Τι δυσκολεύει τη μάθηση και τι κάνουμε γι’ αυτό.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικά Εργαλεία.
Advertisements

Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης.
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Γνωστικές θεωρίες μάθησης
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ, ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία Ο υπολογιστής ως γνωστικό εργαλείο Γνωστικά εργαλεία θεωρούνται οι εφαρμογές που έχουν δημιουργηθεί με σκοπό να.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Στοιχεία διδακτικής Φυσικών Επιστημών
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
Διδακτικές αρχές για τη διδασκαλία των Φ.Ε σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες, περισσότερο Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες,
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Α.Π.Θ. Π.Τ.Δ.Ε. Π.Μ.Σ Επιστήμες της Αγωγής-Κατεύθυνση Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και Νέες Τεχνολογίες Διερεύνηση εφαρμογής.
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Πρόταση αποτελεσματικής μαθησιακής διαδικασίας για το μάθημα : Προγραμματιστικά εργαλεία για το διαδίκτυο. Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας.
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Ανδρέου Μπέττυ Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Γνώση και κατανόηση της Παιδαγωγικής. Επεξεργασία της Εκπαιδευτικής Στρατηγικής. Επιλογή Εκπαιδευτικών μέσων και εργαλείων. Ψαθάκη.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Τμήματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Axαΐας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καινοτόμο Σεμινάριο Περιβαλλοντικής.
Υποέργο 03: Επιμόρφωση Επιμορφωτών και Εκπαιδευτικών για την εφαρμογή του Προγράμματος Εκμάθησης της Αγγλικής Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών ΠΕΑΠ.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Διδακτική των γνωστικών αντικειμένων
Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
«Επιμόρφωση εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και την εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη» Έλενα Βλαχογιάννη
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Έννοιες από τη Διδακτική Βασίλης Δαγδιλέλης. 2 Διδακτική Διδακτική. Είναι ένα πεδίο ερευνών (όχι ακόμη μια Επιστήμη) που παράγουν ένα σύνολο από προτάσεις.
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
37 ο Νηπιαγωγείο Πατρών
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τι δυσκολεύει τη μάθηση και τι κάνουμε γι’ αυτό. Τι δυσκολεύει τη μάθηση και τι κάνουμε γι’ αυτό. Ανδρέας Οικονόμου Για να αλλάξει κάτι, πρέπει να γίνει κάτι!

Ρόλοι του εκπαιδευτικού Αξιολογητής (εποπτεύει, κρίνει, επιτηρεί) Αρχηγός Αυθεντία (επίσημος κάτοχος της γνώσης) Διεκπαιδευτικός – Διδακτικός Μηχανικός Διευκολυντής - Υποκινητής – Ισορροπιστής - Χειραγωγός Δικαστής - Διαιτητής (εντοπίζει παραβάσεις, επιβάλει κυρώσεις, τιμωρεί) Εμψυχωτής - Ψυχαγωγός Μέντορας – Προπονητής – Οδηγός Οργανωτής – Διευθυντής - Διοικητής Παιδαγωγός Πρότυπο συμπεριφοράς Σύμβουλος – Καθοδηγητής (Επαγγελματικού Προσανατολισμού, Συνοδός, Προστάτης, Πρώτες Βοήθειες) Συνεργάτης – Συνάδελφος - Συνδικαλιστής Φίλος (εμπνέει εμπιστοσύνη και οικειότητα) Ψυχολόγος – Εξομολογητής …………………………………………………..

Διδασκαλία με σκοπό τη μάθηση Διδασκαλία με σκοπό τη μάθηση Η επιτυχία της διδασκαλίας (αποτέλεσμά της η μάθηση) εξαρτάται από τη δράση πολλών επιμέρους παραγόντων. Η γνώση και ο έλεγχος από τους εκπαιδευτικούς αυτών των παραγόντων είναι αναγκαία συνθήκη για να γίνει το έργο τους ευκολότερο και πετυχημένο. Η εφαρμογή ενός Νέου Προγράμματος Σπουδών και ενός Νέου Διδακτικού Υλικού δεν μπορεί να έχει επιτυχία δουλεύοντας με τον παλιό τρόπο.

