Πολλές κατηγορίες υπηρεσιών: οικονομικές & μη οικονομικές, υπηρεσίες που αφορούν το πλοίο & υπηρεσίες που αφορούν το φορτίο

Το ζήτημα της ρύθμισης (συν.) Γ. Γιατί ειδικά στις λιμενικές υπηρεσίες ;  Δεν έχουν όλες τον ίδιο νομικό χαρακτηρισμό  Υπηρεσίες φορτίου υπάγονται ήδη στην αρχή της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών (άρθ. 56 ΣΛΕΕ) – C-179/90  Υπηρεσίες πλοίου απαιτούν θετική ρύθμιση διότι υπάγονται στο ειδικό κεφάλαιο μεταφορών (άρθ. 58 & 100 παρ.2 ΣΛΕΕ – C-266/96 mooring )  Προφανώς οι λιμενικές υπηρεσίες δεν εντάσσονται στο καθεστώς ενδομεταφορών (ΔΕΕ C-251/04 towage )  Διττή προσέγγιση: από τη μεριά του παρόχου υπηρεσιών & από τη μεριά του χρήστη υπηρεσιών (αλληλεπικάλυψη αλλά όχι ταύτιση)  Ουσιαστικά το ζήτημα αφορά περισσότερο τις συνθήκες ανταγωνισμού και λιγότερο την απελευθέρωση stricto sensu (π.χ. C-18/93, Corsica Ferries II)

Το ζήτημα της ρύθμισης (συν.) Δ. Τι είδους ρύθμιση χρειάζεται; i. Εx ante vs. ex post έλεγχος : Διαφορετικού είδους αντιμετώπιση ii.Ex post έλεγχος: αναγκαίος αλλά όχι επαρκής iii.Βασικό ερώτημα: ανταγωνισμός για την αγορά (ex ante) ή ανταγωνισμός εντός της αγοράς (κανόνες ανταγωνισμού) ; iv.Ενίοτε άνοιγμα αγοράς με ΚΑ: Merci Convenzionali (C-179/90) v.Για ενδο-λιμενικό ανταγωνισμό, κρίσιμη η οργανωμένη απελευθέρωση. vi.Σε κάθε περίπτωση, αμφίδρομη επιρροή: εφαρμογή ρύθμισης και πλήρωση κενών με βάση τους ενωσιακούς και εθνικούς κανόνες ελεύθερου ανταγωνισμού, συμπληρωματικός έλεγχος με κανόνες ανταγωνισμού 6. Τέσσερις εναλλακτικές δυνατότητες ρύθμισης: ήπια «ρύθμιση»: ανακοίνωση (κυρίως έμφαση στην εποπτεία) καθεστώς ρυθμισμένης πρόσβασης ελεγχόμενος ανταγωνισμός & αυτονομία λιμένα **** πλήρης ανταγωνισμός & αυτονομία λιμένα

Ι. Η εμπειρία του παρελθόντος Πρ. Οδηγίας 2001Πρ. Οδηγίας 2004Σχ. Κανονισμού 2013 Οδηγία (port Package I) Οδηγία (Port Package II) Κανονισμός (άμεσα εφαρμοστέος) Διεθνείς λιμένες Διεθνείς λιμένες (330) Φορτίου / πλοίου/ Επιβατών Idem (κατ’ουσία εξαίρεση υπ. Φορτίου-επιβατών) Άδεια (για νεοεισερχόμενους) Κριτήρια- Διάρκεια Άδεια (υποχρεωτική για όλους) Κριτήρια - Διάρκεια Διαγωνισμός όταν υφίστανται περιορισμοί OXIΑυτοεξυπηρέτηση OXI Πρόβλεψη για κρατικές ενισχύσεις πρόβλεψη για κρατικές ενισχύσεις Διαφάνεια χρηματοδότησης Ενιαίοι κανόνες (τέλη)Ενιαίοι κανόνεςΑυτονομία λιμένα- Εποπτική Αρχή Καταψηφίστηκε από ΕΚ 2003 Αποσύρθηκε από ΕΕ εθνικές μεταρρυθμίσεις Conditional Assistance Programme (GR, Port) Διαβούλευση ΤολμηρήτολμηρήΆτολμη

ΙΙ. Σύνοψη της πρότασης (Άτολμη) ρύθμιση: Τι προσφέρει σε σχέση με ισχύον δίκαιο; Ρυθμισμένος ανταγωνισμός & λιμενική αυτονομία Απεριόριστη πρόσβασηΠεριορισμένη πρόσβαση Χωρική - ΥΔΥ Ενιαίες ελάχιστες απαιτήσεις Δ ιαδικασία επιλογής Εγχώριος φορέας Διοικητική (ήπια) εποπτεία τελών

