Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας – Βιβλιοθηκονομίας Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
«Πρόγραμμα Αναμόρφωσης Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών Γ.Π.Α.» Σεμινάριο Επιμόρφωσης Διδακτικού Προσωπικού Οι τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών.
Advertisements

ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Έρευνα Αντιλήψεων και Στάσεων Κοινού απέναντι σε Ευάλωτες σε Κοινωνικό Στιγματισμό Ομάδες Ιούνιος 2009.
Έρευνα για την οικοδομική δραστηριότητα 2010 Επαμεινώνδας Ε. Πανάς Καθηγητής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Πρόεδρος του Τμήματος Στατιστικής Απόψεις.
1 Έρευνα 16-19/5/05 Πανελλαδική πολιτική έρευνα κοινής γνώμης ΠΕΙΡΑΙΑΣ Μάιος 2005.
Αποτελέσματα Μελέτης για το Μέγαρο Πολιτισμού Κύπρου Ετοιμάστηκε για την Εταιρεία KPMG Από την Εταιρεία RAI Consultants Public Ltd Μάρτιος 2008.
1 “Ανάπτυξη και Εφαρμογή Ολοκληρωμένου Συστήματος για τον Έλεγχο και την Παρακολούθηση των Μονάδων Επεξεργασίας Αστικών Λυμάτων στην Κύπρο, COMWATER” (Δεκέμβριος.
Πέτσας Δημήτριος Παρουσίαση στο μάθημα: Ψηφιακές Βιβλιοθήκες
Ηλεκτρονική Δημοσίευση
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Με ποιόν τρόπο θα διδάξω ;
«ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΔΗΜΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ: ΣΕΛΙΔΑ»
Διαχείριση Έργου Οργάνωση, σχεδιασμός και προγραμματισμός έργων ανάπτυξης λογισμικού.
ΕΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΙΙ: ΤΥΠΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ.
1 Απόσταση και βιβλιοθήκες ή πώς ερμηνεύεται η επικοινωνία των χρηστών με τα κέντρα πληροφορίας και γνώσης στις σημερινές συνθήκες Κατερίνα Τοράκη Τεχνικό.
Εποπτεύων καθηγητής: Κος Σαράντος Καπιδάκης
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ Γραφείο Ποιότητας Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Έρευνα Έρευνα :“Συστηματική, ελεγχόμενη, εμπειρική και κριτική διερεύνηση υποθετικών προτάσεων σχετικά με τις εικαζόμενες σχέσεις ανάμεσα σε φυσικά(;)
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Ο αυτοματισμός στις εργασίες διαχείρισης περιοδικών : έρευνα σε βιβλιοθήκες της Αθήνας Αναστασία Διαγγελάκη Χριστίνα Κανάκη (Ιωάννινα, Σεπτέμβριος 2008)
ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΕΝΝΟΙΩΝ 1. 2 Χρήστης Στόχος Ταμίας διενέργεια πώλησης διενέργεια ενοικίασης εισαγωγή ταμείου εξαγωγή ταμείου * 1 Μοντέλο Πεδίου Προβλήματος.
Φ. Τροχούτσος, ΤΟΠΜΑΚ Σέρρες 1 Γραφείο Διασύνδεσης Σπουδών & Σταδιοδρομίας του Δ.Π.Θ. Υπηρεσίες Έρευνα για την Επαγγελματική Σταδιοδρομία των Αποφοίτων.
Η επιρροή του χώρου εργασίας των σχολικών τάξεων στη μάθηση
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας & Βιβλιοθηκονομίας Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας: Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
Φοιτήτρια: Αθανασία Τσιάρα
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Διαδικτυακή εφαρμογή ανάλυσης και επεξεργασίας δεδομένων κυβερνητικών διαβουλεύσεωνgov.insight Η. Ζαβιτσάνος, Γ. Γιαννακόπουλος, Γ. Παλιούρας Ινστιτούτο.
Συνάντηση 6η: Συνέντευξη Ιάσονας Λαμπριανού.
1 ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ Αναζητώντας πρότυπα αλληλεπίδρασης χρηστών για ψηφιακές βιβλιοθήκες Εργασία στο Μάθημα: Ψηφιακές.
17ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Αξιολόγηση Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Έρευνες Ικανοποίησης Χρηστών Σκρέτα Χριστίνα Γεωργακοπούλου Ιφιγένεια.
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Κέντρο Υποστήριξης Τεχνολογιών Πληροφορικής 1 Υπηρεσίες Κέντρου Υποστήριξης Τεχνολογιών Πληροφορικής ΚΥΤΠ (1) Η.
Μοντέλα Συστημάτων Παρουσιάσεις των συστημάτων των οποίων οι απαιτήσεις αναλύονται.
Ανάπτυξη Πρωτοτύπου Λογισμικού
ΠΟΙΟΤΙΚΗ-ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Τίτλος: "Μια έρευνα σχετικά με την αποτελεσματικότητα των ηλεκτρονικών υπηρεσιών πληροφορίας στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση: Μελέτη περίπτωσης" Ιουλία.
«…Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε…: Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών σεμιναρίων της Βιβλιοθήκης και Κέντρου Πληροφόρησης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου» 17 ο Πανελλήνιο.
Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ " Διοίκηση και Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
Σεμινάριο Οργάνωσης και Διοίκησης της Εκπαίδευσης Διδάσκουσα: Ελευθερία Αργυροπούλου.
Μέθοδος Project Επιλογή του θέματος. Χωρισμός σε υποθέματα
ΣΥΓΚΟΜΙΔΗ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (METADATA HARVESTING) ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ - ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ "Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ Βρίσκοντας κατάλληλα αντικείμενα μάθησης:
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας «Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
Ποσοτική Ανάλυση Κειμένου 9η Εβδομάδα. Δειγματοληπτική Έρευνα Μαθαίνουμε από τον πληθυσμό. Πως θέτουμε ερωτήματα; Δημοσκοπήσεις Σχεδιασμός ερωτηματολογίων.
Μεθοδολογίες Τουριστικής Αγοράς 2 η Διάλεξη TEI Κρήτης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις Αθανάσιος Σ. Δερμετζόπουλος, MSc. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατ. Διοίκησης Τουριστικών.
Διάλεξη 10 η ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ (MIS) TEI Κρήτης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Τεχνικές ανάλυσης συλλογής Επίκεντρο η συλλογήΕπίκεντρο η χρήση ή ο χρήστης Ποσοτικές − Μέγεθος/ανάπτυξη συλλογής − Μέγεθος προυπολογισμού − Πρότυπα για.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
Ποιοτική μελέτη.
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Διαδικτύου και η ευρεία του αποδοχή από τις νεαρές ηλικίες καλλιέργησαν την ιδέα της αξιοποίησής του ως ένα εργαλείο στην.
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας
Σχεδίαση της αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού
Το ερωτηματολόγιο Μεθοδολογία έρευνας.
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Μαθησιακοί στόχοι κεφαλαίου
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας – Βιβλιοθηκονομίας Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών πληροφόρησης 2004 – 2005 Διάλεξη 6: Ποιοτικές και Ποσοτικές μέθοδοι αξιολόγησης

