Μικροδιδασκαλία
Μικροδιδασκαλία Μια μικρογραφία ενός μαθήματος, διάρκειας 15-25 λεπτών, η οποία διενεργείται ως άσκηση σε ένα ελεγχόμενο, εργαστηριακό περιβάλλον και στοχεύει στην βελτίωση της διδακτικής πρακτικής ενός εκπαιδευτικού Ένα μικρό γκρουπ 5-7 ατόμων, υπό τη συμβουλευτική καθοδήγηση ενός επόπτη Παρουσία βιντεοκάμερας – καταγραφή όλων των μικροδιδασκαλιών
Μικροδιδασκαλία Η ανατροφοδότηση μέσω της βιντεοσκοπημένης μικροδιδασκαλίας (video feedback) εντοπίζει και αναδεικνύει ατέλειες, λάθη και σημεία τα οποία χρήζουν βελτίωση ενισχύοντας παράλληλα την τάση επανάληψης θετικών στοιχείων (Βαλάκας, 1999)
Μικροδιδασκαλία Η Παιδαγωγική Σχολή του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ (Η.Π.Α) το 1963, επινόησε τη πρακτική άσκηση της μικροδιδασκαλίας (microteaching), ως μέθοδο εκπαίδευσης εκπαιδευτικών
Κλίμακα αξιολόγησης μικροδιδασκαλίας (Stanford University, 1963) Μικροδιδασκαλία Κλίμακα αξιολόγησης μικροδιδασκαλίας (Stanford University, 1963) Χρήση μαθητοκεντρικών διδακτικών μεθόδων Ενίσχυση της συμμετοχής των εκπαιδευόμενων Χρήση παραδειγμάτων κατά τη διδασκαλία Διαμόρφωση θετικού μαθησιακού κλίματος Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των διδασκόμενων
Μικροδιδασκαλία Στην Ελλάδα, η μικροδιδασκαλία ως εργαστηριακή άσκηση εκπαίδευσης εκπαιδευτικών πρωτοχρησιμοποιήθηκε στη ΣΕΛΕΤΕ (νυν ΑΣΠΑΙΤΕ) το 1975
Προβληματισμοί - κριτικές Μικροδιδασκαλία Προβληματισμοί - κριτικές Είναι απλά μια εργαστηριακή άσκηση, η οποία δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη διδασκαλία σε συνθήκες πραγματικής σχολικής τάξης 2) Το τεχνητό σκηνικό διενέργειας μιας μικροδιδασκαλίας δεν προσιδιάζει με ρεαλιστικές συνθήκες διδασκαλίας
Μικροδιδασκαλία Η μικροδιδασκαλία ως εκπαιδευτική διαδικασία παρουσιάζει μια σειρά από πλεονεκτήματα
Πλεονεκτήματα – θετικές επιδράσεις Μικροδιδασκαλία Πλεονεκτήματα – θετικές επιδράσεις Η παρακολούθηση της βιντεοσκοπημένης μικροδιδασκαλίας, σε συνδυασμό με τις αξιολογήσεις που ακολουθούν παρέχουν ανατροφοδότηση στον εκπαιδευτικό 2) Η μικροδιδασκαλία αποτελεί μια ευκαιρία για τον εκπαιδευτικό να εξασκήσει και να τελειοποιήσει τις διδακτικές του τεχνικές, σε ένα ελεγχόμενο και οικείο περιβάλλον
Πλεονεκτήματα – θετικές επιδράσεις Μικροδιδασκαλία Πλεονεκτήματα – θετικές επιδράσεις 3) Η παρακολούθηση άλλων μικροδιδασκαλιών, παρέχει σε έναν εκπαιδευτικό τη δυνατότητα να μελετήσει τη διδακτική μεθοδολογία και το στιλ διδασκαλίας άλλων εκπαιδευτικών 4) Εξοικειώνει τον εκπαιδευτικό με την οργάνωση και τη διαχείριση του διδακτικού χρόνου
Μικροδιδασκαλία – Πρακτικές Συμβουλές Προετοιμαστείτε όσο γίνεται καλύτερα 2) Οπλιστείτε με ενέργεια και ενθουσιασμό 3) Χρησιμοποιείστε τη γλώσσα του σώματος και τη «δύναμη της παύσης» 4) Το powerpoint είναι εδώ για να σας βοηθήσει, όχι για να σας υποκαταστήσει