ΙΙΙ. Ο κανόνας της ελεύθερης πρόσβασης Κανόνας : η ελεύθερη παροχή υπηρεσιών με πολλές εξαιρέσεις I.Γενίκευση της νομολογιακής παραδοχής II.Ποιοι είναι οι δικαιούχοι της ελευθερίας αυτής;  Εγκατεστημένοι στην ΕΕ πάροχοι (αρκεί και δευτερεύουσα εγκατάσταση)  Αδιάφορη η μετοχική σύνθεση  Καμία ρύθμιση για σημαία ΙΙΙ. Υπηρεσίες φορτίου, πλοίου, επιβατών με οικονομικό χαρακτήρα (C-430/99) IV. Εύλογη & αντικειμενική πρόσβαση σε βασικές λιμενικές εγκαταστάσεις V. Οριοθέτηση ελευθερίας: ελάχιστες απαιτήσεις (χωρίς διακρίσεις)  επαγγελματικά προσόντα  εξοπλισμός  ασφάλεια  περιβάλλον VI. Διαδικασία διασφάλισης συμμόρφωσης με ελάχιστες απαιτήσεις VII. Αδυναμίες  μη επαρκείς ρυθμίσεις για φορτο-εκφόρτωση, εξυπηρέτηση επιβατών, λιμενική εργασία – αυτοεξυπηρέτηση  Φορτο-εκφόρτωση με ίδια μέσα: δεν προβλέπεται (μη κοινοτικές ναυτιλιακές εταιρείες)  Απλή παραπομπή σε οδηγία για παραχωρήσεις (καν. = οδηγ.)

ΙV. Δυνατότητα περιορισμών Α. Περιορισμοί χωρικοί: αφορούν κυρίως υπηρεσίες φορτίου  Βάρος απόδειξης στο διαχειριστικό φορέα  Αιτιολογημένη απόφαση + διαβούλευση  Απόφαση από ανεξάρτητη αρχή, αν ο ΔΦ παρέχει ο ίδιος υπηρεσίες  Τουλάχιστον δύο συμμετέχοντες (αν δεν αποφασίσει Αρχή και συμμετέχει ο Φορέας)  Διαδικαστικές δικλείδες ασφαλείας : ( Telaustria, C-324/98)  Διαδικασία επιλογής – πάνω από ένα όριο, διαδικασία παραχώρησης  Αλλαγή σύμβασης θα θεωρείται ως νέα σύμβαση  Σήμερα: για συμβάσεις παροχής υπηρεσιών σε 86% των μεγάλων λιμένων για συμβάσεις terminal, σε 71% των μεγάλων λιμένων  Self-handling : ενδεχομένως αποδεκτό με γενικούς κανόνες ( Τ- 52/00 Coe Clerici Logistics )

ΙV. Δυνατότητα περιορισμών (συν.) Β. Περιορισμοί λόγω δημόσιας υπηρεσίας : υπηρεσίες πλοίου  (πλοήγηση, ρυμούλκηση, πρυμνοδέτηση) – μεγάλη ευχέρεια στην εθνική ρύθμιση  Μία λιμενική υπηρεσία δεν είναι εξ ορισμού δημόσια υπηρεσία  Χαρακτηριστικά: αδιάλειπτη παροχή, διαθεσιμότητα σε όλους, οικονομική προσιτότητα  Διαφορά PSO- σύμβαση αποκλειστικότητας.  Υποχρεώσεις διαφανείς, αμερόληπτες, επαληθεύσιμες χωρίς διάκριση  Ανατροπή της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών: i.Δυνατότητα παροχής από διαχειριστικό φορέα – οριοθέτηση υπηρεσίας- διαφανή & ανταγωνιστικά τέλη ii.Δυνατότητα παροχής από ελεγχόμενο νομικό πρόσωπο – (διαφανή & ανταγωνιστικά τέλη) iii.Δυνατότητα απ’ευθείας ανάθεσης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκη ς

Ανεξάρτητη εποπτική αρχή  Ανεξάρτητη εποπτική αρχή: αναγκαία σε κάθε απελευθερούμενη & επαναρυθμιζόμενη αγορά  Π.χ. ΡΑΘΕ  Ανεξάρτητη από ποιόν; Λιμενικούς φορείς ή κράτος;  Μεριμνά για την εφαρμογή ex ante κανόνων  ΡΑΛ (άρθ. 43 ν. 4150/13)  Ανάγκη εξοπλισμού με σύγχρονες κυρώσεις (π.χ. δεσμεύσεις)  Κρίσιμος ο ρόλος για έλεγχο τελών και μεθοδολογία καθορισμού  Τέλη πρέπει να είναι διαφανή και αμερόληπτα, ανεξαρτήτως περιορισμών  Δυνατότητα ελέγχου σε όλες τις περιπτώσεις

V. Επίμετρο Ρύθμιση άτολμη: μη άμεσα εφαρμόσιμη Ανάγκη αποσαφήνισης κανόνων λειτουργίας ανά επίπεδο. Ανάγκη ανάδειξης & οριοθέτησης δημόσιου συμφέροντος. Αποσαφήνιση εφαρμογής κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων Αναπόφευκτος ο ex post έλεγχος με κανόνες ανταγωνισμού, τόσο εκτός όσο και εντός πεδίου κανονισμού. Κανόνες ανταγωνισμού εφαρμόζονται ακόμη και στον Επόπτη-Ρυθμιστή.