Εργαστήριο Συμβουλευτικής Ψυχολογίας «Εκμάθηση Συμβουλευτικών Δεξιοτήτων» (Ψ-4603) Εαρινό Εξάμηνο 2011-12’ Άκης Γιοβαζολιάς Επίκουρος Καθηγητής Συμβουλευτικής Ψυχολογίας Πανεπιστήμιο Κρήτης
Συμβουλευτική Ψυχολογία (Σ.Ψ.) «Κλάδος της Εφαρμοσμένης Ψυχολογίας ο οποίος ενδιαφέρεται για την ενσωμάτωση των ψυχολογικών αρχών στην θεραπευτική διαδικασία. Η Σ.Ψ. υιοθετεί μια στοχαστική προσέγγιση από την μεριά του Ψυχολόγου, συνδυάζοντας τις γνώσεις που απορρέουν από την επιστημονική ψυχολογική έρευνα αλλά και από την διαπροσωπική σχέση μεταξύ επαγγελματία και πελάτη» (BPS, 2003)
APA (American Psychol. Association): «Η ειδικότητα σύμφωνα με την οποία ο Συμβουλευτικός Ψυχολόγος βοηθά τον συμβουλευόμενο να βελτιώσει την προσωπική του κατάσταση, να ανακουφιστεί από τη λύπη και τη στενοχώρια, να επιλύσει τις κρίσιμες καταστάσεις που αντιμετωπίζει…Υποστηρίζει την ψυχολογική ανάπτυξη και εξέλιξη του συμβουλευόμενου, βοηθώντας τον να κάνει καλύτερη χρήση των αποθεμάτων και ικανοτήτων που διαθέτει ή δείχνοντάς του το δρόμο για την ανάπτυξη νέων μεθόδων που θα τον διευκολύνουν να βοηθήσει μόνος του τον εαυτό του».
Division of Counselling Psychology (BPS, 2009) Counselling Psychologists work therapeutically with clients with a variety of problems (for example, the effects of childhood sexual abuse, relationship breakdown, domestic violence, major trauma) and/or symptoms of psychological disorder (such as anxiety, depression, eating disorders, post-traumatic stress disorder, and psychosis). They offer an active collaborative relationship which can both facilitate the exploration of underlying issues and can empower people to confront change.
Key tasks include: Assessment, including assessment of mental health needs, risk assessment and psychometric testing (depending on the context); Formulation; i.e. a psychological explanation of the genesis and maintenance of the psychological problems; Planning and implementation of therapy; Report writing and record keeping; Evaluation of the outcome of therapy;
Supervision and training of other counselling psychologists, applied psychologists, assistant psychologists and related professionals; Multi-disciplinary team work and team facilitation; Service and organisational development; Audit and evaluation; Research and development; Management of services.
Γενικές Αρχές Εκπαίδευσης στη Συμβουλευτική Ψυχολογία Παροχή επαγγελματικής εξειδίκευσης στους εκπαιδευόμενους ώστε να είναι επαρκώς καταρτισμένοι να εργαστούν ως Συμβουλευτικοί Ψυχολόγοι Οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει να κατέχουν βασικό πτυχίο Ψυχολογίας Το πρόγραμμα θα πρέπει να βασίζεται σε ένα μοντέλο εκπαίδευσης το οποίο θα περιλαμβάνει θεωρία, πρακτικές (συμβουλευτικές) δεξιότητες, ερευνητικές δεξιότητες και δεξιότητες αξιολόγησης. Η προσωπική ανάπτυξη θα περιέχεται ως ενσωματωμένο στοιχείο στην όλη εκπαίδευση.
Εξοικείωση των εκπαιδευόμενων σε διαφορετικά θεωρητικά πλαίσια της Σ. Ψ. και ΨΘ αλλά και τις εφαρμογές τους Καλλιέργεια ενός ισχυρού αισθήματος επαγγελματικής υπευθυνότητας, επιστημονικής συγκρότησης και προσωπικής επίγνωσης Διάρκεια τουλάχιστον 2 χρόνων συνεχούς ή αντίστοιχης part-time φοίτησης.
