Εύη Καβαλάρη Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – • Λειτουργεί.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Με ποιόν τρόπο θα διδάξω ;
Παρασκευή Καβαλάρη Υποψήφια διδάκτορας ΠΤΠΕ ΠΘ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΞΑΝΘΗ 2013, 2ο ΣΕΚ ΞΑΝΘΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΙΔΗΣ Μαθηματικός.
H διδασκαλία διαμεσολαβητικών δραστηριοτήτων στο μάθημα της ξένης γλώσσας Καταγραφή διδακτικών αναγκών και σκιαγράφηση προοπτικών 14ο Διεθνές Συνέδριο.
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
“Προετοιμασία του Δασκάλου της Κοινωνίας της Πληροφορίας. Αρχική Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας” Πρόταση.
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
3η Π.Δ.Κα.Π - Αλεξανδρούπολη 2009 Αξιολόγηση της επιμορφωτικής διαδικασίας των εκπ/κων ΠΕ19-20 Καράκιζα Τσαμπίκα Σχ. Σύμβουλος Πληροφορικής Δωδ/σου Κωσταλίας.
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Σενάριο.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Διδακτικά σενάρια.
Μεταφορά ενός Ερευνητικού Εργαστηρίου στη Σχολική Αίθουσα για τη Διδασκαλία των Φ.Ε. Η περίπτωση του Εκπαιδευτικού Αστρονομικού Εργαστηρίου ΕΥΔΟΞΟΣ Ανδρικόπουλος.
Παρασκευή Καβαλάρη Υποψήφια διδάκτορας Δόμνα-Μίκα Κακανά Καθηγήτρια
Διερεύνηση της χρήσης των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας από εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής Αν. Χατζηπαρασίδης, Π. Αντωνίου,Β. Γούργουλης, Ευαγ.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Πώς η προσωπικότητα επηρεάζει τη μάθηση σε συνεργατικές δραστηριότητες με τη χρήση wikis; Π. Αλτανοπούλου, Ν. Τσέλιος Ερευνητική Ομάδα «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση»
ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΙΑ!!.
Μοντέλα και μορφές αξιολόγησης
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
ΕΥΔΟΞΟΣ Διδάσκοντας Δικτυακά Φυσικές Επιστήμες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με ένα Ρομποτικό Τηλεσκόπιο Ανδρικόπουλος Νικόλαος ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ 2ο.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού Άννα Σπύρτου Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας
Σεμινάριο Τελειοφοίτων Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Διδακτική της Πληροφορικής
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στην Προσχολική Εκπαίδευση
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Δημιουργία σεναρίου.
ENNOIEΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Ο ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Εκπαιδευτικός & ΑΠ Χειμερινό εξάμηνο
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αντιλήψεις των νηπιαγωγών και διδακτική προσέγγιση εννοιών και φαινομένων από τις Φυσικές Επιστήμες Εύη Καβαλάρη Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Βόλος, Οκτ 2007

Νέο αναλυτικό πρόγραμμα Αλλαγές στον τρόπο διδασκαλίας Αλλαγές στον τρόπο προσέγγισης και επιλογής των θεμάτων Αλλαγή του ρόλου του εκπαιδευτικού Διαθεματικότητα, μέθοδος project, ομαδοσυνεργατική διδασκαλία Βόλος, Οκτ 2007

Οι Φ.Ε. στο Δ.Ε.Π.Π.Σ. για το νηπιαγωγείο Οι Φ.Ε. στο Δ.Ε.Π.Π.Σ. για το νηπιαγωγείο Εντάσσονται στην ενότητα «Παιδί και φυσικό περιβάλλον». Προτείνεται η προσέγγισή τους είτε στο πλαίσιο υλοποίησης μιας θεματικής, είτε ως αυτόνομα διδακτικά αντικείμενα. Συμβολή τους: Ανάπτυξη της νοητικής ικανότητας Εμπλουτισμός των εμπειριών Ανάπτυξη επιστημονικής σκέψης Ανάπτυξη του σκελετού της επιστημονικής γνώσης Βόλος, Οκτ 2007

Διδακτική Φυσικών Επιστημών Παρέχει στοιχεία και ευρήματα που αφορούν: Στο περιεχόμενο της γνώσης Στο μαθητή Στον εκπαιδευτικό Βασική προϋπόθεση για μια εκπαιδευτική καινοτομία (εισαγωγή, υιοθέτηση) απαιτείται η αλλαγή και στους τρεις παράγοντες. και των τριών παραγόντων της μαθησιακής διαδικασίας. Αναπλαισίωση του παράγοντα «εκπαιδευτικού» καθώς απαιτούνται εντατικότερες προσπάθειες για να αλλάξει η γερά παγιωμένη καθημερινότητά του. Βόλος, Οκτ 2007