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 2 Ποσοτικές και Ποιοτικές μέθοδοι αξιολόγησης Ποσοτικές μέθοδοι Συλλογή δεδομένων μέσω της διαρκούς παρακολούθησης και καταγραφής Έρευνες για την εξαγωγή (ανεπεξέργαστων) δεδομένων από τους χρήστες Χρησιμοποιήθηκαν αρχικά στις φυσικές επιστήμες για τη μελέτη των φυσικών φαινομένων (έρευνες, πειραματικές μετρήσεις, οικονομετρία, μαθηματικά μοντέλα κλπ). Παραδείγματα: συλλογή στατιστικών δεδομένων ερωτηματολόγια

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 3 Ποσοτικές και Ποιοτικές μέθοδοι αξιολόγησης Ποιοτικές μέθοδοι Έρευνες για την απόκτηση πληροφοριών και γνωμών από τους χρήστες Χρησιμοποιήθηκαν αρχικά στις κοινωνικές επιστήμες για τη μελέτη των κοινωνικών φαινομένων Παραδείγματα: συνεντεύξεις ομάδες χρηστών ημερολόγια συγκέντρωση προτάσεων ημερολόγια μελέτες περίπτωσης

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 4 Ποσοτικές και Ποιοτικές μέθοδοι αξιολόγησης Οι παραπάνω μέθοδοι περιγράφουν και μελετούν την υπάρχουσα κατάσταση.