Διδασκαλία με σκοπό τη μάθηση Διδασκαλία με σκοπό τη μάθηση Απαιτεί απόκτηση νέων γνώσεων και δεξιοτήτων και υιοθέτηση νέων στάσεων απέναντι στη διδασκαλία και τη μάθηση. Απαιτεί ριζικές αλλαγές στις μεθόδους δουλειάς τόσο των δασκάλων και των μαθητών, όσο και των γονιών, κυρίως στις μικρότερες βαθμίδες.

Διδασκαλία με σκοπό τη μάθηση Διδασκαλία με σκοπό τη μάθηση Ποιες είναι αυτές οι αναγκαίες αλλαγές και πώς μπορούν να πραγματοποιηθούν; Πώς, τελικά, θα μπορέσουν οι εκπαιδευτικοί να οργανώσουν τη διδασκαλία τους ώστε να επιτύχουν τη μάθηση;

Μια πρόταση: Η εποικοδομητική διδασκαλία. Μια πρόταση: Η εποικοδομητική διδασκαλία. 1. ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ 2. ΕΚΜΑΙΕΥΣΗ 3. ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ 4. ΕΦΑΡΜΟΓΗ 5. ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ 6. ΑΝΑΘΕΣΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

Η εποικοδομητική διδασκαλία. ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΝΕΟ Ο εκπαιδευτικός δημιουργεί στους μαθητές ερεθίσματα για μάθηση νέων εννοιών  Εξασφαλίζει τη σύνδεση της εμπειρίας των μαθητών με τις προς μάθηση νέες έννοιες

Η εποικοδομητική διδασκαλία. 2. ΕΚΜΑΙΕΥΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΓΝΩΣΗΣ Κατάλληλες δραστηριότητες  Έκφραση - αποσαφήνιση των σχετικών με το θέμα αντιλήψεων Εργαλείο: οι εννοιολογικοί χάρτες

Οι δραστηριότητες «Με κατάλληλες δραστηριότητες οι μαθητές αναμένεται να καταστούν ικανοί να … (και ακολουθούν οι επιμέρους στόχοι, όπως για παράδειγμα:) … ανακαλύπτουν και κατασκευάζουν ατομικά ή συλλογικά νέες έννοιες, εφαρμόζουν και σταθεροποιούν τις ήδη αποκτημένες γνώσεις, ερευνούν ανοιχτές προβληματικές καταστάσεις και αναπτύσσουν μεθοδολογικές ικανότητες για την επίλυση προβλημάτων.»

Οι δραστηριότητες Γιατί είναι σημαντικό να βασίζεται η διδασκαλία στη διαπραγμάτευση από τους μαθητές δραστηριοτήτων πριν από όποια αναφορά σε θεωρίες ή κανόνες; Ποιες είναι σε κάθε περίπτωση οι κατάλληλες δραστηριότητες; Πώς κατασκευάζονται; Πώς εξασφαλίζουμε ότι είναι οι κατάλληλες;

Σε μια σύγχρονη τάξη … ο μαθητής κατασκευάζει δυναμικά τη γνώση (θεωρία οικοδόμησης της γνώσης) η γνώση αναδεικνύεται μέσα από κατάλληλα δομημένες διδακτικές καταστάσεις που σχεδιάζονται ειδικά για κάθε έννοια

Εννοιολογικό πεδίο μιας έννοιας Εννοιολογικό πεδίο μιας έννοιας … είναι το σύνολο των καταστάσεων και των προβλημάτων, στα οποία η έννοια αναδεικνύεται και λειτουργεί.

Η ανάπτυξη νέων διδακτικών προσεγγίσεων στη σχολική τάξη απαιτεί … … τη μελέτη, το σχεδιασμό και την ανάπτυξη κατάλληλων δραστηριοτήτων για κάθε αντικείμενο που θα διδαχτεί, και έρευνα πειραματικής εφαρμογής αυτών των δραστηριοτήτων μέσα στην Ελληνική Σχολική Τάξη.