Παιδαγωγική Γνώση Περιεχομένου Συνδυασμός του ειδικού γνωστικού αντικειμένου και παιδαγωγικών αρχών και πρακτικών. Βασικές αρχές: Διδακτικός μετασχηματισμός του περιεχομένου Διδακτική αξιοποίηση των ιδεών των μαθητών Επιλογή του πεδίου εφαρμογών (πειραμάτων-φαινομένων) Συνδυασμός κατάλληλων διδακτικών μοντέλων Βόλος, Οκτ 2007

Εκπαίδευση / Επιμόρφωση Αρχική κατάρτιση Στα Παιδαγωγικά Τμήματα προσφέρονται σχετικά μαθήματα. Οργανωμένη επιμόρφωση στις Φ.Ε. (ΠΕΚ, εξομοίωση, Διδασκαλεία) Συνέδρια – σεμινάρια Παρουσίαση νέων τάσεων και προτάσεων Δ.Ε.Π.Π.Σ. Πολλά σεμινάρια για τον τρόπο που οργανώνονται οι δραστηριότητες Βόλος, Οκτ 2007

Σχετικές έρευνες Πολλές έρευνες έχουν δείξει: Λανθασμένες αντιλήψεις των νηπιαγωγών για έννοιες Φ.Ε. Προβλήματα κατά την προσέγγιση των εννοιών στην τάξη. Αβεβαιότητα και μειωμένη αυτοπεποίθηση απέναντι στην ενασχόληση με θέματα Φ.Ε. στην τάξη. Βόλος, Οκτ 2007

«Προκαταρκτικές» μελέτες Α. Μελέτη των διδακτικών στρατηγικών που ακολουθούν οι νηπιαγωγοί κατά την προσέγγιση εννοιών των Φ.Ε. (Καβαλάρη & Κακανά, 2004) Β. Μελέτη των διδακτικών στόχων που θέτουν οι νηπιαγωγοί κατά την προσέγγιση εννοιών των Φ.Ε. (Καβαλάρη, Κακανά & Καζέλα, 2006) Γ. Μελέτη των πεποιθήσεων, των αντιλήψεων και του τρόπου διδασκαλίας των νηπιαγωγών για έννοιες των Φ.Ε. (Καβαλάρη & Κακανά, 2007) Βόλος, Οκτ 2007

Α. Μελέτη διδακτικών στρατηγικών Στόχος: Να διερευνηθούν οι διδακτικές στρατηγικές των νηπιαγωγών κατά την προσέγγιση εννοιών των Φ.Ε. Δείγμα: 25 νηπιαγωγοί Ερωτηματολόγιο: επιλογή μεταξύ 8 εννοιών και λεπτομερής περιγραφή της μεθοδολογίας που ακολουθούν για την προσέγγισή τους Βόλος, Οκτ 2007

Αποτελέσματα – Συμπεράσματα Προβλήματα στη μεθοδολογία των δραστηριοτήτων: Τυποποιημένη επιλογή του χρόνου Τυποποιημένη επιλογή υλικών Αισθητηριακή προσέγγιση του θέματος Δασκαλοκεντρική διδασκαλία Ανεπαρκής ή λανθασμένη γνώση του γνωστικού αντικειμένου, καθώς και σύγχυση των διαφόρων εννοιών. Βόλος, Οκτ 2007

Β. Μελέτη διδακτικών στόχων Στόχος: Η διερεύνηση των διδακτικών στόχων που θέτουν οι νηπιαγωγοί κατά την προσέγγιση διάφορων εννοιών των Φ.Ε. Δείγμα: 100 νηπιαγωγοί Ερωτηματολόγιο: επιλογή από λίστα των διδακτικών στόχων που θέτουν κατά την προσέγγιση διαφόρων εννοιών των Φ.Ε. Βόλος, Οκτ 2007

Αποτελέσματα - Συμπεράσματα Επιλογή γενικόλογων στόχων εφικτό να επιτευχθούν, στα παιδιά είναι εύκολο απλώς να ταξινομούν σε κατηγορίες η γνώση που παρέχεται δεν είναι ολοκληρωμένη, δεν υπάρχει εξήγηση και αιτιολόγηση των φαινομένων οι έννοιες προσεγγίζονται με σκοπό να «πάρει το παιδί μια ιδέα» και όχι να μάθει πολύ γενική γνώση των νηπιαγωγών Επιλογή λανθασμένων στόχων ανεπαρκής γνώση του γνωστικού αντικειμένου Βόλος, Οκτ 2007