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 5 Στοιχεία που εξετάζονται στην αξιολόγηση : Απόδοση (efficiency) – πώς εκτελούνται οι λειτουργίες με τους λιγότερους πόρους Αποτελεσματικότητα (effectiveness) – πόσο καλά εκτελούνται οι λειτουργίες σε σχέση με τους στόχους Επιτυχία Ικανοποίηση Κόστος Όφελος Ποιότητα Συμπεριφορά Σχέση κόστους/οφέλους (cost-benefit analysis) Χρηστικότητα (usability)

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 6 Ερωτηματολόγια Πλεονεκτήματα: Μπορεί να λαμβάνονται οι απόψεις μεγάλου αριθμού ανθρώπων Εχουν δομημένη μορφή Δίνονται συγκεκριμένες και σαφείς απαντήσεις Επιτυγχάνεται ουδετερότητα και αντικειμενικότητα στις απαντήσεις Χρησιμοποιούνται στατιστικές μέθοδοι για την ανάλυση των δεδομένων

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 7 Ερωτηματολόγια Αδυναμίες: Έλλειψη ευελιξίας Δεν είναι εύκολη η διόρθωση σφαλμάτων Δεν διαφαίνεται η στάση διαφορετικών ομάδων ανθρώπων στις ίδιες ερωτήσεις Χρειάζεται καλή προετοιμασία, ώστε να προβλέπονται (κατά το δυνατόν) οι εναλλακτικές περιπτώσεις για την εξαγωγή αξιόπιστων συμπερασμάτων Οι απαντήσεις απηχούν τις απόψεις ατόμων και όχι ομάδων

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 8 Ερωτηματολόγια Παραδείγματα ερευνών με ερωτηματολόγια σε μια βιβλιοθήκη: Ικανοποίηση των χρηστών για την γενική εικόνα της βιβλιοθήκης Διαθεσιμότητα υλικού που αναζητούν οι χρήστες Ικανοποίηση των χρηστών για την παροχή συγκεκριμένης υπηρεσίας σε μια βιβλιοθήκη Αποδοτικότητα της εκπαίδευσης που παρέχεται στους χρήστες Χρήση της βιβλιοθήκης από συγκεκριμένες ομάδες χρηστών Ωράριο βιβλιοθήκης

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 9 Ερωτηματολόγια Στο σχεδιασμό του ερωτηματολογίου πρέπει να ληφθούν υπόψη στοιχεία, όπως τα παρακάτω: Η γλώσσα και το μέγεθος (τα μεγάλα ερωτηματολόγια αποθαρρύνουν τους ερωτώμενους και απαιτούν χρόνο ανάλυσης) η δομή (από γενικότερες σε ειδικότερες ερωτήσεις) οι κενοί χώροι (για συμπλήρωση) η μορφή των ερωτήσεων (κλειστές για συγκεκριμένη απάντηση ή ανοικτές για ελεύθερη απάντηση) ο χρόνος και η διάρκεια διενέργειας (π..χ. δεν ενδείκνυται το καλοκαίρι στην ακαδημαϊκή βιβλιοθήκη)

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 10 Ερωτηματολόγια Επίσης: να αποφεύγονται ερωτήσεις που σχετίζονται ή/και προσβάλλουν τις ατομικές ελευθερίες των ερωτώμενων να γίνονται μόνο οι απαραίτητες ερωτήσεις και να αποφεύγονται όσες έχουν προφανείς απαντήσεις (π.χ. πάντα «ναι») να γίνονται ερωτήσεις που μπορούν να απαντηθούν να αποφεύγονται οι διπλές ερωτήσεις να γίνονται ερωτήσεις για πληροφορίες που δεν μπορούν να ληφθούν με άλλους τρόπους να γίνονται σαφείς και συγκεκριμένες ερωτήσεις

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 11 Ερωτηματολόγια Δείγμα ερωτώμενων: Στη στατιστική ανάλυση χρειάζεται η λήψη τυχαίου δείγματος από τον πληθυσμό που πρόκειται να ερευνηθεί. Η σύνθεση και τα χαρακτηριστικά του δείγματος προσδιορίζονται από τα χαρακτηριστικά του προς μελέτη πληθυσμού και από τη μέθοδο δειγματοληψίας.