Μικροδιδασκαλία – Πρακτικές Συμβουλές 5) Μην περνάτε μπροστά από τις διαφάνειες 6) Μην υπερφορτώνετε τις διαφάνειες 7) Παρακολουθείστε τους συναδέλφους σας με προσοχή 8)Χρησιμοποιείστε μαθητοκεντρικές μεθόδους 9) Μην αγχώνεστε 10) Προσοχή στη διαχείριση του χρόνου
Διαχείριση διδακτικού χρόνου
Διαχείριση διδακτικού χρόνου Διδακτική ώρα: ο προκαθορισμένος χρόνος που έχει στη διάθεσή του ο εκπαιδευτικός προκειμένου να ολοκληρώσει μια συγκεκριμένη μαθησιακή διαδικασία Διάρκεια διδακτικής ώρας: 40-45 λεπτά Κάποιες φορές στην πράξη: 20-30 λεπτά
Λόγοι μειωμένης χρονικής διάρκειας διδακτικής ώρας
Λόγοι μειωμένης χρονικής διάρκειας διδακτικής ώρας α) καθυστερημένη προσέλευση μαθητών β) αστάθμητα γεγονότα εντός της σχολικής μονάδας (π.χ. ομιλία διευθυντή μετά την προσευχή ή σε κάποιο διάλλειμα, συνεδρίαση συλλόγου διδασκόντων κ.ά.) γ) αστάθμητα γεγονότα που θα προκύψουν μέσα στο μάθημα
Λόγοι μειωμένης χρονικής διάρκειας διδακτικής ώρας: δ) διάφορα προγραμματισμένα γεγονότα (π.χ. εκλογές δεκαπενταμελούς, πρόβες σχολικών γιορτών-παρελάσεων, ομιλίες προσκεκλημένων στη σχολική μονάδα)
Διαχείριση διδακτικού χρόνου Στη διάρκεια του μαθήματος, ο εκπαιδευτικός οφείλει να έχει αίσθηση του χρόνου να συμβουλεύεται το ρολόι του να προσαρμόζεται σε αστάθμητα γεγονότα που ενδεχομένως να εκτρέψουν το μάθημα από τον αρχικό σχεδιασμό
Διαχείριση διδακτικού χρόνου Στο πλαίσιο αυτό, ο εκπαιδευτικός αναπτύσσει στρατηγικές προσαρμοστικότητας και δεξιότητες διαχείρισης διδακτικού χρόνου
Διαχείριση διδακτικού χρόνου Διδακτική ευελιξία (teaching flexibility) Ύπαρξη εναλλακτικού σχεδίου (plan B) Φύλλο Πληροφοριών Επαναληπτικό φύλλο ελέγχου Πρόσθετο διδακτικό υλικό Αξιοποίηση Διδακτικού αρχείου
Βιβλιογραφία: Γιαννακοπούλου, Γ. (2008). Η μικροδιδασκαλία στην εκπαίδευση εκπαιδευτών ενηλίκων. Εκπαίδευση Ενηλίκων, τ.14, σ.11-16 Kpanja, E. (2001). A study of the effects of video tape recording in microteaching training. British Journal of Educational Technology, 4, 483-486 Campbell, R., Kyriakides, L., & Muijs, R. & Robinson, W. (2003). Differential Teacher Effectiveness: towards a model for research and teacher appraisal. Oxford Review of Education, 29(3), 347-362 Assude, T. (2005). Time Management in the Work Economy of a Class, a Case Study: Integration of Cabri in Primary School Mathematics Teaching. Κουτσούκος, Μ. (2012). Σημειώσεις του Μαθήματος Διδακτική Μαθημάτων Ειδικότητας. ΑΣΠΑΙΤΕ Θεσσαλονίκης Βαλάκας, (1999). Είδη και Λειτουργία Εποπτικών Μέσων. Εισαγωγή στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. ΕΑΠ