Γ. Μελέτη πεποιθήσεων, αντιλήψεων και διδακτικών στρατηγικών Γ. Μελέτη πεποιθήσεων, αντιλήψεων και διδακτικών στρατηγικών Στόχος: Να διερευνηθούν οι πεποιθήσεις, οι αντιλήψεις και ο τρόπος διδασκαλίας των νηπιαγωγών για έννοιες Φ.Ε. Δείγμα: 59 νηπιαγωγοί από την Κύπρο Ερωτηματολόγιο: 3 άξονες: 1)πεποιθήσεις (5βαθμη Likert) 2)τρόπος διδασκαλίας (5βαθμη Likert) 3)γνώση αντικειμένου (σωστό-λάθος) Βόλος, Οκτ 2007

Ερωτηματολόγιο Βόλος, Οκτ 2007

Πεποιθήσεις Μ.Ο.(0 - 4) Γενικά για τη διδασκαλία ΦΕ 3,13 Τρόπος διδασκαλίας 2,54 Ρόλος αντιλήψεων των παιδιών 2,96 Ρόλος νηπιαγωγού 3,05 Συνολικά 2,92 Βόλος, Οκτ 2007

Διδακτική προσέγγιση Μ.Ο. (0 - 4) Μέθοδος διδασκαλίας Αντιλήψεις των παιδιών Ρόλος νηπιαγωγού Συνολικά Βύθιση - επίπλευση 3,06 2,66 3,01 2,91 Διάλυση 2,99 2,55 2,65 2,68 Βρασμός 2,67 2,41 2,48 2,52 Τήξη - πήξη 3,02 2,75 2,77 2,93 2,74 Βόλος, Οκτ 2007

Γνωστικό αντικείμενο Βύθιση / επίπλευση 6,29 Διάλυση 6,13 Βρασμός 5,85 Μ.Ο. (0-10) Βύθιση / επίπλευση 6,29 Διάλυση 6,13 Βρασμός 5,85 Τήξη / πήξη 6,14 Συνολικά 6,17 Βόλος, Οκτ 2007

Κοινά σημεία Προβλήματα στην προσέγγιση των θεμάτων (γενική και επιφανειακή προσέγγιση, παραμέληση των αρχικών ιδεών των παιδιών, τυποποίηση, στερεοτυπική προσέγγιση, παραδοσιακή προσέγγιση για «δυσκολότερες» έννοιες) Ανεπαρκής ή λανθασμένη γνώση του αντικειμένου (ασάφεια στόχων, επιφανειακή γνώση, λανθασμένες αντιλήψεις) Βόλος, Οκτ 2007

Ερωτήματα που προκύπτουν Έχει αλλάξει κάτι σε σχέση με το παρελθόν; Τι και προς ποια κατεύθυνση; Ποια είναι η υπάρχουσα κατάσταση; Ποια η γνώση των νηπιαγωγών για τα θέματα Φ.Ε. που προσεγγίζουν; Με ποιον τρόπο τα προσεγγίζουν; Είναι κατάλληλος και αποτελεσματικός; Πόση και τι είδους επιμόρφωση έχουν λάβει; Είναι επαρκής; Βόλος, Οκτ 2007

Ερευνητικός σχεδιασμός Ερευνητικό ερώτημα: Υπάρχει σχέση ανάμεσα στην επιμόρφωση που έχουν λάβει οι νηπιαγωγοί στη γνώση περιεχομένου που έχουν για κάποιες έννοιες Φ.Ε. στην επιλογή του περιεχομένου και των διδακτικών στόχων στη διδακτική μεθοδολογία Δείγμα: νηπιαγωγοί από όλη την Ελλάδα Διανομή ερωτηματολογίου Βόλος, Οκτ 2007

Θεματικοί άξονες ερωτηματολογίου Ακριβής περιγραφή της αρχικής εκπαίδευσης / επιμόρφωσης στις Φ.Ε. Γνώση γνωστικού αντικειμένου για δύο εννοιών. Διδακτικός μετασχηματισμός του περιεχομένου. Τρόπος διδακτικής προσέγγισης για τις ίδιες έννοιες Βόλος, Οκτ 2007