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 12 Ερωτηματολόγια Δείγμα ερωτώμενων: Απλό τυχαίο δείγμα (και από πίνακα τυχαίων αριθμών) Συστηματικό τυχαίο δείγμα (εκκίνηση από τυχαίο σημείο και επιλογή κάθε νιοστού αριθμού, π.χ. κάθε πέμπτο, δέκατο κλπ) Τυχαίο δείγμα κατά κατηγορίες (ο ερωτώμενος πληθυσμός χωρίζεται σε κατηγορίες π.χ. ως προς ειδικότητα, φύλο, σχολή κλπ και επιλέγεται τυχαίο δείγμα σε κάθε κατηγορία όπως παραπάνω) Πίνακες τυχαίων αριθμών μπορούν να βρεθούν στα βιβλία Στατιστικής, αλλά και στο Διαδίκτυο

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 13 A table of uniform random digits Row

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 14 Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας Χρησιμοποιούνται στις παρακάτω περιπτώσεις: Εάν ήδη υπάρχει γνώση για ένα πρόβλημα και χρειάζεται να διευκρινιστούν οι λόγοι Εάν δεν είναι κατανοητή μία κατάσταση και χρειάζεται να συγκεντρωθούν πληροφορίες για να εφαρμοστούν ποσοτικές μέθοδοι αξιολόγησης στη συνέχεια. Εφαρμόζονται συνήθως σε μικρά δείγματα και χρησιμεύουν για την ανάλυση πολύπλοκων προβλημάτων σε βάθος. Απαντούν περισσότερο σε ερωτήσεις του τύπου «γιατί» και λιγότερο στο «πόσο συχνά».

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 15 Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στην προετοιμασία και στο σχεδιασμό. Πρέπει να έχουμε υπόψη ότι πολλές φορές μπορεί να δημιουργηθούν νέα προβλήματα αντί να λυθούν τα υπάρχοντα. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε διαφορές στις ερμηνείες που δίνονται για τις απαντήσεις, αλλά και στα αντιφατικά αποτελέσματα που μπορεί να δώσουν οι διάφορες ομάδες.

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 16 Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας Στις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για τη μελέτη και αξιολόγηση των πληροφοριακών συστημάτων, συγκαταλέγονται η «έρευνα δράσης» (action research), η έρευνα ειδικών περιπτώσεων (case studies – άλλως μελέτες περίπτωσης) και η εθνογραφία (ethnography). (Υπάρχει πλούσια βιβλιογραφία για τα παραπάνω. Στη σελίδα Research in Information Systems, μπορείτε να βρείτε ενδιαφέροντα στοιχεία για μια εισαγωγή στο θέμα).

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 17 έρευνα δράσης action research στοχεύει στη διερεύνηση των προβλημάτων και στην αλλαγή της κατάστασης σχετίζεται με τη με τη μεθοδολογία ευέλικτων συστημάτων (SSM – Soft Systems Methodology – Peter Checkland) Εξετάζονται τα στοιχεία CATWOE: Customers Actors Transformation Weltanschaung Owner Environment

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 18 μελέτες περίπτωσης case studies είναι η περισσότερο χρησιμοποιούμενη μέθοδος ποιοτικής αξιολόγησης των πληροφοριακών συστημάτων περιγράφει την πραγματική κατάσταση σε συγκεκριμένο οργανισμό, σε συγκεκριμένη χρονική περίοδο

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 19 εθνογραφική έρευνα ethnography σχετίζεται με την κοινωνική ανθρωπολογία ασχολείται με τη μελέτη και καταγραφή της ζωής των ανθρώπων στο πλαίσιο των πληροφοριακών συστημάτων των οργανισμών χρησιμοποιείται εκτεταμένα στο σχεδιασμό και την αξιολόγηση νέων πληροφοριακών συστημάτων

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 20 Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας Χρησιμοποιούνται τεχνικές όπως: συνεντεύξεις συναντήσεις ομάδων (focus groups) συγκέντρωση προτάσεων παρατηρήσεις ημερολόγια εξέταση εγγράφων Σημειώνεται πάντως, ότι οι τεχνικές αυτές ενεργούν συμπληρωματικά μεταξύ τους, αλλά και ως προς τις ποσοτικές μεθόδους έρευνας.