Η μελέτη και ο σχεδιασμός των δραστηριοτήτων … … θεμελιώνεται επάνω … στο περιεχόμενο και στις αντιλήψεις των μαθητών, στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και στα διαπιστωμένα λάθη τους. Ετοιμότητα για Μάθηση, Ζώνη Επικείμενης Ανάπτυξης.

Oι κατάλληλες δραστηριότητες Είναι πραγματικές και ενδιαφέρουσες. Υποκινούν τους μαθητές και τους πείθουν για τη χρησιμότητα της γνώσης που θα αποκτήσουν. Στηρίζονται σε γνώσεις και εμπειρίες που έχουν οι μαθητές από προηγούμενες ενότητες, από άλλα μαθήματα ή από την καθημερινή ζωή τους. Επιτρέπουν στους μαθητές διαδικασίες ελέγχου και επανατροφοδότησης. Αποδίδουν σημασία στην πολλαπλότητα των καταστάσεων, στην πολιτισμική ευρύτητα και το αισθητικό επίπεδο.

Εποικοδομητική διδασκαλία. 1. ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ 2. ΕΚΜΑΙΕΥΣΗ 3. ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ 4. ΕΦΑΡΜΟΓΗ 5. ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ 6. ΑΝΑΘΕΣΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

Εποικοδομητική διδασκαλία. 3. ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ Διευκρινήσεις Διαμάχες Υιοθέτηση και έλεγχος εναλλακτικών ιδεών Οι επιστημονικές απόψεις Επισημοποίηση

Εποικοδομητική διδασκαλία. 4. ΕΦΑΡΜΟΓΗ Χρησιμοποίηση της νέας γνώσης για την επίλυση νέων προβλημάτων

Εποικοδομητική διδασκαλία. 5. ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ Αναστοχασμός της πορείας/εξέλιξης των ιδεών στη διάρκεια του μαθήματος Μεταγνώση

Εποικοδομητική διδασκαλία. 6. ΑΝΑΘΕΣΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ Ασκήσεις και προβλήματα, αλλά και Projects, διαθεματικά και εμβάθυνσης.

Έλεγχος της κατάστασης με βάση τη θεωρία Έλεγχος της κατάστασης με βάση τη θεωρία Σε ποιο βαθμό τα νέα προγράμματα σπουδών και τα νέα βιβλία εξυπηρετούν την εποικοδομητική διδασκαλία; Για να αλλάξει κάτι, πρέπει να γίνει κάτι!

Άλλα σημαντικά ερωτήματα Μπορούν οι εκπαιδευτικοί σήμερα να διδάξουν εποικοδομητικά; Μπορούν π.χ. τα νέα βιβλία να χρησιμοποιηθούν από εκπαιδευτικούς που διδάσκουν παραδοσιακά;

Ναι! Υπάρχει τελικά βιώσιμη λύση; Η απάντηση είναι: Για να αλλάξει κάτι, πρέπει να γίνει κάτι!

Ναι, αλλά πώς; Με Επιμόρφωση Αυτομόρφωση Δικτύωση και Μοίρασμα … και ο ρόλος του σχολικού συμβούλου; …

Και μετά … φόβοι και αγωνίες! Φτάνει η θεωρία που έμαθα; Φτάνουν οι καλές πρακτικές στις οποίες συμμετείχα, παρακολούθησα ή διάβασα; Φτάνουν τα εργαστήρια στα οποία συμμετείχα; Θα είμαι τελικά έτοιμος-έτοιμη; Πώς θα κάνω κάτι που δεν έκανα μέχρι τώρα; και, κυρίως, Πώς θα το κάνω σωστά; …

Τελικά, θέλει γνώση, εμπειρία, αλλά θέλει και τόλμη, η διδασκαλία! Τελικά, θέλει γνώση, εμπειρία, αλλά θέλει και τόλμη, η διδασκαλία! Θέλω να μάθω κάτι; Το διδάσκω! Για να αλλάξει κάτι, πρέπει να γίνει κάτι!