Βασικά Σημεία Προγράμματος Σπουδών Η εξέλιξη της Σ.Ψ./ΨΘ σαν επάγγελμα και η φιλοσοφία της συμβουλευτικής διαδικασίας Λεπτομερής μελέτη τουλάχιστον 2 βασικών σχολών της Σ.Ψ. και ΨΘ, η οποία θα περιλαμβάνει τις θεωρητικές τους αρχές, στρατηγικές παρέμβασης και την παρούσα εξέλιξή τους. Εισαγωγή στις βασικές ιδέες και πρακτικές εφαρμογές των διαφόρων σχολών της Σ.Ψ. και ΨΘ, όπως π.χ. της ανθρωπο-κεντρικής, CBT, ψυχοδυναμικής, συστημικής, μορφολογικής θεραπείας. Βασικές διαδικασίες και δυναμικά της ομάδας
Έρευνα, αξιολόγηση και εκτίμηση στην Σ. Ψ Έρευνα, αξιολόγηση και εκτίμηση στην Σ.Ψ./ΨΘ {αξιολόγηση του (θεραπευτικού) αποτελέσματος, μεθοδολογία έρευνας και εξοικείωση με την ερευνητική βιβλιογραφία}. Δεοντολογικές, επαγγελματικές και νομικές πτυχές του ρόλου του Σ.Ψ. Εξοικείωση με τις διαδικασίες και προσεγγίσεις άλλων σχετικών κλάδων της Ψυχολογίας.
Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Εκπαίδευση σε βασικές δεξιότητες για την εγκαθίδρυση της θεραπευτικής σχέσης, συμπεριλαμβανομένων βασικών δεξιοτήτων θεραπευτικής συνέντευξης. Εκμάθηση επιπρόσθετων συμβουλευτικών/θεραπευτικών δεξιοτήτων. Δεξιότητες αξιολόγησης, συμπεριλαμβανομένων δεξιοτήτων παρατήρησης και στοχοθέτησης.
Εκπαίδευση Δεξιοτήτων: θεωρητικό υπόβαθρο και συχνές ευκαιρίες για πρακτική εφαρμογή (π.χ. role play), αυτό-παρατήρηση και ανατροφοδότηση από τους διδάσκοντες και τους συνεκπαιδευόμενους (π.χ. μέσα από βιντεοσκόπηση των role play) και συζήτηση. Εκπαίδευση στην επικοινωνία με τους πελάτες αλλά και άλλους συναδέλφους (π.χ. μέσα από σύνταξη αναφορών και επικοινωνία με άλλους επαγγελματίες και φορείς) Δεξιότητες παρουσίασης (π.χ. σε συνέδρια ή/και ομιλίες) όσον αφορά θέματα Σ.Ψ. και ΨΘ.
Πρακτική εξάσκηση υπό εποπτεία Είναι σημαντικό οι εκπαιδευόμενοι να έχουν αποκτήσει συγκεκριμένες δεξιότητες καθώς και βασικές αρχές επαγγελματικής συμπεριφοράς προτού έρθουν σε επαφή με πελάτες. Ελάχιστος αριθμός ωρών εποπτευόμενης πρακτικής εμπειρίας με πελάτες. Για το μεγαλύτερο μέρος αυτών των ωρών, ο/η εκπαιδευόμενος/η θα πρέπει να έχει τον πρωταρχικό θεραπευτικό ρόλο. Απόκτηση πρακτικής εμπειρίας σε ένα εύρος επαγγελματικών πλαισίων (φορέας, οργανισμός ή χώρος που προσφέρει συμβουλευτικές ή ψυχοθεραπευτικές υπηρεσίες)
Προσωπική Ανάπτυξη Μέθοδοι ανάπτυξης της αυτο-επίγνωσης σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο. Προτείνεται ένα μίνιμουμ ωρών προσωπικής θεραπείας και συμμετοχής σε ομαδική αλληλεπίδραση.
Δομές απασχόλησης Συμβουλευτικών Ψυχολόγων Υπηρεσίες NHS (Εθνικό Σύστημα Υγείας): Κοινοτικά Κέντρα Ψυχικής Υγείας (CMHT) Μονάδες Διατροφικών Διαταραχών Υπηρεσίες για το παιδί και την οικογένεια Υπηρεσίες για ηλικιωμένους Υπηρεσίες Ειδικής Αγωγής Κέντρα Απεξάρτησης
Δομές απασχόλησης Συμβουλευτικών Ψυχολόγων (συν) Φυλακές Κοινωνικές Υπηρεσίες Δομές Σ.Ε.Π. Συμβουλευτικά Κέντρα Πανεπιστημίων Ιδιωτική άσκηση