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 21 Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας Για τη συγκέντρωση των δεδομένων, χρησιμοποιούνται: Πρωτογενείς πηγές δεδομένων (αδημοσίευτο υλικό, που συλλέγεται απ’ ευθείας από τους ανθρώπους ή τον οργανισμό) Δευτερογενείς πηγές (υλικό που έχει δημοσιευθεί)

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 22 Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας Για την ανάλυση των δεδομένων, χρησιμοποιούνται: η ερμηνευτική ανάλυση (hermeneutics) (καταβάλλεται προσπάθεια να αξιολογηθούν τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί, να ερμηνευθεί η κατάσταση συνολικά, αλλά και η σχέση ανάμεσα στους ανθρώπους, τον οργανισμό και την τεχνολογία) η σημειωτική (semiotics) (αναζητάται η σημασία των συμβόλων στη γλώσσα, η ανάλυση του περιεχομένου, της συνομιλίας και της επικοινωνίας) η μεταφορά (metaphor) (χρησιμοποιείται για να δείξει τη μεταφορά, συχνά με τη μορφή μίμησης, των χαρακτηριστικών και των λειτουργιών μίας έννοιας σε μία άλλη)

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 23 παραδείγματα παρατήρησε τη συμπεριφορά των ανθρώπων που εργάζονται σε ένα κέντρο μηχανογράφησης: πώς χρησιμοποιούν την τεχνολογία, τι ανάγκες σχεδιασμού υπάρχουν; παρατήρησε τη συμπεριφορά και τις αλληλεπιδράσεις (αν και όπου υπάρχουν) ανάμεσα στους χρήστες και στους παραγωγούς μιας εικονικής βιβλιοθήκης πάρε συνεντεύξεις από τους χρήστες ενός συστήματος και διατύπωσε συμπεράσματα/προτάσεις για τις ανάγκες βελτίωσης ή αναβάθμισης Συγκέντρωσε και ανάλυσε τις συζητήσεις ανάμεσα στους εργαζόμενους ενός οργανισμού

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 24 Συνεντεύξεις Είναι συναντήσεις που γίνονται με κάθε ερωτώμενο χωριστά, έχουν συνήθως δομημένη μορφή και παίζουν ιδιαίτερο ρόλο όταν πρέπει να εξαχθούν σοβαρές, ευαίσθητες ή εμπιστευτικές πληροφορίες. Χρειάζεται προετοιμασία ώστε να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα που προκύπτουν από τις απαντήσεις των ερωτώμενων. Η συζήτηση καταγράφεται σε κασέτα ή κρατούνται γραπτές σημειώσεις από τις απαντήσεις.

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 25 Συζητήσεις ομάδων (focus groups) Είναι συναντήσεις με ομάδες 8-12 ατόμων, όπου ένας υπεύθυνος κατευθύνει τη συζήτηση από τα γενικά στα πιο ειδικά ζητήματα που αφορούν την έρευνα. Οι συμμετέχοντες διατυπώνουν τις απόψεις τους με το δικό τους τρόπο, έχουν σχετική ευελιξία έκφρασης, παρέχουν προκαταρκτικές πληροφορίες για περαιτέρω έρευνες αλλά και ιδέες για ερωτήσεις σε ερωτηματολόγια.

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 26 Συζητήσεις ομάδων (focus groups) Είναι καλό τα μέλη των ομάδων αυτών να ανήκουν σε όμοιες κατηγορίες (π.χ. χωριστά φοιτητές από διδακτικό προσωπικό), να υπάρχει επαρκής χρόνος για συζήτηση αλλά όχι υπερβολικός ώστε να κουράσει, η συγκέντρωση να γίνεται σε προσιτό χώρο, η υποδοχή να είναι φιλόξενη. Σημειώνεται ότι οι πληροφορίες που παρέχονται με την τεχνική αυτή δεν δίνουν ασφαλείς απαντήσεις σε προβλήματα και δεν αρκούν για την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων, παρέχουν όμως ιδέες για περαιτέρω έρευνες.

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 27 Συγκέντρωση προτάσεων Η τεχνική εφαρμόζεται με τη χρησιμοποίηση κουτιού όπου οι χρήστες μπορούν να ρίχνουν το φύλλο με τις παρατηρήσεις ή/και προτάσεις τους, με τη συμπλήρωση σχετικής φόρμας ή με την προσθήκη των προτάσεων σε σχετικό βιβλίο. Οι ερωτήσεις μπορεί να είναι από πολύ γενικές (π.χ. «τι γνώμη έχετε για τη βιβλιοθήκη;») έως πολύ ειδικές (π.χ. «ποια βιβλία προτείνετε για τον εμπλουτισμό της συλλογής;»). Χρησιμοποιείται και στα αυτοματοποιημένα συστήματα, συχνά σε συνδυασμό με άλλες μεθόδους και τεχνικές.

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 28 Ημερολόγια, παρατηρήσεις, καταγραφή εργασιών Χρησιμοποιούνται όταν χρειάζεται να γίνει συλλογή πληροφοριών για τη συμπεριφορά και τις συνήθειες ατόμων (π.χ. τελικών χρηστών, προσωπικού κλπ). Η διάρκεια ορίζεται έτσι ώστε να εξασφαλίζεται (κατά το δυνατόν) η εξαγωγή αξιόπιστων αποτελεσμάτων, δεδομένου ότι υπάρχει περίπτωση καταγραφής εσφαλμένων παρατηρήσεων. Ανάμεσα στις τεχνικές που χρησιμοποιούνται είναι και τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και η καταγραφή των προσβάσεων στο σύστημα (transaction logs).

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 29 Αρχεία και έγγραφα Εξετάζονται αρχεία, επιστολές, σημειώματα και άλλα έγγραφα με σκοπό τον προσδιορισμό σημαντικών ζητημάτων ή και προβλημάτων για αξιολόγηση (π.χ. διαφημιστικά φυλλάδια, αγγελίες, προγράμματα σεμιναρίων κλπ).

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 30 Παραδείγματα ερευνών σε βιβλιοθήκες Σε μια βιβλιοθήκη μπορεί να γίνουν έρευνες αξιολόγησης που αφορούν είτε τις εσωτερικές λειτουργίες, είτε τις υπηρεσίες προς τους χρήστες. Μερικά παραδείγματα είναι τα παρακάτω: Έρευνες χρηστών με ερωτηματολόγια Έρευνα ενδιαφερόντων χρηστών με τη συμπλήρωση φόρμας προτάσεων (σε καθορισμένη χρονική διάρκεια) Ανάλυση παραπόνων χρηστών με τη συμπλήρωση σχετικής φόρμας (σε καθορισμένη χρονική διάρκεια) Μετρήσεις δανεισμών Μετρήσεις διαδανεισμών Μετρήσεις φωτοτυπιών Μετρήσεις επισκέψεων (φυσικών και εικονικών) Συγκέντρωση αιτημάτων χρηστών για υπηρεσίες εξυπηρέτησης Μετρήσεις εγγραφών Μετρήσεις προσκτήσεων και σχετικού κόστους αγοράς

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 31 Παραδείγματα ερευνών σε βιβλιοθήκες Στις έρευνες γίνονται συνδυασμοί διαφόρων παραγόντων (π..χ δανεισμοί κατά κατηγορία χρηστών, κατηγορία υλικού και χρονική περίοδο, έρευνες χρηστών κατά ειδικότητα, ηλικία, τόπο κατοικίας κλπ) και εξάγονται ποσοτικά ή ποιοτικά αποτελέσματα που οδηγούν είτε σε απλή καταμέτρηση των δεικτών που επιλέγονται, είτε σε παραπέρα διερεύνηση ζητημάτων όπως ποιότητα, διαθεσιμότητα πηγών, ικανοποίηση χρηστών, επιτυχία συστήματος κλπ. Τρόποι ανάλυσης, επεξεργασίας και παρουσίασης: με πίνακες, διαγράμματα, καμπύλες κλπ.

Αξιολόγηση πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών, 6/ /ΚΤ/Ιόνιο ΤΑΒ 32 Μερικές βιβλιογραφικές αναφορές DeLone, W. H., & McLean, E. R. (1992). Information systems success: the quest for the dependent variable. Information Systems Research, 3(1), King, J. L., & Schrems, E. L. (1978). Cost-benefit analysis in information systems development and operation. Computing Surveys, 10(1), Miller, J., & Doyle, B. A. (1987). Measuring the effectiveness of computer- based information systems in the financial services sector. MIS Quarterly, 11(1), Morse, E. L. (2002). Evaluation Methodologies for Information Management Systems. D-Lib Magazine, 8 (9). [Online]. Διαθέσιμο στο Διαδίκτυο: Myers, M. D. (June 1997). Qualitative Research in Information Systems, MIS Quarterly, (MISQ Discovery, archival version, June 1997, MISQ Discovery, updated version, last modified: Ward, J. A. (1996). Measurement management: what you measure is what you get. Information Systems Management, 13(1), Westbrook, L. (1994). Qualitative research methods: A review of major stages, data analysis techniques, and quality controls. Library & Information Science Research, 16(3),